Jump to content

Hva er drivstoff-forbruket for din båtmotor?


Bergen dørk

Recommended Posts

Jeg løfter denne igjen. 

 

Jeg har bitt meg merke i at det er mange som ikke er opptatt av forbruk, (ikke bare i denne tråden) noen vil ikke måle og andre har den holdningen at hestene får det foret de vil ha. Som påpekt av andre i denne tråden, så har jeg også sett uhorvelig mange båter som må ha gått i ugunstig fart mht. forbruket.(Når jeg selv hadde båt før covid-19). Har dissen holdningene endret seg med de høye drivstoffprisene, eller tjener de fleste som har båt så mye at dere helst er glad til slikt at pengene ikke hoper seg opp på kontoen?

 

Selv har jeg lang fartstid fra transportbransjen, der har jeg ett eksempel på summer som kan spares. Jeg var borte ca ett år fra den faste ruten min. Når jeg kom tilbake så ble jeg etter noen måneder bedt om å komme inn på kontoret. Der satt det en markedssjef som kunne fortelle at min kjørestil sparte firmaet for ca 90 000kr i året på samme rute med samme bil. (Nei, jeg fikk ikke lønnsforhøyelse😂). Nå skal en kjøre mye bår for å spare 90 000kr i drivstoffutgifter, men det viser fortsatt at bruksmønster/kjørestil kan utgjøre store innsparelser.

 

Ett siste spørsmål, hvorfor er det vanlig å oppgi forbruk i timer? Vil ikke l/nm være mest hensiktsmessig og relevant? En måler jo distanser i nm og ikke i timer. Om en Targa 27 bruker 42 L/timen så er det litt vondt å finne forbruket fra Stavanger til Kristiansand f.eks. Det er skremmende forbruk om en går i 12knop, men imponerende om en ligger i 36knop.. Videre finner jeg det vanskelig/tungvindt å skulle sammenligne båter opp mot hverandre. Håper det kommer noen innspill som gjør at jeg kanskje forstår dette bedre☺️

I Got What It Takes 

Link to post
Share on other sites

Capt. Morgan skrev 3 minutter siden:

Ett siste spørsmål, hvorfor er det vanlig å oppgi forbruk i timer? Vil ikke l/nm være mest hensiktsmessig og relevant? En måler jo distanser i nm og ikke i timer.

 

Nå er det, tro det eller ei, noen av oss som teller timer på sjøen og ikke hvor fort vi kan komme på land igjen.

 

Saowanee, 32 fot motorbåt, bruker rundt 4-5 liter i timen i 6- 7 knop og ca 2000 o/min. Hun har halvplanerskrog, men er for tung (7-8 tonn) til å plane med 225 hk. Hun ligger veldig stabilt i sjøen og  det er utrolig hvor mye vi ser og opplever under veis. Og vi har som regel ikke kurs mot en marina, der det gjelder å være fort fremme for å få plass. Jeg har aldri forstått hvordan noen synes det er OK å feriere i plan.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

NilsPils skrev 24 minutter siden:

 

Nå er det, tro det eller ei, noen av oss som teller timer på sjøen og ikke hvor fort vi kan komme på land igjen.

 

 

Nå er utgangspunktet mitt med spørsmålene at jeg har begynt å planlegge for båtkjøp. Når jeg skal ha båt så vil jeg gjerne bruke den så mye jeg kan. Tro det eller ei, ikke alle har ønsker om å gå i ring i havnebassenget og klokke timer. Jeg har bla, veldig lyst til å gå opp Telemarkskanalen, besøke Sognefjorden og har en stor drøm om å oppleve de svenske kanalene. For meg blir da forbruk per nm relevant (tror jeg, jeg er åpen gode innspill til å "forstå" forbruk per timer). For dere som har reisen i seg selv som selve målet, så ser jeg helt klart fordelen av å måle forbruket i timer☺️

 

Når det kommer til det å feriere i plan så forstår jeg tanken, i starten når jeg hadde båt i Mandal, så gikk det kosefart hele tiden. Når en har utforsket nærområdet godt, så er det veldig greit å kunne ta en transportetappe i plan til en kommer til et nytt område. 

I Got What It Takes 

Link to post
Share on other sites

Capt. Morgan skrev 51 minutter siden:

 . . . . . . .

Når det kommer til det å feriere i plan så forstår jeg tanken, i starten når jeg hadde båt i Mandal, så gikk det kosefart hele tiden. Når en har utforsket nærområdet godt, så er det veldig greit å kunne ta en transportetappe i plan til en kommer til et nytt område. 

 

For oss i Saowanee blir det da rundt 0.8 l/nm (32 fot, 7-8t, 6 knop, 225hk, 2000o/min)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Windy 28 Ghibli Volvo Penta D6370 hentet fra båtens egen motormåler (om den stemmer er ikke sjekket):

Ca 7 knop og ca 950 rpm: 3,5-4,1 liter i timen (medstrøms og motstrøms) (ca 0,5-0,6 liter pr nm)

Ca 30 knop og ca 2600 rpm: 35-40 liter i timen (medsjø og motsjø) (ca 1,2-1,3 liter pr nm)

Toppfart ca 43 knop 3500 rpm: ca 75 liter i timen (det blir ca 1,75 liter pr nm)

Lingefan

Link to post
Share on other sites

Capt. Morgan skrev for 10 timer siden:

Ett siste spørsmål, hvorfor er det vanlig å oppgi forbruk i timer? Vil ikke l/nm være mest hensiktsmessig og relevant? 

Det er kunn l/nm som er intressant i de forskjellige fartsområder egentlig, men liter pr time er så innarbeidet at man gjerne må bruke begge deler. Motorfabrikantene oppgir også i liter/time, så det blir jo å regne ut fra tabellen deres for å finne et ca forbruk for oss som ikke har forbruksmåler ombord.

Skal man komme lengst pr dråpe diesel/bensin er det tomgangsfart som gjelder.. Ser mange med planende båter, både store å små, presser båtene opp i 9-10 knop når de skal kjøre rolig, da har de mer en dobblet forbruket i forhold til å ligge i 6.5-7,5knop.

Selv kjører jeg mye i 7,5-8knop, med relativt hyggelige forbrukstall, ved lengre strekk eller litt rufsete vær blir det gjerne planfart 20-22knop og dertil ikke fullt så hyggelige tall ca 4,6-5liter pr nm.

Link to post
Share on other sites

Capt. Morgan skrev for 12 timer siden:

 

 

Ett siste spørsmål, hvorfor er det vanlig å oppgi forbruk i timer? Vil ikke l/nm være mest hensiktsmessig og relevant? 

En grunn for dette er nok at mange leser av forbruk fra motor display i L/h.

Skal du ha pr NM så må en innom utstyr med gps.

Har sjøl to forbruks målere ombord, hvor ene sender til mobil/nettbrett via bluetooth, den andre er koblet på NMEA nettverket. Den på bluetooth levere pr time. Den andre har flere muligheter, alt etter hva plotter er villig til å levere.

Så gjennomsnitt for meg er 1,5L pr nm på varierende hastighet mellom 8 å 18 knop på siste ferie på 263Nm å forbruk på 394L diesel. Her lå vi mye i 12 knop, da gummibåten han på slep(uten motor)

8 knop ca 1L nm, 12knop, ca 1,5L nm, 14-16 knop går den opp i 1,7LK nm ca å så ligger den mellom 1,5 å 1,6 på 18knop hvor båten er i plan.

Ser da også hvor mangel liter jeg har brukt pr år/måned/uke/trip på plotter. Bluetooth viser i tillegg total flow, flow på tur/retur/diesel temp++ 

Nå har jeg nye moderne commonrail motor på 270hk som aldri blir belastet hardt. 18knop er vel ca 60% throttle. Dette er båt med aksel å gir, ikke noe drev her.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Capt. Morgan skrev for 14 timer siden:

Jeg løfter denne igjen. 

 

Jeg har bitt meg merke i at det er mange som ikke er opptatt av forbruk, (ikke bare i denne tråden) noen vil ikke måle og andre har den holdningen at hestene får det foret de vil ha. Som påpekt av andre i denne tråden, så har jeg også sett uhorvelig mange båter som må ha gått i ugunstig fart mht. forbruket.(Når jeg selv hadde båt før covid-19). Har dissen holdningene endret seg med de høye drivstoffprisene, eller tjener de fleste som har båt så mye at dere helst er glad til slikt at pengene ikke hoper seg opp på kontoen?

 

Selv har jeg lang fartstid fra transportbransjen, der har jeg ett eksempel på summer som kan spares. Jeg var borte ca ett år fra den faste ruten min. Når jeg kom tilbake så ble jeg etter noen måneder bedt om å komme inn på kontoret. Der satt det en markedssjef som kunne fortelle at min kjørestil sparte firmaet for ca 90 000kr i året på samme rute med samme bil. (Nei, jeg fikk ikke lønnsforhøyelse😂). Nå skal en kjøre mye bår for å spare 90 000kr i drivstoffutgifter, men det viser fortsatt at bruksmønster/kjørestil kan utgjøre store innsparelser.

 

Ett siste spørsmål, hvorfor er det vanlig å oppgi forbruk i timer? Vil ikke l/nm være mest hensiktsmessig og relevant? En måler jo distanser i nm og ikke i timer. Om en Targa 27 bruker 42 L/timen så er det litt vondt å finne forbruket fra Stavanger til Kristiansand f.eks. Det er skremmende forbruk om en går i 12knop, men imponerende om en ligger i 36knop.. Videre finner jeg det vanskelig/tungvindt å skulle sammenligne båter opp mot hverandre. Håper det kommer noen innspill som gjør at jeg kanskje forstår dette bedre☺️


Jeg har ganske annet inntrykk en deg, så dette er nok kanskje litt avhengig av hvor man bor og hvilket miljø man henger i. Mitt inntrykk er at de jeg kjenner med planende båter, store og små, nye og gamle, er ganske klar over hvor det er økonomisk å ligge i fart. Synes heller ikke det er såå ofte jeg ser planende båter gå i veldig uøkonomisk fart. 
 

Og så har du nok rett i at en del ikke helt vet nøyaktig hva de bruker per nautiske, for da må man gjerne regne litt mer. De vet som regel at de bør holde seg under 7.5knop eller over 18.. Også vet de gjerne at det er en vesentlig forskjell i forbruk per nautiske i disse to fartsområdene.

 

Har også inntrykk av at de som er opptatt av forbruk på detaljnivå tenker liter per omdr. på motor, og dette finner man gjerne i datablad til motor. 
 

For vår del skriver jeg alltid ned hvor mye jeg fyller, motortimer og trip fra gps. Da vet jeg alltid forbruk per time, liter per nm i gitt snittfart fra gps. I ferien hvor vi kjører lengre distanser i 20-22knop så ligger vi på rundt 2.2l/nm , med snittfart på 11knop. Ellers i sesongen rundt 7knop snitt og 1.6l/nm

 

Link to post
Share on other sites

 

Motortype: Utenbords

Båttype: MV MARIN 6600 FC

Motormerke: Suzuki

Motorstørrelse: 175 HK

Forbruk ved ca 5 knop: 4 l pr time/ 0,8 l pr nautisk mil

Forbruk ved marsjfart: 27 l pr time/1,2l  pr nautisk mil

Forbruk ved toppfart: 63 l pr time/1,8 l pr nautisk mil

image.png.e1a5e13e1a7f24c55fc6291675461082.png

Link to post
Share on other sites

La ut en tilsvarende kurve på i en annne tråd også, men jeg synes den er ganske betegnende på hva man kan oppleve med en planende båt :smiley:

Det blir da ganskle lett å se at forbruket er lavere jo saktere man kjører, men over planingsterskel så er det litt spillerom der forbruket ikke endrer seg så mye (18-27kt). Akkurat hvor tersklene er og hvor mange l/nm det faktiske forbruket er, samt hvor stort "spillerom" for økonomisk kjøring det er over planingsterskel blir selvfølgelig avhengig av skrog/motor ++.

Målinger med 250Hk Yamaha 4T, Jeanneau CC daycruiser 24 fot, ca 2000kg.

 

 

image.png.ed4f86f99bb95170f965608cbf2ef426.png

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...