mateco Svart 1.Februar.2009 Del på Facebook Svart 1.Februar.2009 At forbruket er godt dokumentert :) Der er jeg nok uenig med deg Odd Thomas! En kvittering som viser fylte liter og med påført timeantall dokumenterer ikke annet enn at du fylte X antall liter da motoren (eller timeantall siden siste fylling) viser Y timer. Den forteller nemlig ingenting om forbruket, fart eller tilbakelagt distanse! mvh Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post Share on other sites More sharing options...
Odd Thomas Svart 1.Februar.2009 Del på Facebook Svart 1.Februar.2009 Vi veit jo snitthastigheten på båten ut fra hva den er god for, altså blandet kjøring og antall liter siden siste fylling. Dessuten veit jo jeg mine egne fartsområder, etc. og kan regne ut dette fra egne notater.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bergen dørk Svart 1.Februar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Februar.2009 (redigert) Det er vel flere måter å se dette på, men jeg synes at bidragene til nå har vært positiv og konstruktive. La oss holde på den tonen; det viktigste med tråden var å få et inntrykk av mange ulike typer båters drivstofforbruk med ulik motorisering. Det kan for de som vurderer ulike båter bla i bruktmarkedet være meget nyttig info. Mye bra info sålangt! Jeg har i løpet av denne diskusjonen gått hen og anskaffet båt (denne uken). Skibsplast 660 m/160 HK VP KAD 32 diesel (2004 modell båt/motor). Motor kun kjørt ca 90 timer. Skal ha et forbruk på 12 l pr/t på 25 knops marsjfart. Får vel verifisert det etterhvert. Redigert 1.Februar.2009 av Bergen dørk (see edit history) Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post Share on other sites More sharing options...
SeaRaymond Svart 1.Februar.2009 Del på Facebook Svart 1.Februar.2009 (redigert) Vi veit jo snitthastigheten på båten ut fra hva den er god for, altså blandet kjøring og antall liter siden siste fylling. Dessuten veit jo jeg mine egne fartsområder, etc. og kan regne ut dette fra egne notater.. Dersom du har regnet deg utfra snittforbruk, dvs. ett viss antall liter bensin forbrukt på ett hvis antall timer skjønner jeg tallet ditt bedre, men at du ut fra dette kan konkludere med en spesifikkt forbruk ved en bestemt fart skjønner jeg mindre. Dersom jeg deler antall liter bensin brukt en sesong på antall driftstimer på motoren samme sesong kommer jeg til ca 17 liter i timen i min bensinbåt (sea ray 215 ec med 220 hk forgassermotor) som jo blir gjennomsnittsforbruket ja, men det forteller meg intet om forbruk ved en konkret fart, da må en iallfall ha en bestemt gjennomsnittfart å regne utifra og det blir vel litt verre, da må en vel ha logget hver en n. mil i samme periode, og selv ikke da kommer en vel i mål, da motoren vel strengt talt iløpet av en bestemt periode puttrer en betydlig tid i f.eks fortøydningene på tomgang uten å ha flyttet båten en meter... Redigert 1.Februar.2009 av SeaRaymond (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SeaRaymond Svart 1.Februar.2009 Del på Facebook Svart 1.Februar.2009 Skibsplast 660 m/160 HK VP KAD 32 diesel (2004 modell båt/motor). Motor kun kjørt ca 90 timer. Skal ha et forbruk på 12 l pr/t på 25 knops marsjfart. Får vel verifisert det etterhvert. Det forbruket tilsvarer at båten drives fremover i 25 knop ved uttak av ca 60 hk, ikke ille Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
MajorAndy Svart 1.Februar.2009 Del på Facebook Svart 1.Februar.2009 (redigert) Jeg har haft en Aquador 23 HT med en KAD32. Fin motor. Vær opmærksom på at kompressoren kan larme. Visse motorer har haft problemer med indsugningen til kompressoren - søg her på plassen og få svar! Ang. forbrug så tvivler jeg på at du kommer under 1,3 liter/Nm ved cruise-hastighed. Det vil sige lidt under 30 liter i timen ved 20 knob. Det brugte jeg - men det var også markant bedre end den Skilsø med faste aksler jeg havde inden! Sejlede fx fra Stenungsund til Helsingør på en tankfuld (cirka 180 liter) og der er nok omkring 130 sømil. Men det er da også fint! Andy Redigert 1.Februar.2009 av MajorAndy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bergen dørk Svart 1.Februar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Februar.2009 Men den Aquadoren din, Major Andy, er vel bortimot 1 tonn tyngre. Det har vel en viss betydning? Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post Share on other sites More sharing options...
MajorAndy Svart 1.Februar.2009 Del på Facebook Svart 1.Februar.2009 Ups ja, det bemærkede jeg ikke at der var så stor forskel. Enig - det må betyde noget. Dog tror jeg ikke på at du kommer ned på meget mindre end mellem 1 og 1,2 l/nm. Men det vil jo vise sig Andy Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bergen dørk Svart 1.Februar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Februar.2009 Jeg vurderte jo (som andre tråder viser) en Bayliner med bensinmotor, men gikk for en Skibsplast 660 (som er som ny) med en nokså kraftig dieselmotor sett i forhold til båtstørrelsen. I de fleste tilfeller er disse båtene levert med 120 HK diesel. Så for tiden vise om dette er riktig båt for oss. Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post Share on other sites More sharing options...
SeaRaymond Svart 1.Februar.2009 Del på Facebook Svart 1.Februar.2009 (redigert) Gratulerer med ny båt Bergen dørk!! Har selv nettopp kjøpt meg en scandinavien 260 sport (scandinavien.no) Båten er 26 fot og 2800 kg, utstyrt med en D-4 260 DPH som gir en toppfart i overkant av 36 knop. Jeg har ikke fått koblet opp utstyret for motordataavlesning etc på kartplotter enda, men utfra tabeller antar jeg den mest økonomiske farten vil være ved 2800 rpm, da går båten 27-28 knop med ett forbruk på ca 30 liter i timen/1.0-1.1 liter per n. mil. Redigert 1.Februar.2009 av SeaRaymond (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
MajorAndy Svart 1.Februar.2009 Del på Facebook Svart 1.Februar.2009 (redigert) Stort tillykke med ny båd! . Så for tiden vise om dette er riktig båt for oss. Og hvad siger Fruen til at der ikke er rigtigt toilet men "kun" Porta Potti....? Andy Redigert 1.Februar.2009 av MajorAndy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bergen dørk Svart 1.Februar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Februar.2009 (redigert) Tusen takk for det, SeaRaymond og Andy! Jeg snuste en hel del på Bayliner, men har nok hatt SP 660`en som favoritt et års tid. Ja, det har vært en diskusjon, vet du. Det er sjøvannstoalett i denne båten da, så det går nå i det minste rett i sjøen... (selv om det kanskje er en mager trøst og legger visse begrensninger på toalettbruken). Nei, det blir noen kompromisser underveis og så får vi se hva som blir erfaringen. Alternativet til en "bensinslukende" båt (hvis vi vurderer gode overnattingskonsepter) er jo i prisklassen rundt 300`noe eldre snekker/eldre kabincruisere, der det blir en annen type vedlikehold og også fart. Vi reiser hovedsaklig på dags- og weekendturer og med de mange mulighetene her i vest til å leie hus, hytter og rorbuer, ser vi vel for oss å kombinere båtlivet med den type fasiliteter i særdeleshet på sommeren. Så får vi bare se hvordan det går... Redigert 1.Februar.2009 av Bergen dørk (see edit history) Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post Share on other sites More sharing options...
Ben Sin Svart 1.Februar.2009 Del på Facebook Svart 1.Februar.2009 Gratulerer med ny båt fra meg også. Jeg har jo fulgt med i prosessen din. Fin båt du har fått deg nå. Jeg kjenner 670 bedre enn 660, men de er vel relativt like? Godt å se at det fortsatt er noen som "holder hjulene igang!" Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bergen dørk Svart 1.Februar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Februar.2009 (redigert) Ja, jeg har fått veldig mye hyggelig og solid hjelp her på Båtplassen (blant annet fra deg), selv om ikke jeg endte med akkurat det konseptet jeg undersøkte mest intenst den siste måneden. Egentlig er Skibsplast 690 både min og kona (+ barna) sin favoritt. Så jeg får se dette som første steget mot det konseptet - og her var det Bayliner kom inn. Like mye og mer båt, men for en rimeligere penge. Skibsplast 660 er jo lillebroren da på 1 fot mindre. 670 kjenner jeg ikke så godt, men det er vel en tidligere modell som nå er utgått...tror jeg. Redigert 1.Februar.2009 av Bergen dørk (see edit history) Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post Share on other sites More sharing options...
Bergen dørk Svart 1.Februar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Februar.2009 Ja, jeg har vært borti en eller to brukte av 670`en når jeg nå ser på Skibsplast sine nettsider. Ser at det er mange år siden disse har vært produsert, men 660 er vel den som pr i dag kanskje kommer nærmest, hvis det da ikke er 690`en....? Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post Share on other sites More sharing options...
princess32 Svart 1.Februar.2009 Del på Facebook Svart 1.Februar.2009 Ligger man på så lavt turtall at motoren ikke oppnår skikkelig kjølevannstemp vil man på sikt ødelegge motoren med glasserte cylindervegger og gjennomblåsing. Denne påstanden skal du få lov til å utbrodere Rem. Hva mener du med dette??. At cylinderforingen for så liten temperatur slik at den ikke utvider seg nok?. Slik at selve stempelet tar borti foringen?. Det er i så fall slik man får polerte eller glasserte foringer. Eller fordi det ikke er tillsrekkelig smøreolje bak ringene på stempelet som tvinger ringene mot smøreoljefilmen på foringene. Men smøreoljen var jo ikke temaet her. Det siste har jeg opplevd selv, aldrig det første. Kanskje det er mulig det også. Venter på svar.... Når det gjelder forbruk. Regner 200g/kwh på en vanlig 4-takter moderne motor. På en langslag (2-takt stor motor) regner jeg 160g/kwh. Siden jeg har en gammel forkammer motor AQAD40b, er forbruket opp mot 290g/kwh på full guffe. Forbruket på full fart vil da være: 120.45Kw*0.2Kg/h*0.850Kg/m3= 29.69 l/h. Plusser man så på slitasje på motoren vil forbruket reelt ligge på rundt 32-33 l/h. På marsj fart ligger nok forbruket på en 25 liter i timen. Da ligger jeg med cirka 16 knops fart. 25/16= 1,56 liter per nautisk mil. Har du en motor med VIT (Variable Injection Timing) for du forbruket enda lenger ned. Men da går også cylinder trykket opp og mye mer slitasje på motoren. Så har du også mange andre faktorer som spiller inn. Hva har du påhengt på motoren??. Dynamo,varme,aircondition??. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
FredrikW Svart 1.Februar.2009 Del på Facebook Svart 1.Februar.2009 Grattis med ny båt Bergen dørk Den motor-/båtkombinasjonen må jo være knall! Håper du finner frem denne tråden igjen til sommeren etter at du selv har fått sjekket forbruket, og legger inn resultatet. Syntes dette er en meget bra tråd, særlig for de som går med tanker om kjøp av ny båt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
mateco Svart 1.Februar.2009 Del på Facebook Svart 1.Februar.2009 Siden jeg har en gammel forkammer motor AQAD40b, er forbruket opp mot 290g/kwh på full guffe. Forbruket på full fart vil da være: 120.45Kw*0.2Kg/h*0.850Kg/m3= 29.69 l/h. Plusser man så på slitasje på motoren vil forbruket reelt ligge på rundt 32-33 l/h. På marsj fart ligger nok forbruket på en 25 liter i timen. Da ligger jeg med cirka 16 knops fart. 25/16= 1,56 liter per nautisk mil. Er du ikke litt ute å kjører her princess32? Blir det ikke effekt i KW x Gram/KWh / (dividert) på deiselens densitet? I såfall: 120.45KW x 0.290 gr/KWh / 0.85 Kg/L = 41.09L/h Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post Share on other sites More sharing options...
mateco Svart 2.Februar.2009 Del på Facebook Svart 2.Februar.2009 Er du ikke litt ute å kjører her princess32? Blir det ikke effekt i KW x Gram/KWh / (dividert) på deiselens densitet? I såfall: 120.45KW x 0.290 gr/KWh / 0.85 Kg/L = 41.09L/h Bjørn Der var printesvarten inne å skreiv feil gitt!! Mener selvfølgelig 0.290 Kg/KWh Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post Share on other sites More sharing options...
SeaRaymond Svart 2.Februar.2009 Del på Facebook Svart 2.Februar.2009 På seg selv retter mann andre Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
mateco Svart 2.Februar.2009 Del på Facebook Svart 2.Februar.2009 På seg selv retter mann andre Stemmer SeaRaymond! Best å være ute å rette så tidlig som mulig, og gjerne FØR man blir arrestert!! Bjørm Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post Share on other sites More sharing options...
Stoner Svart 4.Februar.2009 Del på Facebook Svart 4.Februar.2009 Motor D4-225 m/drev Båtvekt 2500 kg. tørr ulastet. Gjennomsnitt 2008: 9,58l/t - Gjennomsnittspris 9,35 kr/l - 94,32 kr/t. Dette er selvfølgelig feil måte å rapportere forbruk, med det er slik jeg liker å måle det i forhold til mitt bruksmønster. Så har jeg en enkel måte å sammenligne med neste sesong og forrige båt. Uansett måte så kjører jeg ikke båt for å spare penger, men som en morsommere måte å tape penger på enn på børsen Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ben Sin Svart 4.Februar.2009 Del på Facebook Svart 4.Februar.2009 Motor: Mercruiser 5,7L bensin 260 hester Båt: Helplaner 30 fot, 3750 kg. Forbruk marsjf. 22 knop. 50 l/t Forbruk maksf. 30 knop. 80 l/t. Trur eg. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fjellbonden Svart 4.Februar.2009 Del på Facebook Svart 4.Februar.2009 Heplaner på 39 fot og 9 tonn og KAD 42, 2x230 hk. Bruker fra 5 til 90 l/t og fra 1 til litt over 3l/nm. Bruker minst i 5-6 kn, og nesten det dobbelte i 8 kn. I plan liker de å få servert minst 2,5 l/nm. Jeg nyter å kunne bruke hele dagen på å krysse oslofjorden, og ser ingen fordel ved å være fremme før jeg har satt meg til rette. Har flere ganger gått strekket til Gøteborg i 5-6 kn og gått i plan kun få minutter på egnede steder for å rense sotjagerne litt. Bruker på en måneds tur Vestfold - Gøteborg - Læsø - Gøteborg - Vestfold 5-600 l. De beste stedene er ikke alltid lengst unna heller. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
alidal Svart 4.Februar.2009 Del på Facebook Svart 4.Februar.2009 Uansett måte så kjører jeg ikke båt for å spare penger, men som en morsommere måte å tape penger på enn på børsen Leste et sted: "En båt er et hull i sjøen hvor man putter alle pengene i." Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.