Jump to content

Hva er drivstoff-forbruket for din båtmotor?


Bergen dørk

Recommended Posts

Når min timeskostnad på drivstoff er 94 kr/t, så blir det en brøkdel av den reelle timeskostnaden. Jeg regnet ut kostnaden pr. time på min forrige båt, fra jeg kjøpte den og til jeg solgte, og den lå på 2000 kr/t. Det innkluderer renter, verditap, service, drivstiff, lagring etc. Dette tallet har selvfølgelig blitt holdt hemmelig for kona. Det er jeg nok ikke alene om her på forumet.

Link to post
Share on other sites

[quote name='princess32' date='01.02.09 23:31' post='691335'

Har du en motor med VIT (Variable Injection Timing) for du forbruket enda lenger ned. Men da går også cylinder trykket opp og mye mer slitasje på motoren.

 

 

Hei Princess32,

 

Dette kan jeg ikke si meg enig i.

 

Hele hensikten med VIT (Variable Injection Timing) er jo og opprettholde makstrykket i sylinderen selv om motoren ikke opererer på MCR-punktet (MCR=Maximum Continous Rating). Men forbrenningstrykket går ikke "opp". Det oppretholdes lenger ned på effektkurven til motoren, slik at en har best mulig forbrenning i sylinderen selv om en reduserer belastningen. Dette justeres ved og "flytte" pumpebarrel i forhold til pumpe plunger, dvs at du forandrer tidspunktet for det effektive pumpeslaget mao.forinnsprøytnnings vinkelen (tidliger/senere tenning).

 

Naturligvis går brennstoff-forbruket ned pr.time grunnet lavere belastning på motor, men det som interessant er jo "specific fuel oil consumption" g/KWH, grunnet VIT så holdes dette mye høyere enn uten VIT.

 

Motorene blir ikke mer slitt! :wink:

Link to post
Share on other sites

Når min timeskostnad på drivstoff er 94 kr/t, så blir det en brøkdel av den reelle timeskostnaden. Jeg regnet ut kostnaden pr. time på min forrige båt, fra jeg kjøpte den og til jeg solgte, og den lå på 2000 kr/t. Det innkluderer renter, verditap, service, drivstiff, lagring etc. Dette tallet har selvfølgelig blitt holdt hemmelig for kona. Det er jeg nok ikke alene om her på forumet.

:smash::smash::smash: det der kunne du spart oss for :lol: jeg akter ikke å regne total timepris.. vet at svaret blir avskrekkende høyt. :cryin:

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Har en Scand Baltic med 290 hk Yanmar. Denne ligger ganske jevnt på 2 L/NM. Marsjer da stort sett rolig på ikke mere enn 3300 rpm. Den forrige Balticen våres hadde en Iveco 330 hk nedjustert til 270 hk. Brukte da 10% mindre diesel, et snitt på 1,8 L/NM. Denne ligger forøvrig til salgs nå på Finn. Jeg mener at den eneste rigtige måten å måle forbruket på er å dele antall liter på utgått distanse.

Som en liten kurositet kan jeg nevne at jeg leser nå om slagskipet Bismarck. Med sine 3 turbiner på over 150 000 hk hadde denne en toppfart på over 30 knop. Ved 28 knop brukte den 2222 L/NM! :crazy: Dette blir 62222 liter pr. time. Ved en "økonomifart" på 19 knop kom den riktig nok ned i 1173 L/NM og 22300 liter pr. time.

Skulle likt å vært på fjorden når den kostet forbi i 30 knop! Og den har faktisk vært der. 21 mai 1941 lå den for anker i Grimstadfjorden. Det høyeste fjellet i bakgrunnen er Lyderhorn. Håkonsvern er idag rett bak til venstre der som Bismarck ligger.

 

bismarck.jpg

 

Er det noen som vet hva disse store hurtigfergene til Danmark bruker?

Viknes 1030 K3

[url="http://www.bergensmotorbat.no

Link to post
Share on other sites

Yamarin 76DC med 250HK Yamaha påhenger.

 

Maks 5900rpm 44,4 knop 85,6l/t 1,93 pr.nm

Marsjfart 3900 rpm 27,5 knop 31,4 l/t blir 1,14 pr.nm

 

Dette er målt av Yamarin, ved +22c vekt båt 1500kg+2 mann ombord.

 

Til sammenligning så bruker 200HK på samme båt ved marsjfart på 4500 rpm 27 knop 34,8 l/t eller 1,29 pr.nm, altså høyere forbruk. Dette pga de må bruke en annen propell for å få mest ut av den motoren på denne båten.

 

Yamaha kjørefakta kan hentes hos forhandlere, og dekker alle motorer til Yamaha, på forskjellige båter slik som Buster, Crescent,Finnmaster, Linder, Yamarin, Yam og Ribeye.

Kjørefakta

Link to post
Share on other sites

Dieselen min bruker sine respektive 200gramm pr. time pr. hetekraft. I min båt ved 17kn blir det 2 liter pr. nautisk mil. Ved 7knop ca. 1 liter pr. nautisk mil.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

På marchfart bruker eg runt 30l-33/t med ca 20 knob. Varierer etter last ombord.

Båt NB840 Motor VP AQAD41A.

Snitt forbruk 2008 var på ca 17l/t.

Erfaringen vokser proporsjonalt med antallet ødelagte apparater.

I believe in only one thing: liberty, but I do not believe in liberty enough to want to force it upon anyone.

– H. L. Mencken

 

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
Tror diesel måleren til Navman er ute av produksjon de var vist plaget med og oppnå tilfretstillende nøyaktighet. Et firma som heter WIC var importør av FloScan sine målere tidligere men jeg er usikker på om det fremdeles er i drift.

 

Navman forbruksmåler ligger inne hos Maritim.no med pris på ca kr 2900, uten display

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Lovte å komme tilbake når nyebåten var på plass: Skibsplast 660 m/Volvo Penta 160 HK KAD32.

 

Iflg den elektroniske forbruksmåleren ser det foreløpig slik ut:

 

5-6 knop: Omtrent det samme som den gamle snekka vår med 30 HK motor.

Marsjfart 25 knop: ca 17-18 liter pr time.

32 knop: ca 30 liter pr time.

 

Litt mer enn de 12 l pr time som var antydet, men kjøringen er jo veldig avgjørende og en behagelig fart er jo også 17-20 knop i plan for denne båten. Da går det ikke så mye mer enn 12-13-14 l pr time. Alt iflg forbruksmåleren.

 

Må skaffe meg litt erfaring over tid. Kun småturer sålangt.

 

Sålangt er vi fornøyd med både båt og motor - den skyver godt i fra! :yesnod:

Redigert av Bergen dørk (see edit history)

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Motortype: Utenbords

Båttype: selco 820kg med utstyr.

Motormerke: Yamaha

Motorstørrelse: 30hk

Forbruk ved ca 5 knop: x pr time

Forbruk ved marsjfart: xx pr time

Forbruk ved toppfart: 13 l pr time

Det perfekte liv inneholder sommer, sol, båt, damer og alkohol.

Link to post
Share on other sites

Ved 7 knop bruker jeg 1 ltr/NM og det synes jeg er snillt for en båt på 27 tonn.

Og så kan en ca doble eller halvere for hver knop økt eller minsket fart.

 

Dette er typisk for deplasementskrog. Hvis en ikke har det for travelt har en det rimelig. Seilbåtfolk vet også noe om det.

Link to post
Share on other sites

Sannsynligvis HELT irrelevant for dem i tråden, men kanskje likevel ? :

Motor: VP 2030, 29 hk

Båt:4,5 t seilbåt

Fart: 6 kn

Dieselforbuk /time: 3,5

 

Så med 60 l dieseltank kan jeg tøffe langt innpå et døgn, særlig hivs jeg setter ned til økonomifart :smiley: :smiley: :smiley:

Link to post
Share on other sites

Er det noen som vil anslå forbruk på Yamaha V-max 9,9 (15) hk? Sitter i en Pioner 13.

 

Lurer og på en ting, gjerne ikke helt on topic, men jeg forsøker. Jeg var tilfeldigvis inne å så på drivstofforbruket på en Yamahamotor 115 hk. Jeg har hørt at Selva er en Yamahamotor med Selva-lokk (nærmest). Er det feil? Hvis nei; hvorfor varierer da drivstofforbruket da såpass markant?

Link to post
Share on other sites

Som en liten kurositet kan jeg nevne at jeg leser nå om slagskipet Bismarck. Med sine 3 turbiner på over 150 000 hk hadde denne en toppfart på over 30 knop. Ved 28 knop brukte den 2222 L/NM! :crazy: Dette blir 62222 liter pr. time. Ved en "økonomifart" på 19 knop kom den riktig nok ned i 1173 L/NM og 22300 liter pr. time.

Skulle likt å vært på fjorden når den kostet forbi i 30 knop!

 

Skulle ikke jeg ! Den senket HMS Hood på 42 100 tonn så raskt at bare 3 av besetningen på 1419 overlevde.

 

Jada, skjønner hva du mener. Skulle også likt å vært på fjorden da, særlig med et målsøkende missil under tommelen... :flag:

Redigert av Seilersnobben (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er det noen her som ser at det høye forbruket på bensinbåter er blitt en myte, og at dieselbåter er blitt en dårlig investering i forhold?

Vi har selv bayliner 285(5) med 310 hk mercruiser 7,4 mpi. Denna har et forbruk på 25-liter i timen i 25 konp. Til gjengjeld kostet den 150 000 mindre enn om vi skulle ha puttet i den en diesel, blir noen liter bensin bare på sparte renter det :)..

 

Dette virker som et bra snitt på forbruk, men eg trur heller ikke dette er riktig her er test på båten i USA samme motor tabellen viser i gallon, så de er bare å bruke kalkolatoren

Test Power: 1 x 300-hp MerCruiser 350 Mag MPI

RPM MPH Knots Total GPH MPG NMPG

600 3.9 3.4 0.9 4.51 3.92

1000 6.1 5.3 1.3 4.80 4.18

1500 7.0 6.0 2.2 3.16 2.75

2000 8.9 7.7 4.4 2.01 1.75

2500 11.1 9.6 7.9 1.40 1.22

3000 18.8 16.3 9.9 1.89 1.65

3500 23.8 20.7 12.0 1.99 1.73

4000 31.2 27.1 14.7 2.12 1.85

4500 35.3 30.7 18.8 1.87 1.63

5000 37.9 32.9 20.7 1.83 1.59

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...