Stoner Svart 4.Februar.2009 Del på Facebook Svart 4.Februar.2009 Når min timeskostnad på drivstoff er 94 kr/t, så blir det en brøkdel av den reelle timeskostnaden. Jeg regnet ut kostnaden pr. time på min forrige båt, fra jeg kjøpte den og til jeg solgte, og den lå på 2000 kr/t. Det innkluderer renter, verditap, service, drivstiff, lagring etc. Dette tallet har selvfølgelig blitt holdt hemmelig for kona. Det er jeg nok ikke alene om her på forumet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
eysteind Svart 4.Februar.2009 Del på Facebook Svart 4.Februar.2009 brukte vel 2 tanker (ca. 60l) på 50 timer i sommer på snekka. 15hk/6knop. Greit med en båt som ikkje bruker noe omtrent... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Divemaster Svart 4.Februar.2009 Del på Facebook Svart 4.Februar.2009 Leste et sted: "En båt er et hull i sjøen hvor man putter alle pengene i." B - Bring O - Out A - Another T - Thousand Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post Share on other sites More sharing options...
mask Svart 4.Februar.2009 Del på Facebook Svart 4.Februar.2009 [quote name='princess32' date='01.02.09 23:31' post='691335' Har du en motor med VIT (Variable Injection Timing) for du forbruket enda lenger ned. Men da går også cylinder trykket opp og mye mer slitasje på motoren. Hei Princess32, Dette kan jeg ikke si meg enig i. Hele hensikten med VIT (Variable Injection Timing) er jo og opprettholde makstrykket i sylinderen selv om motoren ikke opererer på MCR-punktet (MCR=Maximum Continous Rating). Men forbrenningstrykket går ikke "opp". Det oppretholdes lenger ned på effektkurven til motoren, slik at en har best mulig forbrenning i sylinderen selv om en reduserer belastningen. Dette justeres ved og "flytte" pumpebarrel i forhold til pumpe plunger, dvs at du forandrer tidspunktet for det effektive pumpeslaget mao.forinnsprøytnnings vinkelen (tidliger/senere tenning). Naturligvis går brennstoff-forbruket ned pr.time grunnet lavere belastning på motor, men det som interessant er jo "specific fuel oil consumption" g/KWH, grunnet VIT så holdes dette mye høyere enn uten VIT. Motorene blir ikke mer slitt! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
hifo Svart 5.Februar.2009 Del på Facebook Svart 5.Februar.2009 Når min timeskostnad på drivstoff er 94 kr/t, så blir det en brøkdel av den reelle timeskostnaden. Jeg regnet ut kostnaden pr. time på min forrige båt, fra jeg kjøpte den og til jeg solgte, og den lå på 2000 kr/t. Det innkluderer renter, verditap, service, drivstiff, lagring etc. Dette tallet har selvfølgelig blitt holdt hemmelig for kona. Det er jeg nok ikke alene om her på forumet. det der kunne du spart oss for jeg akter ikke å regne total timepris.. vet at svaret blir avskrekkende høyt. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post Share on other sites More sharing options...
Tommy_H. Svart 5.Februar.2009 Del på Facebook Svart 5.Februar.2009 Har en Scand Baltic med 290 hk Yanmar. Denne ligger ganske jevnt på 2 L/NM. Marsjer da stort sett rolig på ikke mere enn 3300 rpm. Den forrige Balticen våres hadde en Iveco 330 hk nedjustert til 270 hk. Brukte da 10% mindre diesel, et snitt på 1,8 L/NM. Denne ligger forøvrig til salgs nå på Finn. Jeg mener at den eneste rigtige måten å måle forbruket på er å dele antall liter på utgått distanse. Som en liten kurositet kan jeg nevne at jeg leser nå om slagskipet Bismarck. Med sine 3 turbiner på over 150 000 hk hadde denne en toppfart på over 30 knop. Ved 28 knop brukte den 2222 L/NM! Dette blir 62222 liter pr. time. Ved en "økonomifart" på 19 knop kom den riktig nok ned i 1173 L/NM og 22300 liter pr. time. Skulle likt å vært på fjorden når den kostet forbi i 30 knop! Og den har faktisk vært der. 21 mai 1941 lå den for anker i Grimstadfjorden. Det høyeste fjellet i bakgrunnen er Lyderhorn. Håkonsvern er idag rett bak til venstre der som Bismarck ligger. Er det noen som vet hva disse store hurtigfergene til Danmark bruker? Sitér dette innlegget Viknes 1030 K3 [url="http://www.bergensmotorbat.no Link to post Share on other sites More sharing options...
båtn2 Svart 5.Februar.2009 Del på Facebook Svart 5.Februar.2009 Var det årsaken til at Doffen tok livet av seg??? Fikk bunkers regninga?? Sitér dette innlegget Quicksilver Link to post Share on other sites More sharing options...
kristian Svart 5.Februar.2009 Del på Facebook Svart 5.Februar.2009 Yamarin 76DC med 250HK Yamaha påhenger. Maks 5900rpm 44,4 knop 85,6l/t 1,93 pr.nm Marsjfart 3900 rpm 27,5 knop 31,4 l/t blir 1,14 pr.nm Dette er målt av Yamarin, ved +22c vekt båt 1500kg+2 mann ombord. Til sammenligning så bruker 200HK på samme båt ved marsjfart på 4500 rpm 27 knop 34,8 l/t eller 1,29 pr.nm, altså høyere forbruk. Dette pga de må bruke en annen propell for å få mest ut av den motoren på denne båten. Yamaha kjørefakta kan hentes hos forhandlere, og dekker alle motorer til Yamaha, på forskjellige båter slik som Buster, Crescent,Finnmaster, Linder, Yamarin, Yam og Ribeye. Kjørefakta Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Delfin 19 Svart 5.Februar.2009 Del på Facebook Svart 5.Februar.2009 Sabb 10HK. samme tanken med diesel siden sept\okt :-) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
VannTro Svart 5.Februar.2009 Del på Facebook Svart 5.Februar.2009 Dieselen min bruker sine respektive 200gramm pr. time pr. hetekraft. I min båt ved 17kn blir det 2 liter pr. nautisk mil. Ved 7knop ca. 1 liter pr. nautisk mil. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post Share on other sites More sharing options...
nives Svart 5.Februar.2009 Del på Facebook Svart 5.Februar.2009 På marchfart bruker eg runt 30l-33/t med ca 20 knob. Varierer etter last ombord. Båt NB840 Motor VP AQAD41A. Snitt forbruk 2008 var på ca 17l/t. Sitér dette innlegget Erfaringen vokser proporsjonalt med antallet ødelagte apparater. I believe in only one thing: liberty, but I do not believe in liberty enough to want to force it upon anyone. – H. L. Mencken Link to post Share on other sites More sharing options...
orjack Svart 6.Mars.2009 Del på Facebook Svart 6.Mars.2009 Tror diesel måleren til Navman er ute av produksjon de var vist plaget med og oppnå tilfretstillende nøyaktighet. Et firma som heter WIC var importør av FloScan sine målere tidligere men jeg er usikker på om det fremdeles er i drift. Navman forbruksmåler ligger inne hos Maritim.no med pris på ca kr 2900, uten display Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjeldenutpå Svart 7.Mars.2009 Del på Facebook Svart 7.Mars.2009 Marsjer ca 11-12 knop. Bruker ca 20 ltr timen. Summer family 27. 127 KH fordsabb. Er vel normalt det? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post Share on other sites More sharing options...
Bergen dørk Svart 9.April.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.April.2009 (redigert) Lovte å komme tilbake når nyebåten var på plass: Skibsplast 660 m/Volvo Penta 160 HK KAD32. Iflg den elektroniske forbruksmåleren ser det foreløpig slik ut: 5-6 knop: Omtrent det samme som den gamle snekka vår med 30 HK motor. Marsjfart 25 knop: ca 17-18 liter pr time. 32 knop: ca 30 liter pr time. Litt mer enn de 12 l pr time som var antydet, men kjøringen er jo veldig avgjørende og en behagelig fart er jo også 17-20 knop i plan for denne båten. Da går det ikke så mye mer enn 12-13-14 l pr time. Alt iflg forbruksmåleren. Må skaffe meg litt erfaring over tid. Kun småturer sålangt. Sålangt er vi fornøyd med både båt og motor - den skyver godt i fra! Redigert 9.April.2009 av Bergen dørk (see edit history) Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post Share on other sites More sharing options...
Thomas Riis Svart 9.April.2009 Del på Facebook Svart 9.April.2009 Motortype: Utenbords Båttype: selco 820kg med utstyr. Motormerke: Yamaha Motorstørrelse: 30hk Forbruk ved ca 5 knop: x pr time Forbruk ved marsjfart: xx pr time Forbruk ved toppfart: 13 l pr time Sitér dette innlegget Det perfekte liv inneholder sommer, sol, båt, damer og alkohol. Link to post Share on other sites More sharing options...
Voff Svart 9.April.2009 Del på Facebook Svart 9.April.2009 Min Evinrude 90Hk E-Tec på Bombard 550 bruker 11 liter/t ved 23knop marsfart. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Regina III Svart 9.April.2009 Del på Facebook Svart 9.April.2009 Ved 7 knop bruker jeg 1 ltr/NM og det synes jeg er snillt for en båt på 27 tonn. Og så kan en ca doble eller halvere for hver knop økt eller minsket fart. Dette er typisk for deplasementskrog. Hvis en ikke har det for travelt har en det rimelig. Seilbåtfolk vet også noe om det. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Seilersnobben Svart 9.April.2009 Del på Facebook Svart 9.April.2009 Sannsynligvis HELT irrelevant for dem i tråden, men kanskje likevel ? : Motor: VP 2030, 29 hk Båt:4,5 t seilbåt Fart: 6 kn Dieselforbuk /time: 3,5 Så med 60 l dieseltank kan jeg tøffe langt innpå et døgn, særlig hivs jeg setter ned til økonomifart :smiley: Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
27 knop Svart 9.April.2009 Del på Facebook Svart 9.April.2009 Er det noen som vil anslå forbruk på Yamaha V-max 9,9 (15) hk? Sitter i en Pioner 13. Lurer og på en ting, gjerne ikke helt on topic, men jeg forsøker. Jeg var tilfeldigvis inne å så på drivstofforbruket på en Yamahamotor 115 hk. Jeg har hørt at Selva er en Yamahamotor med Selva-lokk (nærmest). Er det feil? Hvis nei; hvorfor varierer da drivstofforbruket da såpass markant? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
27 knop Svart 11.April.2009 Del på Facebook Svart 11.April.2009 Ingen som vet? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Seilersnobben Svart 11.April.2009 Del på Facebook Svart 11.April.2009 (redigert) Som en liten kurositet kan jeg nevne at jeg leser nå om slagskipet Bismarck. Med sine 3 turbiner på over 150 000 hk hadde denne en toppfart på over 30 knop. Ved 28 knop brukte den 2222 L/NM! Dette blir 62222 liter pr. time. Ved en "økonomifart" på 19 knop kom den riktig nok ned i 1173 L/NM og 22300 liter pr. time.Skulle likt å vært på fjorden når den kostet forbi i 30 knop! Skulle ikke jeg ! Den senket HMS Hood på 42 100 tonn så raskt at bare 3 av besetningen på 1419 overlevde. Jada, skjønner hva du mener. Skulle også likt å vært på fjorden da, særlig med et målsøkende missil under tommelen... Redigert 11.April.2009 av Seilersnobben (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
gmg Svart 12.April.2009 Del på Facebook Svart 12.April.2009 Er det noen her som ser at det høye forbruket på bensinbåter er blitt en myte, og at dieselbåter er blitt en dårlig investering i forhold?Vi har selv bayliner 285(5) med 310 hk mercruiser 7,4 mpi. Denna har et forbruk på 25-liter i timen i 25 konp. Til gjengjeld kostet den 150 000 mindre enn om vi skulle ha puttet i den en diesel, blir noen liter bensin bare på sparte renter det :).. Dette virker som et bra snitt på forbruk, men eg trur heller ikke dette er riktig her er test på båten i USA samme motor tabellen viser i gallon, så de er bare å bruke kalkolatoren Test Power: 1 x 300-hp MerCruiser 350 Mag MPI RPM MPH Knots Total GPH MPG NMPG 600 3.9 3.4 0.9 4.51 3.92 1000 6.1 5.3 1.3 4.80 4.18 1500 7.0 6.0 2.2 3.16 2.75 2000 8.9 7.7 4.4 2.01 1.75 2500 11.1 9.6 7.9 1.40 1.22 3000 18.8 16.3 9.9 1.89 1.65 3500 23.8 20.7 12.0 1.99 1.73 4000 31.2 27.1 14.7 2.12 1.85 4500 35.3 30.7 18.8 1.87 1.63 5000 37.9 32.9 20.7 1.83 1.59 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Komlo Svart 12.April.2009 Del på Facebook Svart 12.April.2009 Langt mindre enn ølforbruket Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Komlo Svart 12.April.2009 Del på Facebook Svart 12.April.2009 Omtrent på linja med potetsalatforbruket vil eg tru. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Masserarti Svart 12.April.2009 Del på Facebook Svart 12.April.2009 Langt mindre enn ølforbruket Haha, Godt jeg ikke har begynt og drikke øl. Har vell skrevet det før , men Sabben bruker eksremt lite disel. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.