Jump to content

Hva er drivstoff-forbruket for din båtmotor?


Bergen dørk

Recommended Posts

Vår Skilsø 27 med Yanmar 4JH3 TE på 72 hk bruker fra 2,6 til 3,4 l/time. Farten varierer da fra dorgefart til rundt 8 kn, en sjelden gang ca 10-11 i kortere perioder.

Jeg ser at Lars lurer på hvorfor forbruket blir oppgitt i l/time og ikke nm. Det er vel av den enkle årsak at de fleste båter kun måler motortimer og ikke seilt distanse, eller?

Link to post
Share on other sites

Vel, det er vel kanskje flere båter som har måler for knop og utseilt distanse (skoves under båten) enn timeteller koblet til motoren? Og nå snakker jeg ikke om nye flotte båter med all elektronikk der alt som kan måles, måles og kan vises på en skjerm. De fleste av oss har vel ikke måler for hvor mye diesel båten bruker til en hver tid, men er avhengig å beregnet forbruket ut fra hvor mye en har brukt mellom hver fylling og hvor langt en har gått eller hvor mange timer en har brukt mellom hver fylling for så å regne ut forbruket manuelt.

 

Jeg skulle gjerne hatt en dieselmåler som til en hver tid ga meg et tall for dette, men det har jeg ikke sett meg råd til når det gjelder en dieselmotor.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hmmm - og da ble ikke min VP 5.7 Gsi så dyr i drift allikevel. 

Dersom jeg skal bruke @Lars H. sine tall bruker min båt ved ca 6 knop 5,3 liter i timen. På tomgang i gir (3,8 knop) bruker den 3,5 liter pr time. Dersom jeg legger den i plan bruker den på rolig marsj (25 knop) rett under 40 liter i timen og ved WOT (41 knop) 90 liter i timen. 

Regnestykket på kjørte NM har jeg aldri gjort - totalen på forbruk i år havnet på ca 10 000,- iløpet av sesongen (ca 80 timer var det vel).

Redigert av Napoli
feil antall timer og sum - redigert :) (see edit history)

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev for 4 timer siden:

En ting jeg ikke forstår, er hvorfor det snakkes om liter pr. time i båt, mens en på landeveien snakker om liter pr. mil. Det er da mye mer realistisk. Nautiske mil pr. time må da være mye mer realistisk og sammenlignbart mellom forskjellige båttyper? Kanskje det henger igjenn fra den tiden alle fritidsbåter var snekker og gikk med samme hastighet?

Er utrolig enig med deg. Hvor mye man bruker fra A-Å er jo det eneste som teller.

 

Man har to båter: Ene bruker 100l/time. Andre bruker 20l/time.

 

Hvilken er mest økonomisk? Umulig å si. Hvis den ene bruker en time på 50mil, mens den andre bruker 10 timer. 

Snakker utelukkende l/nm når eg snakker forbruk på min båt. Liter i timen er vel igrunn kun interressant hvis du vet at det er 3 timer igjen og du har så og så mye igjen på tanken. Men hvem vet det samtidig som de IKKE vet hvor mange mil det er hjem?

Link to post
Share on other sites

Olevine skrev for 2 timer siden:

Det er vel av den enkle årsak at de fleste båter kun måler motortimer og ikke seilt distanse, eller?

Jau... Og eg tror Lars er inne på det. Det er vel først de siste årene (Les 10-15) at det har blitt mer vanlig med instant forbruksmålere.

 

Og dette er jo enda ikke vanlig på f.eks mindre påhengere.

 

Det er lett å se koss lenge man har kjørt og hvor mye man da har brukt. Skal man måle de andre tingene må man ha litt mer utstyr, eller innsats.

Link to post
Share on other sites

Spørsmålsformuleringen har egentlig begrenset relevans i praktiken, uansett om en måler pr.sesong, time eller pr. utgått distanse.

Dette fordi skrogform, belastning, straum og øvrige værforhold også er avgjørende momenter. De fleste dieselmotorer leveres med grafisk diagram over forbruk på motoren ved forskjellige turtall og belastninger, vel og merke FØR den plasseres i båt. Det man kan trøste seg med er at ingen dieselmotorer av tilnærmet samme årgang og størrelse utmerker spesielt i positiv eller negativ retning mht. forbruk. De fleste ligger vel rundt 180g/hk pr.time. Cluet er vel heller å sørge for at det er tilstrekkelig med diesel på tanken til en hver tid.

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev for 23 timer siden:

Vel, det er vel kanskje flere båter som har måler for knop og utseilt distanse (skoves under båten) enn timeteller koblet til motoren? Og nå snakker jeg ikke om nye flotte båter med all elektronikk der alt som kan måles, måles og kan vises på en skjerm. De fleste av oss har vel ikke måler for hvor mye diesel båten bruker til en hver tid, men er avhengig å beregnet forbruket ut fra hvor mye en har brukt mellom hver fylling og hvor langt en har gått eller hvor mange timer en har brukt mellom hver fylling for så å regne ut forbruket manuelt.

 

Jeg skulle gjerne hatt en dieselmåler som til en hver tid ga meg et tall for dette, men det har jeg ikke sett meg råd til når det gjelder en dieselmotor.

 

It is possible to buy small 1" BSP fitting turbine type fuel flow meters from either ebay or other hydraulic component suppliers. Some for as little as £50 a unit. Down side is that you will have to fit it in line between tank and fuel pump. You will be able to accurately measure fuel uptake for each trip but unless you're related to Mr Heath Robinson you won't be able to see real time conumption.
Read more at http://www.ybw.com/forums/showthread.php?422351-Is-there-a-way-to-measure-fuel-flow-on-a-diesel-engine&s=17813a74f845306274bac4e8b5354b1e#Vsp7MIitRLgfbWHx.99

 

 

og så måtte man i tillegg ha en på retur slangen vil jeg tro

 

V8 rules.

 

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev On ‎23‎.‎10‎.‎2017 at 17.45:

En ting jeg ikke forstår, er hvorfor det snakkes om liter pr. time i båt, mens en på landeveien snakker om liter pr. mil. Det er da mye mer realistisk. Nautiske mil pr. time må da være mye mer realistisk og sammenlignbart mellom forskjellige båttyper? Kanskje det henger igjenn fra den tiden alle fritidsbåter var snekker og gikk med samme hastighet?

Svaret for meg:

Når eg planlegger en rute er tid meir viktig en nautisk mil, så eg kalkulerer med motor timer/fart (gjennonmsnitt).

f.e. når vi tar turen til Florø, er det ca 14 timer med ca 7.5 kn. Total ikkje viktig kor mange nautisk mil....

 

VHF, LRC, D5L/A

Link to post
Share on other sites

På tur,  eksempelvis inn ein fjord frå A til B så kan ein bruka 7 timer i 1800 o/min.   Turen tilbake kan gå på 5 timer med 1800 o/min.   Likeeins vil evt gammaldags skovlehjul under båten visa forskjellig utseilt på samme strekk.   Får ein følelse av at ikkje alle ville nådd målet om dei på eigenhand planla ein tur til shetland. 

 

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

On 23.10.2017 at 5:52 PM, Bonus said:

 

Det er ikke alt mellom himmel og jord vi alminnelig dødelige forstår, Lars .. :smiley:

Jeg vil tro at liter pr. time kan være interessant om du drar ut på Søndagstur med båten. Uten planer, rute eller annen hensikt å hygge deg. For så å komme tilbake til utgangspunktet utpå ettermiddagen en gang.

 

Kanskje en mer egnet måleenhet ville være antall liter pr. time med glede over båtlivet? For oss som har glede av båtlivet både på tur, i havn og hjemme, ville forbruket pr slik time bli bortimot mikroskopisk.

Redigert av alf-inge (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Likte tanken til alf-inge med å måle liter pr time med glede. Drivstofforbruket er jo ikke det dyreste med å ha båt hvis alle tall skal være med så glede høres ut som en fin målestokk. 

Hos oss er vi enige om at så lenge vi klarer det økonomisk bryr vi oss ikke så mye om eller regner på totalkostnaden.

 

Når det gjelder forbruket følger jeg likevel med på det siden motor og drev er de dyreste komponentene i båten og står for den største vedlikeholdsutgiften. Tenker at det er greit å kunne legge merke til endringer og være føre var.

 

Vi har ny båt for sesongen og er strålende fornøyde med Marex 300 SC med VP D4 300 HK.

Snittforbruket pr time er rett i overkant av 11 liter og pr nm er det ca 1,5. Mer nøye en det trenger det ikke være for meg. Og ved planlegging av tur er med litt lengde er utgangspunktet for oss å starte med full tank og ta det litt som det kommer. Om vi ender på vestsiden eller østsiden av Oslofjorden er egentlig ikke så nøye bare vi er på tur. Og ofte ler vi av oss selv når vi kjører de samme rutene om og om igjen og synes det er like flott hver gang. Eller når vi cruiser i litt over 20 knop i akkurat passe bølger så vi får den deilig rytmen i båten og ser på hverandre og er like lykkelige begge to. Nei, nå er jeg vist på vei langt vekk fra tema :smiley:

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Share on other sites

Windy Scirocco 32 HT m/ 2xKAD300. 

 

Har ca 70t på motorene denne sesongen. Snittforbruk på ca 15l pr time. Har ikke distansen så forbruk pr nm vet jeg ikke. Men fra Windy er båten oppgitt til å bruke 55l pr time på 3000rpm ved 30knop. 

Det glade Sørlandet!

2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050

Link to post
Share on other sites

Tja. Etter mitt syn er det forbruk pr nautisk mil som gjelder. Alt anna er berre som ein morsom kuriositet. Har til dømes vore på tur frå Shetland til sunnmøre, der vi måtte gå med motor omtrent 80 % av turen. Då er det sjølvsagt viktig å vite kor langt det er, og omlag kor mykje motoren bruker av drivstoff på forskjellig turtal.

 

Dersom ein berre går korte avstander er det sjølvsagt ikkje så farleg. Med den båten eg har no, er utfordringa  også mindre. Den har over dobbelt så stor tank som forrige seilbåt, som berre hadde 55 liters tank.

Link to post
Share on other sites

Jo det er viktig å holde fokus på nm mtp mengde fuel.

 

Men underveis vil det kunne bli veldig viktig å holde øye med liter pr time. For forbruket pr nm kan øke. Hvis gps sier 10 timer til målet og man bruker 10 liter i timen så må man jo da ha over 100liter. Og man kommer jo til et punkt der man må snu om man sitter igjen med 90. Da bør det jo være kortere tid igjen tilbake....

 

Med mindre man har en øyeblikksmåling på forbruket pr nm. Da er jo det enklest å forholde seg til til enhver tid etter min mening. Da har man hele tiden en distanse igjen og man ser hvilket forbruk man ligger på pr nm.

Link to post
Share on other sites

Liter pr time sier noe om hvor hardt du kjører motoren. Bruker den 50l/t på fullt og timeforbruk er 12 liter i timen betyr dette at motoren har gått mye på tomgang eller 24% gjennomsnitts last.

 

det som betyr noe for sikkerhet og økonomien er hvor langt du kommer på det du har på tanken. Da er l/nm det eneste som betyr noe. Jeg bor inne i en fjor der det er katastrofe om man går tom eller motoren stopper av andre årsaker. Det har heldigvis ikke intruffet enda.

Link to post
Share on other sites

Det som er fint med nye motorer er digital forbruksmåling. Full kontroll :) Med fuel-logger (jeg har EP-85r) i tillegg på nettverket blir enda artigere.

 

Forbruk pr nm (med 4-5 desimaler (!?!?))

Forbruk pr time

Gjenstående antall liter på tanken

Rekkevidde i nm, basert på forbruket akkurat nå og antall liter på tanken.

 

Med lett og rask båt er forbruket ganske jevnt. Men strøm, vekt ombord og sjøforhold påvirker ganske betydelig.

Forøvrig målt en god del på lengre turer og nøyaktigheten på målingen er større enn nøyaktigheten på "hvor fullt jeg har fylt" mellom hver gang. Akkurat nå har jeg 195,6 liter på tanken ?

 

Det jeg ikke helt har skjønt er de som oppgir snitt forbruk pr time, i mitt tilfelle er det veldig mye lavere enn faktisk snitt forbruk i marsjfart. Men så er dorgefart og marsjfart veldig ulik, så kanskje det gir mer mening i saktegående båter.

Jeg bruker det regnestykket når folk sier at den der motoren må jo være et himla bensinsluker. Da sier jeg at nei, den bruker 0,6 liter i timen på dorging og i snitt rundt 20 liter i timen.

Redigert av chrisrik (see edit history)

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Folk flest antar jeg måler distanse med nm, og da blir jo forbruk pr nm eneste fornuftige greie. 

 

Mens noen måler distanse som tid. At det er x timer "dit". Og da blir jo forbruk pr time praktisk. 

 

Noen bruker ikke båt basert på distanse men basert kun på tid. x timer "på fjorden" blir x liter brukt. 

---

Men ja, for å sammenligne mellom båter så må man jo ha noe gjengs og da kommer en vel ikke unna forbruk pr nm som eneste løsning. 

Link to post
Share on other sites

Olevine skrev On 23.10.2017 at 20.11:

 

Jeg ser at Lars lurer på hvorfor forbruket blir oppgitt i l/time og ikke nm. Det er vel av den enkle årsak at de fleste båter kun måler motortimer og ikke seilt distanse, eller?

l/nm er jo ganske greit å regne ut - men endrer seg jo med vær, vind, last osv. Dvs at jeg kan gå samme strekning i samme fart, men ha to forskjellige forbruk om båten f.eks. er lastet lett den ene veien og medvind, mens den er lastet tungt og motvind hjem igjen. L/NM for min del er derfor en teoretisk faktor jeg kan regne meg til når jeg fyller, så lenge jeg ikke har noe instrument som forteller meg det underveis.

Dersom jeg derimot hadde hatt et deplasementskrog hvor forbruket er noenlunde konstant avhengig av fart ville kanskje L/nm vært mer interessant.

Redigert av Napoli (see edit history)

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Share on other sites

Trudelutt (som har deplasementskrog) ligger mellom 1 og 8 liter pr. time, uten at det sier meg noe annet enn at tallet øker etter som turtallet øker.

 

liter_rpm.gif.9e3042be976ecb5e9e0948ec71dac752.gif

 

Men ser jeg på en kurve for liter pr. nautisk mil, ser jeg at forbruket øker uforholdsvis mye når jeg virkelig drar på, uten at jeg får noe særlig mer hastighet.

 

liter_knop.gif.93eef48b4e46630a8711c4e4511c063c.gif  

 

 

  knop_rpm.gif.4961bf65f9c7f346b1f50b6184a8f2cd.gif

 

Så for egen del, er konklusjonen at å trekke ut de siste RPM fra motoren gir liten gevinst, men stort forbruk. Jeg går imidlertid med forholdsvis høyt turtall, 3200 RPM på lengre kjedelige strekk, men i kronglete farvann, er 2000 RPM og 5 knop mer det som det går i.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Du har en vitenskapelig tilnærming Lars. Og slik er det: Energi inn= energi ut - tap i systemet. På flatt vann bruker jeg en liten skvett mer i timen enn deg. Motorene våre er like lite effektive. Når vi tar ut 40 kW, så tar vi ut akkurat det. Men når jeg må dra på 80 kW for å banke gjennom noen brått, så renner det unna med diesel. Og for å gjøre samme jobben med Trudelutt bruker du kanske ikke mer enn 45 kW. 

Link to post
Share on other sites

Jeg ser at jeg har en feil i resonnementet mitt over - jeg skrev "Dersom jeg derimot hadde hatt et deplasementskrog hvor forbruket er noenlunde konstant avhengig av fart" - her skulle det stått "turtall". Med planende båt vil man kunne ha to forskjellige hastigheter med tilnærmet samme turtall. Det er jo sånn at l/nm er ganske vidt forskjellig om jeg holder 1600 RPM i 8 knop eller om jeg har 1800 RPM i 17 knop (begge to er realistiske tall avhengig av last, trim, sjø og vind). 

 

Men - jeg beundrer @Lars H. sine grafer her :) Noe mer vitenskapelig tilnærming enn jeg har til dette ser jeg :)

Redigert av Napoli (see edit history)

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...