Jump to content

Hva er drivstoff-forbruket for din båtmotor?


Bergen dørk

Recommended Posts

Da var første turen unnagjort med nye e-tec G2 2x300, har ikke direkte tall å sammenligne med

 

men here goes!

 

på tomgang og opptil ca 800rpm bruker jeg uten tvil minst, da får jeg 1.4nm per liter

 

går jeg i 8 knop, 15, 25 eller opptil 45! knop så får jeg 0.5nm per liter! ganske fasinerende, helt opp mot toppfart faller det bare marginalt til 0,4 og senere 0,3 på 100% WOT, så det betyr at jeg marsjer like økonimisk i 8 og 45 knop,

 

Henteturen i dag brukte ca 70 liter på 35? ish nm skal , variert fart siden det er innkjøring, kun noen få turer oppover i turtall, samme tur og ca samme fart med gamle maskinene var 300 liter

e-tec G2 er momentbeist av dimensjoner, responsen er utrolig, og lyden er fet.

 

Jeg bruker også 51-52 liter i timen i 30 knop, da med 600hk og 32fot skjærsgårdsjeep, , litt fasinerende at jeg bruker like mye som båt med 1 maskin

 

Gratulerer

 

Jeg har bare en stk g2/300 på min 25 foter ca 1,6 tonn:

5 knop - 0,5 l/nm

30 knop - 1,4 l/nm

40 knop - 1,7 l/nm

Wot - 2 l/nm

 

Hvilket display har du ? hvilke farger på coverne?

Redigert av TomF (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Gratulerer

 

Jeg har bare en stk g2/300 på min 25 foter ca 1,6 tonn:

5 knop - 0,5 l/nm

30 knop - 1,4 l/nm

40 knop - 1,7 l/nm

Wot - 2 l/nm

 

Hvilket display har du ? hvilke farger på coverne?

 

Største icon 7" displayet, og bare det, men får alt opp på nye garmin 7410 av info også, utrolig mye info på nmea bussen

Har sort på toppen og mørkeblå på sidene, ikke fått satt på "trim" decalene enda, men de er rød/hvite

 

Jeg synes selv det ble ganske kult og diskret, men samtidig får man frem "hei jeg har new shit" ;) 

 

Ref 40 knop, du får da opp 0,6ish nm/l på displayet da i 40? litt rar utregning, hele greia

 

Jeg er veldig overasket over at jeg da klarer 2l/nm i opptil 45 knop, og at forbruket er så utrolig linjært, for båten er godt over 10 meter lang og har kjempe"tårn" som også bremser endel, og har enorm våtflate siden den har veldig spiss og lang vbunn. 

 

på 100% opplever jeg at styringen blir ganske hard, går utifra din har det samme? har den på minimum power assist nå, skal leke meg litt frem

 

hvor mange timer har din gått? er du forbi innkjørings fasen? 

 

Før hadde jeg en veldig markant planingsterskel, men nå er det så enormt med moment og den har "visket ut" mye av dette. 

Redigert av andersb (see edit history)
Link to post
Share on other sites

største icon 7" displayet, og bare det, men får alt opp på nye 7410 av info også, utrolig mye info på nmea bussen

Har sort på toppen og mørkeblå på sidene, ikke fått satt på "trim" decalene enda, men de er rød/hvite

 

jeg synes selv det ble ganske kult og diskret, men samtidig får man frem "hei jeg har new shit" ;) 

 

ref 40 knop, du får da opp 0,6ish nm/l på displayet da i 40? litt rar utregning, hele greia

 

jeg er veldig overasket over at jeg da klarer 2l/nm i opptil 45 knop, og at forbruket er så utrolig linjært, for båten er godt over 10 meter lang, og har enorm våtflate. 

 

på 100% opplever jeg at styringen blir ganske hard, går utifra din har det samme? har den på minimum power assist nå, skal leke meg litt frem

 

hvor mange timer har din gått? er du forbi innkjørings fasen?

 

Jeg har 4.3" displayet ...og den har en bug som gjør at den resetter til amerikanske settinger hver gang- så jeg leser forbrukstallene fra min Garmin. (l/nm ....er vel gallon/miles jeg får default på touch displayet). Får vel en software update installert på vinteropplaget :)

 

Styringen er ganske hard på fullfart ja,- men det synes jeg er ok, og vel "as designed" som en sikkerhet mot brå svinger.

 

Jeg har litt over 60 timer nå, så godt over innkjøringsfasen ja. Bruker xd100 olje, og den drakk fort 2 kanner, men nå er den på ca 1 gallon kanne pr tank (280 l). Kan vel vurdere å programmere om til xd100 setting for enda laverer oljeforbruk.

 

 

Fargene høres kule ut. Jeg har litt mer tradisjonelt hvite deksler :)

Link to post
Share on other sites

Motortype:Innenbords
Båttype: Skarpnes 30
Motormerke: Volvo Penta D3
Motorstørrelse: 190  HK
Forbruk ved ca 5 knop: 2 l/t
Forbruk ved marsjfart: 8 knop 8 l/t. 12 knop 22 l/t 17 knop 32 l/t
Forbruk ved toppfart: 19,5 knop 39 l/t

 

Snittforbruk på 40 timer, 6,6 l/t

Alle verdier avlest på motorinstrument.

 

Propell Radice S8 20x20

Redigert av Christensen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Å jeg som trodde jeg har høyt forbruk.

Sammenlignet forbruket på min båt på ca 15t med en på ca7t begge med yanmar ly3 maskiner.

Opp til 8k er min med to motorer billigst men i 20k er den lette båten ca 5 l i/t billigere.

Så da ser jeg at to motorer på båt 15 tonn er billigere pr kg båt.

Dette selv om jeg nå er på 80 90% belastning og den lette båten er på ca 65% belastning

Båtene er på 32 og 41 fot.

Mvh

Catano

Link to post
Share on other sites

Er det lov å spørre om antatt bensin forbruk her?

 

Isåfall så spør jeg om hva dere tror en 40Hk Yamaha 93 mod drikker av bensin på maks gass, og ved marsjfart, båten er en 14 fots Yamarin 4300. Vil bensinforbruket endre seg mye ved 50Hk, samme motor? 

Link to post
Share on other sites

Ja stemmer

 

er du sikker på at man må programmere for XD100?

 

ute og testa litt mere nå, klarer faktisk beste forbruket helt opptil 45 knop før distance per mil begynner degradere, morro saker!

 

Ja, ikke så værst på forbruk (til å være påhenger :))

 

Jeg tror forhandler må inn med pc'en for å sette xd100 for å redusere oljeforbruket til det aller laveste - men da kan kun xd100 brukes. (men skal ikke si det 100% sikkert)

Link to post
Share on other sites

Er det lov å spørre om antatt bensin forbruk her?

 

Isåfall så spør jeg om hva dere tror en 40Hk Yamaha 93 mod drikker av bensin på maks gass, og ved marsjfart, båten er en 14 fots Yamarin 4300. Vil bensinforbruket endre seg mye ved 50Hk, samme motor? 

Dette er egentlig ganske enkelt. Dieselmotorer bruker ca to desiliter per hestekrafttime (diesel har høyere energi per kg enn bensin og har høyere tetthet, i tillegg er den termiske virkningsgraden noe høyere). Firetakts bensinmotorer ca tre desiliter og konvensjonelle totaktere ca fire desiliter. Moderne totaktere bruker ned mot det som firetaktere bruker. Generelt kan man si at bensinmotorer har noe høyere forbruk ved lav belastning (pga pumpevirkningen mot stengt gasspjeld) og derfor vil en større motor bruke noe mer enn en liten når man går i lav fart, i høyere fart er forskjellen mye mindre og ved høyt effektuttak kan også det spesifikke forbruket bli noe mer ugunstig. Det er allikevel slik at en gitt båt trenger en gitt tilført effekt for å holde en gitt fart og innenfor normalt fartsområde vil forbruket skille lite. Hard akselerasjon og fart opp mot motorens potensiale vil alltid gi et forbruk i forhold til motorens makseffekt ref tommelfingerregelen øverst.

Link to post
Share on other sites

Klarte 15nm på 10 liter i dag.

 

Suzuki DT90 på yamarin 4730.

 

Blir vel omtrent 0.67 l/nm

Det er bra på en gammel totakter, men den går vel ekstremt lett også på den båten..

 

Hadde selv en Yamaha 130 hk v4 på en 19 foter på 580 kilo.. Kunne ligge i plan på ned mot 3000 rpm.. Men ved aktiv kjøring hørte jeg bensinsuget nedi tanken;)

Link to post
Share on other sites

Hvem har lavest forbruk i 45 knop da? ;) kan skilte med 1.92 liter per nautisk mil i dag

 

Tank kapasiteten tilsier nesten 6 timer i den farten før jeg må slakke av, så om det noen sinne blir bra vær og flatt vann blir det skagen tur, evnt neste år, jeg orker ikke hopp og dunk da jeg ikke er noen ungdom lenger. 

Link to post
Share on other sites

Tror ikke vindfang påvirker forbruket i særlig grad og kan nok ikke brukes til å forklare forskjeller i forbruk. Hastighetene er tross alt lave selv på planende båter. Drag-kraft øker med kvadratet av hastigheten og vindfang får større påvirkning i større hastigheter. Skrogform, vekt og begroing slår ut mest i tillegg til motor og kraftoverføring. Av og til opplever jeg bedre fart i medvind enn motvind ved et gitt turtall, men dette kan vel skyldes strømninger i vannet.

Link to post
Share on other sites

NordWest 420 IPS 600 brukte ca 4,2liter/nm på marsjfart 26-29 knop avhengig av last

Nimbus 30S med D6 310 ligger på ca 1.5 liter/nm mellom 20 og 28 knop

 

Fylte 170 liter diesel forleden dag - det var 1/2 tank omtrent. På NordWesten fylte vi sjelden under 700 liter ved hver tanking. Gikk ca 4000 liter i sesongen.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...