Jump to content

Hva er drivstoff-forbruket for din båtmotor?


Bergen dørk

Recommended Posts

Ser at enkelt har et utrolig lavt forbruk på sin bensinmotor. (riktig nok gamle poster)

 

Jeg har en helt ny mercruiser 5.0 240hp 

Båten er en seaRay 240, 2,5 -2,7 tonn

Denne har en forbruksmåler i instrument panel som viser ca 44 l/t ved 23-24 knop.  . 

Har bare kjørt den 15 t så lang mulig forbruket går ned?

 

At noen får en bensiner ned i nesten 1 l/nm i plan finner jeg merkelig på båter i denne størrelseorden. 

Link to post
Share on other sites

Windy Grand Mistral 37  2x KAD 300 med full ferieoppakning. Asker til Stavern og videre til Arendal ; totalt 300 liter.  har ikke total kjørelengde foran meg, men noen her kan sikkert regne ut snittforbruket?

Hvis du har gått "nogenlune" rette linjer, har du gått ca 120-130 nautiske fra Asker til Arendal, 300L/130nautiske, gir snitt på mellom 2,3 og 2,5 pr. nm. Gått mye i plan?

Redigert av Førstefender (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Goodwill, det er yanmar 2 gm 20 18 hk du har, er det ikke?

- samme som meg mao.

Hvilket turtall ligger du på med 6 knop og det forbruket ?

( beregningen stemmer bra i forhold til mine)

Men jeg har ikke turtallinstrument.

Eureka, jeg har heller ikke turteller (men det står på ønskelista), så jeg vet ikke. Det er 2GM20F jeg har ja, 18 hk. Maks turtall er 3600, !marsjfart er sagt å skulle være 3000, og jeg ligger vel der omkring på 6 knops fart.

 

Uansett så er det ok å fylle diesel og oppleve at "jøsses, fullt allerede?" ?

Redigert av Goodwill (see edit history)
Link to post
Share on other sites

60 liter i timen kanskje? 2x260 Hk, bruker kanskje 300 av dem i plan. I sakte fart går den på avdunsten av GinTonicen min

Uansett er det mindre enn lånekostnaden på skipet :-) Prisen for bedre mental helse? Ubetalelig!

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Vi har mye tomgangsforbrukt her, hva  bruker dere i 25-30-35-40 knop ? ;) 

Da bruker jeg fra 6 til 7 l/nm.

Jeg liker å være underveis største delen av dagen, derfor går jeg sakte.

I plan kommer jeg alt for langt og ferien blir alt for kort, da jeg må alt for tidlig hjem for å tjene penger til mer drivstoff.

Link to post
Share on other sites

Vi har mye tomgangsforbrukt her, hva  bruker dere i 25-30-35-40 knop ? ;) 

Går ikke fortere enn 7, men i ca 5,5 går det ca 4 l/t.

VP D1-3, 29'

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke målt, men ifølge diagram skal mine to TAMD74 bruke ca 45 liter per time per maskin på 2000 rpm. I følge GPS holder jeg ca 21.5 knop. Båten er en Rodman 44. På lengre strekk går vi på rundt dette turtallet.

 

Samme diagram viser 10 liter per time per maskin på 1000 rpm. På tuslefart går vi gjerne mellom 800 og 900 rpm. Da holder vi en fart på mellom 7 og 8 knop.

Link to post
Share on other sites

Askeladden C75 Cruiser 25 fot med 300HK Suzuki outboard.

6-7 knop, ca 7-8 l/t, altså rundt 1,2l/nm

Mest økonomiske transportfart 20-22 knop, ca 28-30 l/t, altså 1,4 l/nm omtrent.

30 knop, ca 50 l/t, 1,6-1,7 l/nm

41 knop, ca 95 l/t, 2,3 l/nm

Bruker litt mer enn oppgitt, og går ikke så fort som oppgitt, men sånn er det vel ofte med alt. :-)

Link to post
Share on other sites

Da var første turen unnagjort med nye e-tec G2 2x300, har ikke direkte tall å sammenligne med

 

men here goes!

 

på tomgang og opptil ca 800rpm bruker jeg uten tvil minst, da får jeg 1.4nm per liter  

 

går jeg i 8 knop, 15, 25 eller opptil 45! knop så får jeg 0.5nm per liter! ganske fasinerende, helt opp mot toppfart faller det bare marginalt til 0,4 og senere 0,3 på 100% WOT, så det betyr at jeg marsjer like økonimisk i 8 og 45 knop, 

 

Henteturen i dag brukte ca 70 liter på 35? ish nm skal , variert fart siden det er innkjøring, kun noen få turer oppover i turtall, samme tur og ca samme fart med gamle maskinene var 300 liter

e-tec G2 er momentbeist av dimensjoner, responsen er utrolig, og lyden er fet. 

 

Jeg bruker også 51-52 liter i timen i 30 knop, da med 600hk og 32fot skjærsgårdsjeep, , litt fasinerende at jeg bruker like mye som båt med 1 maskin 

Redigert av andersb (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Årets ferie unnagjort og regnskapet gjort opp, samme turen i år som i fjor, bare billigere!

 

229,5 NM

 

351l diesel

 

Gir ca 1,52l totalt pr nm og 0,76 L pr motor

 

10,63 L i timen og da 5,3 L pr motor i timen

 

Hadde 6,95 knop i snittfart

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post
Share on other sites

Da var første turen unnagjort med nye e-tec G2 2x300, har ikke direkte tall å sammenligne med

 

men here goes!

 

på tomgang og opptil ca 800rpm bruker jeg uten tvil minst, da får jeg 1.4nm per liter

 

går jeg i 8 knop, 15, 25 eller opptil 45! knop så får jeg 0.5nm per liter! ganske fasinerende, helt opp mot toppfart faller det bare marginalt til 0,4 og senere 0,3 på 100% WOT, så det betyr at jeg marsjer like økonimisk i 8 og 45 knop,

 

Henteturen i dag brukte ca 70 liter på 35? ish nm skal , variert fart siden det er innkjøring, kun noen få turer oppover i turtall, samme tur og ca samme fart med gamle maskinene var 300 liter

e-tec G2 er momentbeist av dimensjoner, responsen er utrolig, og lyden er fet.

 

Jeg bruker også 51-52 liter i timen i 30 knop, da med 600hk og 32fot skjærsgårdsjeep, , litt fasinerende at jeg bruker like mye som båt med 1 maskin

Bilde av jolla og motorene??:)

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...