Eureka Svart 20.Juli.2015 Del på Facebook Svart 20.Juli.2015 Goodwill, det er yanmar 2 gm 20 18 hk du har, er det ikke? - samme som meg mao. Hvilket turtall ligger du på med 6 knop og det forbruket ? ( beregningen stemmer bra i forhold til mine) Men jeg har ikke turtallinstrument. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Pinhead1974 Svart 21.Juli.2015 Del på Facebook Svart 21.Juli.2015 Nettopp heisa motoren på akterspeilet. Dette er resultatene jeg fikk etterpå: Motortype: UtenbordsBåttype: Askeladden ChaserVekt: ca. 600 kg Motormerke: MercuryMotorstørrelse: F50 ELPT EFI Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Pinhead1974 Svart 21.Juli.2015 Del på Facebook Svart 21.Juli.2015 (redigert) Dobbeltpost. Redigert 21.Juli.2015 av Pinhead1974 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mørejet30 Svart 21.Juli.2015 Del på Facebook Svart 21.Juli.2015 D6 370 1.9l/nm Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
jensemann2 Svart 21.Juli.2015 Del på Facebook Svart 21.Juli.2015 Sea Ray 215 Ec med V8 bensin. Ca 1700 kg båt. 1,5 l/nm flatt forbruk fra 22-26 knop. Så øker det opp til 2,2 l/nm på max (35 knop) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Roger jo Svart 21.Juli.2015 Del på Facebook Svart 21.Juli.2015 16 T båt 100Hk Ford Sabb 6 til 8 knop ca. 5,4 til 6,6 l mellom tank fyllingene. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post Share on other sites More sharing options...
_Torgeir Svart 21.Juli.2015 Del på Facebook Svart 21.Juli.2015 Ser at enkelt har et utrolig lavt forbruk på sin bensinmotor. (riktig nok gamle poster) Jeg har en helt ny mercruiser 5.0 240hp Båten er en seaRay 240, 2,5 -2,7 tonn Denne har en forbruksmåler i instrument panel som viser ca 44 l/t ved 23-24 knop. . Har bare kjørt den 15 t så lang mulig forbruket går ned? At noen får en bensiner ned i nesten 1 l/nm i plan finner jeg merkelig på båter i denne størrelseorden. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Navic II Svart 21.Juli.2015 Del på Facebook Svart 21.Juli.2015 Windy Grand Mistral 37 2x KAD 300 med full ferieoppakning. Asker til Stavern og videre til Arendal ; totalt 300 liter. har ikke total kjørelengde foran meg, men noen her kan sikkert regne ut snittforbruket? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Førstefender Svart 21.Juli.2015 Del på Facebook Svart 21.Juli.2015 (redigert) Windy Grand Mistral 37 2x KAD 300 med full ferieoppakning. Asker til Stavern og videre til Arendal ; totalt 300 liter. har ikke total kjørelengde foran meg, men noen her kan sikkert regne ut snittforbruket? Hvis du har gått "nogenlune" rette linjer, har du gått ca 120-130 nautiske fra Asker til Arendal, 300L/130nautiske, gir snitt på mellom 2,3 og 2,5 pr. nm. Gått mye i plan? Redigert 21.Juli.2015 av Førstefender (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Chris284 Svart 21.Juli.2015 Del på Facebook Svart 21.Juli.2015 (redigert) Ca 118 Nm? 2,54 l/nm ? Redigert av meg: 2.dre fender. Redigert 21.Juli.2015 av Chris284 (see edit history) Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post Share on other sites More sharing options...
Goodwill Svart 21.Juli.2015 Del på Facebook Svart 21.Juli.2015 (redigert) Goodwill, det er yanmar 2 gm 20 18 hk du har, er det ikke? - samme som meg mao. Hvilket turtall ligger du på med 6 knop og det forbruket ? ( beregningen stemmer bra i forhold til mine) Men jeg har ikke turtallinstrument. Eureka, jeg har heller ikke turteller (men det står på ønskelista), så jeg vet ikke. Det er 2GM20F jeg har ja, 18 hk. Maks turtall er 3600, !marsjfart er sagt å skulle være 3000, og jeg ligger vel der omkring på 6 knops fart. Uansett så er det ok å fylle diesel og oppleve at "jøsses, fullt allerede?" ? Redigert 21.Juli.2015 av Goodwill (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Navic II Svart 21.Juli.2015 Del på Facebook Svart 21.Juli.2015 Ja, ikke store avvik på kursen. Lå vel stort sett i plan til verdens ende. Måtte dra av der pga unga begynte å synes at det slo fælt. Gikk i ca 15 knop fra Stavern til Arendal. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
NilsPils Svart 21.Juli.2015 Del på Facebook Svart 21.Juli.2015 Når jeg marsjer med Saowanee i 6.5 knop bruker hun 5-5.5 l/t. Hun veier ca 7.5 t og har en 225 hk FNM dieselmotor. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post Share on other sites More sharing options...
Snikende skeptik Svart 21.Juli.2015 Del på Facebook Svart 21.Juli.2015 (redigert) Fra 5,5 knop bruker den over 1l/nm, verst rundt 10 12 knop da den bruker mer pr time enn ca 20 22 knop.. Redigert 21.Juli.2015 av Olsen83 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Windy37GM Svart 22.Juli.2015 Del på Facebook Svart 22.Juli.2015 60 liter i timen kanskje? 2x260 Hk, bruker kanskje 300 av dem i plan. I sakte fart går den på avdunsten av GinTonicen min Uansett er det mindre enn lånekostnaden på skipet :-) Prisen for bedre mental helse? Ubetalelig! Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post Share on other sites More sharing options...
andersb Svart 22.Juli.2015 Del på Facebook Svart 22.Juli.2015 Vi har mye tomgangsforbrukt her, hva bruker dere i 25-30-35-40 knop ? ;) Jeg synes egenskapen å ha litt OK forbruk og samtidig kunne bevege seg steder på begrenset tid er topp. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fjellbonden Svart 22.Juli.2015 Del på Facebook Svart 22.Juli.2015 Vi har mye tomgangsforbrukt her, hva bruker dere i 25-30-35-40 knop ? ;) Da bruker jeg fra 6 til 7 l/nm. Jeg liker å være underveis største delen av dagen, derfor går jeg sakte. I plan kommer jeg alt for langt og ferien blir alt for kort, da jeg må alt for tidlig hjem for å tjene penger til mer drivstoff. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Salt Svart 22.Juli.2015 Del på Facebook Svart 22.Juli.2015 Vi har mye tomgangsforbrukt her, hva bruker dere i 25-30-35-40 knop ? ;) Går ikke fortere enn 7, men i ca 5,5 går det ca 4 l/t. VP D1-3, 29' Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post Share on other sites More sharing options...
Christian V Svart 22.Juli.2015 Del på Facebook Svart 22.Juli.2015 Jeg har ikke målt, men ifølge diagram skal mine to TAMD74 bruke ca 45 liter per time per maskin på 2000 rpm. I følge GPS holder jeg ca 21.5 knop. Båten er en Rodman 44. På lengre strekk går vi på rundt dette turtallet. Samme diagram viser 10 liter per time per maskin på 1000 rpm. På tuslefart går vi gjerne mellom 800 og 900 rpm. Da holder vi en fart på mellom 7 og 8 knop. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
WGM36 Svart 22.Juli.2015 Del på Facebook Svart 22.Juli.2015 24-27 knop, ca 2,4 liter pr nm, ferielastet og mer eller mindre fulle tanker. Windy gm 36 kad 42 Mvh Terje som forundrer seg over avik hvert år på forbruk.:-) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hardtop Svart 22.Juli.2015 Del på Facebook Svart 22.Juli.2015 Askeladden C75 Cruiser 25 fot med 300HK Suzuki outboard. 6-7 knop, ca 7-8 l/t, altså rundt 1,2l/nm Mest økonomiske transportfart 20-22 knop, ca 28-30 l/t, altså 1,4 l/nm omtrent. 30 knop, ca 50 l/t, 1,6-1,7 l/nm 41 knop, ca 95 l/t, 2,3 l/nm Bruker litt mer enn oppgitt, og går ikke så fort som oppgitt, men sånn er det vel ofte med alt. :-) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
andersb Svart 25.Juli.2015 Del på Facebook Svart 25.Juli.2015 (redigert) Da var første turen unnagjort med nye e-tec G2 2x300, har ikke direkte tall å sammenligne med men here goes! på tomgang og opptil ca 800rpm bruker jeg uten tvil minst, da får jeg 1.4nm per liter går jeg i 8 knop, 15, 25 eller opptil 45! knop så får jeg 0.5nm per liter! ganske fasinerende, helt opp mot toppfart faller det bare marginalt til 0,4 og senere 0,3 på 100% WOT, så det betyr at jeg marsjer like økonimisk i 8 og 45 knop, Henteturen i dag brukte ca 70 liter på 35? ish nm skal , variert fart siden det er innkjøring, kun noen få turer oppover i turtall, samme tur og ca samme fart med gamle maskinene var 300 liter e-tec G2 er momentbeist av dimensjoner, responsen er utrolig, og lyden er fet. Jeg bruker også 51-52 liter i timen i 30 knop, da med 600hk og 32fot skjærsgårdsjeep, , litt fasinerende at jeg bruker like mye som båt med 1 maskin Redigert 25.Juli.2015 av andersb (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
MaSa Svart 25.Juli.2015 Del på Facebook Svart 25.Juli.2015 Årets ferie unnagjort og regnskapet gjort opp, samme turen i år som i fjor, bare billigere! 229,5 NM 351l diesel Gir ca 1,52l totalt pr nm og 0,76 L pr motor 10,63 L i timen og da 5,3 L pr motor i timen Hadde 6,95 knop i snittfart Sitér dette innlegget Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :) Link to post Share on other sites More sharing options...
Windy37GM Svart 25.Juli.2015 Del på Facebook Svart 25.Juli.2015 KAD44 forbrukstabell Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post Share on other sites More sharing options...
glalaks Svart 25.Juli.2015 Del på Facebook Svart 25.Juli.2015 Da var første turen unnagjort med nye e-tec G2 2x300, har ikke direkte tall å sammenligne med men here goes! på tomgang og opptil ca 800rpm bruker jeg uten tvil minst, da får jeg 1.4nm per liter går jeg i 8 knop, 15, 25 eller opptil 45! knop så får jeg 0.5nm per liter! ganske fasinerende, helt opp mot toppfart faller det bare marginalt til 0,4 og senere 0,3 på 100% WOT, så det betyr at jeg marsjer like økonimisk i 8 og 45 knop, Henteturen i dag brukte ca 70 liter på 35? ish nm skal , variert fart siden det er innkjøring, kun noen få turer oppover i turtall, samme tur og ca samme fart med gamle maskinene var 300 liter e-tec G2 er momentbeist av dimensjoner, responsen er utrolig, og lyden er fet. Jeg bruker også 51-52 liter i timen i 30 knop, da med 600hk og 32fot skjærsgårdsjeep, , litt fasinerende at jeg bruker like mye som båt med 1 maskin Bilde av jolla og motorene??:) Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.