Jump to content

Motorbåtfolk-er vi egoistiske miljøsvin?


Balle Klorin

Recommended Posts

De som ønsker motorbåt må få bruke det uten å komme i noen form for gapestokk. Noen ønsker også en romslig båt. Og hva er valget når en ønsker en båt med god plass og litt fart? Det er mest halvplanende båter som må ha stor motorkraft for å få litt driv.

Det er båtprodusenten en burde ha tatt en prat med. Det må være mulig å produsere romslige og komfortable motorbåter (delp. båter) som gjør bra fart med moderat motorkraft. Har tatt dette opp flerer ganger tidliger.

 

Holdt opp å skrike , jeg gammel men ikke døv!

Redigert av pettersand (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Båt er rekreasjon. Jeg bruker den med god sammvittighet hele sommeren. Mange av mine naboer reiser med FLY til syden flere ganger i året. Det gjør ikke jeg.

Jeg blir også far til våren. Har ingen betekelighet med at jeg skulle være noe "miljøsvin" for kommende generasjoner mitt bidrag til miljøet påvirker minimalt. Derimot er jeg sikker på at båtlivet vil gi krabaten masse gode opplevelser og en flott start på livet.

 

(må inrømme at jeg også tilhører den skeptiske delen av folket når det gjelder menneskets påvirkningskraft på miljøet)

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Båt er rekreasjon. Jeg bruker den med god sammvittighet hele sommeren. Mange av mine naboer reiser med FLY til syden flere ganger i året. Det gjør ikke jeg.

 

Sånn er det bare ! Vi båtfolk forurenser minst totalt sett, og er svært miljøbeviste ! Det er jeg ikke i tvil om !

Link to post
Share on other sites

Joda, båtfolk er stort sett hyggelige og hjelpsomme. Ikke stemmer de frp alle heller...

 

Men det finnes noen klyser som sliter på båtfolks omdømme, det er helt sikkert!

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Link to post
Share on other sites

Like morsomt hver gang noen forsvarer sitt eget forbruk med at "jeg betaler så mye avgifter at jeg kan gjøre som jeg vil...."

 

Kanskje ikke like morsomt den dagen alle mennesker på jorda kan gjøre som de vil.

 

Sitter å leser tråden om forbruk av drivstoff og må si at jeg er litt bekymret... Enkelte av båtene bruker 150-160 liter drivstoff i timen og spyr ut CO2 i atmosfæren. Hvorfor er det helt greit?

 

Støtter deg jeg Balle. Selvfølgelig er vi egoister. Jeg også. Jeg er ikke sikker på om det er helt greit. Sett utenifra. At fritidsbåtene i Norge utgjør en liten del av den totale forurensningen er riktig. Men er det riktig tankegang? Hvor går grensen for når det spiller noen rolle? Danmark? Spania? USA? Kina? Nei, vi er oss selv nærmest.

 

Men mange veldig interessante innlegg her, med både små og store bokstaver. Noen til og med med farge på. Er det for å høres bedre?

 

Lykke til i debatten. Får opp tempen på bp dette skjønner du Balle K.

Link to post
Share on other sites

Sånn er det bare ! Vi båtfolk forurenser minst totalt sett, og er svært miljøbeviste ! Det er jeg ikke i tvil om !

 

 

Co2 utslipp er bare en bagatell mot all driten som kommer ut fra båtene deres når dassen tømmes. Disse jålerne ligger jo stort sett i havn uten å forurense med motoravgasser. :crazy:

Link to post
Share on other sites

Like morsomt hver gang noen forsvarer sitt eget forbruk med at "jeg betaler så mye avgifter at jeg kan gjøre som jeg vil...."

Jo, men det kan vi jo faktisk. Effekten av regnskogbevaringen i Sør-Amerika overstiger co2-utslippet fra marinediesel, slik at båtbruken vår er pluss for miljøkampen.

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Så selv om de går seint er de ikke noe problem og kose seg på sjøen. bruker bare litt lengre tid fra A til B

Ja, ikke sant SandvikAC25. Bruker du dobbel så lang tid har du jo dobbelt utbytte, til det til halve prisen. Reine Kinderegget spør du meg.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Nå hjelper det vel neppe å selge miljøbomben og belaste miljøet ved å få bygget en ny båt igjen selv om det er en seilbåt ,

 

Nå har jeg vel ikke sagt at jeg nødvendigvis mener en NY seilbåt, men hvis interessen for båtliv vinkles over til seil eller andre mer miljøvennlige fremdriftsmidler vil markedet for store dieseldråg falle sammen og det vil kanskje i annen rekke føre til opphugging :wink:

 

OVERHODET INGEN. INGEN!!!

 

 

Og hva jeg gjør og ikke gjør og når var jo ikke din business fra først av heller.

 

Skrev jeg vikelig lærd????

 

 

Hmm........jo mere jeg bruker båten, desto mere penger kommer det inn i statskassa i form av avgifter Så dem er 3300,- rikere pga min båtkjøring. Tar forbehold mot regnestykket da det er bare ca :lol:

 

Nå handler ikke dette om avgifter og hvor mange penger du dytter inn i statskassen, men om miljø...

 

Klimakvotene er litt i samme kategori som avgiften for å kjøre med piggdekk i blant annet Oslo: Hvis du betaler 1200.- så betyr det ikke en dritt om du virvler opp svevestøv for du har jo betalt for deg.... :crazy:

Vi kan ikke forurense så mye vi vil selv om vi kjøper klimakvoter. Vi kan kun hjelpe miljøet ved å redusere vår egen påvirkning og sørge for at den totale forurensningen reduseres. Det blir litt katolisme over det hele...

Link to post
Share on other sites

her er tydligvis en med svært dårlig samvittighet, men som ikke helt klarer å stokke ordene, slik at det blir forstålig for oss lesere... :-)

 

 

Gidameg. Hvis ikke du forsto er det ditt eget problem og ikke var det et svar til deg heller. Min samvittighet er ren og ikke har du noe med den å bestille heller. Kanskje du skulle gripe til kosten og feie for egen dør.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Vi kan ikke forurense så mye vi vil selv om vi kjøper klimakvoter.

Jo, i følge prinsippene som ble etablert med Kyotoavtalen kan vi det.

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Så finnes det mange miljøklyser i seilbåt som forurenser mer enn gjennomsnittet også.

Miljøklyser i seilbåt som stemmer rødgrønnt er de absolutt største selvgode klysene av alle.

Liker ikke klyser uansett om de er i motorbåt eller seilbåt, jeg.

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Link to post
Share on other sites

Jo, i følge prinsippene som ble etablert med Kyotoavtalen kan vi det.

 

I følge prinsippene i Koyotoavtalen så kan vi det, men prinsippene i Koyotoavtalen er av null verdi så lenge ikke en samlet verden støtter opp om dem....de er da like lite verdt som papiret de er skrevet på.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

men prinsippene i Koyotoavtalen er av null verdi så lenge ikke en samlet verden støtter opp om dem....

Men Staten tror på disse prinsippene og krever oss for co2-avgift som går til regnskogen. Skal ikke dette være godt nok for oss, eller krever du ytterligere forsakelse?

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Noen ønsker også en romslig båt. Og hva er valget når en ønsker en båt med god plass og litt fart? Det er mest halvplanende båter som må ha stor motorkraft for å få litt driv.

Det er båtprodusenten en burde ha tatt en prat med. Det må være mulig å produsere romslige og komfortable motorbåter (delp. båter) som gjør bra fart med moderat motorkraft. Har tatt dette opp flerer ganger tidliger.

 

Holdt opp å skrike , jeg gammel men ikke døv!

 

Ok. nå vet jeg ikke hva du mener med bra fart. Men en Trawler med ett klassiskt deplasment skrog.

Forfytter seg forholdsvis økonomisk gjennom vannet. Og er meget romslig.

Mars fart på "hytta" vår er 7 knop. Da er forbruket 0,86 L/NM.

 

Redigert: Men innredningen er jo i teak da. Så vil vel få pepper for det.

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

de selvgode miljø klysene i seilbåt er absolutt værste sort.

Hvordan ser en selvgod miljøklyse ut , er det noe med klærne man kan kjenne de igjen på , ånden kanskje eller snakker vi andre kjennetegn ?

Tenker de er noen grådige gubber som ikke ser seg råd til å svi av noen kroner på det å forflytte seg på en annen måte.

Eller kanskje de er glade i båtliv og ikke så opptatt av å få det overstått fortest mulig ?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...