Jump to content

Motorbåtfolk-er vi egoistiske miljøsvin?


Balle Klorin

Recommended Posts

Sitter å leser tråden om forbruk av drivstoff og må si at jeg er litt bekymret... Enkelte av båtene bruker 150-160 liter drivstoff i timen og spyr ut CO2 i atmosfæren. Hvorfor er det helt greit? Vi er vel alle glad i sjø og maritimt miljø, men vil det være noe igjen av dette deilige miljøet til våre yngste medlemmer her på Båtplassen eller til våre barn? Skal vi ikke i fellesskap konvertere til seilbåt, eller bestemme oss for at alle er like "kule" selv om båten ikke er 40-50 fot med 8-900 hk?

Jeg har helt klart den oppfatningen at folk som har båter med så unødvendig høyt forbruk er noen utrolige egoister. De gir rett og slett f... i om alt går i dass så lenge de kan cruise rundt i sin forvokste plastbalje.

Dette handler overhodet ikke om misunnelse eller andre dårlige unnskyldninger for å ta opp dette, men rett og slett en alvorlig bekymring for vårt miljø.

Link to post
Share on other sites

Nå skal man være forsiktig med å generalisere, men - ja, jeg tror det er en stor andel slike! Mange nyrike som overdriver.

 

Det går an å nyte sjølivet uten å være "kulest".

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Link to post
Share on other sites

De blir nok mindre av disse dyre store båtene i sommer, pga renta osv

Selv så har eg brukt båten MYE i sommer og svidd av ca 100 liter disel :yesnod:

Så selv om de går seint er de ikke noe problem og kose seg på sjøen. bruker bare litt lengre tid fra A til B

O Erland

med båtførerbevis

Link to post
Share on other sites

De fleste forurensningskilder er jo isolert sett små men når de sumeres blir det et stort tall. Jeg konverterte til seilbåt for fire år siden etter 22år med motorbåt og har ikke angret et sekund på det. Siste året med motorbår brukte jeg 11.700 l diesel og i fjord brukte jeg 286 l så at jeg er blitt mer miljøvenlig kan det da ikke være tvil om. Hade forøvrig 84 overnattinger i båten i fjor så den ble ganske mye brukt.

Link to post
Share on other sites

Her stikk du fingeren i eit solid vepsebol, tipper eg :yesnod:

 

Men elles er eg einig med deg i at det er på sin plass å problematisere dette. Eg er 100% sikker på at vi frametter må tenkje annleis enn før med tanke på korleis vi tek for oss av jorda sine ressursar. Miljø og klima er ein ting. Fordeling er ein anna. Vi blir fleire og fleire på kloden, samstundes minkar ressursane. Det seier seg sjølv at forbruket må ned. Men for mange er dette så ubehageleg å tenkje på at dei reagerer med sinne, eller latterleggjer det heile, når nokon tek opp temaet.

Link to post
Share on other sites

Co2 er næring for planter...

 

Skipper Worse er jo en lærd mann med mye vett og humor, men det hadde allikevel vært artig å høre om han har noen betenkligheter med sitt eget dieselforbruk i sin Fairline 36.

 

 

Det var en så krystall klar provokasjon at jeg tror de fleste ser den og dermed ikke biter på.......

 

Skjønte ikke helt den.....? Hvis du mener det er provoserende at noen tar opp høyt dieselforbruk i forhold til klimaproblematikk, så gjør du vel det samme som strutsen: stikker hodet i sanden og glemmer realitetene? Hvis du eller andre kan bli provosert at dette blir tatt opp til diskusjon så må det bety at det er på tide!?

 

 

Poenget mitt er ikke at vi skal slutte å kose oss på sjøen, men jeg bare undres over at noen syns det er helt greit å bruke 150-160 liter drivstoff i løpet av 1 time på sjøen. Det kan ikke kalles noe annet enn egoisme og et tegn på at min ikke bryr seg om miljøet i det hele tatt.

 

Når noen velger å kjøpe klimakvoter som et slags avlat for egen båtkjøring, så blir det patetisk og helt feil. Hvis man er opptatt av miljøet så selger man dieselslukeren og konverterer til seilbåt og fortsetter å kjøpe klimakvoter.

Link to post
Share on other sites

Hvis man er opptatt av miljøet så selger man dieselslukeren og konverterer til seilbåt og fortsetter å kjøpe klimakvoter.

Å konvertere til seilbåt gir etter mit syn ikke nok avlat. Hvis en er genuint miljøbevisst skal en bruke oldefars trepram uten motor, tråsykkel, bil er bannlyst, sovepose i stua når en sitter med rødvinsglasset eller andre glass, niks oljefyring og annen fyring da jordvarme er tingen for den miljøbevisste borger. Den som ikke oppfyller disse krav kan heller ikke begynne å belære andre om hva som er best for miljøet eller ikke. Det er og blir dobbeltmoral slik jeg ser det her nede i fra Bamblelandet.

Link to post
Share on other sites

Noen nøyer seg ikke med å kjøre båt fra A til B, de skal helt til Å. :wink:

Jeg er vel også en smule bekymret for miljøet, men det er nå en kjennsjerning at det totale forbruket/utslippet fra en samlet fritidsflåte i norsk landsmålestokk blir svært lite. Ja, så pinglete at det ikke nevnes i utredninger som egen post engang. Vi betaler da miljøavgifter for båtbruken så det holder. Det er full avgift på båtbensin og snart full avgift på diesel, og i tillegg betaler man HK-avgift.

Jeg synes vi skal la oss få benytte havets gleder uten at man skal prakke på oss dårlig samvittighet. :sailing:

Link to post
Share on other sites

Det er vel bl.a. meg og Bitteliten som er disse egoistene. Jeg tror jeg snakker litt også for Bitteliten når jeg sier at det første og fremst er hensyn til familiens ønsker som har bestemt båttype. Hadde jeg utelukkende tenkt på meg selv kunne jeg godt klart meg med adskillig mindre båt og motor. Jeg har også stor sans for seilbåter men forhold gjør at det er uaktuelt for familien å ferdes i denne båttypen. Vi seiler ofte omkring i skrogfart - omlag 7.5 - 8.5 knop og da er forbruket ikke så langt fra drøye 2 l/nm. Jeg tar imidlertid poenget til trådstarter.

Ellers liker jeg også godt å ro selv om gummibåten oppfører seg litt ustabilt.

Link to post
Share on other sites

Vi hadde nok brukt mye diesel/bensin på bilferier, sydenturer, storbyferier med fly etc dersom vi ikke hadde hatt båt, så dårlig samvittighet har jeg nok ikke for vårt forbruk til rekreasjon i båt.

 

Å konvertere til seil er utelukket. Flotte båter, absolutt, men det er liksom ikke "meg".........

Link to post
Share on other sites

Å konvertere til seilbåt gir etter mit syn ikke nok avlat. Hvis en er genuint miljøbevisst skal en bruke oldefars trepram uten motor,

 

Ikke tøys bort denne diskusjonen da, tror du skjønner utmerket hva jeg mener. I et overflodssamfunn er det mange som ikke klarer å begrense seg enten det gjelder ekstreme biler, båter, fly eller feriereiser. Nå er jo dette et båtforum så da er det naturlig for meg at det er båt som er i fokus her. Det er ikke båtlivet i seg selv jeg er kritisk til, men det er alle de som absolutt skal "ta den helt ut" på fellesskapets bekostning. Den trangen som mange åpenbart har til å "kjekke" seg eller hva det er, kommer til å bli svært kostbart for alle. Jeg vet at fritidsbåtene i Norge bare står for en brøkdel av den totale forurensningen, men samtidig er det en av de forurensningskildene som det er enklest å gjøre noe med. For de aller fleste av oss handler det om tullekjøring rundt i ring.

( Som en kuriositet kan jo nevnes for de som ikke er klar over det at den Norske skipstrafikken forurenser mer enn hele fastlands-Norge til sammen)

 

 

Det er vel bl.a. meg og Bitteliten som er disse egoistene.

 

Jeg tenker ikke spesiellt på noen her på Båtplassen og jeg er klar over at disse båtene selvsagt ikke går med maksimalt turtall hele tiden. Det jeg undrer meg litt over er den tankeløsheten mange viser ved å velge enorme båter med ditto dieselforbruk. Vi har alle våre grunner til å gjøre de valgene vi gjør, jeg stiller meg bare undrende til den totale likegyldigheten...

Link to post
Share on other sites

Sitter å leser tråden om forbruk av drivstoff og må si at jeg er litt bekymret... Enkelte av båtene bruker 150-160 liter drivstoff i timen og spyr ut CO2 i atmosfæren. Hvorfor er det helt greit?
For de som er bekymret for klimautslipp er det mulig å lette på samvittigheten her.

Kjøp av co2-kvote er helt unødvendig!

 

Som en del av den såkalte Kyotoavtalen ble det innført et system med global handel med co2-kvoter. Hensikten er at utslipp av co2 skal skje der det er mest lønnsomt, og det er også et prinsipp med at forurenser skal betale kostnaden.

 

Fra 2008 innførte vår omtenksomme formynder Staten co2-avgift på marinediesel. Jeg husker i farta ikke størrelsen på denne, men tror det var sånn cirka 50 øre + mva per liter marinediesel. Jeg regnet på det den gangen og kom fram til at dette utgjorde noe i overkant (+ 10 til 20 %) av hva en co2-kvote kostet i markedet den gangen (når har vistnok prisen på co2-kvoter falt som følge av "finanskrisen"). Samtidig med at denne avgiften ble innført annonserte regjeringen at de skulle bruke noe sånt som 3 mrd kroner i året til bevaring av regnskog i Sør-Amerika. Bruken av inntekten fra co2-avgiften er ikke øremerket, men jeg velger å tro at deler av disse regnskogpengene kommer fra avgiften på marinediesel.

 

Så dersom co2-kvotesystemet fra Kyoto virker som forutsatt, og det antar jeg at det gjør, så er all bruk av marinediesel i dette landet minst co2-nøytralt. Jeg ser ikke bort fra at avgiften er såpass høy i forhold til kvotekostnadene at vi faktisk bidrar positivt til klodens miljøregnskap. Og bensin? Den har jo enda høyre avgifter slik at den kommer kanskje enda bedre ut?

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Hvis man er opptatt av miljøet så selger man dieselslukeren og konverterer til seilbåt og fortsetter å kjøpe klimakvoter.

Nå hjelper det vel neppe å selge miljøbomben og belaste miljøet ved å få bygget en ny båt igjen selv om det er en seilbåt , skal man gjøre skikkelig forskjell så beholder man den lite miljøvennlige båten i minst 30år samtidig som man bruker den lite eller gjør den mer miljøvennlig , bruk den ene av 2 motorer og kjør på tomgang eller demonter motorene , legg de i garasjen og sett inn elmotorer , da begynner det virkelig å monne.

 

Bedre å ta hånd om problemet selv enn å gi det bort til en annen som fortsetter å forurense

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Skipper Worse er jo en lærd mann med mye vett og humor, men det hadde allikevel vært artig å høre om han har noen betenkligheter med sitt eget dieselforbruk i sin Fairline 36.

 

 

OVERHODET INGEN. INGEN!!!

 

Og hva jeg gjør og ikke gjør og når var jo ikke din business fra først av heller.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Sitter å leser tråden om forbruk av drivstoff og må si at jeg er litt bekymret... Enkelte av båtene bruker 150-160 liter drivstoff i timen og spyr ut CO2 i atmosfæren.

Dette fortoner seg som et gufs fra en nær fortid. Har du ikke fått med deg at det manes til høyt forbruk fra de rødeste kroker! Noen har blitt redde for at flommen av skatte- og avgiftskroner til statskassa skal avta. Du må henge med i svingene Balle ...

 

Spøk til side :smiley: . Jeg er enig i at flere av oss må ta vårt forbruksmønster opp til revisjon. Men, å sette likehetstegn mellom konsum av fosilt brensel og miljøansvar er i beste fall en halvsannhet.

 

Et miljøengasjement bør bygge på fakta. Dagens miljødebatt er etter min mening basert på mange halvsannheter, drevet frem av næringsinteresser som ser profittmuligheter og av miljøaktivister som ikke evner å gjøre hele regnestykket. La meg ta et eksempel:

 

Toyota Prius er lenge blitt fremstilt som det ultimate valget for den miljøbeviste bilkjøper. Dette er basert på en etablert sannhet som sier at lavt drivstoff-forbruk er synonymt med å være miljøvennlig. Et totalregnestykke viser imidlertid at dette er en usannhet. Sannheten om Toyota Prius, basert på fakta, viser at en Hummer er like (lite) miljøvennlig.

 

Jeg ser at det på mange måter kan være problematisk å overføre dette direkte til båtvalg og båtbruk. Jeg tror imidlertid at eksempelet fra bilverdenen kan gi oss et signal om at det kan være grunn til å gå litt dypere i materien før man kan konkludere med at motorbåtbrukere er større miljøvandandalister enn andre båt(for)brukere.

 

Undertegnede er en storforbruker av drivstoff i forbindelse med båtbruk og har selvsagt noen betenkeligheter med det. Samtidig er det slik at etterhvert som båtbruken har økt så har bruken av andre transportmidler (les fly) blitt kraftig redusert. Jeg ville ikke bli overasket om et regnskap skulle vise at husholdningens totale miljøbelastning har blitt redusert med økt båtbruk.

Link to post
Share on other sites

Hmm........jo mere jeg bruker båten, desto mere penger kommer det inn i statskassa i form av avgifter :yesnod: 165 timer i fjor og et snitt på ca 4l/t er 660 liter. Jeg fyller avgiftsfri diesel der bare ca 5 kroner literen går til staten. Så dem er 3300,- rikere pga min båtkjøring. Tar forbehold mot regnestykket da det er bare ca :lol:

Link to post
Share on other sites

OVERHODET INGEN. INGEN!!!

 

Og hva jeg gjør og ikke gjør og når var jo ikke din business fra først av heller.

her er tydligvis en med svært dårlig samvittighet, men som ikke helt klarer å stokke ordene, slik at det blir forstålig for oss lesere... :-)

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...