Jump to content

Motorbåtfolk-er vi egoistiske miljøsvin?


Balle Klorin

Recommended Posts

Jo, i følge prinsippene som ble etablert med Kyotoavtalen kan vi det.

 

Men du har sikkert fått med deg at klimaforskerne har uttalt at reduksjonen på 5,2 prosent som ble vedtatt i Kyoto-avtalen på langt nær er tilstrekkelig. Det betyr at ordningen med klimakvoter verken gir avlat eller den ønskede effekten for å redusere utslippene tilstrekkelig.

Derfor ble det på Bali-konferansen i desember 2007 enighet om å begynne forhandlinger om en ny avtale som skal erstatte Kyoto-avtalen etter 2012.

Så det er nok ikke så enkelt at alle kan kjøpe seg god samvittighet ved å handle klimakvoter.

Link to post
Share on other sites

Derfor ble det på Bali-konferansen i desember 2007 enighet om å begynne forhandlinger om en ny avtale som skal erstatte Kyoto-avtalen etter 2012.

Så det er nok ikke så enkelt at alle kan kjøpe seg god samvittighet ved å handle klimakvoter.

Når disse høye herrer (og kanskje noen damer) blir enige om en ny avtale så justeres nok den norske co2-avgiften i henhold til dette. Og ytterligere regnskog kan bevares.

 

Uansett så kommer vi til å betale så det monner, det føler jeg meg trygg på. Men så er det jo slik i dette landet at man helst skal ha dårlig sammvittighet i tillegg selv om det ikke er noen som helst grunn til det.

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

De gir rett og slett f... i om alt går i dass så lenge de kan cruise rundt i sin forvokste plastbalje.

 

Jeg har ikke giddet å lese denne tråden for jeg vet på forhånd hvem som har skrevet og hva de har skrevet og det skulle ikke forbause meg om noen også har vært innom veiavgift på båtdiesel og at det burde vært grønn resept på båtlivet, men at man skal avskaffe skatter og avgifter og hytteeiere er noe dritt og Bavaria suger! Jøss, der klarte jeg i en eneste setning å oppsumere alle innleggene på forumet siste 12 måneder - ikke dårlig! :lol:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Uansett så kommer vi til å betale så det monner, det føler jeg meg trygg på. Men så er det jo slik i dette landet at man helst skal ha dårlig sammvittighet i tillegg selv om det ikke er noen som helst grunn til det.

 

Det er vel akkurat der vi er litt uenig. Jeg mener ikke at alle skal gå rundt å ha dårlig samvittighet for at de er glad i båter og båtliv, jeg stiller bare spørsmål om det er nødvendig å slippe alle hemninger og farte rundt i båter som bruker så enorme mengder med drivstoff bare fordi økonomien tillater det. For meg virker det som om enklete gir helt f... Om de har dårlig samvittighet syns jeg egentlig er helt greit, selv om jeg tviler på at de overhodet tenker på andre enn seg selv og sitt.

Link to post
Share on other sites

Jeg lurer litt på når førstemann skal bygge om en stor Fairline båt til en "Think Fairline". Batteriene og kunnskapen fra elbiler bør kunne videreføres til båter. hvis det blir opphørssalg hos think, kan jo førstemann som har etpar havarerte motorer i halv million klassen sette igang. Store FB båter er ideelle fordi man erstatter vekten av motorer delvis med vekten av batterier. Mange kjører (seiler) jo rundt i 5-7 knop uansett.

Link to post
Share on other sites

Han mente nok det ja.

Nå var det ikke meg som startet denne tråden.

Men når man skriver som en fjortis, tenker man nok som en.

Spesielt når man har samme synspunkter som trådstarter.

Som sagt liker jeg ikke selvgode miljø klyser i seilbåt, heller ikke selvgode miljø fjortiser i seilbåt.

Forresten var det ikke meg som startet begrepet klyser heller i denne tråden.

Det tok miljøklysene i seilbåt seg av. :nonod:

Redigert av Mix (see edit history)

 

 

Link to post
Share on other sites

Miljøsvin? Har seilbåt selv, men hvis jeg hadde hatt motorbåt så ville jeg ikke brydd meg overhodet om miljøet. Hadde alle nordmenn sluttet med all CO2 utslipp i morgen ville virkningsgraden på det totale CO2 utslipp i verden vært 1,8 promille. Ikke prosent. Hvorfor vi skal minske vårt norske utslipp med X antall prosent er fordi vi skal gå foran med et godt eksempel. At det ikke vil gjøre hverken til eller fra spiller ingen rolle. Så glem det. Chicago by slipper ut mere CO2 enn vi gjør her hjemme på berget. Skulle vi slutte å bruke bil/båt og derved ikke brenne diesel/bensin så vil regjeringen garantert selge nordsjøoljen til andre som gladelig brenner den. Nei, den dagen Kristin Halvorsen stenger gass og oljeleveranser til resten av Europa tar jeg av meg hatten. Det hadde betydd mindre CO2 utslipp globalt. Sparer vi 1 million liter mindre diesel/bensin her i landet på grunn av redusert forbruk blir all den oljen solgt til forbrenning i Europa. Eller er det noen som tror at den havner i en stor tank? Så inntil videre ha en god sommer og kos dere med båten!

Redigert av The Gannet (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Miljøet er selvsagt svært viktig å ta vare på, men det er jo et paradoks at vi ikke helt vet hvordan vi skal gjøre dette best. Leste et sted at det gikk med så ekstremt mye mer energi/forurensing til å lage en Prius at totalregnskapet ifht en SUV ble dårligere, selv om en så det over totallevetid og bruk av disse to bilene. Da er vi jo ute å sykler noe voldsomt, har jo store problem med å tro på at dette stemmer, men vi må jo se totalregnskapene før vi vet om vi er miljøsvin eller ikke. Vi har diskutert dette tidligere også, min overgang til seilbåt har gitt meg bedre samvittighet og jeg likte jo heller ikke å se 2000-3000 på pumpa heller ganske ofte i sommersesongen og et par ganger i vintersesongen, det ble faktisk ganske mye i løpet av et år. Vel, noen vil ha det til at jeg på ingen måte har bidratt til miljøet ved å kjøpe en helt ny båt og det kan godt være at de har helt rett!

 

Dette er jo en interessant problemstilling, noen som vet hvor mye forurensing/energi som går med til å produsere en båt kontra hva den vil forurense i løpet av sitt lange liv. Gjennvinning må jo også inn i regnestykket og jeg har da en følelse av at dette regnestykket blir ille for min del. Kanskje er det derfor bare flott at noen kjøper eldre cruisere heller enn å kjøpe ny seilbåt???

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Ja, ikke sant SandvikAC25. Bruker du dobbel så lang tid har du jo dobbelt utbytte, til det til halve prisen. Reine Kinderegget spør du meg.

 

hehe hva er dobbelt så lang tid?? av hva??

å du har vel ikkje så mye mere en en slepejolloe større båt en meg :lol:

 

 

Men denne tråden har gått over styr!!!!!

O Erland

med båtførerbevis

Link to post
Share on other sites

det eneste effektive miljømessig ang diesel\bensin forbruk , er rasjonering .. og nedtrapping i produksjonen av slike stoffer.. slik jeg ser det skal all dieselen som blir produsert brukes. om det er deg , meg eller mullah krekar , spiller liten rolle. den dagen brenstoff produksjonen reduseres., ja da får vi en co2 reduksjon . ikke før.

det jeg prøver å si ,er at blir drivstoffet produsert , blir det også brukt. blir det produsert for mye , ja da blir den bare billigere for oss forbrukere. blir det produsert for lite blir den dyrere. ikke værre enn det.

altså hva jeg eller noen andre her inne gjør betyr ingen ting etter mitt syn.

 

det er oljenasjonenes ansvar, dette totale forbruket av fossilt brennstoff.

Redigert av hifo (see edit history)

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Hvorfor vi skal minske vårt norske utslipp med X antall prosent er fordi vi skal gå foran med et godt eksempel.

 

Ja!

Du argumenterer på samme måte som Per Borten gjorde på 70 tallet: Det spiller jo ingen rolle om jeg tar fly eller ikke, flyet går jo allikevel.... Strutsepolitikk!

 

 

Dette blir for dumt Balle...

Hvor mye drivstoff svidde du av siste sesong da?

 

Denne tråden har du skjønt lite av.

Link to post
Share on other sites

Toyota Prius er lenge blitt fremstilt som det ultimate valget for den miljøbeviste bilkjøper. Dette er basert på en etablert sannhet som sier at lavt drivstoff-forbruk er synonymt med å være miljøvennlig. Et totalregnestykke viser imidlertid at dette er en usannhet. Sannheten om Toyota Prius, basert på fakta, viser at en Hummer er like (lite) miljøvennlig.

 

Har du noe mer informasjon om dette? Link eller dokumentasjon?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...