Jump to content

Motorbåtfolk-er vi egoistiske miljøsvin?


Balle Klorin

Recommended Posts

Toyota Prius er lenge blitt fremstilt som det ultimate valget for den miljøbeviste bilkjøper. Dette er basert på en etablert sannhet som sier at lavt drivstoff-forbruk er synonymt med å være miljøvennlig. Et totalregnestykke viser imidlertid at dette er en usannhet. Sannheten om Toyota Prius, basert på fakta, viser at en Hummer er like (lite) miljøvennlig.

 

Jeg ser at det på mange måter kan være problematisk å overføre dette direkte til båtvalg og båtbruk. Jeg tror imidlertid at eksempelet fra bilverdenen kan gi oss et signal om at det kan være grunn til å gå litt dypere i materien før man kan konkludere med at motorbåtbrukere er større miljøvandandalister enn andre båt(for)brukere.

 

Undertegnede er en storforbruker av drivstoff i forbindelse med båtbruk og har selvsagt noen betenkeligheter med det. Samtidig er det slik at etterhvert som båtbruken har økt så har bruken av andre transportmidler (les fly) blitt kraftig redusert. Jeg ville ikke bli overasket om et regnskap skulle vise at husholdningens totale miljøbelastning har blitt redusert med økt båtbruk.

Noe å tenke over for mange her på forumet, som ofte ikke er sene med å fordømme andres båtbruk og framheve egen fortreffelighet.

Ta en tur til Bygdøy under en KNS regatta og se hva slags biler som står parkert på KNS parkeringa. Da ser man hvor dypt miljøbevistheten stikker der i gården.

 

Det at en må se på totalen, og at regnestykket er noe mer komplekst enn at økt dieselavgift automatisk gir miljøgevinst, gikk etterhvert også opp for regjeringa da de tilslutt måtte trekke det famøse forslaget om økte dieselavgifter.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Ta en tur til Bygdøy under en KNS regatta og se hva slags biler som står parkert på KNS parkeringa. Da ser man hvor dypt miljøbevistheten stikker der i gården.

 

Fatter og begriper ikke at du gidder å kreere slike kunstige motsetninger blant folk, smakløst!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Tror neppe miljøet står i fokus når folket velger seg båt. Om man skal ha seil eller motor, 15 eller 40 fot så er det nok tusen andre kriterier som kommer før miljøet.

 

Man kan jo spørre Tine III om hvor høyt miljøaspektet har kommet på lista når han har lett etter ny båt :seeya:

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Co2 utslipp er bare en bagatell mot all driten som kommer ut fra båtene deres når dassen tømmes.

 

Hva gjør du med dritten,tar du den med hjem? :puke:

 

Ja, og hva med all fisken som svømmer rundt... de driter jo rett i vannet de også... for noen miljøsvin! :yesnod::crazy:

 

Fatter og begriper ikke at du gidder å kreere slike kunstige motsetninger blant folk, smakløst!

 

Enig Mouche, er noen latterlige påstander i denne tråden.

Tror jeg har lest at på verdensbasis utgjør all (les ALL) Co2 utslipp forårsaket av transport, til land og sjøs, ca. 5% av det totale co2 utslipp..

Og hvor mye utgjør fritids-båttrafikken..? 0,0001 promille?

.. ja la oss seile, og redde jordens undergang.. :lol:

Redigert av Lagavulin (see edit history)

Båter: Ibiza 22 Weekender,Ibiza 26 Touring, Bavaria 32 sport, Yamarin 80 DC, nå til salgs

Link to post
Share on other sites

Har du noe mer informasjon om dette? Link eller dokumentasjon?

Google er din venn:

http://clubs.ccsu.edu/recorder/editorial/p....asp?NewsID=188

 

Sitat (ang produsenten av nikkel til batteriene som driver Prius) :

"This plant has caused so much environmental damage to the surrounding environment that NASA has used the ‘dead zone’ around the plant to test moon rovers. The area around the plant is devoid of any life for miles"

 

 

mvh

bavaria32sport

Redigert av Bavaria32Sport (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Det er jo et emne som kan få modsætningerne og holdningerne frem.

 

Mit svar til det oprindelige spørgsmål er: Nej, motorbådsejere er ikke egoistiske miljøsyndere som giver fanden i miljø og børn/børnebørn.

 

Vi anvender vores båd til ferier og fritid, og næsten uanset hvilken ferie man holder, så er prisen en eller anden form for miljøbelastning/brændstofforbrug. Hvis jeg kører i min bil fra DK til Italien og tilbage igen, lidt kørsel på feriestedet også, så bruger jeg rundt 300L diesel på en uges ferie. Jeg bruger nok det samme på en uges ferie i min båd - jeg kommer bare ikke så langt omkring (ca 200 NM - nok til en ferie i DK).

Hvis min frue og jeg tager et fly til f.eks. US, så har en Boeing 747 brændt ca(!) 75000l (12500l til opstigning, derefter 12500l/time) brændstof af på ca 500 passagerer, dvs vi har brugt tilsammen ca 600l brændstof på turen frem og tilbage. Flyver vi indenfor Europa, bruger vi selvfølgelig mindre, men den mængde brændstof vi brænder af, er stadig i samme størrelsesorden som det vi bruger på en uges ferie i vores båd.

 

Min pointe er, at de flestes forbrug i deres motorbåd, ikke er meget større end det ville have været på andre ferieformer - og Jeg har ikke dårlig samvittighed over at eksistere og holde ferier i det samfund jeg nu engang lever i. Omfordeling af hele klodens goder er et storpolitiks problem som rækker langt ud over forbruget af brændstof i lystbåde.

Link to post
Share on other sites

Enkelte av båtene bruker 150-160 liter drivstoff i timen og spyr ut CO2 i atmosfæren. Hvorfor er det helt greit?

Nå tøyser du fælt :-) det er greit fordi det er så få av de.. Akkurat som resten av livets ting og tang. Vår går f.eks stort sett i 5-7 knop og bruker 4-6 liter i timen..

Skal vi ikke i fellesskap konvertere til seilbåt, eller bestemme oss for at alle er like "kule" selv om båten ikke er 40-50 fot med 8-900 hk?

Hvis du tenker litt over presset på miljøet ved å produsere seilbåter kontra å bruke det vi har, kommer du til at dette blir stokk feil. Litt som vår alles Petter Stordalen som skulle selge sine "CO2 monstre" og kjøpe nye miljøvennlige biler.. Tenk på det presset på miljøet når disse skal produseres!. Han er delvis stokk dum personlig mhp miljø. Hadde han vært smart hadde han hatt 1-2 biler, ikke ørten som han har..

Jeg har helt klart den oppfatningen at folk som har båter med så unødvendig høyt forbruk er noen utrolige egoister. De gir rett og slett f... i om alt går i dass så lenge de kan cruise rundt i sin forvokste plastbalje.

Det er trist å se "miljøforkjempere" som er så nærsynt. Som alt i livet, de få har nada betydning i den store sammenhengen... Miljøforurensning er så mye mer enn forbruk. Tenk litt over det.

 

Ta f.eks sparepærer: de bruker 1/5 del av energien som vanlig pære. Dog er miljøtrykket under produskjon av en sparepære ille. Det brukes kvikksølv, gull og annet som trengs til elektronikk (åpne en sparepære engang, så ser du). I tillegg må det i noen tilfeller (kjølig årstider) kompenseres for tapt varmegenerering som glødelamper tross alt produserer.

 

mvh

Bavaria32sport

Redigert av Bavaria32Sport (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Tror jeg har lest at på verdensbasis utgjør all (les ALL) Co2 utslipp forårsaket av transport, til land og sjøs, ca. 5% av det totale co2 utslipp..

 

Dette er det norske utslippet etter Staten forurensningstilsyn!

co2_kilde_06_450.gif

 

link: miljøstatus Norge

Redigert av thomsped (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette er det norske utslippet etter Staten forurensningstilsyn!

 

Blingsa kanskje litt, men bare for å oppdatere deg litt:

 

På verdensbasis:

 

 

Fra Cicero, Senter for klimaforskning. (http://www.cicero.uio.no/webnews/index.aspx?id=10926)

Hovedfunn fra studien er:

 

1. Siden førindustriell tid har utslipp fra transport stått for rundt 15 prosent av oppvarmingen forårsaket av menneskeskapte CO2-utslipp, og 31 prosent av oppvarmingen forårsaket av ozon dannet som følge av menneskeskapte utslipp.

 

- Dersom man bare ser på oppvarming forårsaket av CO2-utslipp, står veitrafikk for tre fjerdedeler av oppvarmingen fra transport.

 

3. Utslipp fra skip har en avkjølende nettoeffekt på klimaet på grunn av gassene svoveldioksid (SO2) og nitrogenoksid (NOx), som kjøler ned i stedet for å varme opp atmosfæren. Disse gassene dekkes ikke av Kyoto-protokollen.

 

 

Moralen er: Vi må kjøpe inn store skip for å holde den globale oppvarmingen nede :lol:

Og igjen over til lystbåttrafikken... står vel fortsatt for 0,000001 promille eller noe av utslippene... altså som å spytte i havet..

Båter: Ibiza 22 Weekender,Ibiza 26 Touring, Bavaria 32 sport, Yamarin 80 DC, nå til salgs

Link to post
Share on other sites

Bare vent til Asia og Kina skal ha de samme leveforholdene som vi har hatt de siste 10 - 20 årene. DA vil energiprisene stige til utrolige høyder. De som ser dette tidlig og skjønner alvoret, rekker kanskje å selge "diesel-dyret" og bytte til seilbåt for å fortsette sjølivet.

 

Vi er nok inne i en tid med store forandringer på mange områder...

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Link to post
Share on other sites

Bare vent til Asia og Kina skal ha de samme leveforholdene som vi har hatt de siste 10 - 20 årene. DA vil energiprisene stige til utrolige høyder. De som ser dette tidlig og skjønner alvoret, rekker kanskje å selge "diesel-dyret" og bytte til seilbåt for å fortsette sjølivet.

 

Vi er nok inne i en tid med store forandringer på mange områder...

 

 

Er for såvidt enig med deg i at det er store forandringer, er sikkert ikke dieselmaskiner om 30 år..

Men ta bort det latterlige slagordet du har da... :giggle:

Båter: Ibiza 22 Weekender,Ibiza 26 Touring, Bavaria 32 sport, Yamarin 80 DC, nå til salgs

Link to post
Share on other sites

Noe å tenke over for mange her på forumet, som ofte ikke er sene med å fordømme andres båtbruk og framheve egen fortreffelighet.

Ta en tur til Bygdøy under en KNS regatta og se hva slags biler som står parkert på KNS parkeringa. Da ser man hvor dypt miljøbevistheten stikker der i gården.

 

Det at en må se på totalen, og at regnestykket er noe mer komplekst enn at økt dieselavgift automatisk gir miljøgevinst, gikk etterhvert også opp for regjeringa da de tilslutt måtte trekke det famøse forslaget om økte dieselavgifter.

 

 

Fatter og begriper ikke at du gidder å kreere slike kunstige motsetninger blant folk, smakløst!

 

Det er tvert imot denne tråden som kreerer motsetninger. Hvilken båt du har sier ingenting om miljøbevisstheten. Vår nåværende miljøvernminister klarte nylig å uttale at han foretrakk en velger som kjørte i sin SUV til valglokalet og stemte grønt framfor en som sykler til valglokalet og stemmer FRP.

Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis)

Link to post
Share on other sites

Er for såvidt enig med deg i at det er store forandringer, er sikkert ikke dieselmaskiner om 30 år..

Men ta bort det latterlige slagordet du har da... :giggle:

Et passende provoserende slagord i denne debatten iallefall :wink:

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Link to post
Share on other sites

Det siste jeg hørte var at vi, i følge sykluser som har vart så lenge vi kan finne ut av, skal være på vei inn i en ny istid. Det kan være at vi kan bremse denne utvikklingen ørlite med å svi av masse olje, men det er neppe mye vi kan påvirke.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

( håper jeg blir den siste som dauer )

 

Da får du iallefall god plass i Gjestehavnene, slipper hekkbølger, støy fra agregater, unger med jolle og 9,9/15hk, høy musikk, sånna jæ... nybegynnere med båt, grinete hytte eiere m.m

 

Hva skal du klage på da, da? :wink:

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Men hvor blir det av optimistene da? :sad:

Vi må finne nye løsninger på forurensningsproblemet fra lystflåten.

Her er mitt forslag: Jeg hiver ut dieselsvinet og kobler to svinghjul på drevet. Så kjøper jeg en Think og kjører den ombord og parkerer slik at drivhjula driver svinghjula nedi der. Så full gass ut fjorden. Vel fremme tar vi en tur på land med thinken og ser oss om. Så ombord igjen og hjemover med ren miljøsamvittighet. Og samtidig så redder vi Thinkfabrikken. (Dere med to drev kjøper to Think'er).

Jeg fortjener Kongens for denne ideen! :cheers:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...