avmønstret5 Svart 19.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2009 Det er flere som er enig i det Mouche, dvs vi kunne kommet MYE lenger med frivillig opplysning enn med tvang!Eller frivillig opplysning med tvang;) Vær klar over en ting folkens --står vi (båtfolk) ikke sammen i en interesseorganisasjon så er vi fritt vilt. Og må aksepter å leve som vilt med skuddpremie på noen og hver. Når det gjelder den "kongelige" delen i KNBF så er den slett ikke uten betydning i utlandet hvor mange oppfatter det som både litt elevert og eksotisk, noe som kan komme til nytte hos mydigheter som er litt forskjellige fra vi er vant med. Selv om jeg ville foretrekke et republikk Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 19.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2009 Det er flere som er enig i det Mouche, dvs vi kunne kommet MYE lenger med frivillig opplysning enn med tvang!Eller frivillig opplysning med tvang;) Vær klar over en ting folkens --står vi (båtfolk) ikke sammen i en interesseorganisasjon så er vi fritt vilt. Og må aksepter å leve som vilt med skuddpremie på noen og hver. Når det gjelder den "kongelige" delen i KNBF så er den slett ikke uten betydning i utlandet hvor mange oppfatter det som både litt elevert og eksotisk, noe som kan komme til nytte hos myndigheter som er litt forskjellige fra de vi er vant med. Selv om jeg ville foretrekke at vi var et republik Så var det gutteklubben: At det blir gutteklubb er vel ikke rart når storparten av båtfolk nærmest har en talibansk holdning til sine damer, hvor de aller fleste ikke tør la de få reelt ansvar ombord. Slipp damene til roret, kartplottern og gassen, legg deg på køya og lese og løs opp gutteklubben Sitér dette innlegget Link to post
nimbuster Svart 20.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2009 (redigert) Er ikke tiden snart moden mon tro, for å skifte navn på KNBF? Hvor kommer kongen inn i bildet her? Vi skriver 2009, og det er ikke engang nok å si tradisjonen tro lenger... Hva med NBF? Hva skal vi med "kongelig" i dag.....tror de fleste nettopp av den grunn tenker på KNBF som et sosseforbund, enten men tenker splittflagg eller ikke. Har ikke seilbåtfolket egen KNSF tro? Enda en grunn i så fall til å slå disse sammen, og la forbundet jobbe for båtfolket, enten man har dyp kjøl, senkekjøl eller et planende krog. Redigert 20.Mars.2009 av nimbuster (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fru Charente Svart 20.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2009 Navnet skjemmer ingen men det er viktig å stå sammen, meld dere hurtigst mulig inn folkens Sitér dette innlegget Link to post
skage Svart 20.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2009 Det er nok vanskelig for disse forbundene og legge fordommertil side og slå seg sammen. Tenk på det økonomiske aspektet ved og sammordne disse to. Videre for en slagkraft de ville fått. Hvordan tenker KNBF om at mange nå velger seilbåt og hvordan tenker seilforbundet at mange av sine nye mnedlemmer er motorbåtfolk, ser jo ikke mange grunner her til og beholde begge to. Men det er nok som i kommunenorge, klart at ikke ordførerne vil slå seg sammen med noen andre, det vil jo kunne sette Deres verv i en utrygg situasjon. Kan ikke med beste velvilje se hvorfor disse to forbundene ikke slår seg sammen. KNBF og Norges Seilforbund oppretter Norsk Båtråd, joda men hvorfor dette da. Begge parter beholder sine verv og posisjoner,: Nei sett dere selv til siden og jobb for felleskapet og ikke deres egne agendaer, skjønner det er kjekt og være Generalsekretærer osv osv, styr skuta sammen. Sitér dette innlegget Link to post
Hans_K Svart 20.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2009 (redigert) For ca 10 år siden skjedde et navneskifte, fra KNMF (Kongelig Norsk Motorbåtforbund) til KNBF (Kongelig Norsk Båtforbund). Grunnen til dette var nettopp det poenget at man ønsket å være en forening for ALLE båtbrukere. Om fremdriftsmidlet er motor eller seil er totalt uinteressant i denne forbindelsen. For Syvert har det nok null betydning om noen konverterer fra motorbåt til seilbåt eller andre veien, det viktige er at han snakker BÅTfolkets sak. Og det gjør han på en utmerket måte. Stå på, Syvert Redigert 20.Mars.2009 av Hans_K (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 20.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2009 En må ikke glemme nsf er ett idrettsforbund og knbf er et forbund for båtfolk...i prinsippet er jeg enig, men jeg tror ikke dette er enkelt. Det mest realistiske vil være at nsf kommer på banen og engasjere seg for alle nye seilbåtfolk, og det er mulig dersom de "lea litt på ræva". Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 20.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2009 nsf er ett idrettsforbund Riktig Viktig. NSF er et idrettsforbund på linje med fotballforbundet, håndballforbundet osv. De skal organisere seiling som idrett. At de rotter seg sammen med Dieselmotorbåtforbundet liker jeg dårlig. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 20.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2009 En må ikke glemme nsf er ett idrettsforbund og knbf er et forbund for båtfolk... Riktig Viktig.NSF er et idrettsforbund på linje med fotballforbundet, håndballforbundet osv. Det er også; Norges Biljardforbund, Norges Freesbeeforbund, Norges Bueskytterforbund, Norges Castingforbund og både motorsportforbund og seilforbund er medlemmer der så takhøyden i NSF er forholdsvis stor, etter min mening! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Jens_P Svart 20.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2009 Nå ble vel KNMBF i sin tid stiftet som motpol til KNS, ikke NSF. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Mulligan Svart 20.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2009 KNS er et idrettslag tilsluttet NSF. Sitér dette innlegget Link to post
Komlo Svart 20.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2009 Eg skjønar ikkje heilt at båtfolket må stå saman. Kven skal båtfolket stå saman mot då, bilfolket? Er båtfolket ein eigen rase som må vernast? Eg har alltid trudd at båtfolk kunne vera kven som helst. At det var vanlege personar, som var i båt. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 20.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2009 Tusenvis av mennesker bruker båten for rekreasjon og "feriebolig". Det skaper et behov for havner, bunkers og ulik service. Å få denne aktiviten inn former til glede for både båtfolk selv og de som ikke er båtfolk får en med "å stå sammen" i en den spørsmål. Men dette behovet er selvfølgelig ulikt alt etter hvor en befinner seg i landet. Slik er ståa Komla. Sitér dette innlegget Link to post
Syvert Svart 20.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2009 KNBF og Norges Seilforbund oppretter Norsk Båtråd, joda men hvorfor dette da. Begge parter beholder sine verv og posisjoner,: Nei sett dere selv til siden og jobb for felleskapet og ikke deres egne agendaer, skjønner det er kjekt og være Generalsekretærer osv osv, styr skuta sammen. Heisan skage og alle dere andre som har sterke og klare meninger Først og fremst; takk for meninger og engasjement! Det er nettopp forskjellige meninger som bringer både verden og vår lille "andedam" videre. Organisasjoner uten debatter og meningsforskjeller er trolig organisasjoner hvor det skjer fint lite. Utgangspunktet for Norsk Båtråd var nettopp at vi satte oss ned og så på muligheten for å slå sammen de to organisasjonene. Det ble fort klart at det ville være en forutsetning at det nye forbundet i så fall måtte være tilsluttet Norges Idrettsforbund. For Norges Seilforbund, som i hovedsak er en idrettsorganisasjon, er tilgangen til tippemidler og samarbeidet innen idrettsmiljøet en forutsetning for forbundets eksistens. KNBF er en ren interesseorganisasjon for eiere og brukere av fritidsbåter. Ca. 85% av våre 25.000 medlemmer har motorbåt og ca. 15% er seilere. For oss ville et medlemskap i Norges Idrettsforbund være irrelevant. Derfor endte vi opp med et samarbeidsorgan hvor vi kunne stå sammen om saker av felles interesse i forhold til politikere og myndigheter når det gjelder felles rammebetingelser for båtlivet. Ca. 95% av medlemmene i Norges Seilforbund er turseilere som i hovedsak bruker båtene sine som fritidsbåter og ikke som regattabåter. Det ideelle ville kanskje vært at de var medlemmer i begge forbund, men det synes å være en lang seilas. Vi valgte derfor å starte opp med Norsk Båtråd, så får vi se hva samarbeidet kan føre til i fremtiden. Uansett er det bedre at vi står sammen enn at vi sitter og finner opp "kompasset" hver for oss! Når det gjelder posisjoner og titler, så kan jeg forsikre om at akkurat det har ingen betydning i denne sammenhengen. Norges Seilforbund skifter president i helgen og nåværende president har vært en ivrig pådriver for etableringen av Norsk Båtråd. For min egen del er jeg i ferd med å "gå ut på datoen", så ingen kan beskylde meg for å ha noen personlige interesser i denne saken. Sånn er det med den saken. Ha en finfin helg! Hilsen Syvert Sitér dette innlegget knbf.no For et bedre båtliv for alle" Link to post
Sjøtummel Svart 20.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2009 (redigert) KNS er et idrettslag tilsluttet NSF. Nettopp. Og fordi NSF er et særforbund i NIF er det nok helt uaktuelt å slå sammen NSF og KNBF. Syvert har nettopp påpekt noen enkle, men vesentlige årsaker til dette. Likevel, beggge er interesseforeninger for båtsport og når de samarbeider og legger sammen medlemstallene representerer de en ganske stot gruppe. Flere medlemmer betyr større inflytelse. Det er ikke noe galt at båtfolket har to interessegruper med litt forskjellige målsetninger. Jeg er med i forening tilsluttet NSF og jeg er med i en og annen lokal interesseforening. Jeg ser ikke noen grunn til å melde meg inn i flere foreninger, men det betyr ikke at jeg er negativ til KNBF. Redigert 20.Mars.2009 av Sjøtummel (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 20.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2009 (redigert) Ca. 95% av medlemmene i Norges Seilforbund er turseilere som i hovedsak bruker båtene sine som fritidsbåter og ikke som regattabåter. Det ideelle ville kanskje vært at de var medlemmer i begge forbund, men det synes å være en lang seilas. Tja, det er nok en god del turseilere som er med i NSF fordi de startet som regattaseilere. Det er også en del som er med fordi de har barn som seiler regatta. En annen ting er at når du skriver i hovedsak så skal det ikke mer til enn at man deltar i en enkelt regatta i løpet av året før det er nødvendig med medlemsskap. Dersom NSF vedtar en ordning hvor det er mulig å løse enkeltlisens så kan det hende at flere turseilere vil vurdere KNBF som et alternativ til en seilforening. (Det kan hende at det er svært kort vei til at dèn situasjonen oppstår, Syvert.) Redigert 20.Mars.2009 av Sjøtummel (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
nimbuster Svart 20.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2009 Litt merkelig kanskje at ingen reflekterer på hvorfor det kongelige fortsatt skal ha en svært så sentral forkus, i forbundets navn "kongelig norsk..." ,godt ikke svenskekongen har en høy posisjon der. Men, er vår egen konge eller andre medlemmer av kongehuset medlem i KKNNMBFFB mon tro? Fins det andre forbund hvor det kongelige er i fokus? Sitér dette innlegget Link to post
Frivakten Svart 20.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2009 Kongelige beskytterskap har en lang historisk tradisjon. I tidligere, mer urolige tider, kunne det ofte dreie seg om faktisk, fysisk beskyttelse i form av livvakter eller et beskyttelsesbrev fra en konge eller fyrste. I dag fungerer ordningen som en anerkjennelse av organisasjoner og arrangementer innenfor viktige områder i samfunnslivet. Kongelige beskytterskap Antall kongelige beskytterskap er fra januar 2006 redusert fra 91 til 63 institusjoner og organisasjoner. Beskytterskap gjelder nå for fem år fremover, og det må søkes om fornyelse. Kilde: NAAF Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
Gunga Din Svart 20.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2009 i forbundets navn "kongelig norsk..." ,godt ikke svenskekongen har en høy posisjon der. Svenskekongen hade passet fint in i KNBF....han har ett stort intresse för "dieselstinkande motorer" han har haft/har både Storebro o Princesser + att han er med på noen motortorpedbåt.... "Dieselmotorbåtforbundet" hade passet honom som handen i handsken..... så kunde vi lånt Norskekongen som beskytter av noet kongligt seilsellskap Norskekongen, han vet ju hur man skall färdas på sjön.......... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Mulligan Svart 20.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2009 Norskekongen, han vet ju hur man skall färdas på sjön.......... Mnja, han har jo noen medaljer på hylla. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 20.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2009 det er vel bare Norskekongen, Spanske o Thailändske som kan 'det' ?? (meg veterligen!) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Mulligan Svart 20.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2009 (redigert) Mnja. Frømand Frederik m/frue seiler vel rimelig fort. Redigert 20.Mars.2009 av Mulligan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 20.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2009 det er noe jeg misset...vad seiler dom? Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Mulligan Svart 20.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2009 Melges. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 20.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2009 jöss det finnes håp...... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.