Jump to content

KNBF - Gubbeklubben som ikke representerer Båtfolket?


Fanafjord

Recommended Posts

......Den yngre generasjon har ikke samme forhold til det å stille opp og gi av sin tid og krefter for fellesskapet. Tendensen er vel at det blir mere "meg selv nok" både på land og på sjøen er jeg redd for. Da blir det fort slik som vi ser i KNBF. All ære til de som stiller opp for andre uten å fakturere 1000 Kr/t. Vi kunne nok tålt ennå mer av den innstillingen skulle jeg mene.

 

Hehe er det dette som kalles generalisering?

Dette her er nesten like dumt skrevet som hvis jeg skulle skrevet at alle over 70 skulle holde seg unna bilen...

Det er vel slike holdninger som gjør at det er liten tilvekst til styre og stell, nye unge krefter slippes ikke til før de har fått x antall år på baken i forbundet osv. Det er dette som drepper alt organisasjonsliv generelt, de som sitter i valgstyrene/komiteene velger personer de kjenner og har nær omgang med, disse er gjerne i samme alders gruppe som seg selv...

Det er dette som gjør at det blir generasjonskløfter....

 

Gamle mennesker jabber så mye dritt. Er så lei av å høre om at dere har gjort deres for samfunnet, samtidig som de yngre kritiseres. Værden går ikke under selv uten de over 60+ :headbang:

 

Det er vel fordi det kommer stadig nye til som blir 60+

Link to post
Share on other sites

Det er vel slike holdninger som gjør at det er liten tilvekst til styre og stell, nye unge krefter slippes ikke til før de har fått x antall år på baken i forbundet osv. Det er dette som drepper alt organisasjonsliv generelt, de som sitter i valgstyrene/komiteene velger personer de kjenner og har nær omgang med, disse er gjerne i samme alders gruppe som seg selv...

 

Her bommer du så det holder ! Jeg har selv sittet i/sitter i styre og stell og har sittet i flere valgkomiteer. Viljen kommer ikke med alderen, men tiden gjør det !

Derfor domineres mange frivillige organisasjoner av eldre.

 

Sammenligner man KNBF/Styrer i båtforeninger med Styrer i organisasjoner som naturlig favner yngre mennesker, ta f. eks. idrettsklubber så vil du se at det også der er de samme menneskene som "går igjen". Dette er gjerne ressurspersoner som gir av seg selv til alles beste. Her finner du også samme konstellasjonen som i båtforeningene, de som gir av seg selv å gjør noe, samt de som kun sitter på sidelinjen og kritiserer, uten noen gang å gjøre annet enn å "løfte pekefingeren". Når du sier at nye unge krefter ikke slippes til før de har fått x antall år på baken, så avslører du egentlig bare at du aldri selv har sittet i slike værv. Jeg kan garantere deg at å sitte i en valgkommitè i f. eks. en båtforrening ikke er noen enkel jobb. Hadde du vært medlem i "min klubb", hadde du blitt tilbudt en plass i styret før du aner det selv, om du ønsket så. Jeg kan også fortelle deg at min ærfaring med alle Styrer er at man søker utskiftning hver gang det er valg. Grunnen, er å få inn mennesker med nye/andre synspunkter nettop fordi man ser faren for å gro fast i gammel vane.

 

Er du medlem i en båtforening, ta kontakt med valgstyret og tilby dine tjenester på en plass som du ser det er rom for endringer/forbedringer, jeg kan nesten garantere deg at du er inne ved første anledning. :yesnod:

Landet trenger flere ildsjeler som Syvert ! :cheers_wine:

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Her bommer du så det holder ! Jeg har selv sittet i/sitter i styre og stell og har sittet i flere valgkomiteer. Viljen kommer ikke med alderen, men tiden gjør det !

Derfor domineres mange frivillige organisasjoner av eldre.

 

Og kanskje man også skal huske på at alle "gamlingene" som i dag jobber frivillig selv har vært unge en gang (tror jeg da, men ikke alltid helt sikker!) og at de som er unge i dag forhåpentligvis blir eldre. Ser ikke noe rart i at det er de som har noen år på baken er de som er sterkt representert i frivillig sammenheng! Sitter selv i styre og stell i flere frivillige organisasjoner og kan bare understreke det du skriver her VannTro! :yesnod:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Heia Fanafjord, hifo, motor o. a.!

Feiende friske innlegg som setter fokus på elendigheten!

La de unge og fremadstormende krefter slippe til, det trengs fornyelser både her og der.

Jeg har gjort som Lars H., trukket meg tilbake fra det meste. Nå kan jeg "sitte på gjerdet"

og kritisere både til høyre og venstre med den beste samvittighet . Uten ansvar! Herlig! :drink:

 

Men en ting skal dere høre, gutter: SLUTT Å MOBBE LUA MI!! Den har fulgt meg på sjøen i

så mange år at den er fredet. Basta! ( Jeg har visst ei anna lue med speilegg, og en neve "salat"

i en møllpose jeg og, men det lar vi ligge. Noen kan bli lei av "gammel dritt".....)

 

Tydelig at vi er i mellomsesong nå, pleier å dukke opp slike tråder i januarmørket----- :discuss:

 

men ha'e bravoli, karra :wink: det går mot vår!

 

mvh

JanS

Old fishermen never die - they only smell that way!

Link to post
Share on other sites

Du traff ikke noe sårt punkt SandAnker, men du forfektet noe som "ser ut som noe det ikke er". Dette ble invikklet, men hele budskapet var at du kan ta opp spaden selv, du er sikkert mer enn velkommen inn i den organisasjonen du brenner for enten det er båtforeningen, idrettslaget eller for den saks skyld KNBF. Om du ikke skulle ha tid, så er det også fritt frem å sende forslag til styrer, man kan også foreslå saker til årsmøtene. Min erfaring er at de som kritiserer ikke en gang gidder å rette noe formell kritikk/forslag. Så skrik ut "formelt" der man er uenig og gjør gjerne en innsats i Styret selv.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Nå har ikke jeg så veldig dårlig samvitighet, har vært i styrer dykker klubb, idrettslag og og andre organisasjoner,

noe av det jeg skriver er basert på erfaring... :smiley:

 

Men det er klart, det finnes eksempler på det ikke er slik som jeg skrev, men det som kjenetegner organisasjoner, være seg firma, eller frivillige organisasjoner er at der det ikke kommer friskt blod inn blir det til en liten "menighet" før det dør ut, eller går konk. Det kan også kalles mangel på fremskritt

Link to post
Share on other sites

Hehe er det dette som kalles generalisering? Dette her er nesten like dumt skrevet som hvis jeg skulle skrevet at alle over 70 skulle holde seg unna bilen...

Det er vel slike holdninger som gjør at det er liten tilvekst til styre og stell, nye unge krefter slippes ikke til før de har fått x antall år på baken i forbundet osv. Det er dette som drepper alt organisasjonsliv generelt, de som sitter i valgstyrene/komiteene velger personer de kjenner og har nær omgang med, disse er gjerne i samme alders gruppe som seg selv...

Det er dette som gjør at det blir generasjonskløfter....

I en slik diskusjon må det være greit å snakke om generelle trender i samfunnet. Selvsagt finnes det maaange unntak osv.osv. En generell trend er det likevel mulig å se mener jeg.

Når det gjelder å skape generasjonskløfter så er vel ikke akkurat slike holdninger som du viser her noe som bidrar til at kløften blir mindre....

You are only as big as the dreams you dear to live------go for it------------

Link to post
Share on other sites

Men en ting skal dere høre, gutter: SLUTT Å MOBBE LUA MI!! Den har fulgt meg på sjøen i

så mange år at den er fredet. Basta! ( Jeg har visst ei anna lue med speilegg, og en neve "salat" i en møllpose jeg og, men det lar vi ligge. Noen kan bli lei av "gammel dritt".....)

Hei.

 

Selv om jeg er mange år (gammel nekter jeg å bli!), har jeg en gang i tiden vært 17 år jeg også. Mimringen som kom over meg nå fikk meg til å plukke frem den gamle uniformsluen jeg brukte som radiooffiser på hurtigruten Sanct Svithun en sommer som 17 åring. Den har jeg tatt vare på, men emblemet til DSD (Det Stavangerske Dampskipsselskap) er borte. Doe slikt er det vel ingen som har liggende og kunne tenke seg å kvitte seg med? Det er jo så mange "gamlinger" her i "gubbeklubben" at det er vel ikke helt umulig? Og jeg lover at jeg ikke skal bruke den luen ombord på Trudelutt!

 

dsd_lue4.jpgdsd_lue3.jpg

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Gamle mennesker jabber så mye dritt. Er så lei av å høre om at dere har gjort deres for samfunnet, samtidig som de yngre kritiseres. Værden går ikke under selv uten de over 60+ :headbang:

Enig!

Derfor omgås jeg ikke lenger så mange på min egen alder. :rolleyes:

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Jeg kan garantere deg at å sitte i en valgkommitè i f. eks. en båtforrening ikke er noen enkel jobb.

 

Noen ganger er det enkelt! Jeg har sittet i valgkomiteen i båtforeningen vår i 3-4 år nå, og enklere verv har jeg aldri hatt før! Så lenge de som er i styret ønsker å bli sittende videre, er jo jobben enkel... :wink:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Noen ganger er det enkelt! Jeg har sittet i valgkomiteen i båtforeningen vår i 3-4 år nå, og enklere verv har jeg aldri hatt før! Så lenge de som er i styret ønsker å bli sittende videre, er jo jobben enkel.. :wink:

 

Slikt blir det forgubbing av, valgkomiteen sitt arbeid er også prøve å lete opp nye kandidater, kan jo være det finnes noen enda bedre en de man har.. uten at det betyr at de som har vervene er dårlige.

Har sett eksempler på at det blir gutteklubben grei som er en god kameratflokk av valgkomite og styre.

 

Nå kan det legges inn forslag om andre, men ikke lett alltid å gå mot slike klikker, gjerne særligt i organsisasjoner som båtforeninger der man ikke har så mye mer felles enn kaien/bryggene og kjenner hverandre dårligt. Da viler det et ekstra ansvar på valgkomiteen.

Link to post
Share on other sites

Det kunne vært artig å høre med baatplassbrukerne om hvor mange som er medlem. Utrolig viktig å ha en slik organisasjon og at en styrking gjennom økt medlemstall vil kunne være svært positivt for oss, er jeg ikke i tvil om.

 

(Selv om jeg ikke er enig i standpunktet ifm båtførerbevis kommer jeg som tidligere nevnt til å opprettholde mitt medlemskap i all overskuelig framtid.)

Link to post
Share on other sites

Se det ja!

Her kommer innmeldinger på rad i "gubbeklubben" vår. Velkommen skal dere være.

Når dere har meninger om forbundets "gjøren og laden" så er det logisk og naturlig å bli med for å

bli hørt. Og et forbund der alle er enige om alt vil vi vel egentlig helst ikke være med i ??

Sender en hilsen til Syvert som står på og jobber for oss! ( Og da mener jeg både gubber og gutter!)

Fornuftig valg av hodeplagg også..

mvh

JanS

Old fishermen never die - they only smell that way!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...