Jump to content

KNBF - Gubbeklubben som ikke representerer Båtfolket?


Fanafjord

Recommended Posts

Er det galt å bruke skjermlue?

 

 

Jeg hiver meg på det også LarsH skriver, Hva er galt med skjermlue?

 

Jeg har to mulige (ikke)svar;

 

1. jeg lærte i min ungdom å ikke stille spørsmålet hvis jeg var redd for å få et annet svar enn det jeg ønsket meg,

 

og

 

2. jeg er for høflig til å svare.

 

Jeg har enda ikke bestemt meg for hvilket svar jeg skal gi!

 

Forøvrig har jeg vokst opp med en far som gikk med KNS-lue om sommeren på hytta og i båten, ikke det beste barndomsminnet akkurat!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Ja det var sporty av Syvertsen, men det forteller vel også litt hvorfor han er der han er, på rett sted. Nå vet han i tillegg kanskje noe viktig i tillegg for du skrev det du skrev.

 

Jeg er redd for at det ville vært mye verre om han skrev noe alle var enig i, for hva skulle hensikten med å skrive noe da være? Denne gangen var det min tur og neste gang er det kanskje din tur, men vi var enige om at hatten er bra. Det setter sikkert Syvertsen ekstra pris på.

Link to post
Share on other sites

Jeg mente jo innlegget selvfølgelig litt humoristisk og skipperluen som en symbol for denne typen tradisjonell båtbruker - men kritikken at KNBF virker noe snevert og avvisende og kanskje selvhøytidelig for andre former båtnytelse enn den veldig tradisjonelle er absolutt alvorlig ment.

 

:lol::cheers:

 

Mvh Astor - KNBF-medlem


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

:lol::cheers:

 

Mvh Astor - KNBF-medlem

 

 

:cheers:

 

Mvh Fanafjord - Faktisk også KNBF medlem

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Synes det er utrolig flott at Syvertsen kommenterer i denne tråden og tar det ganske sporty. Hadde jeg hatt muligheten til å redigere i mitt første innlegg så ville jeg gjerne redusert "ufattelig arrogant" til "noe selvhøytidelig". :flag: - Er jo veldig glad for dieselaksjonen, da.

Hva skal du med seil når du er så god til å ro Fanafjord :lol:

Alvorlig - KNBF er den første foreningen jeg kjenner som har samlet båtfolket ...og jeg er nesten like gammel som Syvertsen så jeg ser det over også over tid. Vi trenger et sterkt KNBF så vi bør alle støtte opp om foreningen ..og så må vi kunne ha litt forskjellige meninger, jeg synes ikke om alle båtfolk, og ikke om aller billister heller :flag::sailing:

Link to post
Share on other sites

Takk til Syvert for et flott svar!

 

Når det gjelder skjermluer, er det forresten to hovedtyper ute og går. Det er en med matt stoffskjerm og en med skinnende blank skjerm. Den siste omtales ofte som "skipperlue", men det er egentlig helt feil! Det er den med stoffskjerm som er for skipperen. Lue med blank skjerm kom nemlig ikke før det ble motorisert ferdsel på sjøen. Da kunne ikke chiefen ha stoffskjerm, den var umulig å holde rein nedi fyren/maskinrommet med kullstøv/olje på fingrene. Så luen med stoffskygge er for kapteinen, og den med blank skygge for chiefen!

 

Lars H.

(som har lue med stoffskjerm)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Bare et lite tips:

 

Alle trenger kart enten de er folk-i-båt, folk-med-båt , "båtfolk" eller folk-med-båtlue

 

 

Er man medlem av KNBF får man gode rabatter på kart.

Ved f.eks kjøp av 4 mapper kystkart sparer man 522,- mens medlemsavgiften er kr 300,- dvs 222 blanke kroner å ha det morro for. :flag:

Link to post
Share on other sites

Så luen med stoffskygge er for kapteinen, og den med blank skygge for chiefen!

 

Lars H.

(som har lue med stoffskjerm)

Heisan Lars! :cheers:

Kos å se deg igjen! Til orientering har jeg begge deler, både stoffskygge og blank skygge. Som orlogskaptein har jeg også en med "eggerøre", men den ligger i møllposen!

Hilsen Syvert :flag:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

jeg er født i 1964.

 

Om folk har hatt, caps eller annet spiller ingen rolle.

 

Mine barn ønsker å elsker være på sjøen, gubbe situasjen slik der er i Knbf, her på BP KNBF har gtt en setting der gubbeveldet er i fokus. Ingen oritering for unger. Skamme dere.

 

Glem disse gamle støvsugere...... eldre en blir jo mere firkantwt blir en, desverre også som Sivert og Jon Winge...., Sta beister som biter seg fast men ender opp som personer uten empati og forståelse for noen andre enn seg selv. :wink:

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Jeg har to mulige (ikke)svar;

 

1. jeg lærte i min ungdom å ikke stille spørsmålet hvis jeg var redd for å få et annet svar enn det jeg ønsket meg,

 

og

 

2. jeg er for høflig til å svare.

 

Jeg har enda ikke bestemt meg for hvilket svar jeg skal gi!

:lol::lol:

 

ser ut som at adelen av båtfolk (knbf medlemmer med lue.) ikke vil inkludre \sammenlignes med folk i båt.

jeg blir nesten stolt av å tilhøre den siste kategorien , når jeg ser hva som skrives av de som har skylapper på skipperluen sin.

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Hva skal du med seil når du er så god til å ro Fanafjord :lol:

 

:lol: Den var god! :lol:

Men når man seiler i litt motsjø og sliter med fremdriften er det jo litt greit å ha alternative fremkomstmidler. :smiley:

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Det som er sikkert er nok at et flertall vil mene KNBF sitt stanpunkt i båtførerbevis-saken er merkelig og lite gagnbart for organisasjonen. Det er ikke KNBF sin oppgave å fremme begrensninger for båtførerne. Man burde istedet se på årsaken til ulykkene og rette fokus der det bør være. Tror ikke idiotene kjører mindre ruspåvirket eller mer hensynsfullt om det ble innført "førerkort" for alle.

 

Det lovforslag som nå vel blir/er vedtatt sikrer framtidens behov for grunnkunnskap. Så la oss som har vært på sjøen i 30 år uten slik bevis få fortsette med det.

 

Trådstarter har satt fokus på noe KNBF bør ta inn over seg. :wink:

Link to post
Share on other sites

Synes det er utrolig flott at Syvertsen kommenterer i denne tråden og tar det ganske sporty. Hadde jeg hatt muligheten til å redigere i mitt første innlegg så ville jeg gjerne redusert "ufattelig arrogant" til "noe selvhøytidelig". :flag: - Er jo veldig glad for dieselaksjonen, da.

 

Så så "Fanafjord", ingen grunn til å moderere seg, selv om en av "gubbene" kommenterer i tråden din. At Syvertsen deltar i denne diskusjonen er ikke sporty, men helt naturlig. Hvis noen burde være lydhøre når konstruktiv kritikk (jeg er nemlig helt enig med deg!) dukker opp, så er det nettopp Syvertsen og KNBF.

 

Hilsen

 

Balle Clorin- i ganske miljøvennlig båt uten den tåpelige skjermlua :wink:

Link to post
Share on other sites

Kanskje KNBF skulle se litt på hvordan de prøver å verve nye medlemmer? De siste gangene jeg har snakket med en representant for KNBF har vært på båtmesser. Der møter mann en "gammel gubbe" med skipperlue på en liten stand som snakker fint om båtlivet i sakte fart og fiske og hvor koselig det er på sjøen. Kan ikke huske at noen har snaket om sitt program og mål for foreningen. Da tenker jeg i min enfoldig het, nei, ikke noe for meg, for de som er over 40 kanskje, eller de som har god tid, uten unger som skal ha aktiviteter både på sjøen og i fritiden hjemme. Som kan bruke timer og dager på båtpuss og "kos", som ikke har koner som vil ha pusset opp huset før båten skal på vannet, eller heller vil til syden om sommeren. Nei ikke noe for meg, tenker jeg.

Og glemmer at jeg er over 40 og har god tid og er myyyyyye på sjøen fordi det er fin aktivitet med barna, kona liker å fiske, bruker mye tid på vedlikehold av båt, seil og utstyr. Og har tilogmed båtførerbevis.

Melde meg inn sier du? Nei jeg er da ikke en gammel mann enda. I hode mitt blir jeg nok ikke eldre en 18, maks 20.

 

Hva driver de egentlig med i den foreningen da?

 

Jon

Medlem i RS. Har båtførerbevis fra 1989

Båt: Bavaria 31AC Tidligere: Happy 27

Link to post
Share on other sites

Skipperlue - fin når det regner, fint når sola skinner. Jeg kan ikke skryte på meg noen tradisjoner, men jeg liker´n! :lol:

 

Syver - flott at du står på!!

 

Nå fikk jeg skikkelig lyst på en skjermlue------hvor får man kjøpt dem? (det må være med blank skygge) :flag::sailing:

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Link to post
Share on other sites

Slutt å syt, søk plass i styret og påvirk slik du selv ønsker det. Det kalles demokrati og gir alle en mulighet til å høres.

 

Heisan igjen båtfolk :wflag:

Takk for interessen for KNBF og forbundets virksomhet, for ros og ris og ikke minst for konstruktiv kritikk. Innleggene i denne tråden frister til så mange refleksjoner, men de bekrefter i alle fall at skippere er individualister og sjefer på egen skute hvor ingen skal komme her og komme her. Nok en gang har jeg fått bekreftet at det rett og slett er platt umulig å drive et båtforbund som ivaretar alles interesser. Det må i så fall være et forbund som ikke står for noe som helst og som har ledere og tillitsvalgte uten mot og meninger, for å sette det hele på den ytterste spiss.

VannTro setter fingeren på kanskje det viktigste problemet, nemlig det å finne båtfolk som er interessert i å bruke fritiden sin på å arbeide for et felleskap, det seg være i båtforeningen eller i forbundet. Det er gjennom deltakelse i styre og stell at man kan påvirke både saker og vedtak. ikke ved å sitte på "tribunen" og kritisere uten noe som helst ansvar for å omsette ord i handling.

KNBF har i dag 172 tilsluttede båtforeninger og ca. 25.000 medlemer, fra Oslo til Kirkenes. I medlemsforeningene og i forbundet har vi ca. 1000 tillitsvalgte som nedlegger en imponerende innsats for båtfelleskapet. I vårt hektiske samfunn, med arbeidspress og utallige fritidstilbud, er det som oftest bare pensjonister som har tid og lyst til å påta seg tillitsverv. Og takk for det! Men det er også forklaringen på at det blir som det blir. På den annen side har forbundsstyret sett behovet for fornyelse i forbundet for å skape større interesse og engasjement for det arbeidet som gjøres i det organiserte båtlivet. Derfor arbeides det nå aktivt for å finne en ny og bedre organisasjonsform. Målsettingen en å legge frem forslag om nødvendige organisasjonsendringer på Båttinget i Trondheim i 2010.

Når det gjelder stillingen som generalsekretær, er jeg helt enig i at det lenge har vært behov for både fornyelse og foryngelse! På den annen side krever denne jobben både alder, erfaring, kompetanse og sterke og klare meninger for å kunne hanskes med skippere, gubber, politikere, myndigheter og media. I tillegg må man kanskje også være selvplager for å sitte i en jobb som kan oppfattes som en uriasjobb som krever elefanthud. Grunnen til at jeg fremdeles sitter i jobben, er først og fremst fordi noen ønsker at jeg skal gjøre det, men også fordi dette er en utrolig spennende, morsom og utfordrende jobb hvor utfordringene står i kø. Det er et privilegium å glede seg til å gå på jobb hver dag og hvor dagene aldri blir som forventet. Det skjer noe nytt hele tiden, hver eneste dag. Nå er det sikkert mange her inne som oppfatter dette som selvhøytidelig svada. I så fall er dere hjertelig velkommen til å mene det. Det er nemlig også en viktig del av et demokrati.

Inntil noen finner en bedre løsning, får jeg fortsette å gjøre så godt jeg kan så lenge helsa holder, men av og til skulle jeg ønske at jeg bare kunne lene meg tilbake bak roret i båten og la hele båtlivet seile sin egen sjø...

Hilsen Syvert :cheers:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

men av og til skulle jeg ønske at jeg bare kunne lene meg tilbake bak roret i båten og la hele båtlivet seile sin egen sjø...

Hilsen Syvert

 

Har ikke noe imot deg, men i en alder av 67 år , gjør det da!!!!!

 

Gjerne det er for sent om 1 eller 10 år å da kommer du garantert til å angre bittert.

 

Lykke til

 

Espen

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Helt enig med deg Frikar. Jeg trakk meg tilbake fra arbeidslivet for 3 år siden da jeg kunne gå av med AFP som 62-åring, og har ikke angret et øyeblikk. Jeg bestemte meg for det tidlig selv med en spennende og interessant jobb. Jeg ville ikke bli i jobben til jeg måtte trilles ut porten og rett på gamle/sykehjem. Jeg ønsket maaange gode år som frisk og sprek pensjonist sammen med kone, hund og båtliv.

 

Dette "prediket" jeg for Syvert, og egentlig var han enig. Men han har nå valgt å fortsette, og glad er jeg for det.

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Nå er vi vel over i en annen debatt, LarsH?

 

Jeg er nå snart 59 og ønsker på ingen måte å foralte arbeidslivet på mange år enda. Jeg er selvstendig nær.dr. og har en jobb som krever relativt god fysikk. Håper jeg kan holde på like lenge som Syverts. :wink:


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Tror nok mye av problemstillingen som det pekes på her har sin årsak i det som Syvert selv sier ja. Den yngre generasjon har ikke samme forhold til det å stille opp og gi av sin tid og krefter for fellesskapet. Tendensen er vel at det blir mere "meg selv nok" både på land og på sjøen er jeg redd for. Da blir det fort slik som vi ser i KNBF. All ære til de som stiller opp for andre uten å fakturere 1000 Kr/t. Vi kunne nok tålt ennå mer av den innstillingen skulle jeg mene. Nå er jeg ikke medlem av KNBF men tar meg selv i å sitte her å vurdere innkjøp av en sånn skipperlue til sommeren :wink:

You are only as big as the dreams you dear to live------go for it------------

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...