Jump to content

KNBF - Gubbeklubben som ikke representerer Båtfolket?


Fanafjord

Recommended Posts

Her er min poll anno 05.03.08:

Reflekterer KNBFs synspunkter grasrota i fritidsflåten ?

Ja KNBF er lydhøre for hva grasroten mener før de uttaler seg. [ 107 ] [35.31%]

Nei, KNBF forteller aviser og Stortinget hva KNBF mener båteierne bør mene om aktuelle saker. [ 146 ] [48.18%]

Har ikke peiling...hva erKNBF forresten ? [ 50 ] [16.50%]

 

Heisan på dekk og dørk,

Ovenstående sitat minnet meg om at det kanskje er på tide å gi litt informasjon om hvordan KNBF er organisert. Landet er delt i 6 regioner, Region Øst (Østlandet til og med Telemark), Region Sør (Agderfylkene og Rogaland), Region Vest (Hordaland og Sogn og Fjordane), Region Midt-Norge (Møre og Romsdal og Trøndelagsfylkene), Region Nordland (Nordland fylke) og Region Troms og Finnmark. Båtforeningene i regionen sender representanter til regionenes årsmøter og velger regionstyre og andre tillitsvalgte. Regionlederen representerer regionen i forbundsstyret, som leder forbundet i perioden mellom Båttingene, som er forbundets øverste organ og som samles hvert 2. år. I tillegg er det oppnevnt 5 komiteer som er rådgivende organer for forbundsstyret. Samtlige tillitsverv er jevnt fordelt på regionene og ivaretar medlemsinteressene på landsbasis. Den daglige driften overvåkes av et arbeidsutvalg som består av presidenten (Lier), visepresidenten (Kirkenes) og lederen av finanskomiteen (Bærum). Sekretariatet ledes av generalsekretæren med bistand fra ass. generalsekretær og administrasjons- og organisasjonssekretær. I tillegg har vi en innleid regnskapsfører.

Som generalsekretær holder jeg Arbeidsutvalget løpende informert om alle saker av prinsipiell interesse og utvalget får seg forelagt alle artikler som publiseres og selvfølgelig også alle saker som tas opp med politikere og myndigheter. Saker av vesentlig prinsipiell betydning blir også sendt ut på høring til regionene og til medlemsforeningene når dette er hensiktsmessig.

På bakgrunn av ovenstående, håper jeg at jeg har dokumentert at KNBF er en demokratisk organisasjon på lik linje med alle andre landsomfattende organisasjoner hvor medlemmene har full anledning til å fremme sine synspunkter og forslag til hvordan forbundet skal drives. Derfor mener jeg at ovenstående "poll" er meget interessant, men kanskje ogå en smule irrelevant fordi KNBF selvfølgelig i beste fall kan representere våre egne medlemsforeninger og enkeltmedlemmer og ingen andre. Som alle andre organisasjoner, inklusive de politiske partiene, må vi leve med at det er platt umulig å representere alles interesser i alle saker, men at organisasjonsformen er i overensstemelse med de krav som stilles til en demokratisk organisasjon og gjør det mulig for alle å bli hørt, hvilket denne "tråden" synes å bekrefte.

Dermed setter jeg sluttstrek for mitt vedkommende.

Hilsen Syvert :flag:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

Det Syvert her beretter er noe de fleste bør forstå.

 

Alle medlemmer kan være med å påvirke organisasjonen og dens fremtidige retning. Det handler om å engasjere seg og tørre å si hva man mener og stå for det.

 

Første bud er å være medlem.

 

Dermest må man engasjere seg lokalt og søke kontakt med de regionale representanter.

Jeg antar alle regioner avholder årsmøte. Her kan man legge fram saker som man vil ha behandlet og alle regionstilknyttede medlemmer kan møte.

Videre vil jeg tro det er mulig å legge inn vedteksforslag osv. som blir behandlet under forbundets årsmøte.

De regionale årsmøter holder vel også valg på sine representanter til forbundsstyret.

Osv.osv.....

 

Har vi ikke lyst til å engasjere oss i møter osv., har vi jo fremdeles mulighet til å påvirke slik som gjennom dette forum. Jeg er rimelig sikker på at Syvert har registert at flere er irritert over "båtførerbevis-saken", og at dette gir et snev til ettertanke om ikke annet.

Link to post
Share on other sites

Alle kan i hvertfall være enig i at baatplassen.no som uavhengig båtforum representerer båtfolket (på godt og vondt..). Derfor er det flott at KNBF følger med forumet. Det er jo kun spesielt interesserte som reiser båtpolitiske vedtaksforslag i KNBFs lokallag, mens et båtforum samler opp bryggepraten og det som rører seg i båtfolket.....ofte tallfestet i poller...

Link to post
Share on other sites

Alle kan i hvertfall være enig i at baatplassen.no som uavhengig båtforum representerer båtfolket .......

Å ja?

 

......et båtforum samler opp bryggepraten og det som rører seg i båtfolket.....ofte tallfestet i poller...

Kvaliteten av pollene her på forumet er mange ganger svært dårlig.

Link to post
Share on other sites

I hvilken grad synspunktene som kommer til uttrykk her på forumet er representative for "båtfolket" kan i høyeste grad diskuteres. Spesielt med utgangspunkt i poller som sjelden er av en kvalitet som holder vann slik meningsmålinger i samfunnet ellers må gjøre.

 

Sjarmoffensiv tilnærming som "fra grasrota uten filter" blir noe patetisk.

Link to post
Share on other sites

De politiske partier har et grundig system for å få fram grasrotas meninger fram til ferdig partiprogram....hvor man tydeligvis også er åpne for eksterne inspill (Link ):.

 

Jeg tror fortsatt "speakers corner" her på baatplassen og andre debattforum er svært viktig premissleverandør for offentlige båt-beslutninger...gjerne med en poll eller to...

Redigert av salt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Etter å ha uttalt meg tvilende til KNBF og dets styre tidligere i denne tråden har jeg tenkt. Syvert har kommentert mitt tidligere innlegg og det fikk meg til å gå i tenkeboksen. Siden det var en ganske stor boks tok det litt tid å finne veien ut igjen men etter å ha studert websidene samt sjekket litt med kjente som er medlemmer har jeg bestemt meg. Jeg har i dag meldt meg inn i KNBF. Jeg ser det som viktig at båtfolket har et talerør i forhold til myndigheter etc. Medlemsfordelene er gode men kan sikkert utvikles til å bli bedre og favne videre. Jeg er ikke altid enig i det som utales derfra heller men velger altså å være medlem allike vel.

 

Hilsen Jon

Medlem i RS. Har båtførerbevis fra 1989

Båt: Bavaria 31AC Tidligere: Happy 27

Link to post
Share on other sites

Så bra da. Ser litt på tråden nå og ser at det er en hårfin balanse mellom humoristisk og sårende - og at det som var ment humoristisk kan oppfattes som angrep.

 

Selv om det var jo også mange interessante avsporinger rundt bruk av Skipperens hodeplagg og folk i båt så er det kanskje best å begrave tråden langt ned i forumens dybder og la den hvile i fred.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Det er vel så at skal en finne en organisasjon hvor en er enig i alt blir det en organisasjon med bare seg selv som medlem. En må heller se på hviken demokratiske innspill en kan foreta for å få til forandringer tror nå jeg. I alle fall melde jeg meg inn i KNBF for et par år siden og har faktisk hatt stor nytte av KNBF i mange sammenheng.

Link to post
Share on other sites

De fleste organisasjoner (antagelig inkludert skogen av båtorganisasjoner ?) har en livssyklus....(ikke ulik stjernenes livssyklus...selv om ikkke alle organisasjoner ender som et sort hull...)

 

Salts organisajonslivsyklus tese:

1. Pionerfasen: Målet er målet.

Dugnadsånd, men lite proffe. Få medlemmer, lav medlemskontigent. Man spørr: Hva kan jeg gjøre for den gode sak ?

 

2. Vitalitetsfasen: Målet er å nå målet og ha en god organisassjon for å nå målet. Fin blanding av dugnadsånd, vitalitet og effektiv organisering. Økende medlemmsmasse og lav kontingent. Man spørr: Hva kan jeg gjøre for organisasjonen ?

 

3.Modningsfasen/nedgangfasen: Målet er en sterk organisasjon. En byråkratisert kjempe hvor medlemverving, markesdføring, makt, lønn, status, budsjettøking, sponsorer, privilegier, fine kontorlokaler osv. Minkende medlemmasse og høy kontingent. mann spør: Hva kan organisasjonen gjøre for meg ?[/b]

 

Passer seilforbundet inn i denne modellen og i så tilfelle i hvilke fase er de nå ?

 

 

......og har faktisk hatt stor nytte av KNBF i mange sammenheng.

 

Hvis det viktigste spørsmål er hva KNBF kan gjør for meg ?..... kan det tyde på at KNBF har nådd tredje fase (Modningsfasen/nedgangfasen) i "Salts organisajonslivsyklus tese" (se over). Dog tror jeg likevel knbf er i fase 2 (vitalitetsfasen) fordi det er vel fortsatt stor er stor entusiasme for båtsaken i KNBF selv om styrking av organisasjonen også er et mål.

Redigert av salt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Forslag: :wink:

 

Seilforbundet:

Fase 4 Geniatrifasen

Alle funksjoner begynner å svikte, men en prøver å desperat å stramme opp en totalt foreldet og avmektig organisasjon som har problemer med sine naturlige aktiviteter, med å fjonge seg til med lånte fjær fra sine medlemmer.

Link to post
Share on other sites

Denne tråden har iallefall bidratt til å belyse deler av hva KNBF driver med.

Har fått et inntrykk av mindre "Gubbeklubb" enn eg trodde i utgangspunktet.

Søknad om medlemskap herved sent. :flag::wflag:

Erfaringen vokser proporsjonalt med antallet ødelagte apparater.

I believe in only one thing: liberty, but I do not believe in liberty enough to want to force it upon anyone.

– H. L. Mencken

 

Link to post
Share on other sites

Noen kaotiske tanker en tirsdag kveld:

 

Mange frivillige organisasjoner har problemer med rekruttering. Og medlemmene ser ut til å bli mer opptatt å se på organisasjonen med tanke på hva de får igjen av individuelle medlemsfordeler (gjenstander, rabatter) enn å bli med for å fremme organisasjonens formål.

 

KNBF het såvidt jeg husker noe med motorbåtforeningen for noen år siden, og har aldri fremstått som noen forening for seilbåtfolket. Så der har man lang tradisjon for å utelukke mange. Jeg har alltid tenkt på denne foreningen som en foreninger for eldre herrer i snekke. Hvis jeg har fullstendig feil oppfatning, så husk at det ikke er min skyld, organisasjonen er selv ansvarlig for det inntrykk den gir utad.

 

Det blir litt som Senterpartiet - alle vet jo at det egentlig er Bondepartiet.

 

Båtfolket er et dypt anarkistisk folkeferd - en stor del av båtgleden er jo friheten og fravær av det regulerte livet på land. Da er det også lett å forstå at det er vanskelig å samle folk i en organisasjon.

 

Å klage på en frivillig organisasjons arbeid er meningsløst. Da er det bedre å enten engasjere seg i styre og stell - eller melde seg ut.

Alle båter har sin egen sjarm - man må bare bruke litt fantasi for å finne den!

Link to post
Share on other sites

KNBF het såvidt jeg husker noe med motorbåtforeningen for noen år siden, og har aldri fremstått som noen forening for seilbåtfolket.

Jeg kan ikke si at det er slik jeg har oppfattet KNBF. Det er mulig at en og annen medlemsforening er rene motorbåtforeninger, men KNBF og Syvert har aldri gitt meg grunn til å tro at KNBF representerer båtfolk både med og uten seil.

 

Jeg har nok rynket litt på nesen av at Syvert ikke alltid har husket på at NSF også er interesseorganisasjon for båtfolket, selv om NSF i hovedsak er en idrettsorganisasjon. Fra min side stikker ikke dette dypere enn nevnte rynker. Når NSF og KNBF er noenlunde enige om en sak veier det tungt i antall medlemmer. (Og for ordens skyld, jeg er med i NSF og har tenkt å fortsette med det.)

 

Baatplassen.no er stort sett et hyggelig diskusjonsforum, men det er ingen interesseorganisasjon og kan ikke representere noen gruppe - uansett hvor mange poll'er som startes. At hver og en av oss har forskjellige meninger om så mangt er det som gjør baatplassen.no til et aktivt forum.

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg kan ikke si at det er slik jeg har oppfattet KNBF. Det er mulig at en og annen medlemsforening er rene motorbåtforeninger, men KNBF og Syvert har aldri gitt meg grunn til å tro at KNBF representerer båtfolk både med og uten seil.

 

Et nytt godt innlegg fra Sjøtummel.

 

Friheten på sjøen er historie. Utviklingen har gått videre. Et snev av frihet kan likevel oppnåes ved at noen kunne talt din sak mens man var opptatt av å nyte restene.

 

Som medlem i KNBF har jeg Syvert som fronter min sak. Da kan jeg med god samvittighet seile av sted og ihvertfall er jeg overbevist at ingen kunne gjort jobben bedre. :yesnod:

Redigert av Krisida Magni (see edit history)

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

Jeg kan ikke si at det er slik jeg har oppfattet KNBF. Det er mulig at en og annen medlemsforening er rene motorbåtforeninger, men KNBF og Syvert har aldri gitt meg grunn til å tro at KNBF representerer båtfolk både med og uten seil.

Det er i grunnen ganske pinlig, for det mangler to svært viktige ord i siste setning. :blush:

 

Riktig tekst skal være: Det er mulig at en og annen medlemsforening er rene motorbåtforeninger, men KNBF og Syvert har aldri gitt meg grunn til å tro annet enn at KNBF representerer båtfolk både med og uten seil.

Link to post
Share on other sites

Det er i grunnen ganske pinlig, for det mangler to svært viktige ord i siste setning.

 

Spiller ingen rolle. Noen løse ord her eller der gjør ingenting når tanken er god.

 

Noen tenker fortere enn man skriver, og noen skriver uten å tenke og så er det noen som ikke tenker i hele tatt.

 

Gud bevare disse som da ikke skriver. :smiley:

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

Godt vi har Syvert og KNBF , bare håper at det er enda flere som melder seg inn . Flere vi står sammen i en sak , til lettere er det å få ting igjennom . Synd det er mange som ikke vil være medlem , for dem trur det er en gubbeklubb . Stå på Syvert , du /dere gjør en knall jobb .

 

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

KNBF og Norges Seilforbund oppretter Norsk Båtråd

 

Kongelig Norsk Båtforbund (KNBF) og Norges Seilforbund (NSF) har inngått avtale om å opprette Norsk Båtråd, som et samarbeidsforum for å fremme båtfolkets felles interesser overfor politikere, myndigheter og media.

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

Så enig så enig med Astor! Man må stå sammen for å oppnå noe.

Og de som er misfornøyd med noe eller noen i en organisasjon

bør ta til seg at det eneste som fører fram er å jobbe for sine

synspunkter innenfor organisasjonen.

mvh

JanS

Old fishermen never die - they only smell that way!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...