Jump to content

KNBF - Gubbeklubben som ikke representerer Båtfolket?


Fanafjord

Recommended Posts

Tror nesten det er på sin plass å takke trådstarter for å lage en slik tråd. Ikke sikkert alle har vært er klar over hvor godt det er for oss båtfolk å ha KNBF.

Tenk det folkens, vi har et forbund som tar vare på våre verdier og taler båtfolkets sak ! :flag:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Tror nesten det er på sin plass å takke trådstarter for å lage en slik tråd.

 

Takk for det! :smiley: Alltid kjekkt med en diskusjon. Her kommer litt mer konstruktiv kritikk:

 

Ingenting bedre hvis vi i KNBF klarer å representere hele båtfolket og ikke bare et snevert segment. Poenget mitt er at KNBF har kommet med holdninger veldig mange "folk i båt" er uenig i - Da kan KNBF heller ikke opptre som representant for "alle" når de i virkligheten representerer "Gubbefraksjonen" blant båteiere og kommer i tillegg med nedlatende holdinger om andre båteiere.

 

KNBF har tross alt bare 22000 medlemmer. I småbåtregistreret alene er det registrert 250000 båter. I tillegg kommer fritidsbåter i skipsregisteret, i andre registre som Secumar og ikke registrerte båter. Da er det kanskje 5 % av båtfolket som er organisert i KNBF.

 

Det er nevnt mange gode saker KNBF driver med: Fri rettshjelp, dieselaksjoner, bistand til folk som har kommet i tollklammeri i utlandet. Jeg synes KNBF burde holde seg til akkurat dette som "alle" båteiere ønsker seg samt å drive politisk virksomhet som alle båteiere er enig i. Når de rakker ned på et enormt stor segment som er annerledes, ferske båteiere som har har båt som andre har hytte, som har kjøpt seg stor båt som første båt så virker det splittende. KNBF har tapt sitt mandat til å utale seg på vegne av båtfolket totaltsett.

 

Dette ser vi også i den siste båtførerbevis saken. Regjeringen har skjært gjennom og skapt en kompromiss mellom den fløy av "tradisjonelle" båteiere som KNBF representerer og den fløy som KNBF omtaler ovenfra ned som "folk i båt". KNBF sine syn er syn som representerer 5 % av båteiere og ikke syn av båtfolket generellt. Jeg tror Sylvia Brustad skjønnte det. Det er selvfølgelig synd at vi ikke har en organisasjon som er bredere enn det.

 

Jeg håper at KNBF-ledelsen velger våre kampsaker med omhu fremover. Kampsaker som også "folk i båt" stiller seg bak. Det blir det medlemmer av. Prøv å vinn disse "folk i båt". Det finnes mer "folk i båt" en KNBF medlemmer - Med den riktige strategi overfor dette segmentet kan KNBF lett dobble medlemmer i løpet av to år. Da blir det tyngde overfor politikere i saker som betyr noe for alle båteiere: Frihet å ferdes, reduksjon av avgifter, billigere båtsplasser, enklere å utvide marinaer, flere offentlige kaier og sjøsettingsramper, midler til opplæring av barn, etc etc.

 

Da vil KNBF virkelig bli et talerør som alle båtfolk kjenner seg igjen i.

Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Da vil KNBF virkelig bli et talerør som alle båtfolk kjenner seg igjen i.

Jeg mener KNBF er dette talerøret i dag så langt det lar seg gjøre.

 

Hvordan mener du KNBF skal kunne jobbe med saker som alle båtfolk stiller seg bak? Det vil være komplett umulig. Slike saker finnes ikke, og det vil også være umulig å få verifisert at alle stiller seg bak en sak. Min oppfatning er at de sakene KNBF jobber med dekker godt i bredden. Jeg ser ikke på KNBF som noen "nisjeorganisasjon", og det er greit for meg å være medlem selv om jeg ikke nødvendigvis er enig i alt de foretar seg.

 

Det er et tankekors at gjennomsnittsalderen på sentrale personer i forbundet er så høy, og at kvinneandelen er så lav. Når det gjelder alder så er det et problem veldig mange frivillige organisasjoner sliter med desverre.

 

Ellers er det viktig å være klar over forsjellen mellom forening og forbund. KNBF er et forbund der mesteparten av medlemmene er båtforeninger. Mitt intrykk etter å ha snakket med mange båteiere er at folk ikke helt forstår dette. Det er altså vanlige båtforeninger som står bak, og hvis KNBF er en "nisjeorganisasjon" så må man også kunne si det samme om båtforeningene. Tror mange er medlemmer i KNBF gjennom lokal båtforening uten at de engang er klar over det.

 

Skulle jeg ønsket meg noe, så måtte det være at det kom klarere fram hvordan dette med forbund/forening henger sammen. Mange synes å leve i den villfarelse at det er Jan Syvertsen som "finner på" sakene som skal fremmes.

Link to post
Share on other sites

Legger til:

 

Når det gjelder disse luene, så hadde jeg sett det som en fordel at sentrale personer i KNBF hang lua på knaggen. Disse stadige luebildene kombinert med ordet "kongelig" i navnet skaper en image som jeg tror er uheldig for forbundet. Kunne også tenkt meg en mer moderne logo.

Link to post
Share on other sites

Det er mange grunner:

- Hjelp i båtrelaterte spørsmål

- Fikk gjennomslag for at båteiere fortsatt kan fylle farget diesel

- jobber for sikkerhet på sjøen og opplæring

- juridisk bistand

- ganske bra/billig forsikring gjennom Norske Sjø

- tett nettverk av besiktigelsesmenn som kan vurdere båten din

- medlemsblad

- Medlemseffekter som for eksempel skipperlue med KNBF logo :wink:

 

Men eier du åpen fritidsbåt skal du være klar over at KNBF ønsker å bøtelegge deg hvis du ikke har vesten på deg når du legger ut innaskjærs en fin sommerkveld - om det er i din interesse få du vurdere.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Men hvis det er opp til KNBF så skulle det ha vært påbudt med vesten på i mindre, åpne fritidsbåter uten at jeg vet hva det betyr i størrelse eller andre kriterier! Forøvrig så er det vel flytemidler som er påbudt, ikke nødvendigvis en vest?

 

http://knbf.no/archives/2008/11/pabudt_bruk_av.php

 

For egen del så er ikke dette noen problemstilling da jeg alltid har (automat) vest på når jeg er i en mindre båt!

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

- jobber for sikkerhet på sjøen og opplæring

Tilbyr de gratis kurs til sine medlemmer? Eller er de bare for mer lover og regulering som skal begrense "folk i båt"?

 

Organisasjoner som NAF, Norges Seilforbund og Luftambulansen tilbyr alle kurs til sine medlemmer gratis eller til reduserte priser...

Link to post
Share on other sites

Hva med å skifte navn til FNBF? altså Folkelig Norsk Båt Forbund.

Kanskje ikke alle båtfolk som vil forbindes med Ari Behn og dennes familiære forhold :lol:

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Unnskyld, men den fjotten Ari Ben som lever på kona er da ikke kongelig? Og ikke er han folkelig heller for den saks skyld. :headbang:

 

Lars H. :sleep:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

nei kongelig er han ikke men han har vel minst like mye forbindelse med de kongelige som KNBF har :giggle:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

KNBF gjør mye bra for båtfolket, og Syvert er utviltsomt dyktig, med eller uten lue med blank negl. Det heldige utfallet av dieselavgiftsaken var vel ikke minst takket være Syvert og KNBF.

Alikevel, dette med det Kongelige gjør at jeg ikke føler at dette kan være for meg. Jeg vil alikevel være den første som melder meg inn den dagen de endrer navn til feks. NBF

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Det heldige utfallet av dieselavgiftsaken var vel ikke minst takket være Syvert og KNBF.

 

– Jeg kan vel si det slik at dette avgiftsforslaget bød på en rekke praktiske problemer og det var vanskelig å skille mellom diesel til fremdrift og til andre formål, for eksempel oppvarming, sier stortingsrepresentant Svein Roald Hansen(A).

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Jeg håper at KNBF-ledelsen velger våre kampsaker med omhu fremover. Kampsaker som også "folk i båt" stiller seg bak. Det blir det medlemmer av. Prøv å vinn disse "folk i båt". Det finnes mer "folk i båt" en KNBF medlemmer - Med den riktige strategi overfor dette segmentet kan KNBF lett dobble medlemmer i løpet av to år. Da blir det tyngde overfor politikere i saker som betyr noe for alle båteiere: Frihet å ferdes, reduksjon av avgifter, billigere båtsplasser, enklere å utvide marinaer, flere offentlige kaier og sjøsettingsramper, midler til opplæring av barn, etc etc.

Da vil KNBF virkelig bli et talerør som alle båtfolk kjenner seg igjen i.

Siden jeg la inn mitt siste innlegg, har det kommet så mange synspunkter, både saklige og usaklige, at jeg ikke vet hvor jeg skal starte, eller om det i det hele tatt er mulig å svare på alt en søndag ettermiddag. Jeg må derfor innskrenke meg til å ta fatt i det jeg oppfatter som de viktigste synspunktene, så får dere andre ha meg unnskyldt for at jeg ikke svarer på alt. Først og fremst tar jeg fatt i uttrykket "folk i båt". Min definisjon er at denne gruppen er et svært lite mindretall som gir fullstendig blaffen i lover og regler på sjøen, som ikke har begrep om hva godt sjømannskap og ikke vil vite det heller. Dette er folk som, ved sin uvettige adferd i båten og i skjærgården, bidrar til å gjøre båtlivet utrivelig og utrygt for alle andre sjøfarende. Jeg mener definitivt ikke nye båteiere som har kjøpt båt som alternativ til hytte. De fleste i denne gruppen er mer enn villige til å skaffe seg både kunnskaper og gode råd fra andre båtfolk, og er selvfølgelig hjertelig velkommen som medlemmer i KNBF!

Så litt om antallet medlemmer i forbundet. Vi er nå 25.000 medlemmer (ikke 22.000 som Fanafjord skriver). Når det gjelder medlemspotensialet, er det feil å ta utgangspunkt i antall registrerte båter i Norge. Det store flertallet er joller og mindre landstedbåter som brukes kun til dagsturer. Undersøkelser har vist at vi har ca. 200.000 overnattingsbåter, men bare en brøkdel av disse brukes til overnattingsturer eller har et bruksområde hvor de sakene KNBF arbeider for er av interesse. Dette betyr at det optimale antall potensielle medlemmer, som ser sine interesser ivaretatt av et båtforbund og som er villig til å betale kontingenten, vil være 50-60.000.

Uansett vil vår primæroppgave være å ivareta interessene til den gruppen som bruker båten til ferie, fritid og rekreasjon. Så kan man selvfølgelig diskutere om og hvordan vi gjør denne jobben, og en slik diskusjon er jo meget interessant i seg selv. På den annen side, må man ha i bakhodet at medlemstallet og den lave kontingenten betyr at vi har begrensede ressurser. Med 3 ansatte i sekretariatet, og med en forbundsledelse som består av ubetalte tillitsvalgte, er det platt umulig å gjøre alle til laks. som silda sa. Slik arbeidssituasjonen er i dag, har vi mer enn nok å gjøre med de sakene som kommer inn hver dag, inklusive behov for råd og bistand fra medlemsforeninger og enkeltmedlemmer. Når det gjelder de viktige sakene som Fanafjord tar opp, vil alle som følger med på www.knbf.no se at vi arbeider så godt som med samtlige av disse sakene fortløpende. Det siste prosjektet vårt er et bøyeprosjektet, hvor det skal legges ut fortøyningsbøyer i populære uthavner. Bøyene vil kunne brukes av alle båtfolk, uavhengig av medlemskap her eller der.

Så litt om dette med "Kongelig". Forbundet ble "Kongelig Norsk" allerede i 1921 da daværende Kong Haakon sa ja til å være høy beskytter. Kong Olav fortsatte denne tradisjonen, mens Kong Harald ikke ville være beskytter, men ønsket ikke at forbundet skulle endre navn av den grunn. Kronprins Haakon sa seg imidlertid villig til å være kongelig æresmedlem i forbundet. I praksis har vi ikke annen tilknytning til kongehuset enn at vi sender et julekort. Om tiden er inne til å endre navn, er det opp til medlemmene å avgjøre og til syvende og sist av Båttinget som skal holdes i Trondheim i 2010. Derfor må jeg nok si til min kjære båtvenn "rem" at det er kun som medlem at du kan påvirke dette, ikke ved å stå utenfor!

Til slutt litt om dieselaksjonen. Det er et et faktum at forslaget om å oppheve avgiftsfritaket var en del av forslaget til statsbudsjett. Jeg rådførte meg med min gode rådgiver stortingsrepresentant Svein Roald Hansen om dette og fikk til svar at det å endre et forslag i statsbudsjettet er så godt som platt umulig. Likevel sendte vi en konsekvensanalyse til Finanskomiteen som førte til at en enstemmig komité vedtok å trekke forslaget tilbake fordi vi hadde dokumentert i konsekvensanalysen at fordelene ved forslaget ikke sto i rimelig forhold til ulempene. Selv Heiki Holmås i SV ringte meg etterpå og sa at han var prinsipeilt uenig, men måtte stemme for å trekke forslaget nettopp av den grunn. Sånn var det med den saken.

Jeg håper jeg har fått med meg det grøvste. Hvis ikke er det nok noen som minner meg om det jeg burde ha svart på.

Fortsatt god søndag!

Hilsen Syvert :cheers_wine: (siden det er søndag...)

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

konsekvensanalysen at fordelene ved forslaget ikke sto i rimelig forhold til ulempene.

 

Hva sier en slik analyse om obliatorisk båtførerbevis? Da tenker jeg ikke på den arbeidsgruppen foretok, da dette utvalgets konklusjon var klar på forhånd på grunnlag av mandatet som var gitt til utvalget.

 

Jeg har ikke registrert at det har vært en slik konsekvensanalyse, spesielt ikke om det obligatoriske båtførerbeviset det legges opp til i dag. Kan det tenkes at denne analysen muligens ville gitt det samme som du hevder mht dieselaksjonen?

 

Til slutt: på deres hjemmesider er det vist til saken da Kaare Albert m/ frue ble kjørt i senk av en 71 år gammel mann i ei sjekte. Dette tar dere til inntekt for et obligatorisk båtførerbevis. Er det deres mening at terskelen skal være lavest mulig for å inneha beviset, dvs så saktegående fartøy/ så høy alder/ så liten båt? Skal alle måtte ta dette beviset etter deres mening?

Link to post
Share on other sites

billigere båtsplasser, enklere å utvide marinaer, flere offentlige kaier og sjøsettingsramper, midler til opplæring av barn, etc etc.

Hei Fanafjord :seeya:

Når det gjelder disse viktige sakene, kan du (og andre) gå inn på www.knbf.no og se hva "Røsten fra Ruffen" mener om noen av disse viktige sakene. Riksantikvaren står for øvrig som arrangør av en nasjonal konferanse i Fredrikstad i mai om dette temaet, hvor undertegnede har gleden av å være en av innlederne til debatten.

Hilsen Syvert :sailing:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

Hva sier en slik analyse om obliatorisk båtførerbevis? Da tenker jeg ikke på den arbeidsgruppen foretok, da dette utvalgets konklusjon var klar på forhånd på grunnlag av mandatet som var gitt til utvalget.

Hei Oteren,

Som du kanskje vet, var jeg selv med i arbeidsgruppen, sammen med representanter for bl.a. Redningsselskapet og Norges Seilforbund- Innstillingen fra arbeidsgruppen var enstemmig, og det er jo også svaret på ditt spørsmål. Nærings- og handelsdepartementet valgte imidlertid å se bort fra den konsekvensanalysen som var en viktig del av gruppens innstilling og valgte å fatte et vedtak på rene politiske premisser. Dermed er saken avgjort og det er lite vi kan gjøre med den nå, uansett.

Hilsen Syvert :discuss:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

Til slutt: på deres hjemmesider er det vist til saken da Kaare Albert m/ frue ble kjørt i senk av en 71 år gammel mann i ei sjekte. Dette tar dere til inntekt for et obligatorisk båtførerbevis. Er det deres mening at terskelen skal være lavest mulig for å inneha beviset, dvs så saktegående fartøy/ så høy alder/ så liten båt? Skal alle måtte ta dette beviset etter deres mening?

 

Dette er hva jeg fant på KNBF sin hjemmeside om den saken;

 

Ekteparet Ellen Grethe Albert og Kaare Albert var ute på tur i rosjekta søndag 27. juli ved utløpet av Isefjærfjorden. Da ble de to påkjørt av en uoppmerksom da 71 år gammel mann fra Vennesla som var ute med en 25 fots sjekte. Ekteparet Albert havnet i sjøen, og ble reddet av familien Byklum. Båtføreren fra Vennesla er ilagt et forelegg på 9.000 kroner for båtulykken på Isefjærfjorden i sommer.

 

Det kunne vært litt interessant å se den dokumentasjonen som tilsier at hadde denne 71 år gamle avlagt båtførerprøven i sin ungdom så hadde han ikke vært uoppmerksom femti år senere! :confused:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Her er min poll anno 05.03.08:

 

Reflekterer KNBFs synspunkter grasrota i fritidsflåten ?

Ja KNBF er lydhøre for hva grasroten mener før de uttaler seg. [ 107 ] [35.31%]

Nei, KNBF forteller aviser og Stortinget hva KNBF mener båteierne bør mene om aktuelle saker. [ 146 ] [48.18%]

Har ikke peiling...hva erKNBF forresten ? [ 50 ] [16.50%]

Link to post
Share on other sites

men av og til skulle jeg ønske at jeg bare kunne lene meg tilbake bak roret i båten og la hele båtlivet seile sin egen sjø...

 

Fint at KNBF jobber mot myndighetene for å bedre rammebetingelsene, men om det beste er om båtlivet seiler sin egen sjø er jo et interessant spørsmål.....

Hvis premisssen er at båtfolk er normalt oppegående mennesker med ansvar for seg selv og sine medtrafikanter bør man vudere å la dem seile sin egen sjø...og det er slik jeg opfatter de jeg treffer på sjøen.

Redigert av salt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvis premisssen er at båtfolk er normalt oppegående mennesker med ansvar for seg selv og sine medtrafikanter bør man vudere å la dem seile sin egen sjø...og det er slik jeg opfatter de jeg treffer på sjøen.

 

Når jeg leser hva KNBF uttaler så skjønner jeg stadig mindre av hvorfor obligatorisk båtførerprøve absolutt må innføres! Her står det da i klartekst at et svært lite mindretall gir f...n, så de vil det ikke ha noen hensikt å pådytte denne prøven, og resten er jo da "båtfolk" som er mer enn villig til å skaffe seg både kunnskaper og gode råd fra andre båtfolk, så da er vel alt i skjønneste orden siden det florere med tilbud om opplæring?

 

Først og fremst tar jeg fatt i uttrykket "folk i båt". Min definisjon er at denne gruppen er et svært lite mindretall som gir fullstendig blaffen i lover og regler på sjøen, som ikke har begrep om hva godt sjømannskap og ikke vil vite det heller. Dette er folk som, ved sin uvettige adferd i båten og i skjærgården, bidrar til å gjøre båtlivet utrivelig og utrygt for alle andre sjøfarende. Jeg mener definitivt ikke nye båteiere som har kjøpt båt som alternativ til hytte. De fleste i denne gruppen er mer enn villige til å skaffe seg både kunnskaper og gode råd fra andre båtfolk, og er selvfølgelig hjertelig velkommen som medlemmer i KNBF!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...