Kjeles Svart 18.Januar.2009 Del på Facebook Svart 18.Januar.2009 (redigert) Uten tvil fine linjer Fenomenet 'fine linjer' er interessant. Noen av oss synes at et skrog må ha spring, dvs. være høyere framme og bak enn på midten, for å kvalifisere til betegnelsen 'fine linjer'. Så har vi noen båter med helt flate dekk og dermed rette linjer. Ikke særlig pent. Og så har vi de nye tingene som er lavere i baugen og akterenden enn på midten. Grusomt stygge, ikke sant? Disse må vel karaktriseres som 'jålete leketøy', ikke 'båter'. Sammenlign linjene: (Kanskje baken er blitt tredelt?) Redigert 18.Januar.2009 av Kjeles (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Seilaren Svart 18.Januar.2009 Del på Facebook Svart 18.Januar.2009 Jeg synes Nidelv 24 er den flotteste båten som er bygget i Norge. Jeg er neppe alene, den er produsert i over 3000 eksemplarer. Er det båter det er bygget flere eksemplarer av? Men N-24 er ingen robust og kraftig båt. Goldfish er en båt for dem som går på åpent hav og fisker. N-24 er en penslig familiebåt. Båtene er bygget til to helt forskjellige formål, og er best til sitt. Men hvilken som er penest er jeg ikke i tvil om... Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
enter4u Svart 18.Januar.2009 Del på Facebook Svart 18.Januar.2009 Nidelv ja......Har selv en Fram 25 som bare er 1 fot lengre. Men Nidelv'en er myyye mindre innvendig. Spesiellt ang takhøyde i cabinen. Dette er en båt jeg IKKE liker, selv om den er penere utvendig enn Fram'en. Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 18.Januar.2009 Del på Facebook Svart 18.Januar.2009 "Fine linjer" uttrykket er ofte brukt, og jeg må si at jeg ikke helt forstår hva som menes i endel av tilfellene det blir brukt. Så hvis noen vet hva uttrykket stammer fra, kunne det vært fint med en forklaring. Forøvrig er baken(smaken) todelt, men kan også være "bare r..a". Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 18.Januar.2009 Del på Facebook Svart 18.Januar.2009 Båtene er bygget til to helt forskjellige formål, og er best til sitt. Men hvilken som er penest er jeg ikke i tvil om... Ikke jeg heller. Sitér dette innlegget Link to post
Vierskjær Svart 18.Januar.2009 Del på Facebook Svart 18.Januar.2009 Jo mer jeg ser på bildene av Viksund 31 Goldfish, jo flottere blir den ! For min del må den gjerne være mørkegrønn! Om noen vil karakterisere andres båter som stygge og jålete leketøy, så for det være 'dem om dét' Sitér dette innlegget Link to post
Seilaren Svart 18.Januar.2009 Del på Facebook Svart 18.Januar.2009 Men Nidelv'en er myyye mindre innvendig. Tja. Den er jo kjent for god plassutnyttelse. Men ettersom vi solgte vår (som er avbildet) mens jeg enda kunne stå i cabinen og hadde god plass på do kan jeg kansje ikke uttale meg Ikke jeg heller. Det er godt. Hvis ikke hadde det blitt sabla kjedelig å gå rundt i båthavnene å se på båter... Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Mulligan Svart 18.Januar.2009 Del på Facebook Svart 18.Januar.2009 Det var en kar nedi havna her som hadde en sånn Viksund med to master. Han brukte hele sommeren på å finne ut at han aldri fikk nok høyde og bitt til å komme ut fjorden. Så kjøpte han en Bavaria og tar fjorden på tre slag. Sitér dette innlegget Link to post
avsluttet Svart 18.Januar.2009 Del på Facebook Svart 18.Januar.2009 Dette blir som å diskutere om damer er fine det. Den sammenligningen er jeg ikke sikker på lengre. Det viser seg at flere nå kjøper båt med tverrhekk!! . Da er det kanskje damene som bestemmer båtype? selv om jeg ikke får det til å stemme at dem skulle like tverrhekk dem heller. Sitér dette innlegget Link to post
Pelle Parafin Svart 18.Januar.2009 Del på Facebook Svart 18.Januar.2009 Skulle det vært et spørsmålstegn i trådtittelen? I såfall er svaret nei.At en eier av denne båten synes den er flott, er jo bra. Dette er jeg enig i,du må eie den for å synes det er den fineste båten bygget i Norge.Men at det er en kraftig og solid båt er det ingen tvil om,men fineste,nei. Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 18.Januar.2009 Del på Facebook Svart 18.Januar.2009 Han brukte hele sommeren på å finne ut at han aldri fikk nok høyde og bitt til å komme ut fjorden.Så kjøpte han en Bavaria og tar fjorden på tre slag. Vil tro en feks Nidelv 24 ville fremskyndet dette valget . Noen seilbåt er det definitivt ikke, men snakket med en svenske som hadde en med den store riggen (42kv), og han mente den ikke var så ille når vinden ble sterk nok. Mener det var snakk om kuling styrke, men det har jeg null greie på. Sitér dette innlegget Link to post
Seilaren Svart 18.Januar.2009 Del på Facebook Svart 18.Januar.2009 Minner om at også N-24 finnes meg rigg. Men den er meget kjelden.. Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
enter4u Svart 18.Januar.2009 Del på Facebook Svart 18.Januar.2009 Lå en fram 25 til salgs med rigg også her i høst Sitér dette innlegget Link to post
Baywatch Svart 18.Januar.2009 Del på Facebook Svart 18.Januar.2009 På 70-tallet, i årene etter oljekrisen, var det en god del snekker som kunne leveres med rigg. Det er vel en grunn til at dette ekstrautstyret ble fjernet fra prislistene etterhvert. Sitér dette innlegget Link to post
bjorngb Svart 18.Januar.2009 Del på Facebook Svart 18.Januar.2009 hehe - smaken MÅ være som baken. Disse båtene var i mine øyne ultrastygge - men sikkert fine båter fordi... Sitér dette innlegget Link to post
rogeri Svart 18.Januar.2009 Del på Facebook Svart 18.Januar.2009 Bare på pur f@nskap legger jeg inn nok et bilde av Goldfish. Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 19.Januar.2009 Del på Facebook Svart 19.Januar.2009 Var det bananen som var modell? Sitér dette innlegget Link to post
Daniel_V Svart 20.Januar.2009 Del på Facebook Svart 20.Januar.2009 Så vakker kan den umulig være, for selv ikke Viksund Båt AS vil ha bilde av den på sin Internetside. Tenk det dere... Solnedgang kunne jo lagt ut et bilde av skjønnheten, slik at vi som ikke ser den for oss ta de vakre linjene nærmere i øyesyn? http://www.viksund.no/smf/index.php?topic=33.0 ligger nå bilde av goldfishen på Viksund sine sider! Sitér dette innlegget Link to post
Jonoms Svart 20.Januar.2009 Del på Facebook Svart 20.Januar.2009 Viksund <3 Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 20.Januar.2009 Del på Facebook Svart 20.Januar.2009 ligger nå bilde av goldfishen på Viksund sine sider! Har vi fått en Viksund som medlem? Velkommen skal du være! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Daniel_V Svart 22.Januar.2009 Del på Facebook Svart 22.Januar.2009 Har vi fått en Viksund som medlem? Velkommen skal du være! Stemmer det.. Har vært medlem i noen år.. men er her kun som privatperson.. Bra forum med mye nyttig informasjon.. Sitér dette innlegget Link to post
solnedgang Svart 10.Mars.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Mars.2009 Herregud her var mange meninger fekk nå iallefall fart på baatplassmedlemene.Skal me ta ein avstemning på norges beste fineste båt ? Sitér dette innlegget Link to post
Passasjeper Svart 28.Januar.2015 Del på Facebook Svart 28.Januar.2015 Til dere som eier en Goldfish: hvordan er den egentlig å seile?(ikke motorseile) ...og, har noen av dere bilder av en Goldfish i litt sjø? utenom disse, da Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 28.Januar.2015 Del på Facebook Svart 28.Januar.2015 Har alltid likt dette bildet: For en båt, for en seiling og stilen er 100% :-) --- Bare for å jekke opp litt, Nidelv 24 må da være noe av det styggeste... noen sinne i Norge. Men bevares, sikkert både gode og praktisk båter. Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 28.Januar.2015 Del på Facebook Svart 28.Januar.2015 Vedr. Nidelv 24 som er nevnt er min mening at denne er uten linjer. For flat oppå, mangler spring. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.