Jump to content

Viksund 31 goldfish er den flotteste båt som er bygget i norge.


solnedgang

Recommended Posts

Uten tvil fine linjer

Fenomenet 'fine linjer' er interessant.

Noen av oss synes at et skrog må ha spring, dvs. være høyere framme og bak enn på midten, for å kvalifisere til betegnelsen 'fine linjer'.

Så har vi noen båter med helt flate dekk og dermed rette linjer. Ikke særlig pent.

Og så har vi de nye tingene som er lavere i baugen og akterenden enn på midten. Grusomt stygge, ikke sant? Disse må vel karaktriseres som 'jålete leketøy', ikke 'båter'.

 

Sammenlign linjene:

 

baatlinjer2.jpg

 

(Kanskje baken er blitt tredelt?)

Redigert av Kjeles (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg synes Nidelv 24 er den flotteste båten som er bygget i Norge.

Jeg er neppe alene, den er produsert i over 3000 eksemplarer. Er det båter det er bygget flere eksemplarer av?

04_-915087000.jpg

 

Men N-24 er ingen robust og kraftig båt. Goldfish er en båt for dem som går på åpent hav og fisker. N-24 er en penslig familiebåt.

 

Båtene er bygget til to helt forskjellige formål, og er best til sitt. Men hvilken som er penest er jeg ikke i tvil om... :sweat:

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

"Fine linjer" uttrykket er ofte brukt, og jeg må si at jeg ikke helt forstår hva som menes i endel av tilfellene det blir brukt. Så hvis noen vet hva uttrykket stammer fra, kunne det vært fint med en forklaring.

 

Forøvrig er baken(smaken) todelt, men kan også være "bare r..a". :wink:

Link to post
Share on other sites

Men Nidelv'en er myyye mindre innvendig.

Tja. Den er jo kjent for god plassutnyttelse. Men ettersom vi solgte vår (som er avbildet) mens jeg enda kunne stå i cabinen og hadde god plass på do kan jeg kansje ikke uttale meg :tongue:

 

Ikke jeg heller.

Det er godt. Hvis ikke hadde det blitt sabla kjedelig å gå rundt i båthavnene å se på båter... :fishing:

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Dette blir som å diskutere om damer er fine det.

 

Den sammenligningen er jeg ikke sikker på lengre. Det viser seg at flere nå kjøper båt med tverrhekk!! :confused: .

Da er det kanskje damene som bestemmer båtype? selv om jeg ikke får det til å stemme at dem skulle like tverrhekk dem heller.

Link to post
Share on other sites

Skulle det vært et spørsmålstegn i trådtittelen? I såfall er svaret nei.

At en eier av denne båten synes den er flott, er jo bra.

 

Dette er jeg enig i,du må eie den for å synes det er den fineste båten bygget i Norge.Men at det er en kraftig og solid båt er det ingen tvil om,men fineste,nei.

Link to post
Share on other sites

Han brukte hele sommeren på å finne ut at han aldri fikk nok høyde og bitt til å komme ut fjorden.

Så kjøpte han en Bavaria og tar fjorden på tre slag.

 

Vil tro en feks Nidelv 24 ville fremskyndet dette valget :lol: .

Noen seilbåt er det definitivt ikke, men snakket med en svenske som hadde en med den store riggen (42kv), og han mente den ikke var så ille når vinden ble sterk nok. Mener det var snakk om kuling styrke, men det har jeg null greie på.

Link to post
Share on other sites

Så vakker kan den umulig være, for selv ikke Viksund Båt AS vil ha bilde av den på sin Internetside. Tenk det dere...

 

Solnedgang kunne jo lagt ut et bilde av skjønnheten, slik at vi som ikke ser den for oss ta de vakre linjene nærmere i øyesyn?

 

 

http://www.viksund.no/smf/index.php?topic=33.0

ligger nå bilde av goldfishen på Viksund sine sider!

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
  • 5 år senere...
Guest Avmønstret#

Har alltid likt dette bildet:

 

bilde

 

For en båt, for en seiling og stilen er 100% :-)

---

 

Bare for å jekke opp litt, Nidelv 24 må da være noe av det styggeste... noen sinne i Norge. Men bevares, sikkert både gode og praktisk båter.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...