Jump to content

Viksund 31 goldfish er den flotteste båt som er bygget i norge.


solnedgang

Recommended Posts

Føler meg litt innhabil i diskusjonen her, men må vel innrømme at det ikke først og fremst var utseende jeg falt for. Som mange andre, har også jeg hatt "lillebroren/søstera" først, og trengte mere plass. Solide, sjøsterke og mye båt og plass for pengene synes jeg. Få båter er bygget like solid som disse, og de har flere vanntette skott/rom.Få om noen andre fritidsbåter har vel bevist, gjennom ekspedisjoner/turer,hva de duger til. Island, Grønnland, Svalbard, Middelhavet og over Atlanteren både som motorseiler og sjark(det ver vel Thorseth).

Jeg innbiller meg at dette må ha vært en stor og staselig båt den gangen den kom? I følge brosjyre, kostet den 94900 inkl mva som motorbåt, og et tillegg på 24500,- for motorseiler. Altså 119400,- for motorseiler med 36hk VP standard motor. Vet ikke hvor gammel brosjyre er, men hvis vi sier 1977, er det noen som har en kvalifisert gjetting på hva det ville tilsvare i pris med dagens krone?

Link to post
Share on other sites

Vel, jeg hadde lillesøsteren for mange år siden, Viksund 27 Culumbi. På det værste lå vi med akterenden mot brygga i Tønsberg og jeg talte 5 hannkjønn og 18 hunnkjønn om bord. (det krydde over helde dekket og overbygget)

Selvfølgelig skydtes det båten, noe annet ville være arogant å påstå !

 

Vel.

Jeg har sett slik en båt, og vil dermed påstå, dersom historien din er sann, at du må være en himla staut, kjekk kar! :lol:

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

Det er jo en kjent sak at er du lenge nok til sjøs uten kvinnfolk, så blir selv den mest hæselige kokka vakker tilslutt...

- Har du vært lenge nok uten båt, så kan sikkert Viksund Goldfish også fortone seg som vakker..

Selco 11`- Yamaha 15 - Hawk 330 - Yamaha 15 - Askeladden 3050 - Johnson 60 - Rio 550 - Johnson 60 Yamarin 4510- 40 hk Yamaha[/b]Skibsplast 690 - 2,8L Mercruiser

 

Sertifikat: D4 - ROC

Link to post
Share on other sites

Artig å se hva dere har som harselerer så flott her i tråden også. Kan så langt bare slå fast at "smaken er som baken- nemlig delt" gjelder i aller høyeste grad. Det ser vel også ut som vi kan være enige om, at har du Viksund, og likevel fått dame, kan du føle deg trygg på at du ikke trenger "kunstig forlenger".

Forøvrig holdt jeg på å få solgt min i fjor, men da han skulle betale, knurret og glefset førerhunden så fælt at jeg ikke torde ta i mot pengene. :cheers:

Link to post
Share on other sites

Jeg innbiller meg at dette må ha vært en stor og staselig båt den gangen den kom? I følge brosjyre, kostet den 94900 inkl mva som motorbåt, og et tillegg på 24500,- for motorseiler. Altså 119400,- for motorseiler med 36hk VP standard motor. Vet ikke hvor gammel brosjyre er, men hvis vi sier 1977, er det noen som har en kvalifisert gjetting på hva det ville tilsvare i pris med dagens krone?

 

Jeg kan i hvert fall bidra med en pris på Viksund 27 Culumbi fra 1979. Da kostet båten ren med 22hk Yanmar 90.000,- Med en del oppgraderinger, to styrepossisjoner, septiktank, kokeapparat, 33hk Yanmar og kalesje kom den på 150.000,- Til sammenligning kostet en Volvo 245 i 1980 100.000,-

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Føler meg litt innhabil i diskusjonen her, men må vel innrømme at det ikke først og fremst var utseende jeg falt for. Som mange andre, har også jeg hatt "lillebroren/søstera" først, og trengte mere plass. Solide, sjøsterke og mye båt og plass for pengene synes jeg.
Deler disse synspunktene. Jeg hadde først en Viksund 25 og deretter en 31 Kombisjark som var noe ombygget til mer praktisk løsning men det bedret jo ikke akkurat utseende stort (her er de 72 hestene i fri utfoldelse):

mutant2.gif

"Flott" er ikke et uttrykk som nødvendigvis betyr "Pent" i mitt vokabular og når det gjelder Viksund i denne klassen (25, 27 og 31) så faller det nok mer naturlig å tenke robust, solid og gjerne andre uttrykk i den klassen. Den er jo ganske velproporsjonert og helt kurant utseende men pen... vet nå ikke helt... Flott... nja mye mulig det...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Forstår ikke helt hva det er med disse båtene.I ferien suste den ene millionbåten etter den andre forbi uten at jeg ofrer dem et blikk.Så kommer det en Goldfish og kona spør hva jeg glor på.Dermed er det bevist at den ikke har dametekke.Også jeg har hadt den gleden av å ha eiet en 27 columbi.Eneste damer den har dratt er svigermor fordi hun elsket å fiske,samt ei sørlandssnekke med motorstopp.Men jeg var aldri i Tønsberg med den heller.Tror det må være det særegne utseende som gjør at den skiller seg fra alle andre som man enten liker veldig godt eller ikke liker i det hele tatt.Det må ha vært litt av en revolusjon når den kom på 70 tallet,da trebåter fremdeles var dominerende,og de snekkene som var i plast var jo etterligninger av trebåtene.Viksunden derimot skilte seg klart ut både i fasong og helstøpt innerliner var heller ikke vanlig,og ikke minst selvlensingen.Columbien hadde liten uteplass så derfor er Goldfishen en stadig tilbakevendene tanke for min del.

Link to post
Share on other sites

Jeg innbiller meg at dette må ha vært en stor og staselig båt den gangen den kom? I følge brosjyre, kostet den 94900 inkl mva som motorbåt, og et tillegg på 24500,- for motorseiler. Altså 119400,- for motorseiler med 36hk VP standard motor. Vet ikke hvor gammel brosjyre er, men hvis vi sier 1977, er det noen som har en kvalifisert gjetting på hva det ville tilsvare i pris med dagens krone?

I følge ssb

Resultat av utregning

 

119400 kr. i 1977 tilsvarte 459316.88 kr. i 2008.

Dette tilsvarer en prisstigning fra 1977 til 2008 på 284.7 prosent.

 

Merk!

Beregningene viser utviklingen i kroneverdien når en tar utgangspunkt i konsumprisindeksen. Beregningene viser ikke hva enkeltvarer bør eller skal koste når prisen reguleres med konsumprisindeksen.

 

2008 © Statistisk sentralbyrå

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde en ketchrigget Goldfish 31 for noen år siden, og gikk bl.a. Stavanger-Oslo med båten en høst i skikkelig drittvær. Hadde stiv til sterk kuling store deler av veien, uten at det ga noen grunn til bekymring. Bunnsolid båt med topp sjøegenskaper. Men pen er den ikke i mine øyne, da.

Link to post
Share on other sites

Artig tråd dette. Et flertall mener at Viksund nok er vel og bra på flere måter, men ikke pen.

Nåja, smaken er som baken, og noen liker mora og noen liker dattera, gifte ble de begge!

Personlig synes jeg at Viksund har fine linjer, kanskje særlig 31-en. Tilhører en tradisjon i båtbygging der

det å ta seg tryggest mulig fram i all slags vær var utslagsgivende for formgivingen. Motene skifter

med behovene vi har, nå vektlegges mest mulig plass, komfort og fart. Og det er greit nok når man ikke

gå ut i rusket vær. For vind, sjø og bølger er nok som de alltid har vært! :sailing:

mvh

JanS

Old fishermen never die - they only smell that way!

Link to post
Share on other sites

Synes Viksund sin 31 foter er fin båt sammenligennet med mye av det nye som presses ut av norske verft.. men 31'en bør være "sennepsgul" i skorget...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Tror ikke man må eie en for å like den, og tror heller ikke man må synes den er det fineste som finnes om man eier en. Møter veldig mange som har et godt øye til disse båtene, og veldig mange som hadde denne som drømmebåt fra den tiden de ble bygget og godt inn på åttitallet. De som gjerne liker disse, er de som har et annet forhold til "spring" en å tro at det er et tau. Disse båtene ble bygget i en tid hvor spring, høyde på fribord, vannslipp, størrelse på overbygg/vindfang, samarbeid med sjø/sjøgang, manøvrerbarhet og trygghet var viktige parametre og estetiske "regler". Bildet ovenfor synes jeg har mye riktig i seg estetisk, og faller for meg inn under meningen for "fine linjer". For meg må det være et visst forhold mellom høyde/lengde (feks Viknes 1030 fremfor 880), om ikke spring, så hvertfall ikke negativt(med mindre speedbåt), også må det være gode trygge dollbord/scandekk å gå på og tilnærmet plane dekksflater å gå på(De som er utpå på vinteren, vet hvorfor).

Forøvrig synes jeg Goldfish (med ac) ser best ut med rigg.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...