Wasco Svart 25.September.2009 Del på Facebook Svart 25.September.2009 Men er båten under 15 meter er det teoretisk ingen ting i veien for at den kan være over 50 br.tonn Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Capitaine Svart 25.September.2009 Del på Facebook Svart 25.September.2009 ...er båten under 15 meter er det teoretisk ingen ting i veien for at den kan være over 50 br.tonn Ja, slik tolker jeg det også. Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 25.September.2009 Del på Facebook Svart 25.September.2009 (redigert) Skal en tolke reglene til sin ytterste konsekvens blir det litt ironisk. For hvis du har et enkelt båtførerbeviset kan du føre en båt som er opp til 15 meter og har en br.tonnasje på over 50 tonn. Men har du D5L har du IKKE lov å føre denne båten, fordi br.tonnasjen er over 50 tonn. Redigert 25.September.2009 av Wasco (see edit history) Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Sjøtunga Svart 25.September.2009 Del på Facebook Svart 25.September.2009 Men har du D5L har du IKKE lov å føre denne båten, fordi br.tonnasjen er over 50 tonn. Nja,... tror ikke det er noen rimelig tolkning av reglene at et sertifikat fratar deg rettigheter du hadde uten sertifikatet.. Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
Wasco Svart 25.September.2009 Del på Facebook Svart 25.September.2009 Nå skal vi ikke dra denne tråden helt i en anne rettning.. Men jeg skrev at hvis reglene skal tolkes i sin ytterste konsekvens, så har du med D5L lov å føre fartøy opp til 50 br.tonn Men det finnes ingen slik begrensning for Båtførerbeviset Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Maskinmeisteren Svart 25.September.2009 Del på Facebook Svart 25.September.2009 Her er det vel mer snakk om selve det å bo i båt... Mitt råd må være: Få tak i et brukbart objekt og kom deg ut av huset jo før jo heller! Jeg må bare si at jeg aldri har følt meg så fri som den dagen jeg gikk til skrittet! Solgte leiligheta, kvittet meg med det aller meste av dill og dall og tull som en bare samler på for at det er "kjekt å ha"... Kjøpte båt og flyttet på sjøen og har ikke angret på den avgjørelsen ett sekund i ettertid! Det blir akkurat så bra som du gjør det til sjøl, og sannheten er vel i tillegg den (som kanskje flere er inne på her) at en trenger absolutt ikke noe slagskip til 2,5 mill og bortimot 50 fot for å ha god nok plass om bord! Jeg bor i en 46 fots seilbåt, og der har jeg i tillegg til meg selv, et par halvvoksne unger på besøk et par-tre uker i slengen også, uten at det gjør det nevneverdig trangt. At en kan få ei natt med drittvær i ny og ne er jo sant, og jeg bor rimelig utsatt til så jeg veit hva jeg snakker om i den forbindelse, men det er sjelden det er så ille at en sover med øynene åpne. En får fortøye skikkelig slik at en sover godt om natta! Bo i båt anbefales på det varmeste herfra! Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 25.September.2009 Del på Facebook Svart 25.September.2009 Den båten du linker til på FINN er 24 cm for lang. Vær obs på at når man legger inn båten på finn og oppgir 50fot som er naturlig å snakke om siden båten muligens heter 50 ett eller annet, så regner finn.no ut metrene og en god del båter som smart nok legges på 14,99meter havner på over 15meter i annonsen selv om de ikke er det. Vil du ligge en hel vinter på den måten? Sike ting må taes med i totalen før båten anskaffes.... Når hadde vi siste en hel vinter med storm hver dag ? Har man en båt som ligger i en bra havn , lavt tyngdepunkt og ingen ginveranda så ligger man veldig bra i sengen sin om natten selv om det blåser småstein. Har lagt merke til når vi ligger i havn og det blåser litt så ligger vår og mange andre båter (seilbåter som har kjøl) veldig rolig mens de fleste motorbåtene ligger og vugger om kapp , dette med seil kontra motorbåt går også på comfort ombord samt plass. En seilbåt på over 40fot har gjerne plass til både vaskemaskin og fryseboks om man ofrer en av kabinene til dette men vil man absolutt ikke ha seilbåt så er det jo greit. Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 25.September.2009 Del på Facebook Svart 25.September.2009 Bo i båt anbefales på det varmeste herfra! Helt enig! Man har alt som et hus kan tilby, kortere avstand mellem fasilitetene og man blir mindre trøtt Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Wasco Svart 25.September.2009 Del på Facebook Svart 25.September.2009 Vær obs på at når man legger inn båten på finn og oppgir 50fot som er naturlig å snakke om siden båten muligens heter 50 ett eller annet, så regner finn.no ut metrene og en god del båter som smart nok legges på 14,99meter havner på over 15meter i annonsen selv om de ikke er det. Ok, var ikke klar over at den skjedde på denne måten Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
PelleFant Svart 25.September.2009 Del på Facebook Svart 25.September.2009 Etter 3 mistrøstige år på land er vi atter tilbake i båten - denne gang for å bli, vil jeg tro. Det handler om innstilling. Jeg har hørt at om du ønsker å bo i båt, så skal du flytte inn under stuebordet for en uke..... Det er nok å overdrive en smule, dersom ikke båten skulle være ekstremt liten... Selv mener jeg at om det er varmt - og tørt - så kan man klare seg fint. Det er jo for mange uansett ikke nødvendig å brenne noen broer, og båten trenger nok heller ikke å koste 2,5 mill..... Om det skulle komme en storm, ja da følger jeg litt ekstra med - og det hender at vi flytter båten dersom den varslede vindretningen og vindstyrken skulle være ekstremt uheldig. Det er jo litt av det som er vitsen, synes jeg - mobiliteten. Dersom meningen var å ligge stand-by på samme plassen og KUN bruke den som bolig, ja da ville jeg nok ha betakket meg. Mange sier at de ALDRI kunne ha bodd i (båten min) båt - og det respekterer jeg. Jeg igjen vil gjerne ha litt respekt for MINE valg. Jeg ville ALDRI ha kunnet bo i en enebolig med 3 mill i gjeld.... Jeg kjenner flere andre som bor i båt, og det er ålreite, ujålete og praktiske mennesker. Det er alltid mulighet for å få hjelp eller tips dersom en skulle trenge det. Mobilt bredbånd vil jeg påstå er en enorm forbedring for en båtboer. Forrige gang vi bodde om bord var det ikke snakk om noe annet enn et sneglesamband over mobiltelefonen. Nå kan vi følge med på nyheter eller se tv i god kvalitet. Dette er kanskje det største fremskrittet på denne sektoren etter min mening. Hurra for fremskrittet!! Tidligere innlegg: Referat fra motorbåttur Vesterålen-Hellas-Vesterålen Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 25.September.2009 Del på Facebook Svart 25.September.2009 Jeg stod og så på dere forrige fredag, gjennom gjerdet fra byggevareleverandøren nordenfor ... og tenkte at Dreggen måtte være velegnet til å bo i -- det er lov å drømme seg vekk mens man venter. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
PelleFant Svart 25.September.2009 Del på Facebook Svart 25.September.2009 Hyggelig, Skipper W. Ja, det begynner å komme seg..... Det står dog enda litt tilbake før vi er i mål. Da er det praktisk (og nesten nødvendig) å ha byggeleverandør OG båtutstyr noen få hundrede meter unna.... For øvrig er det herlig å være tilbake i Norges feteste, reneste og vakreste by etter 3 år i kald nordavind nordpå...... Sitér dette innlegget Link to post
jernia Svart 25.September.2009 Del på Facebook Svart 25.September.2009 Størrelse på bobåt og krav til komfort har nok å gjøre med to hovedellementer.Alder....ingen tvil om at kravet til komfort tiltar med årene Ja vel. Hvordan kan du påstå dette? Vet du det? Eller snakker du kun for deg selv? Spranget fra en romslig komfortabel tilværelse i eget hus, eller romslig leilighet og over til en 30 fots seilbåt kan nok bli litt vel dramatisk for de fleste Vet du dette også? Eller snakker du kun for deg selv nå også? Sitér dette innlegget Link to post
rolk Svart 26.September.2009 Del på Facebook Svart 26.September.2009 Du Jernia. Kverulerer du, eller er du for ung til å skjønne dette. Jeg har litt livserfaing og vil bare si til deg at dette er riktig. Slutt med det der tullet der. Kanskje du skulle finne deg et annet forum. Jeg burde ikke svart, men slik er livet. Sitér dette innlegget Link to post
jernia Svart 26.September.2009 Del på Facebook Svart 26.September.2009 (redigert) At jeg kverulerer kan det ikke herske noen tvil om. So what? Har uten tvil medlidenhet med "de fleste". Jeg har bare flyttet fra enebolig på 350 m2 til båt på mine eldre dager, helt frivillig, ikke noe annet..... Redigert 26.September.2009 av jernia (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Maskinmeisteren Svart 26.September.2009 Del på Facebook Svart 26.September.2009 Helt enig! Man har alt som et hus kan tilby, kortere avstand mellem fasilitetene og man blir mindre trøtt Som om jeg skulle ha sagt det sjøl Servicemannen! Det er veldig få steder jeg våkner opp på samme måte som i båten... og det er kanskje ikke så rart...? Et par skritt fra køya og en har den beste tomta en evt. kunne finne kvelden i forveien hvis en ville på kveldstur! Saken er jo at en må ha mulighet til å flytte litt på seg når man har lyst, og det har en jo til tider. Derfor er hjemmehavnen heldigvis flyttbar, og godt er det! Det handler om innstilling...Det er jo for mange uansett ikke nødvendig å brenne noen broer, og båten trenger nok heller ikke å koste 2,5 mill..... Det er jo litt av det som er vitsen, synes jeg - mobiliteten... Dersom meningen var å ligge stand-by... Jeg ville ALDRI ha kunnet bo i en enebolig med 3 mill i gjeld.... Jepp PelleFant... det handler om innstilling, og heldigvis at de fleste av oss faktisk ikke nødvendigvis må brenne de aller største broene for å gjøre drømmen vår levende! Det handler nok heller mer om det å være i besittelse av en tro på at det faktisk er mulig å ha et langt "bedre" liv enn det vi har vært vant med fra den tiden vi var "normale" mennesker og bodde i huset vårt på land. For min egen del bestod det største vendepunktet i å flytte en del utgifter fra en budsjettpost til en annen, og i tillegg utføre en "mental nullstilling" i forhold til det å skulle føre et såkalt "normalt" liv. Når det var gjort var resten nesten litt latterlig enkelt vil jeg påstå. Når det etter en liten tid gikk opp for meg hva jeg fikk igjen i forhold til det jeg hadde... ja så ble det litt slik at jeg på en måte syntes litt synd på de som ikke hadde funnet ut og innsett hva det var som virkelig var verdt noe... Men OK... jeg respekterer naturligvis venner og andre som ikke helt skjønner seg på meg og hva som er så gjevt med dette, uten at jeg helt kan forstå hva det er de ikke ser. Jeg ser gleden ved dette livet hver eneste morgen!! De som kjenner meg fra tidligere ville nok forøvrig mest sannsynlig frastå fra å hevde at noe som helst kunne glede meg en morgenstund... men det er vel heller en annen historie. At jeg kverulerer kan det ikke herske noen tvil om. So what? Har uten tvil medlidenhet med "de fleste". Jeg har bare flyttet fra enebolig på 350 m2 til båt på mine eldre dager, helt frivillig, ikke noe annet..... Joda... det er faktisk flere av oss etterhvert, uten at en her heldigvis trenger å oppgi størrelse på forhenværende tomt og bolig...(for det skulle ha tatt seg ut!!)!!! Jeg må bare si at brorparten av livets lykke for min del de siste åra har vært å høre gressklippere som aldri slutter å gå... besøke folk i stige oppetter husveggen med beiskosten i hånda... høre masing på venner om oppussing som står for tur, høre arbeidskolleger klage over hvor mye arbeid det er å holde "godset" i respektabel stand... høre om nabokrangling og ikke innvilgede byggesøknader for påbygg osv. Joda... jeg bruker en del tid på å holde båten ship shape jeg også, men det er heldigvis snakk om et noe begrenset område, samt at hjemmet er en del av meg på en helt annen måte enn det var den gangen det stod fast på en grunnmur og hadde plen rundt på alle kanter!! Nei, takke meg til å bo på en rimelig begrenset flate, og å ha det en strengt tatt trenger innenfor få armlengders avstand! Jeg tror rett og slett jeg har blitt et annet (og det er kanskje ikke til det verre) menneske siden jeg gjorde alvor av denne drømmen, og jeg kan ikke se at det har gjort noen andre noe vondt i det hele tatt! Egoistisk...? Tja, kanskje... men så lenge jeg og de jeg bryr meg aller mest om har det som plommen i egget ser jeg slett ingen grunn til å forandre på noe som helst inntil videre, og skulle jeg få lyst til det så er det jo bare å selge balja og flytte inn i ett eller annet hønsebur til mangedobbelt pris... og begynne å irritere seg over naboer og det som verre er igjen... Det er ikke verre enn som så! Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 26.September.2009 Del på Facebook Svart 26.September.2009 Ja vel. Hvordan kan du påstå dette? Vet du det? Eller snakker du kun for deg selv? Vet du dette også? Eller snakker du kun for deg selv nå også? Svar på begge spørsmålene....JA jeg vet det!! Hilsen en som også liker å kvervulere Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
OT-flyktning Svart 26.September.2009 Del på Facebook Svart 26.September.2009 Har slått sammen 3 emner som alle het "Bo i båt" og omhandlet nettopp det hva tittelen sier. Sitér dette innlegget Link to post
jernia Svart 26.September.2009 Del på Facebook Svart 26.September.2009 Du Jernia. Kverulerer du, eller er du for ung til å skjønne dette. Jeg har litt livserfaing og vil bare si til deg at dette er riktig. Slutt med det der tullet der. Kanskje du skulle finne deg et annet forum. Har akkurat stått opp , og ser nå at jeg uttrykte meg i en dårlig tone Beklager! En av ulempene med å bo i båt, er at det kan bli vel "sosialt" for en svak sjel en fredagskveld . Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 26.September.2009 Del på Facebook Svart 26.September.2009 Har slått sammen 3 emner som alle het "Bo i båt" og omhandlet nettopp det hva tittelen sier. Ser den som starter dette emne er en gjester. Ble han aldrig medlem Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
OT-flyktning Svart 26.September.2009 Del på Facebook Svart 26.September.2009 Godt spørsmål! Er overhode ikke sikker hva som er årsaken. Jeg tror dette oppstår når en bruker blir slettet. Om det var tilfelle her vet jeg ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Solglitter Svart 26.September.2009 Del på Facebook Svart 26.September.2009 det ¨må være deilig å bo i båt Sitér dette innlegget Link to post
Maskinmeisteren Svart 26.September.2009 Del på Facebook Svart 26.September.2009 det ¨må være deilig å bo i båt Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 27.September.2009 Del på Facebook Svart 27.September.2009 det ¨må være deilig å bo i båt Det er det! Møre og Romsdal: I kveld auking til sørvest liten og til dels full storm på kysten, minkande søndag føremiddag. Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
rolk Svart 27.September.2009 Del på Facebook Svart 27.September.2009 Har akkurat stått opp , og ser nå at jeg uttrykte meg i en dårlig tone Beklager! En av ulempene med å bo i båt, er at det kan bli vel "sosialt" for en svak sjel en fredagskveld . Du er visst en god gut allikevel du Jernia. :-) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.