Jump to content

Inndragning av båtførerbevis på gang ?


Hansi

Recommended Posts

Synes dette virker meget fornuftig..... :flag:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg lurer litt på det juridiske her. Mange av oss trenger ingen båtførerbevis. Det betyr at ingen lov forbyr oss å dra avgårde i en båt. Etter min rettsoppfattnig kan slike almenne rettigheter bare fratas ved dom?

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Jeg lurer litt på det juridiske her. Mange av oss trenger ingen båtførerbevis.

Vi får nå vente og se om forskriften kommer eller ikke. Om det blir noe tror jeg ikke du skal bekymre deg, det blir garantert lagt inn et eller annet for de som er født før 1980 slik at staten får dekket sitt behov.

Link to post
Share on other sites

Sitat fra KNBF:

 

Artikkelen som du kan lese her er fra avisen Fædrelandsvennen i Kristiansand og den kan tjene både som et eksempel til skrekk og advarsel og den understreker også behovet for et obligatorisk båtførerbevis og for sanksjoner overfor uvetting adferd på sjøen

 

 

Da ble de to påkjørt av en uoppmerksom da 71 år gammel mann fra Vennesla som var ute med en 25 fots sjekte

 

Mener KNBF at mannen fra Vennesla på 71 i sjekta skulle hatt obligatorisk båtførerbevis?

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Er vel litt tidlig å konkludere med hva de kan eller ikke kan i forhold til en fremtidig forskrift / lov som er under utarbeidelse.

 

Jo men det er jo en haug med "lapper" som kommer innunder kompetansebevis i dag (Truckfører, kranfører, div anleggsmaskiner osv). Har ikke tro på at de vil endre reglene for alle sammen for å gi mulighet til å inndra båtførerbeviset. De kommer vel bare til å innordne båtførerbeviset i eksisterende ordning?

 

Om man skal ha inndragning så må man vel mer snakke om ett system/opplegg a la bilsertifikat, og det har vel aldri vært tanken?

Link to post
Share on other sites

....., og det har vel aldri vært tanken?

 

Jo, det kan faktisk se slik ut.

 

Den opprinnelige rapporten som ble lagt frem angående obligatorisk båtførebevis ble stoppet i departementet. Såvidt vi hørte den gangen var årsaken at man bl.a. ville innarbeide en sanksjonsmulighet, som f.eks inndragning.

Jeg kjenner ikke til det som KNBF nevner i denne sammenheng, men det ville passe fint inn i "mønsteret".

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Sitat fra KNBF:

Mener KNBF at mannen fra Vennesla på 71 i sjekta skulle hatt obligatorisk båtførerbevis?

 

Nå er det vel få av oss som kjenner denne mannen fra Vennesla, eller historien bak,

men ut fra sitatet ser det for meg ut som om han kunne trengt et!

 

Hadde det hatt innvirkning på saken om mannen var 35 og fra Finnskogen ?

Redigert av BjA (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er ikke et forelegg på 9000 kroner for en sanksjon å regne? Hvis påtalemyndigheten hadde ment at det var riktig å ta ut en tiltale så kunne de vel også det basert på dagens lovgivning og sågar også inndra båten, eller? :confused:

 

Har forøvrig ikke lagt merke til at det har vært gjort noe for å øke bemanningen av politi, eller politibåter, på sjøen og da er vi vel kanskje ikke kommet så mye lenger uansett, dessverre!

 

Forøvrig tror jeg ikke folk blir hverken mindre uoppmerksom eller mindre søvnige om de har et båtførerbevis i baklommen, men det har jeg for lengst forstått at en del mener! :cool:

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Jeg kjenner ikke til det som KNBF nevner i denne sammenheng, men det ville passe fint inn i "mønsteret".

Det er vel det eneste som kunne gi noe mening?

Hvis ikke det, hvorfor skulle man kreve noe båtførerbevis i det hele tatt?

I hvert fall er det klar at pengestraff allene ikke hjelper å holde duster i sjakk.

 

Det gjelder vel også for bilister.

Også da gjelder to trinns:

 

=> Første trinns er det som kan betales.

Og som man kan se er ikke det særlig skremmende, siden hele staatsbudjetter av mange land er beregnet på det.

Resultat: Feil parking, grisekjøring innenfor hardere grenser, telefonbruk mens kjøring,

ikke å bruke blinklys på rundkjøringer (<= :headbang::headbang: ...kan for min skyld koste kr. 100.000,-), å ikke å bremse ved overgangsfelter, skoler, barnehager

og masse mer som hvert for seg er enten mas eller farlig allerede.

Dette -ser- vi alle hver dag og gir stoff for aviser og nyheter på tv.

Ville forresten -alle- følge på regelverkene da er ulykker utelukket for det meste.

 

=> Andre trinns: Det som koster lappen eller fengsel.

Også dette finnes, men poenget er at -nesten- alle plutselig husker

at det kan gå skikkelig galt med "130km/h" i byen, fyllekjøring, osv.

DA pløtselig blir reglene stortsett tatt for alvor.

 

Vel, hvorfor?

Svaret finnes lengre nedenfor.

 

Er ikke et forelegg på 9000 kroner for en sanksjon å regne? ... og sågar også inndra båten, eller? :confused:

Da kan man sikkert også diskutere om. Hva er fair og hva er det ikke.

9000,- er masse penge for noen, men ikke for alle og så skulle dette ble gjort avhengig av annet.

Hva f.eks. med en slags beregning på grunnlag av båtens verdi, f.eks. prosentualt?

Da treffes det vel stortsett både riktig & rettferdig.

 

Å dra inn store verdier og hele båten er vel mer egnet som straff for folk som ikke ha lært i første omgang.

 

Har forøvrig ikke lagt merke til at det har vært gjort noe for å øke bemanningen av politi, eller politibåter, på sjøen og da er vi vel kanskje ikke kommet så mye lenger uansett, dessverre!

Før hadde man jo heller ikke vært nødt for å ha mer politifolk i det hele tatt fordi

før fantes det nemlig verken så mange forbrytelser, eller traffikulykke, eller gal folk på vann, osv.

 

Staaten (-e) reagerer treg pga. penger som det koster, men bare vent.

Det som det koster blir helt sikkert også lagt over på de som forårsaker kostnådene,

i hvert fall ville det undre meg hvis det ville være noe annet i Norge enn i verdens restrepubliker.

 

Forøvrig tror jeg ikke folk blir hverken mindre uoppmerksom eller mindre søvnige om de har et båtførerbevis i baklommen,

Hvis man kan miste noe, som koster tid & penger, da reagerer de fleste mennesker helt annerledes.

Bortsett av det er en inndratt kjøretillattelse veldig dumt, fordi man trenger enda mer tid og penger mens det er pinlig og.

 

Det er det som man ønsker å få til, orden bare på det meste nemlig.

Mer går ikke, men er heller ikke ønsket fordi da kan man jo ikke tjene penger med. :wink:

 

Ønsker en fin helg.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Er det slik at hvis man ved uaktsomhet skader noen eller er lovbryter når man gjør en handling skal man nektes å gjøre denne handlngen i framtiden ?

Konsekvensen blir da: Hvis man ved kutting av tomater med stor kniv kutter av egen fingertupp blir man dømt til å avstå fra kjøkkenarbeid...

Butikktyver fradømmes retten til å handle i butikker.

Hvis man gjør noe i fylla blir man dømt til edruelighet.

Hvis man slår ned noen på sydentur blir man fradømt retten til å dra til syden.

Hvis man dulter bort i kona i søvne blir man fradøm tretten til å sove.

Pyromaner nektes å bruke fyrstikker.

De som banner blir nektet å prate..

og altså de som uaktsomt kjører på noen med båt nektes å bruke båt......

Redigert av salt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da kan man sikkert også diskutere om. Hva er fair og hva er det ikke.

9000,- er masse penge for noen, men ikke for alle og så skulle dette ble gjort avhengig av annet.

Hva f.eks. med en slags beregning på grunnlag av båtens verdi, f.eks. prosentualt?

Da treffes det vel stortsett både riktig & rettferdig.

 

Og hvis man har stor inntekt og liten båt så blir liten bot rettferdig? Og det neste blir at prisen man skal betale for en liter melk i butikken skal være inntektsavhengig? :crazy:

 

Jeg gjentar hva jeg har sagt før; rettferdighet er hva den enkelte mener passer en selv best i den aktuelle situasjonen! :lol:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Jeg er tilhenger av at alt og alle skal ha Båtførerbevis - sertifikat eller kall det hva du vil. Dersom man blir tatt eller anmeldt for uaktsom handling eller overtredelse av lover og regler så skal absolutt inndragning kunne være resultatet...i tillegg til bøter, og i grove tilfeller fengselsstraff. Helt på linje med bilkjøring...

 

Selvfølgelig vil det gå mange år før vi er der, men det er bare å komme i gang med prosessen som skal føre oss dit.

Link to post
Share on other sites

Og hvis man har stor inntekt og liten båt så blir liten bot rettferdig?

 

..serru, bra at vi snakker om det fordi jeg har ikke tenkt i den rettning.

Tja, da trenger vi vel noe ekstra for folk med mye penge og liten båt. :confused:

Og kanskje noe for folk som ha penge men ha ikke noe båt i det hele tatt.

 

How ever, i hvert fall synes også jeg at det må gjelde det samme som på land & luft.

Det blir jo ikke færre mennesker på sjøen og noe regulering må det bli.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Nimbuster - hva mener du er riktig reaksjon fra samfunnet hvis noen kjører en båt hvor dette obligatoriske båtførerbeviset må innehas av fører, men det har han ikke (tatt/avlagt). Forøvrig har han/hun intet galt gjort annet enn å bli stoppet i en rutinekontroll?

 

Lurer av og til på om ikke alle har fått med seg at det finnes regler på sjøen (som man plikter å følge og således rimeligvis også bør kjenne til!) og at brudd på disse får konsekvenser, sågar alvorlige som bøter og fengsel og til og med mulig inndragning, eller tar jeg feil? :rolleyes:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...