Jump to content

Hvor stram skal fortøyning være i bås?


asunde

Recommended Posts

Vi har nettopp kjøpt betong flytebrygger og 5 utriggere, altså 4 båser.

Ingen av oss har erfaring med å ha båt i bås, bare til kai.

 

Så jeg lurer på hvor stram fortøyningene skal være.

Jeg tror mine er for slakk fordi det blir mye rykking i tauene.

 

Noen som kan gi meg noen hint?

 

Hilsen

Arild

Link to post

Hvis havnen ikke er utsatt for bølger gjelder det å stramme skikkelig. Hvis man risikerer store bølger er det bedre å la det være litt slakt, synes jeg. Spesielt hvis båsen er romslig.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post

Jeg hadde tidligere båt på to tonn og båtplass skjermet for bølger. Hadde da stramme fortøyninger, slik at båten fulgte bryggenes bevegelser. Den båten jeg har nå veier 3,6 tonn, og båtplassen ligger mer utsatt til. Denne gangen endte jeg opp med slakkere fortøyninger og gummidempere på alle fire. Prøvde med stramme også her i begynnelsen, men det ble for mye rykk og napp. Nå får båten lov til å bevege seg litt i båsen, og det fungerer faktisk mye bedre!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
bruk gjerne rykkdempere. OG SPRING!

 

Ikke nødvendig! Bare gå rolig opp gangveien og sett deg i bilen :lol::lol::lol: .

 

Neida, spring kan være greit det. Men det kan bli mye tamper å holde styr på da. Jeg pleier bare å ha fire tamper, synes egentlig det fungerer helt greit. Men om det skulle meldes storm i uheldig retningstikker jeg som regel nedom og setter en spring eller to sånn for nattesøvnens skyld....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Men om det skulle meldes storm i uheldig retning stikker jeg som regel nedom og setter en spring eller to sånn for nattesøvnens skyld....

 

...en bør alltid fortøye for storm!

Har båt på 13 tn. Har 2 baugtamper, 2 aktertamper og 4 spring. Springene har ikke gummidempere, baug og akter tampene har det.

Alle tampene er stramme og båten ligger veldig bra selv i 30 m/sek vind. For ordens skyld; båten ligger i Finnmark!

Link to post

Min båt på 4 tonn ligger med 2 tamper på hver side bak + 2 tamper på hver side framme + spring fram på ene siden og bak på andre siden. Alle har dempere og det viser seg at det trenges. Og ikke minst så sover jeg godt om natten selv om det skulle blåse endel. Bedre å være "føre var". Dette er i Troms.

Link to post

Dersom en ligger til flytebrygger med flere båter der få har fjæring i fortøyningen skal også fortøyningen være så stram som mulig. Det sliter mindre på bryggene og derav mindre slitasje. Egentlig sier det seg selv. Ved holde vekt i hevd stramt blir det ditto mindre belastning på utriggere.

 

Dersom det er fast fortøyning til land/brygge, skal det naturligvis være slakk, slakk på lik linje som differansen mellom høy/lavvann og da med ekstra fortøyning ut i fra forholdene. :yesnod:

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
...en bør alltid fortøye for storm!

 

Jo, man sier jo det. Og mine 4 stk 16mm polyestersilke tamper med gummidempere holder garantert for storm også! Så den ekstra springen er egentlig kun for nattesøvnens del, båten hadde klart seg like godt uten....

 

Jeg er litt overrasket over alle som hevder at man skal ligge med stramme tamper. Jeg tror samtlige båter i min havn ligger med litt slakk på tampene, og det fungerer veldig bra! Min båt har dyp kjøl. og ruller derfor mye. Med stramme tamper napper den så det holder når det går båter forbi. Ikke bra for brygger eller båt. Så derfor så jeg meg nødt til å justere tampene til den oppførte seg slik den skal. Nå får den bevege seg litt, uten å slite i stykker verken kryssholt eller utliggere. Men det tok noen dager med justering før den oppførte seg slik jeg ville.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Og ikke minst så sover jeg godt om natten selv om det skulle blåse endel.

Jeg også sov godt om natten, båten lå fint, men brygga gikk.... Hjelper ikke med gode fortøyninger på båten hvis ikke brygga er skikkelig fortøyd. Viktig med gode rutiner for inspeksjon av brygge fortøyninger.

Link to post
Stram opp og bruk gjerne rykkdempere.

I havna vår er alle pålagt å bruke rykkdempere på alle tamper, dette for å å unngå at fortøyningsbeslag på bryggene blir skadd.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Stram eller slakk forøyning vil etter mitt syn være avgjort av flere faktorer. Lengde på tauverket, hvor det blir fastgjort på båten osv. Selv har jeg strammest mulig fortøyning, uten at dette hindrer båten i å bevege seg som uteliggerne.

Link to post
Vi har nettopp kjøpt betong flytebrygger og 5 utriggere, altså 4 båser.

[...]

Så jeg lurer på hvor stram fortøyningene skal være.

Jeg tror mine er for slakk fordi det blir mye rykking i tauene.

Det er ikke noe standard svar her, og den største forskjellen er vel om det er en godt skjermet havn eller bølgehavn. Er havnen utsatt for bølger bør fortøyningene ha slakk ettersom en båt og en brygge beveger seg forskjellig. Min erfaring er at fortøyningene bør være godt justert slik at det som regel er to eller flere liner som strammes. Hvis en og en line strammes når båt og brygge beveger seg så blir belastningen høyere og det blir mer bevegelse i båten. Alle liner bør ha fjæring, både spring og brest.

 

Ettersom både liner og utriggere fjærer så er det veldig viktig at båten har god avstand til brygga så den ikke stempler baugen mot brygga. De som legger seg med baug eller baugspryd inn over en flytebrygge i en havn med bølger kan få seg en stygg overraskelse.

Edited by Sjøtummel (see edit history)
Link to post

Ligg unna Biltema sine gummidempere. De er søppel. Jeg hadde noen derfra som ble ødelagt i den første stormen de ble utsatt for. Maritim sine gummidempere er laget av Trelleborg. De holder :yesnod:

Bundin er bátleysur maður

Link to post

Signerer på den med demperne fra tema. Jeg er en av de som når jeg hører kritikk av biltema produkter tenker at dette er en riking som ikke vil handle der av prinsipp. Men akkurat disse demperne knakk i fillebiter hos meg også når de ble utsatt for litt kuling.

Link to post

Betongbrygger ligger også oftest tungt i vannet, og vil bevege seg langsommere enn båten i litt sjø. Da hjelper det godt med spring, båten holder seg bedre på plass med mindre rykking i tauene.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Create an account or sign in to comment

For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now


×
×
  • Create New...