haugi Svart 25.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2014 Det der er omtrent nøyaktig slik min ligger fortøyd :) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
gsg Svart 25.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2014 Har 12 stramme 20 mm fortøyninger med gummidempere til min Fairline 40 Targa når den ligger i flytebryggen. Ser en del tildels store båter som ligger med slakke fortøyninger i flytebryggene og "renner" frem og tilbake i båsen, i tillegg ligger en del båter med "sytrå" som fortøyning 8 - 10 mm, det ser lite "proft" ut. Brygge ansvarlig burde kunne gi pålegg om skikkelig fortøning, det er ikkje alle båteigere som har den kompetanse som skal til. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sydkorset Svart 25.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2014 Signerer på den med demperne fra tema. Jeg er en av de som når jeg hører kritikk av biltema produkter tenker at dette er en riking som ikke vil handle der av prinsipp. Men akkurat disse demperne knakk i fillebiter hos meg også når de ble utsatt for litt kuling. Og mine har holdt i 10år og er like fine uten sprekker.... Holder godt til min 27fots Viksund. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sydkorset Svart 25.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2014 Om man fortøyer en supertanker eller en snekke så skal båten kunne bevege seg i forhold til kai, brygge eller uterigger. Litt bevegelses frihet er nødvendig. https://baatplassen.no/i/public/style_emoticons/#EMO_DIR#/flag.gif Er nå min erfaring. Jeg jobber på offshorefartøy, og har tatt med meg erfaringen når jeg fortøyer snekka heime. Her på jobben har vi så stramme trosser som mulig. Har man slakke trosser på et såpass stort skip, er det lett at vinden får skipet til å "jage" som vi kaller det. Dette utgjør en meget stor belastning på både trosser og vinsjer. Derfor- stramme trosser, slik at muligheten for jag er borte. Det er derfor også en fordel å ha lange trosser, slik at det blir minst mulig problematisk ved flo og fjære. Ligger man til kai f.eks i Aberdeen, er det ofte man ofte må slakke/stramme på trossene dersom det er dårlig vær, pga den store tidevannsforskjellen. Ved fint vær, skader det ikke om trossene er noe slakke. Snekka mi ligger i en bås på ei flytebrygge. Der har jeg brukbart stram fortøyning, slik at snekka ikke jager. Jeg har og fortøyningsdempere, for minst mulig belastning på festepunkt på flytebrygga. Jeg har også demper på springet forut, da jeg ikke har så lang tamp. Jo lengre tamp (om den er stram) jo mindre grunn til demper. Dette på grunn av tampens naturlige strekk. Men dette avhenger jo av tauverkets strekkevne. Dette er no iallefall slik jeg gjør det :) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.