Jump to content

Hvor stram skal fortøyning være i bås?


asunde

Recommended Posts

  • 5 år senere...

Båsen min er såpass trang at bruker jeg de store, runde forsheda-strekkavlasterne, så har jeg ikke noe fritt tau å gå på mellom utrigger og akter-kryssholt . Strekkavlasteren er så lang at den tar opp hele lengden mellom båt og utrigger altså. Er dette problematisk? Jeg kan ikke gå ned på lengde på strekkavlasteren uten å gå ned på tykkelsen på tauet, og det vil jeg helst ikke. Dette er min første sesong, og frem til i dag har jeg brukt forsheda-strekkere i baugen, og firkantet ala biltema akter. Synspunkter?

SP655

Link to post
Share on other sites

Hos meg er båten fortøyd slik at båten kan vandre inne i båsen, men fortøyningene er akkurat så stramme at før de strammes opp tar fendrene for på uteriggerene.

Det var det som var ønskelig fra bryggesjefen, og båten ligger uten noen som helst napp i kryssholt det fungerer fint for meg

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post
Share on other sites

Jeg legger båten i båsen og fortøyer den med mye tau "longside" langs den lange utriggeren jeg kan gå på. Spanderer på et tau fra hekken mot motsatt side der jeg også kan gå, men har ellers ikke et eneste tau mot den andre utriggeren.

 

Har forøvrig 8 fendere, 4 på hver side, to kulefendere akterut.

 

Bås eller ikke, så syntes jeg dette fungerer bra, og jeg føler intet behov for å avpasse lengder på tau etc inne i båsen for å ha båten liggende "midt i" med slack i fortøyningene osv på begge sider. Båten min ligger mye bedre enn de andre på brygga som har gjort det og er fornøyde med fire tau fra baug og hekk. Båten min kan også vandre litt der den ligger, men aldri nok mot motsatt utrigger til at annet enn fenderne treffer såvidt. Er blåsen derfra, så henger den i nevnte masse tau fra motsatt side.

 

(Sandebukta i Vestfold uten nevneverdige problemer med sjø og storm) :smiley:

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Dette er min første sesong, og frem til i dag har jeg brukt forsheda-strekkere i baugen, og firkantet ala biltema akter. Synspunkter?

 

Slik har jeg hatt det i 13 år nå, og jeg har båten på sjøen året rundt. Fungerer veldig fint det.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jeg lar også båten vandre i båsen, men problemstillingen er den samme: Skal jeg bruke solide forsheda-avlastere med rett dimensjon på tauverket i forhold til båten min, så er avlasteren like lang som lengden på tauet - selv med slakk for vandring. Avlasteren tar opp hele lengden mellom kryssholt og fortøyningsøyet i utriggeren.

 

Index - det har fungert bra for meg gjennom året til nå, men jeg lurte på om jeg skulle begynne å bekymre meg nå som første stormvarselet for møre og romsdal kom.

SP655

Link to post
Share on other sites

http://www.batmagasinet.no/artikkel/slik-fort%C3%B8yer-du-sikkert

http://www.ranseil.no/default-css.asp?AID=10561&ID=8682&K=1488

 

Ser at mange havnereglement sier dette

Alle fortøyninger skal ha strekkavlastning i gummi.

Alle fortøyninger skal være stramme.

og dette

 

Brest skal det gjerne være litt slakk i, mens spring godt kan være relativt tighte.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

 

Index - det har fungert bra for meg gjennom året til nå, men jeg lurte på om jeg skulle begynne å bekymre meg nå som første stormvarselet for møre og romsdal kom.

 

Jeg har ligget gjennom mange stormer med samme opplegg. Forsheda dempere forut, og Biltemas korte akterut. 18mm polyestersilke i alle hjørner. Går så fint så...

 

Jeg legger gjerne ut en tamp eller to ekstra med god slakk ved dårlige meldinger. Men det har ikke vært bruk for dem så langt egentlig.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Det avhenger kanskje litt av båttype også? Tauene må være slakke nok til å tillate rulling, men ellers så stramme som mulig. Dersom båten ikke ruller, f.eks. i en godt beskyttet naturlig havn er det kanskje best å ha tauene stramme som fiolinstrenger?

 

Generelt tror jeg det er smart å ha det såpass stramt at strekkavlasterene begynner å "jobbe" så snart båten beveger seg. Er man avhengig av mer slakk er det kanskje en indikasjon på at man trenger større avlastere?

Link to post
Share on other sites

Har tatt noen turer rundt i havna og sett på hvordan andre båter beveger seg i stormene. Ser at de med slakke fortøyninger rykker kraftig i utriggerne, mens for de med forholdsvis stramme fortøyninger "lever" utriggerne og båtene bedre sammen. Derfor ligger jeg med halvstramme fortøyninger (med gode dempere så klart). Longside kjører jeg slakke fortøyninger, men slik det er i havna der jeg ligger i båsen blir det mindre kraftige rykk med halvstramt enn med slakke som gjør at båten får fart før den rykker i tauene. Har også passet på at akterfortøyningene og springene strammes noenlunde likt slik at ikke båten vrir seg for mye i båsen når det kommer ei skikkelig vindkule.

 

På tross av forholdsvis god fortøyning klarte en av vinterstormene i februar å rykke av det ene halegattet styrbord akter. Dette forsvant nedi dypet. Sånn sett synes jeg løsninger der fortøyningene går direkte ut fra kryssholtene er bedre. Bedre om tauene bare går over en avrundet og polert stålforsterkning enn at de skal ligge og rykke i halegattene i tillegg. Godt jeg hadde et par kulefendrer akter på babord side, hvis ikke kunne det blitt dyrt :giggle:

Link to post
Share on other sites

Jeg har endret på teksten for båsfortøyning i Båtwiki'en, nå ser det slik ut:

 

Enkelte båthavner har det nedfelt i reglementet at tauene skal være stramme[referanse] - det er imidlertid stor uenighet om fortøyningstauene skal være stramme eller slakke[referanser]. Har man slakke tau, kan båten "jage", opparbeide seg moment som fører til kraftige rykk. Dersom det blir mye rulling vil imidlertid for stramme tau føre til store krefter på tau, halegatt, brygger, etc. Hva som er fasit kan variere litt avhengig av geografi og båttype - man må prøve seg litt frem. Dersom båten er utsatt for rulling må man ta høyde for det - forsøk på å hindre rulling med fortøyningstauene vil nesten helt sikkert medføre skader på halegatt, kryssholt eller bås. Idéelt sett bør tauene være såpass stramme at strekkavlasterene blir strekt så snart båten beveger på seg, samtidig som at strekkavlasterene må kunne gi etter så mye at båten kan rulle fritt.

Dette baserer seg på min synsing, som igjen baserer seg på denne og andre båtplasstråder. Jeg har konkludert dithen at tauene bør være stramme, men ikke så stramme at båten ikke tillates å rulle. Fint om de som har erfaring med at det hjalp å slakke på tauene kan utdype om det var pga rulling eller ikke.

Link to post
Share on other sites

Mange meninger om hva som er "riktig" og "galt" og jeg er såpass fersk med båt at jeg må innrømme at jeg er usikker til tider. men uansett da, så håper jeg at folk flest fortøyer så godt det lar seg gjøre! det har blåst en del i dag, og meldt sterkere vind i natt, så jeg fant ut av jeg skulle stikke ned på havna en tur etter jobb for å kontrollere fortøyninger og evt justere litt pga lav vannstand (jeg har baugspydet mot betongbrygga) så jeg kunne sove godt i natt selv om havna ligger helt nydelig til så vind og bølger er minimalt. MEN, når jeg kom ned så ser jeg jo at min båt ligger støtt og fint i båsen sin, men nabobåten hadde slitt seg, og klemt seg under bommen, og lå bare centimeter unna min. må si at mine første ord ikke egner seg på trykk her, så de skal ikke gjentaes!

heldigvis ser det ut til at den har gått klar av båten min, og det har mest gått ut over naboen sin.( ser ut til at vi fikk redda den før det ble store kostnader) den har vridd seg så den satt fast i mellom flyteelementet og betongen, så jeg måtte få hjelp av en kamerat til å løfte av baugen og vri den tilbake. fant fram et par tau jeg hadde i båten og fikk fortøyd den.

prakteksempel på at riktig fortøyning med riktige type tau er viktig! det trenger ikke nødvendigvis bare å ende med skade på egen båt.

Benytter anledningen til å ønske alle en god helg! :)

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Ikke pent! Kudos for at du tar tilsynsrunder, og kudos for at du tar ansvar for andres båter (joda - i dette tilfellet var det vel tvingende nødvendig av hensyn til din egen båt). Nå gjenstår det bare at naboen blir sint og påstår at skadene på båten hans skyldes at du har rotet med fortøyningene hans ;-)

Link to post
Share on other sites

Brygge og båt beveger seg ikke helt i takt. En bølge vil først enten treffe brygga (som da løftes / synker) før båten beveges. Og omvent, treffe båten først og deretter flytebrygga. Min fortøyninger (to brest og to spring på hver side om vinteren) har derfor litt slakk for å utjevne denne ulikheten.

Link to post
Share on other sites

Fortøyer stramt så mine 10-12 tonn ikke rekker å settes i bevegelse. Har skikkelige rykkdempere, så ubalansen mellombevelgelse i brygge og skute tas opp i ordentlige Forsheda dempere på treslått tau. Minner om at slikt tau strekker seg mye ifht de som nå er så populære, så jeg oppfatter ikke at det er noe problem at utrigger og båt beveger seg i utakt. Dårlig tau eller tau som ikke strekker seg og dårlige rykkdempere kan derimot ødelegge både båt og brygge.

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Slik fortøyer du til bommer på flytebrygger.

Har studert planen til Norske Bryggeprodusenters Forening og sakset mye derfra.

Fortøy båten slik at den med stramme foreøyninger (strekkavlastere ikke belastet) ligger ca 40cm fra bryggen og

15-20cm mellom bommene og båten på begge sider.

På værutsatte steder skal det være min. 25cm. Mellom bommen og båten på begge sider.

 

Bruk altid spring og strekkavlastere for å oppnå en fleksibel fortøyning.

Valgfritt spring i fra ytterenden på bommen til fortøyningsfeste midt på båten, eller fra baugen på båten og til fortøyningsfeste midt på bommen, eller en kombinasjon av begge varianter.

 

FORTØY FOR STORM… for den kommer.

SJEKK ALTID BÅTENS FORTØYNINGER FØR VARSLET UVÆR, UNDER UVÆRET OG ETTER AT UVÆRET ER OVER.

 

BRUK ALLTID GUMMI STREKKAVLASTERE PÅ ALLE TAU! IKKE STÅLFJÆRER..

 

Bruk tilstrekklig antall fendere på hver side av båten. Enten løse fendere hengende i fra båten eller faste fendere montert på utliggerene.

Luftventilen skal være vendt nedover. Den kan “skytes” løs når fenderen presses mellom båt og utligger, eller når den er mellom to båter.

 

Det anbefales ikke å benytte sjakler i enden av fortøyningstauet for innfestingen i utliggerene.

Sjaklene skader overflatebehandlongen på stålet og fører til rustdannelser over tid.

 

Bruk tauverk som samsvarer med båtens vekt . Tauverk i Polyestersilke. sakset herfra.

http://www.atlantica.no/Sikkerhet-tyverisikring/Sakerhetsguiden/

Båtvekt 0,5 tonn 10 mm.. 1,0 tonn 12mm.. 2,0 tonn 14 mm

3,0 tonn 16 mm.. 4,0 tonn 18 mm.. 6,0 tonn 20 mm.. 8,0 tonn 22 mm

bilde

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...