Jump to content

With eller GH?


meldaln

Recommended Posts

Rgner med det er 10 fot du snakker om da. Jeg har hatt GH 10 og min erfaring var at den var litt skummel fordi man føler den skal dukke når man kjører fort i litt sjø. Har hørt om folk som har dukket i GH14 :diving: og det er jo ikke særlig morsomt. :cryin: Har liten erfaring med with, med ville uansett ikke hatt GH. Selv om den er umåtelig populær og au lett å selge igjen. Det finnes jo andre merker også......

Turen begynner når man legger fra brygga....

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde begge deler i 10-12 årsalderen, Withen har nok bedre skrog, GH'en har lett for å "gire" når du tar igjen bølger men er nok litt mer stødig. Vil tro Withen går fortere med samme motor....men hvis du liker å bli våt så skal du velge GH... :lol:

 

Heilt enig, vil du bli våt så velg GH. With eller With Drommedille er å anbefale hvis de er dei to valga du har sett deg ut :wink:

O Erland

med båtførerbevis

Link to post
Share on other sites

gh 11 da, knuser with lett!!

 

har kjørt både with og gh 11 mye i sommer, da jeg eide en gh 11, og en kompis hadde en with dromedille. så da ble det mye bytting av båt når vi ville variere :)

 

både jeg og han kompisen min mente gh 11 var mye bedre i bølger osv, og var en mer leken båt, pga den legger seg mer i svinger osv, pga v-bunn.

withen er raskere enn ghen med samme motor, og hadde finere farger, er da av den nye rider typen. den er blå hvit med rød trimstripe., men den er mye lavere, og skroget går liksom rett opp, så vannet går lett over ripa.

 

må bare si at, jeg hadde 25 hk og han med withen hadde 15.

Link to post
Share on other sites

ok :cheers: Har en vanelig drommedille på handa å nå,er 8000,- mye for bare båten?

Som det har vært skrevet mye om på forumet: Er den gammel er sannsynligvis bunnen gjennomtrukket av vann. Med dertil høyere vekt på båten.

At With'er er gode i bølger er vel så langt fra sannheten som det går an å komme, finnes vel knapt båter som slår verre enn disse. Flatbunnet og like brede som de er lange.. ( litt overdrevet..) Men det brede skroget gjør at de planer lett.

 

(Har ingen erfaring med GH)

Link to post
Share on other sites

tryggere og bedre skrog? kan du utdype det litt? :smiley:

Nei. Egentlig ikke. For den diskusjonen har vi tatt så mange ganger tidligere.

 

Men du kan jo sette deg ned å lese dette... http://www.baat.aller.no/baatweb/bm.nsf/0/...1a?OpenDocument

 

 

Jeg har kjørt en 12 fots Dromedille over Hidlefjorden i liten kuling. Ingen problem i det hele tatt! Her var det snakk om bølger på 2meters høyde. Riktignok var jeg lenge overbevist om at livets ende var nær, men jeg sitter nå her... (båten fylte seg med vann ol..)

Båten kan som Ingar sier slå i motbølger. Men det er ingen problem å hildre dette ved riktig avpassing av fart og riktlig plassering av ballast, og fremdeles holde båten i plan.

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Men du kan jo sette deg ned å lese dette... http://www.baat.aller.no/baatweb/bm.nsf/0/...1a?OpenDocument

Høres jo fint ut i utgangspunktet, men hvis man tenker litt over saken. Hva har egentlig en Dromedille med et fortrengerskrog å gjøre? Ingenting, bortsett fra at begge er avrundet bak.

Å få en båt til å plane har med bunnfasongen å gjøre, ikke om den er avrundet bak eller ikke. (Sjekk hekken på seilbrettet mitt...)

Det blir som en halv eller helplanende 'snekke'. Eneste fordel er at noen synes det er estetisk fint at de minner om en snekke over vannlinjen, men i praksis medfører dette bare ulemper.

 

Etter mitt syn er Dromedille et salgsgimmick, de gamle 200/300 modellene hadde minst like gode egenskaper.

Link to post
Share on other sites

Enig med Ingar. Jeg synes heller ikke 10" With Dromedille har spesielt bra egenskaper i bølger, men om GH er bedre eller værre kan jeg ikke svare på.

Når du blir kjent med With'en kan du likevel kjøre fort i bølger, men behagelig er det ikke. På den annen side, så er den tilsvarende morsom å kjøre som den er ubehagelig -og jeg kunne godt kjøpt 10" With igjen.

 

Det er vel sammenhengen mellom den flate bunne og steile baugen som gjør at båten skjærer til siden når den treffer bølger med bølgeretningen. Det er bare å ratte imot, -og det er vått og gøy!!!

 

Jeg hadde 9,9hk og styrekonsoll, og kan ikke annet enn å anbefale denne! En gammel Suzuki 9,9hk ga ca 20 knop.

 

 

GH10/11 eller With 320? Sikkert like morsomme båter begge deler, så jeg ville nok valgt den som var mest riktig priset og i best stand.

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

 

explaining.gif

Link to post
Share on other sites

Har selv eid en GH10 med 9,9HK'er i mine yngre dager. Har også kjørt en del 10" With med både 9.9 og 15HK'er.

 

Må vel si jeg likte With'en best... GH'en føles veldig tung, men jeg mener også at GH er en mer solid og trygg båt.

With'en kan jeg huske oppførte seg mer sprelsk i sjøen og var vesentlig artigere og kjøre. Den virket også kjappere enn GH'en.

 

Personlig liker jeg litt fart og spenning, så With'en får min stemme her.

 

Men GH er så absolutt ingen dårlig båt... det er bare det at det var denne båten mine foreldre kjøpte til meg når jeg var 12 år. Hadde ikke veeeldig mye stemmerett den gangen.. hehe.

Men båten funket utmerket i de 5 årene jeg hadde den. Jeg hoppet i bølger og freste rundt. Tofta jeg satt på knakk opp til flere ganger i løpet av en sommer, slik at jeg satt skinka rett i dreggkassa. Da var det ned til en trevareforhandler og finne en trebitt som kunne passe og bytte ut den gamle tofta. Stort sett så fikk jeg en slik bit gratis.

 

Vil du ha fart og spenning og en litt "lettere" båt, så gå for With.

Vil da ha en litt stødigere/tryggere båt som kanskje tåler litt mer, så gå for GH.

 

Vertfall min mening...

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Share on other sites

men det som er det største negative punktet med withen er jo at den er relativt rett i skroget. så vann blir lett slått over ripa, det er jo litt kjedelig innimellom.

men en with med styrekonsollen bak må jo være 100% mer livlig enn de med rider konsoll, den var det litt lite leken iforhold til hva jeg ville ha, og hva jeg hadde trodd, nesten litt kjedelig... :rolleyes: men vil du ha en billig båt, men som du samtidig kan du ha masse moro med, så er withen bra!

en kompis av meg har forresten en gh 10, men det er så lenge siden den har blitt brukt, eller jeg har testet den, må være 4 år siden sist jeg tok en liten prøvetur... men etter hva jeg opplevde da, så gikk vannet lett over ripa der og. men båten gikk bra på flatt vann.

 

men hva er absolutt maks penger du vil bruke? regner med at du skal ha 9,9 og? :wink:

Link to post
Share on other sites

Jeg ble oftere våt i GHen enn i Withen. Synes ikke det var mye sprut fra den, sammenlignet med mange andre båter.

 

Selv om både With og GH kanskje ikke er av de billigste båtene i innkjøp med tanke på alder, så er de billige med tanke på pristap til den dagen du eventuelt skal selge. Begge er gode og poppulære båter som det alltid vil være et marked for.

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Har en original GH10 (de luxe) som slepejolle. Dette er en veldig stødig og solid bygd jolle som planer lett.

Båten er relativt butt i baugen og skvetter en del, men det gjør vel de fleste joller på samme størrelse.

Den har veldig god bæreevne og god plass. GH11 er en mye bedre jolle med dypere V-bunn. Denne krever imidlertid mer motor

for å få samme hastighet som GH10, men har nok større fartspotensiale.

Link to post
Share on other sites

Jeg ble oftere våt i GHen enn i Withen. Synes ikke det var mye sprut fra den, sammenlignet med mange andre båter.

 

Selv om både With og GH kanskje ikke er av de billigste båtene i innkjøp med tanke på alder, så er de billige med tanke på pristap til den dagen du eventuelt skal selge. Begge er gode og poppulære båter som det alltid vil være et marked for.

gh 10?

du hadde vel with 385? den har et helt annet skrog enn 320, den er vel mer form i, mye mer båt enn badekar om du skjønner? :wink:

men er det gh 10 du har prøvd, må du prøve 11 foteren... det kan IKKE sammenlignes på noen som helst måte!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...