Jump to content

"shine" båt før salg?


ollebolle2

Recommended Posts

Hei

 

Har en skjærgårdsjeep som skal selges. Er nokså "shabby", og tenkte å skifte luker og polere den før salg.

Pga små barn og andre prosjekt får jeg aldri tid, så har annonsert båten slik den er da jeg tenkte det sikkert er mange der ute som kunne hatt interesse av et slikt lite prosjekt, men tross lav pris (iallefall i mine øyne) har det vore dårlig respons..

 

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=16100392

 

Hva mener dere om prisen og trur dere det vil være lønnsomt å få båten shinet med et firma, eller er det bare en dårlig tid å annonsere på??

Redigert av ovehenning (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Aner ikke hva som er rett pris på en slik båt men overasket over at den klarer å se så herpet ut etter 7 år. Siden båten bærer preg av så dårlig stell er det vel grunn til å tro at motoren heller ikke har fått mye omtanke.

 

Er redd du må slite litt for å finne en kjøper til denne

 

PS er dette er Sri Lanka bygg :confused:

Link to post
Share on other sites

mine 2 øre....

 

Jeg tror det må mer enn en shining til for å få solgt den til normal pris...

Slik den fremstår nå (i mine øyne) er den å anse nærmere et vrak som trenger full oppussing og lakkering/ gelcoatrep enn en båt som trenger "en shining".

 

Jeg tror du har to valg... 1: å sette ned prisen betydelig og selge den som et oppussing- og rep objekt. 2: Å reparere, og pusse den opp selv/ få noen til å gjøre det.

Alt. 2 må gjøres ordentlig så den fremstår som strøken, og det vil ta mange ti-talls timer som du må gjøre selv eller betale andre for + det som må byttes/ lages av deler til luker etc. Jeg tro det kan bli relativt dyrt når alt kommer til alt, så jeg ville tatt tapet med en gang og gått for alt. 1

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

om du slår av 30.000,- og selger den som ett prosjekt, eller bruker 30.000,- på ett firma som skal shine den opp blir vel ett fett... Den så rimelig nedkjørt ut ja.. :sad: .. med vann stående på dørken, teak som må skrapes MYE for å få pen, masse overflaterust på motor, rustne gir/gasskabler som antageligvis må skiftes osv. Mulig de ikke må det, men de ser sånn ut.

 

Når jeg beregner hvor mange timer og penger jeg ville brukt på å få den pen slik den fremstår nå hadde jeg gitt deg 30-35 000,-

 

Noen båter er lettere å selge når det ikke er bilder i annonsen. Dette er en av dem.

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette var da ikke så ille ? Fiks ødelagte luker og puss teaken så kan du våge deg ut på markedet igjen. Skroget så litt ripet opp på stb side og blå skrog er dyre å reparere. Gi et "høvelig" fradrag for det så er du kvitt den. Motoren er umulig å bedømme ut fra bilder. :crazy:

Link to post
Share on other sites

Tilgi min ærlighet...

 

 

55.000,- for den haugen der???

 

Jeg solgte denne (på bildet nedenfor) for et år siden for 69.000,- (inklusive henger, to år gammel henger og båt, 8 år gammel strøken 100% god motor)

 

Selv om skjærdgårdsjeeper ligger kunstig høyt priset i forhold til snekker, så tror jeg at det er alt for dyrt!!!

 

Folk som kjøper rep. objekter gjør det for så kunne spare penger, fikse den opp, ha den en stund og selge den med fortjeneste. Du må ned i pris for å få solgt den.

 

Ikke noe vits å la et firma shine den, tipper det koster mer enn du får igjen.

Gjør det selv eller reduser prisen til du får solgt den.

 

 

 

Blesser.jpg

Redigert av Kodvaag (see edit history)

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

Dette må være noe av det verste jeg har sett.

Hadde vært moro å høre hvordan båten kan se sånn ut etter 8-9 år. Helt utrolig.

 

Når selger innbiller seg at han skal få 65.000,- for denne, forteller det meg som kjøper at han har helt ville forventninger, og at det ikke er noen vits i å ringe engang.

Å tro at man skal få noe over 25-30.000,- for denne er jevngodt med å tro på julenissen.

 

Mitt råd: stikk fingeren i jorda, vær ærlig, senk prisen dramatisk og bli kvitt dritten.

 

God vind!

Link to post
Share on other sites

Nå var det vel mye kritikk her syns eg.

 

Båten har aldri vore under vann, motoren går knirkefritt, ingen skader på skrog annet enn noen riper i gelcoaten.

 

Båten har elendige luker da den er bygget på sri lanka. Har fått ca pris på nye luker i plast kr 3000.

 

Eg har putlet litt med oppussing av båter tidligere, og har pusset opp adskillig verre prosjekt, og slik eg anser det vil båten bli strøken dersom en bruker ca 10 timer og 6-7000kr. Jeg har dessverre ikke denne tiden tilgjengelig nå, men ser vel ut til at eg må vente til våren og ta jobben før salg.

 

Det er kanskje ikke så lurt å være så "ærlig" i annonsen.?

Link to post
Share on other sites

Hei.

Jeg er enig i att båten er veldig slitt, og at du desverre ikke kommer til å få i nærheten av det du forlanger. Jeg er ikke enig i at det er et vrak, og jeg har sett værre båter som med litt arbeidsinnsats har blitt veldig bra.

Du skriver i annonsen at releet til tilt'n er defekt. Hadde jeg vært kjøper, så hadde jeg vel sagt til meg selv at hvilken garanti har jeg på at det er releet, og ikke "hele skiten"?

Jeg ville nok ha vurdert å senke prisen betraktlig (og lagt med hengeren). Jeg ville ikke brukt et firma til å sette båten i stand for salg, det regnestykket går nok i minus.

 

Lykke til, og håper du får en del svar her som kan hjelpe deg.

/per

Link to post
Share on other sites

Hva mener dere om prisen og trur dere det vil være lønnsomt å få båten shinet med et firma, eller er det bare en dårlig tid å annonsere på??

 

Nå var det vel mye kritikk her syns eg.

 

slik eg anser det vil båten bli strøken dersom en bruker ca 10 timer og 6-7000kr. Jeg har dessverre ikke denne tiden tilgjengelig nå, men ser vel ut til at eg må vente til våren og ta jobben før salg.

 

Du spurte, og har fått svar.

 

Så denne båten koster egentlig 72 000,-. Er det mulig å ikke ha 10 timer til å sette i stand en båt man ønsker å selge?

 

Lykke til med salget.

Link to post
Share on other sites

Det er kanskje ikke så lurt å være så "ærlig" i annonsen.?
[/quote

 

Det jeg mener med å være ærlig er bare det du forteller her på forumet. Som f.eks. dette med defekt rele.

Båtens og motorens tilstand harmonerer ikke med alder, og kjøpere ønsker å vite hvorfor.

 

Garanterer deg at mange vil ringe om du setter ned prisen og gir en begrunnelse på hvorfor båten ser ut som den gjør.

 

Med beste ønsker om et godt salg.

Link to post
Share on other sites

Jeg har lagt meg ut med BP før med min oppfattning.

Jeg synes at bildene viser båtens tilstand på en ærlig måte. Hva selger og kjøper blir enig om er en sak mellom dem.

 

Det skal ikke mye arbeide til å skjule tilstanden men båten blir ikke noe bedre av den grunn. Bare lettere å selge.

 

Kanskje skrog og motor er sunde. I den situasjonen hadde jeg vurdert oppussningskostnadene - trukket fra dem og litt til på prisforlangende.

 

Jeg vil mye heller kjøpe av en ærlig mann enn en som prøver å selge et "skinnende" vrak.

Link to post
Share on other sites

I følge deg så har du ikke ti timer tilgjengelig. Skal du selge og samtidig få en ok pris så spa frem de ti timene slik at båten blir presentabel.

Mitt tips er at når du bruker mesteparten av de ti timene bare på innkjøp.

Jeg holder på med hus oppussing og annen båt som får tiden.

Det var ikke planlagt å annonsere den før platene var skiftet og rubbet, polert, skiftet rele. Men tenkte eg kunne forsøke om noen var interresert i en handel nå.

 

Siden ingen ser mulighetene får eg omprioritere litt og ta jobben.

 

Men angående pris:

Mener dere denne prisen er hva en kan oppnå for et strøkent eksemplar?? Jeg innbilte meg denne kostet rundt 100`for et strøkent eksemplar.

Mener ny koster denne rundt 160`med 50hk..

Link to post
Share on other sites

Åfydda! Åssen i svarte natta har du greid å få`n til å se sånn ut på så kort tid?

25-30.000 kanskje dersom motor er ok ellers.

 

Båten har stått ubrukt. Dårlig kvalitet på trevirket (Sri Lanka bygg)

 

Jeg har bare hatt båten i 3 år, kjøpte båten uten motor.

 

Det overrasker meg at folk på forumet her som driver daglig med gnikking og pussing og vedlikehold ikke ser at båten ikke er et vrak.. Ja den har mangler. Nå trenger den nye luker og en shining. Ikke plastarbeider eller annen tidkrevende arbeid. Å antyde 25`lapper virker på meg som en morsom spøk.

Kjenner jeg blir litt irritert, men jeg spør og får svar som en sa lenger oppe i tråden her.

Link to post
Share on other sites

hvordan kan dere si dette er et vrak? det er nå stort sett bare lakken som har reist fra treverket. ellers er den skitten og full i barnåler.. den er verken krakilert gelcoat eller noen skader ellers.

og motoren er bare litt irret på svinghjulet og fargesmitte på tennkablene. nå har eg ingen aning om prisleiet på desse men det spiller ingen rolle. synes dette her blei vel mykje hakking på pirk. Potensialet til denne ligger heilt oppi dagen og er ikkje vanskelig å sjå.

Redigert av Korsnes (see edit history)
Link to post
Share on other sites

hvordan kan dere si dette er et vrak? det er nå stort sett bare lakken som har reist fra treverket. ellers er den skitten og full i barnåler..

og motoren er bare litt irret på svinghjulet og fargesmitte på tennkablene. nå har eg ingen aning om prisleiet på desse men det spiller ingen rolle. synes dette her blei vel mykje hakking på pirk

Takk for litt støtte :flag:

 

MEN tar til meg at så mange mener det er verdt så mye å shine den.. Blir nok en dag med skifting av plater og rubbing/polering og skifte av rele. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Nå synes jeg det er på tide at noen roer seg litt ned her. I mine øyne ser jeg en ærlig og redelig selger som legger alle kort på bordet om båten tilstand. Ære være ham for det. Når det gjelder prisforlangende så kan sikkert dette diskuteres. Men det er juo faktisk dette han spør om i innlegget sitt. For å være helt ærlig så synes jeg faktisk noen av innleggerne her er mer useriøs en selger.

Og hvis noen lurer på det, så kjenner jeg hverken selger eller båten.

 

Ha en fin kveld alle sammen

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...