Jump to content

"shine" båt før salg?


ollebolle2

Recommended Posts

Dette er jo komponenter som var på tidligere og som av ukjent årsak er skiftet. Dette bidrar vel egentlig bare til og gjøre båten mer ettertraktet i markedet og har vel liten innvirkning på pris. :confused:

Correct me if I'm wrong :smiley:

Skifte av "slitedeler/utstyr" samt erstattning av allerede eksisterende orginalutstyr anser ikke jeg som en oppgradering.

 

Derimot innstalering av f.eks ankervinsj, eller ekstra utstyr for øvrig må være å anse som en oppgradering, så i mitt tilfelle er skifte av eksosmanefoiler/risere etc ikke en oppgradering i den forstand at de gir en reel verdiøkning sett pris i forhold til nypris, disse ble skiftet da de var rustet igjen, typisk levetid på slikt er 10 år...men ekstra utstyr som ankervinsjen, led cocpitbelysning osv som båten blir utstyrt utover orginalutstyret ansees som oppgraderinger, dette er iallfall mitt synspunkt på dette.

Redigert av Ingar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hva mener dere om prisen og trur dere det vil være lønnsomt å få båten shinet med et firma, eller er det bare en dårlig tid å annonsere på??

 

 

Aner ikke hva som er rett pris på en slik båt men overasket over at den klarer å se så herpet ut etter 7 år. Siden båten bærer preg av så dårlig stell er det vel grunn til å tro at motoren heller ikke har fått mye omtanke.

Er redd du må slite litt for å finne en kjøper til denne

 

PS er dette er Sri Lanka bygg

 

Helt utrolig. ber jo bare om et råd! Helt på t....e :nono:

Vel slik jeg ser det så var det for det meste råd han fikk. De fleste mente at prisen var for høy, men når det nå ser ut til at trådstarter får solgt rundt prisantydning så hadde vi feil og han rett. Og det er jo fint for han :cheers:

 

Selv valgte jeg å kommentere båtens utseende da jeg skjelden har sett en 2001 modell som har sett så slitt ut. I mine øyne er en båt fra 2001 en "nyere" båt og ble derfor overasket over å se hvordan denne så ut. I tillegg ønsket jeg å vite om dette har noe med om det er en annen kvalitet på Viksunds Sri Lanka bygde båter i forhold til de som er produsert lokalt.

Jeg har nok ikke dekning for å hevde at motor er dårlig vedlikeholdt, men min subjektive mening er nå slik at jeg tror det ene henger sammen med det andre!

 

Ser at du pettersand også på en annen tråd kommenterer innholdet i denne tråden, men dette er et diskusjonsforum og vi kan ikke alle bare skrive skryt og gode ord om hverandres båter. Det må være lov å kalle en spade for en spade når en velger å legge ut annonsen sin til diskusjon på forumet! Og etter mitt enkle syn var svarene i denne tråden i tråd med den takhøyden vi har her på BP :sailing: Ønsker trådstarter lykke til med shining eller salg.

Link to post
Share on other sites

Jeg synes det har lite med takhøyde for diskusjoner å gjøre, men mere om tonen i diskusjonen. Jeg oppfattet at trådstarter ble frustret underveis og han vil ha faglige innspill og/eller gode råd om annonsen, og fikk faktisk noen, men godt ispedd mer og mindre kamuflert drittslenging. Barnslig!

Link to post
Share on other sites

Jeg synes det har lite med takhøyde for diskusjoner å gjøre, men mere om tonen i diskusjonen. Jeg oppfattet at trådstarter ble frustret underveis og han vil ha faglige innspill og/eller gode råd om annonsen, og fikk faktisk noen, men godt ispedd mer og mindre kamuflert drittslenging. Barnslig!

 

Synes dette dekker mitt inntrykk godt, men la dette få en ende. På denne måten fortsetter bare "drittslenginga"

Link to post
Share on other sites

Å huff"a meg...

Nå er vist pettersand blitt pottesur fordi ovehenning ba om,og fikk,litt godlynnt pepper fra medl.

Nei å nei.

Men da kan det ikke være så mye anna gæli her i væla da vel...?

Nå får vel jeg så øra henger antagelig.

Vel-vel sola har forlengst snudd snart er det atter sol og sommer og vi blir alle så glade.

Link to post
Share on other sites

Han må bare huske å legge ut bilde av pengene etter at salget er gjennomført... :wink::lol:

 

Mener at mine kommentarer om både båt og motor har vært fri for "drittslenging" selv om jeg har en annen oppfattelse av hva båt og motor er verdt slik den fremstår på bildene. Jeg har kommentert båt og motor, ikke eierens personlige egenskaper og prioriteringer. Det mener jeg må være lov når han spør om hva vi mener om båt og motor.

Hvis ikke burde han ha tilføyet at han bare ønsket positive tilbakemeldinger og oppmuntrende kommentarer, men det har han jo ikke gjort.

 

At enkelte kan ta mannen i stedenfor ballen(båten) er bestandig en risiko når man legger ut en tråd på ett forum med anonyme medlemmer. Ikke dermed sagt at det er greit, det bare er slik.

 

For å kommentere min egen verdivurdering på 30-35'.

La oss gjøre ett tankeeksperiment. Sett at du skrur motoren av båten og selger dette som to separate enheter basert på bildene.

Motor: En Yamaha 2-syl 55Hk. På Finn står det 2001-modell. Jeg er ingen Yamaha-ekspert, men gikk ikke Yamaha over til 3-syl mye tidligere enn det? Jeg ville gjettet på begynnelsen av 90-tallet. Da vil prisen være rundt 12-15 000,- for ett greit eksemplar. JEG vurderer altså motor til eldre enn 2001. Tar jeg feil betinger det en høyere verdi.

Båt: Ut fra bildene er båten i en bedrøvelig tilstand rent estetisk. Vi har forskjellige syn på hvordan en båt skal se ut. Etter mitt syn ser den bedrøvelig ut. Jeg ser helt klart ett potensiale, men jeg betaler ikke ut fra hvordan en båt KAN bli, jeg betaler ut fra hva jeg ser i dag. Lukene mangler, alt treverk er ødelagt i overflaten og må skrapes dypt ned for å få fram friskt treverk. Med unntak av endeveden som man antageligvis aldri får helt bra igjen. Bunnstoffet er klint på i nærheten av vannlinjen, det står vann/is i båten osv. En del grove riper og sår i gelcoaten. Skal man ha den strøken utvendig er det sparkling og lakkering som må til. I tilleg er den grønn, som vel ikke akkurat er noen motefarge i disse tider.

Hvis man bare ser på bildene, vil jeg tippe 15-20 000,- som en grei pris på skroget.

Alt dette er MIN verdivurdering hvis JEG skulle kjøpt den. At andre, ikke minst kjøper som i følge Ovehenning skal gi 60 000,- har en annen verdivurdering, er helt OK. Vi tenker forskjellig.

 

Kjempeflott (og uventet) at Ovehenning får 60', og jeg håper at både kjøper og selger er fornøyd med handelen. :yesnod:

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fikk du solgt den Ove Henning ??

 

Vi er enige pr telefon. Kjøper er også sjømann og skal hjem 11.02. Dette skapte litt problem ettersom jeg ikke er hjemme da. En annen ting er usikkerheten ved en muntlig avtale.

 

Vi ble da enige om at jeg fyller ut kjøpekontrakt og sender kjøper pr mail. Han fyller inn sine personalia og "skriver under elektronisk" i signaturfeltet. Ved å returnere kontrakten i løpet av dagen, har vi en bindende avtale.

 

Halvparten av pengene (30.000) blir innbetalt min konto innen fredag, resten til min kone ved henting ca 11.02.

 

Bør jeg ha betenkeligheter med en slik ordning?

Link to post
Share on other sites

En kan vel legge vekk videre diskusjon omkring verdi og tilstand. Bilder lyver og en kan aldri få et fullt inntrykk uten å se båten.

 

Jeg burde nok tenkt litt mer på utforming av annonsen og ordleggingen av trådstarten, men som sagt så er vel dette på tide å legge vekk nå.

Link to post
Share on other sites

Bør jeg ha betenkeligheter med en slik ordning?

 

Nei, da har du mottatt alt før du har levert båten til kjøper.

 

Ved salg av forrige båt fikk jeg ca 75% ved overlevering, resten skulle betales 2 mnd senere. Naivt av meg, men kjøper overholdt det han hadde sagt. Hadde en kontrakt på dette, men har i andre sammenhenger opplevd kjøpere med "vond i viljen".

 

Gratulerer med salget, håper oppgjøret skjer som dere avtaler.

Link to post
Share on other sites

Den ordnigen burde fungere greit, selv brukte jeg payex på finn.no når jeg kjøpte siste båten. Veldig trygt og greit for begge parter

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med salget!

 

Jeg var en de som mente 30k var mer enn rimelig ut i fra det bildene viste. Dette er min mening. -og ja, jeg er nok noe over gjennomsnittet pirkete, så en båt som så slik ut ville nok ikke jeg kjøpt, nærmest uansett pris. Jeg ville derimot gjerne betalt lang mer enn prisantydningen for en strøken båt som var pent og omsorgsfullt behandlet og vedlikeholdt av sin eier om jeg var i markedet for en slik :yesnod:

Så for meg er det komplett uforståelig at noen blar opp 60k for et så slitent eksemplar i dagens marked når det finnes så mye annet under 100k som har blitt tatt godt vare på.

 

Men dette er nå min mening.... Det viktigeste er tross alt at kjøper og selger er fornøyde :smash:

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Så lenge du får alle pengene før den er levert er jo det flott, men sjekk fysisk på kontoen at dem er overført og kommet inn. En kvittering i fra nettbank kan være produsert.

 

Overføring i mellom to banker via nettbank tar som regel 2-3 virkedager. Og det er lett og være snill og sende båten avgårde å stå igjen med en nettbankkvittering som er null vært. Sier ikke at kjøperen din er en luring, bare kjekt og være sikker... Sånne ting som er greit å avklare før datoen kommer, da den skal hentes.

 

Lykke til,.

Hilsen Anders Haaby

Link to post
Share on other sites

Da er det formelle i orden. Kontrakt utvekslet og da gjenstår kun det viktigste; at penger kommer på konto og sluttoppgjør/levering av båt om knappe 2 uker :smiley: Antar nå dette går i orden..

 

Jeg er ikke kjempefornøyd med pris, men tonen i denne tråden har nok senket mine forventninger.. Så totalt sett så må jeg si meg fornøyd.

Link to post
Share on other sites

Motor: En Yamaha 2-syl 55Hk. På Finn står det 2001-modell. Jeg er ingen Yamaha-ekspert, men gikk ikke Yamaha over til 3-syl mye tidligere enn det? Jeg ville gjettet på begynnelsen av 90-tallet. Da vil prisen være rundt 12-15 000,- for ett greit eksemplar. JEG vurderer altså motor til eldre enn 2001. Tar jeg feil betinger det en høyere verdi.

 

Yamaha begynte i 97 og produsere 55 syl to-takt igjen, etter at de sluttet engang på åttitallet. de 55 yam jeg hadde mener jeg var 98/99 modell, men om de ble produsert i 01 vet ikke jeg.

Dette er en kanon motor med godt fraspark.

 

forresten: Gratulerer med salget, jeg synes du skal være godt fornøyd med salget. For håpe ikke "google slurpen" kommer å tar deg i løpet av de to ukene. selger vill sikkert sitte å prøve skaffe seg informasjon om båten han har kjøpt og hvordan skaffe reserve deler. For da havner han i denne tråden, kontrakt eller ei :wink:

Redigert av fjordbris (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...