Jump to content

"shine" båt før salg?


ollebolle2

Recommended Posts

Litt merkelig tråd dette......trådstarter sier at han bør få kr...for båten, De fleste andre rister på hodet....likvel fortsetter trådstarter å male om hva han skal gjøre, ikke gjøre, skal gjøre, ikke har tid, skal ta seg tid, jo nå skal han pusse opp. Har jo pusset opp endel båter opp gjennom årene.

 

Men, når noen sier at han ikke får så mye for båten som han velger å ville ha, så blir han sur, fornærmer og næmest føler seg trakassert.

 

Nei, dette var trist lesning. Du får ikke mine lykkeønskninger om å få prakket denne haugen av en båt på et naivt menneske.

 

Jeg syns faktisk at bare det å spørre om ..."skal jeg shine båten før salg" vitner om tja...hva kan det vitne om?

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke noe peil på jeep markedet - så jeg skal ikke si hva som er riktig pris for denne båten. Men sannheten er at de fleste kjøper båt med hjertet ikke med hjernen, så om noen blir "forelsket" i båten når de ser den, vil de være villige til å gå opp noen prosent. Slik som båten fremstår nå vil de ikke være mange som bare må ha den.... Om jeg var deg ville jeg satt av 5-10 lapper, og lagt ned en del arbeidstimer i den. avertert den til salgs midt i mai eller deromkring. Det er ikke mange som kjøper båt nå for tiden.... Da vil du kunne få en god pris for den..

Lykke til..

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Mitt råd er enkelt; omprioriter dine oppgaver/plikter og bruk den tiden det tar å sette den i presentabel stand, fiks luker og bytt releet til tilten slik at alt fungerer mekanisk og ser best mulig ut kosmetisk. Du skal ha en svært svært godt betalt jobb for å få mere igjen (netto) for den tiden du bruker på det.

Bruk hengeren som noe du lar gå med på kjøpet til slutt, forhandlingsrommet ditt, og sett en realistisk pris på båten. Usikker på hva det skal være, men kan ikke skjønne hvorfor du ikke skulle kunne få 50.000 kanskje mer, for denne pakken når jobben er gjort og solen skinner igjen til våren.

 

Lykke til uansett!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg aldri vært noen tillhenger av disse forvokste jollene :wink: og vet derfor ikke hva verdien er på slike, men har sett litt på finn for og gjøre opp en mening, ser at det ikke ligger noen slike/tillsvarende i denne prisklassen, men alikevel får du ikke solgt,nå er ikke markedet på topp akkurat, og når først noen skal kjøpe noe tror jeg de velger noe som er i orden.

Sett den i stand du! og prøv igjen,men husk! Verdien på båten er aldri mer en hva markedet vil gi :yesnod:

Norske båter er best!

Link to post
Share on other sites

Ikke rart responsen på den båten der er dårlig. For det første er det kjøpers marked om dagen. Båtene går normalt for under den prisen som er satt. Og det er ikke akkurat rett tid å selge båt....

For andre er båten antagelig i grei stand selv om båten ikke ser ut i måneskinn. For de som har prøvd å vaske å polere en så ru og møkkete gelcoat, betaler ikke akkurat hva det er for å få en slik trivelig jobb...

I tillegg er det endel defekte ting og mangler, som trekker ned. Mye. Og når jeg ser hvordan båten er festet til hengeren foran slår det meg at eieren av båten kankje ikke vet alt for mye om båt, eller er likegyldig over hvordan ting gjøres eller behandles. Det samme gjelder tilhengeren den står på, som tydlig bøyer seg.

Båter som har stått lenge trekker ned. Og hvertfall når båten ser dårlig behandlet ut.

Pris som den står..... tror ikke 30-35 tusen er urimelig på noen måte.

Link to post
Share on other sites

Ikke for å legge stein til byrden, men er virkelig den motoren fra 2001?

Trodde Yamaha 2 sylindret 55hk var en mye eldre motor, og at det er rimelig mange år siden Yamaha gikk over til 3-sylindret på 50/60/75 Hk-motorene.

Men jeg er ingen Yamaha-kjenner, bare så det er sagt.

Link to post
Share on other sites

Dette var en festlig tråd. Mitt første inntrykk var ikke så bra av båten, da den ser litt "sliten" ut. Tror nok måten du har tatt bildene på som gjør det værre en det er... Om jeg skulle ha solgt denne båten tror jeg nok jeg hadde spylt av det værste, flyttet den ut på en plen eller et annet sted med ryddig bakgrunn og tatt et bilde i fra fronten på båten og bakover, gjerne litt høyt så ikke så mye bunnstoff hadde blitt med. Bilder under motordekslet hadde jeg latt være. Om du hadde velformulert en tekst der du hadde skrevet at vedlikehold ikke er det artigste du driver med og at det er en del forefallent som må fikses, uten nødvendigvis å dokumentere det med bilder ville du vekket folks interesse.

 

Lagde et lite forslag da jeg kjeder meg noe fryktelig og er fyllesyk i dag...

Sjekk Finn http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=16176128

 

Om dette er den riktige måten er noe annet, men responsen vil jeg tro hadde vært større. Og når folk ringer og spør er det bare og være ærlig, da har du ikke lurt noen. 50-60 får du får denne bare du treffer rette personen. Alle liker og prute, og blir du med på notene ned i mot 60 vil kjøper føle at han har gjort et godt kjøp og at han ( eller hun ) kan bruke disse prutepengene til oppussingen. Og selvfølgelig skryte til kompisene at han ( eller hun ), hadde greid å pruta ned nesten 10 lapper....

 

Lykke til

Redigert av Anders Haaby (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da er båten kommet på et lokalt båtverksted.

 

De skal:

-skifte platene til stuverommet

-pusse olje teaken

-nytt bunnstoff

-rubbing/polering

 

Pris for jobben kr 4000 i arbeidspenger + materialer. Ca 2500 for platene i plast og ca 1000 for bunnstoff/rubbing/polermiddel. Tilsammen Kr 7.500 med forbehold om material kostnader.

Var en grei pris syns eg etter diskusjonen her å dømme.

 

 

Tilbake til start på tråden:

 

Mener dere 65.000 er det en kan oppnå som max for en slik båt i dagens marked??

 

Som jeg har forsøkt å forklare tidligere så jeg desse båtene forrige sommer fra 90 og oppover, men det er jo ikke samme markedet lenger..

 

Om noen seriøst mente 25-30 var det oppnåelige for denne båten må jeg si det merkelig for en 18 fots skjærgårdsjeep som ny koster 150-160.000, men ser at bildene gjorde båten svært dårlig.

Link to post
Share on other sites

Synes dette var et meget klokt valg ovehenning :yesnod:

 

Forumlivet blir du vant til, folk spissforumulerer seg, uten at de mente noe vondt med det. Ingen grunn til å ta seg nær av det, og gå i forsvarsposisjon :wink: (Tro meg, vi er mange som har gått i den fellen :lol: )

 

Husk også at selv om nye deler koster 3000kr, så er pristapet ved et salg mye, MYE høyere.

Som sagt, tror du har gjort et meget klokt valg.

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Hva markedet er villig å betale er rett pris ja, her er mitt eksempel på det;

 

1999 modell sea ray 215 ec med 5 liter v-8 forgassermotor, timetall 223. Ingen feil eller defekter ("som ny")

 

2007: Prisforlangende 290.000,- Fikk den for 285.000,- Oppgraderte den samme år med utstyr for ca 25.000,- blant annet trådløs fjernstyrt ankervinsj.

 

markedsverdi 2007 etter dette antaes da å være ca 300.000,- +

 

2008: Motor skiftet manifoiler/risere + vannsirkulasjonspumpe, verdi ca 17.000,-

 

2009: Båt fremdeles i god stand (pent eksemplar), skjønt litt mer kosmetiske feil en ved handel i 2007, motor trenger trolig skifte av drivknute, motor har tomgangsproblem ved kaldstart i fuktigt vær, trolig forgasserproblem eller tenningsproblem timetall 460, reperasjonskostnad ved selvutførelse trolig under 5.000,- Ved verksted trolig 10-15.000,-

 

Båten annonsert til 235.000,- Ønsket 215-220.000,- Har nå en handel på gang etter lite interresse, avtalt pris 200.000,- slik den står uten noe garanti vedrørende feil/mangler.

 

Dette er min pekepinn på dagens båtmarked, verdidropp på ca 30% på 2 år :rolleyes: Men så har jeg da også benyttet anledningen til selv å gjøre en "god handel" :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Hei SeaRaymond,

 

Nå ble jeg overrasket!! Dette kan jo sammenlignes med bruktbilmarkedet, og det er jo helt sprøtt med tanke på prisfall.

 

Jeg er ganske fersk når det gjelder båtlivet i fritids sammenheng. Lurer derfor litt på hva en skal ta med i verdiøkning på en båt. Har vært inne på finn.no og sett litt på båter der, enkelte annonser er det listet opp vannvittig mye som er skiftet. Det du nevner som bla skifte av manifolder/risere. Dette er jo komponenter som var på tidligere og som av ukjent årsak er skiftet. Dette bidrar vel egentlig bare til og gjøre båten mer ettertraktet i markedet og har vel liten innvirkning på pris. :confused:

Correct me if I'm wrong :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jeg fekk inn et bud i går kveld på 60`for båten med henger som den er. Han var og så på båten for en uke siden, men han virket ikke interresert når han for. (spill for å kunne prute sikkert.)

 

Litt dumt å sette båten inn for shining en dag og hente den ut igjen den neste (de har ikke begynt på den), så er litt usikker på om eg skal akseptere budet eller la timg være nå som planlagt og selge til våren..

 

Hadde budet kommet en dag før, ville det vore lettere å bare la den gå og bli ferdig men..

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...