Jump to content

Forankring av flytebrygge


robust

Recommended Posts

er det noen her som har gode tips/sider om forankring av flytebrygge og landgang?

skal bygge en liten brygge på 2x5 m men vet ikke helt kossen eg skal ligge den ut

eg vet at eg ska krysse tau/kjetting

men hvor langt ut skal eg ha loddene og hvor tungt skal de være osv osv

brygga ligger i en vik med bølgedemper som tar mesteparten av bølgene, men er litt vind

 

og er det noen som vet om noen bra sider som har billige hjørnebeslag?

 

setter stor pris på alle tips og innspill :sailing:

Link to post
Share on other sites

Eg vil anbefale deg, om mulig, å bruke stag som er festa i land. Da slipper du å tenke på på forankring som ligg under sjøen som treng vedlikehold av dykker.

Greit det, men med en middel stor båt på en plass med litt vind og bølger så holder det ikke mål.

Ha alltid kryss fortøyninger og gå mer enn 45 grader sjøens dybde ut med ilene. Nå vet jeg ikke hva slags båt du skal ha men har du en eller to båter som er 20 til 35 fot, så bruk minst et par iler på 250 kg med stag igjennom som får feste..

I land borer du 2 hull med landgangens bredde, som du setter øyebolter fast med ekspansjonsbetong, som du etterpå trer en galv jernstang igjennom og inn i øyenboltene i landgangen. Har brukt det samme i snart 11 år og fungerer bra ennå. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Innleggene og henvisningene ovenfor gir gode råd. Men det var ett av dine spørsmål jeg ikke fant svar pål. Derfor forteller jeg hvordan vi tenkte da vi laget flytebrygge ved vår hytte i Lofoten.

 

Brygga er 3 ganger 8 meter og ligger på er værhardt sted. Sommeren er grei, men om vinteren kan det komme stormer med stor bølgehyde og også stor flo. Løsningen på vinterens problemer ble at vi rett pg slett løsner fortøyningene fra land om vinteren og lar flytebrygga ligge på svai. Det har fungert fint så langt, men vi venter fremdeles på den store stormen. Det hører med til historien at ingen av forsikringsselskapene vi var i kontakt med ville forsikre brygga.

 

Så til spørsmålet ditt som jeg ikke fant svar på i innleggene over. Det er nemlig hvor langt ute daumennene skal plasseres? Hvor store de skal være har jeg ikke noe begrunnet svar på, men vi brukte 10-liters malingsspann som vi fylte med betong.

 

På spørsmålet om hvor langt ute disse daumennene skal være tenkte vi slik. Vi ønsket at disse betongklossene skulle være over bunnen hele tiden, så lengden fra flytebrygga ble litt mindre enn dybde ved fjære sjø.

 

Rag

Link to post
Share on other sites

Hei.

Det hører med til historien at ingen av forsikringsselskapene vi var i kontakt med ville forsikre brygga. Jeg har fått min flytebrygge forsikret hos sparebanken 1 nord norge.(har hatt 1 stormskade på den gamle brygga og en på landgang fikk dekket det meste av tapet)

Har selv en flytebrygge som er 2,5x12m galvanisert den kjøpte jeg fra et oppdrettsanlegg, kjempe stødig og solid brygge.

Er også enig med deg angående festing av brygga, Jeg ville ikke brukt stag ut hvis det er fare for stor flo og storm rett på bryggen. Hadde en nabo ved siden av oss som fikk sine 4"stag knekt på stormflo.

hilsen festus

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...