Jump to content

Sjøen For Alle, Lillestrøm 13. - 22. mars 2009

roaldbj

Recommended Posts

2009messe174.jpg

Ingen tvil om at dette hadde vært mitt førstevalg av seilbåt dersom jeg skulle begynt å seile som 25-åring.

Selvsagt, den 25 åring som ikke kan bruke en drøy million* på en seilbåt, er neppe noe tess.

* 795 000 er prisen med riggen levert i kasser, uten bunnstoff og " klargjøring " samt levert i en kålåker midt i Tyskland et sted...

Suzuki

No boat needed..

2009messe206.jpg

Jeg har fått tilbud om å bytte min håndholdte VHF til HX750E. Har noen erfaring med denne VHFen?

2009messe200.jpg

Ganske flott batteri på denne VHFen - den flyter.

2009messe201.jpg

Sikkerhetsutstyret har utviklet seg i positiv retning.

2009messe202.jpg

Her er enda mer personlig sikkerhetsutstyr ombord.

2009messe203.jpg

Jeg synes denne trawleren har vel flat skrogutforming - lurer på om den ruller mye?

2009messe204.jpg

Vetus er vel de første som laget baugpropeller. Jeg husker at min båt levert i 1985 hadde Vetus baugpropell.

2009messe205.jpg

Vetus i Nederland har omfattede kontakt med TNO universitetet. De har i samarbeid utviklet en ny type stillegående propell med seks blader. Denne er visstnok kopibeskyttet. Dermed kan ikke Sleipner Motor eller andre produsenter levere denne på mange år.

Det er vel ingen tvil om at det var Vetus som startet utviklingen av baugpropeller og at Sleipner Motor bare har koipiert Vetus.

Vetus har mulighet for å bytte kullbørster med svært enkle håndgrep - dette er atskilleg mer besværlig hos Sleipner.

Var innom messa i dag, tok VHF kurs med eksamen der i dag.. (besto, hadde 1 feil.. og den feilen var en dum feil, jeg som hadde lest feil)..

Jeg syns messa i år var tynn.. det var mye luft mellom stand'ene.. var faktisk et par greie priser på "stæsj", men ikke så mye..

Jeg endte opp med en slik stekeovn til å sette på gass-bluss, oppvaskstativ, bunnstoff og en bunke med kataloger.

Spiste en god middag og satte kursen hjemover mot sørlandet, sol og vår.. (spiste IKKE inne på messa, 35 kroner for en 0,4 med dau brus :( (ran).

Men med bestått VHF og konsesjon i boks, samt de småtingene som jeg fikk ordnet, så er jeg straks klar til vårpussen neste helg. :D

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Takk for alle de flotte bildene Roald. Jeg prøvde også å ta noen, men ser at du allerede har publisert nesten samme bildene i innlegg #84 i denne tråden. Jeg ble iallefall mest imponert over adriatic 40 Fly. Spesielt fordekket var lekkert. Men både flybridgen og stigen opp var ikke like gjennomarbeidet. Jeg diskuterte det med en på standen, og han innrømmet at de ikke hadde prioritert fly'en i denne omgang. Men uansett en av messas fineste båter.

Brukte som vanlig mye tid i Galeon 330. Det er en flott båt. Men i en ellers veldig smart båt, stusser jeg alltid over denne detaljen:

330fly.jpg

Jeg forstår ikke hvorfor de ikke utnytter denne plassen bakom sofaen på fly'en bedre. Det må være mulig å trekke sofa og targabøyel lenger bak. Men det vil kanskje ødelegge linjene?

Var inn på messa og drømte i går. Var spesielt spent på to båter: Adriatic 40 og Marex 370. Marex var en flott båt på mange måter, men stusset over mangel på stueplass i kabinene. Tror det blir mange løse bager i en slik båt og det skal ikke være nødvendig i dette segmentet. :nonod:

Vi var tre kamerater inne i går og hadde Adriatic 40 som favoritt ut i fra en helhetsvurdering. Bl.a. synes jeg tanken rundt flybridgen har mye for seg. Ikke mulighet for å lesse den full av folk under overfart og særlig det at den er trekt tilbake slik at båten får en slags kombinasjon av hardtopbåt (med stor luker) og flybridge. Generelt luftig og mye plass. Som fan av Helge Duus sine båter synes jeg han innfrir i høyeste grad også med denne! :yesnod:

Jeg ser at publikumstallet før messas siste dag er 18.5 % lavere enn på tilsvarende tid i 2008.

Jeg snakket med en representant som selger Skipsplast. Han fortalte at de innen lørdag kveld hadde solgt 18 båter på messa og at dette lå over fjordårets salgstall. Jeg snakket også med noen andre representanter for store norske produsenter som hadde solgt godt i år.

Ser nå litt gjennom flere bilder som skal legges ut, deriblant den båten jeg likte best på messa i år.

Jeg har ikke talt antall nye båter på messa i år, men jeg synes det har vært imponerende mange nye modeller.

Dette er den beste messa jeg har vært på. Jeg har nå bak meg 4 lange dager på messa og har fått tid til å studere mange detaljer. Det har vært svært mange hyggelige og informasjonsvillige aktører på messa.

For de som ønsker seg fritidsbåt i området omkring 25 fot må messa være et eldorado.

Jeg ser at det er flere kritiske kommenterer til messa i denne tråden, så det er tydelig at vi "ser" forskjellige ting.

Som vanlig en meget flotte bildeserier fra roaldbj.... :flag:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

2009messe209.jpg

Dette er nok min favoritt på messa i år: Fjord 40 Cruiser med 2 x IPS Volvo D6, toppfart over 40 knop. Bygd av Hanse som eier Fjord.

2009messe210.jpg

Flotte dollbord.

2009messe211.jpg

Innfelt trapp.

2009messe212.jpg

Enkelt å få frem trappestegene.

2009messe213.jpg

Flott gripetak på taket.

2009messe214.jpg

Fordekket.

2009messe215.jpg

Den største baugkassa jeg har sett. Ståhøyde i kassen.

2009messe216.jpg

Her er kasse for gassboksen nede i baugkassa.

2009messe217.jpg

SB akter i cabinen.

2009messe218.jpg

Fine skap "overalt".

2009messe219.jpg

Toilett i stort baderom.

2009messe220.jpg

Soverom i forpiggen.

2009messe221.jpg

Soverommet.

2009messe222.jpg

Soverommet.

2009messe223.jpg

Soverommet.

2009messe224.jpg

Strømtavle ved trappa ned fra cabinen.

2009messe225.jpg

Stuerom i trappa.

2009messe226.jpg

Hovedstrømtavla i trappa.

2009messe227.jpg

Dusjen.

2009messe228.jpg

Hovedvasken på badet. Skap har masse lys.

2009messe229.jpg

Jeg trer det var 3 slike store klesskap ombord.

2009messe230.jpg

Dette er sidelugaren - elegant.

2009messe231.jpg

Fantastisk førerposisjon.

2009messe232.jpg

Gedigen gassovn.

2009messe233.jpg

Flott dobelkum.

2009messe234.jpg

Flott plassert stort kjøleskap.

2009messe235.jpg

Førsteklasses utforming av skuffer og glideskinner.

2009messe236.jpg

Skap.

2009messe237.jpg

Cabinen sett fra akterdelen, mot BB.

2009messe238.jpg

Cabinen sett aktenfra mot SB.

2009messe239.jpg

Jeg synes dette emblemet er stilflott.

2009messe240.jpg

Rommet ned til bl.a. elektrisk utstyr, vanntanker og dieseltank.

2009messe241.jpg

Frem til el-rom.

2009messe242.jpg

Dieseltank - 1000 l. Skulle gjene sett den på 2000 liter.

2009messe243.jpg

Flott inngangsparti.

2009messe244.jpg

Flere fine detaljer.

Fjorden har flaps. Jeg håper jeg får anledning til å seile med denne båten engang.

Jeg er helt fan.

Her er det flott håndverk, gjennomtenkte løsninger.

Det er visstnok produsert 52 stykker av denne, hvorav 2 til Norge.

2009messe246.jpg

En av de båtene jeg har brukt mye tid på i denne messa er en monteringsbåt fra Windy: suksessen Windy 25 Mirage.

Her er bare skroget plassert med monterte deler som brukes ombord. Dette betyr at vi kan se hvordan forskjellige deler er montert ombord.

2009messe247.jpg

Jeg ble litt overrumpålet over at det benyttes 90 graders bend - det er jo å be om "forstoppelse". I vår båt er det vel ingen 90-graders bend. Er det vanlig å bruke så skarpe bend på norske båter?

2009messe248.jpg

Flott størrelse på mannelokket - tror at det er septikktanken?

2009messe249.jpg

Endel fine kabelgater - men mitt intrykk er at seilbåter lager flere kabelgater?

2009messe250.jpg

Motorrommet med batterier.

2009messe251.jpg

Fine skottvegger mellom delene i båten. Kunne lagt ut atskillig flere bilder, men det beste er vel å obsevere dette selv.

2009messe247.jpg

Jeg ble litt overrumpålet over at det benyttes 90 graders bend - det er jo å be om "forstoppelse". I vår båt er det vel ingen 90-graders bend. Er det vanlig å bruke så skarpe bend på norske båter?

Jeg så vel flere ting ut av bildene. Korte 90-grader bend senker væskehastigheten, gjør det lettere for kavitasjon, at saker henger seg opp og gjør det til en prøvelse å stake. På sett og vis som prosjekter stort sett opptrer, nye koster kommer inn som ikke har lært noe som helst av tidligere tabber. I Hulda blir det heller ikke eventuell septik i aluminium.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...