Jump to content

Sjøen For Alle, Lillestrøm 13. - 22. mars 2009


roaldbj

Recommended Posts

RS «Uni Oslofjord»

Redningsselskapets frivillige Sjøredningskorps deltar med en fullt utstyrt redningsskøyte som du kan gå om bord i. Redningsskøyta «Uni Oslofjord» er en av de nyeste, og mannskap vil være til stede og kanskje inspirere deg til å gjøre en aktiv jobb for sjøsikkerheten.

 

hentet fra programmet til messa. Kan kanskje være interessant å se hvordan en slik båt ser ut fra innsiden. Tilsvarende båter finnes i Oslofjorden i Moss (RS Sundt) og i Tønsberg (RS Simrad Færder). Alle er bemannet med frivillige mannskaper som legger mye fritid på dette og er et godt suplement til de faste båtene.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg kommer innom Uni Oslofjord i morgen. Jeg er blant de første inne i hallen.

Jeg fikk nettopp overlevert den nye Seatronic katalogen for 2009.

Den er på 140 sider.

Her er det "desverre" alt for mye interessant.

Spøsmålet er hva som blir årets oppgradering/vedlikehold/nyervervelse.

Jeg kunne godt tenke meg Nasa MOBi over bord alarm hvor man kan ha opptil 8 sensorer (dvs for 8 personer ombord). Når en faller i vannet med denne så går MOB alarmen.

Har også sansen for Nasa Meteoman værstasjon.

Heldigvis slipper jeg å vurdere kartplotter/radar/ekkolodd.

Seatronic har en rimelig USB GPS mottager (kr 590) - trolig Haicom.

Weather infoboksen som Bitteliten kjøpte på messa i Dûsseldorf koster i Norge 3990.

På belysningssiden er det mye spennende.

Her er det mye lesestoff for kvelden.......

Jeg tror dette er den beste katalogen som Seatronic har laget!! Flott at noen står på i disse "finanstidene".

Link to post
Share on other sites

Jeg skal innom messa i løpet av neste uke på dagtid. (dra tidlig fra jobb)

Må nesten benytte gratisbilettene og kjekt å kunne gå rundt å sjekke priser på forskjellig utstyr man kanskje har lyst på etterhvert. Har ikke budsjett til å handle så mye nå første sesongen av ting som er "kjekt å ha".

Trenger et par oppblåsbare flytevester med selefeste, sånn redningstau som går langs skipet (som man fester selen i, men som jeg ikke husker navnet på), et sett regntøy (seiltøy), seilstøvler, et par fleasegensere eller jakker med flyteelement og kanskje... pokker... der var det ikke mer penger gitt... Jaja... uansett kjekt å danne seg et bilde av hva ting koster.

Når jeg var der i fjor, var jeg snekke-eier. Nå er jeg seilbåteier og det er helt andre ting jeg må se på.

 

Kjekt å ha ønskelisten klar når Julenissen er å sjekker. (Jeg har en teori om at han er den eneste som kan styre lottokulene... så nå er det bare å være snill resten av året og begynne å tippe lotto.)

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Hei dokke, fint å sjå interessa for messa. Dei norske produsentane er spente på innstillinga til potesielle båthandlarar i år, å leve eller ikkje! Så støtt opp dei av dykk som kan. For meg i Ålesund vert dette for langt å reise, har ikkje fridagar å bruke, men kjem til å fylgje med i strengen, så last gjerne inn bilder av ulike nyheiter.

Link to post
Share on other sites

Jeg fikk nettopp overlevert den nye Seatronic katalogen for 2009.

Den er på 140 sider.

Her er det "desverre" alt for mye interessant.

Igår bestillte jeg Seabrake drivanker fra England til 151 GBP og regner med at jeg må betale moms i tillegg.

Idag ser jeg samme sak som nyhet i Seatronic katalogen til 1490 NOK !! Fortærende !! :headbang:

 

Men jeg får bite det i meg og heller glede meg til å teste det ut.

Skal være veldig bra å bruke under normal gange - å taue etter seg i medfølgende sjø.

 

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Til både min og mange av utstillerenes forundring stengte messa klokka 18:00 i dag. Stod og snakka med Hansvik senior da de opplyste at det var et kvarter til messa stengte som meg hadde han trodd den var åpen til 20:00, det samme sa de på Furunostanden da jeg snakket med dem på vegen ut. Har vært på messa åpningsfredagen i flere år nå og de har alltid tidligere hatt åpent til 20:00.

 

Heldigvis hadde jeg gratisbilett og var på vei nordover på E6 uansett, får ta en tur igjen i neste uke. Er gratis noen av dagene i neste uke med Eurobonus Gold.

Link to post
Share on other sites

Var også en tur i dag, synd at messa stengte så tidlig som 18.00 skulle gjærne hatt et par timer til. Var forøvrig kjempeimponert over den nye NordWest 37, fantastisk fin båt. Var veldig skuffet over Den nye Bavarian, den var ikke pen og det var et forferdelig handtværk og dårlig materialkvalitet. Hastværksarbeide er vel det rette ordet.

Redigert av Finn Erik Helberg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ankom messa 08.50. Slapp inn litt etter kl 9. Det ble over 500 bilder. Legger ut noen her. Som dere vil se fokuserer jeg på to motorbåter. (tekst oppdateres utover kvelden)

 

2009messe1.jpg

Dette var den eneste motorbåten utenfor messelokalene.

 

 

2009messe2.jpg

 

Dtete var den eneste seilbåten utenfor messelokalene - jeg tror nok seilerne er mest misfornøyd med denne messa..... svært få seilbåter.

 

2009messe3.jpg

 

Moody har et par seilbåter - med sitt valg av baugpropeller.

 

 

2009messe4.jpg

Håper jeg kommer innom denne søndag - eller til uka. Svært mange mennesker her i dag.

 

 

2009messe5.jpg

Denne skal jeg skrive mer om i morgen.

 

 

2009messe6.jpg

 

Her er akterpartiet på den nye Bavarian - flott.

 

 

 

2009messe7.jpg

 

Bitteliten ville kanskje henge seg opp i denne detaljen?

 

2009messe8.jpg

Denne flåten er flott i skjærgården.

 

 

 

2009messe9.jpg

 

Litt mer utsnitt av flåten.

 

 

2009messe10.jpg

Bavaria anonserer med flere gode tilbud.

 

 

 

2009messe11.jpg

Jeg tror dette var den eneste seilbåten til Bavaria i år?

 

 

 

2009messe12.jpg

 

Normar/Beneteau har to båter på messa.

 

 

2009messe13.jpg

Spenstig form på bøylene.

 

 

2009messe14.jpg

Baugpropellen til Monte Carlo. Ganske lik Bavaria 37.

 

 

2009messe15.jpg

Koselig med Långsjå Snipan.

 

 

 

2009messe16.jpg

 

Så blir det noen bilder av Viknes 1030 FB.

 

2009messe17.jpg

Her er baugpropellen.

 

 

2009messe18.jpg

 

Flott akterparti.

 

2009messe19.jpg

Her kan man virkelig slappe av når det er gråvær ute - og samtidig være ute.

 

 

2009messe20.jpg

 

FB.

 

 

2009messe21.jpg

 

Mer fra FB.

 

2009messe22.jpg

 

 

 

2009messe23.jpg

Sittegruppe FB.

 

 

 

2009messe24.jpg

 

En av sidesalongene.

 

 

2009messe25.jpg

Førerposisjon.

 

 

 

2009messe26.jpg

Litt overrasket over montering av kompass - representant sa at dette var uproblematisk.

 

 

2009messe27.jpg

Sidelugar.

 

 

2009messe28.jpg

Kapteinens forlugar.

 

 

2009messe29.jpg

Vask og dusj.

 

 

2009messe30.jpg

Trapper med oppholdsplass for sko eller annet.

 

 

2009messe31.jpg

Integrert akteranker.

 

 

2009messe32.jpg

Fine sammenføyinger.

 

 

2009messe33.jpg

Brede dollbord.

 

 

2009messe34.jpg

Jeg ville i tillegg likt å ha plass for vinsj i baugen, men smak og behag.

 

 

2009messe35.jpg

 

 

 

2009messe36.jpg

 

 

 

2009messe37.jpg

 

 

 

2009messe38.jpg

 

 

 

2009messe39.jpg

 

 

 

2009messe40.jpg

Se neste båt: Marex, 37 fot.

 

 

2009messe41.jpg

Imponerende akterparti.

 

 

2009messe42.jpg

Flott inngang til kabinen.

 

 

2009messe43.jpg

Akterkabinen....

 

 

2009messe44.jpg

Flott benk i akterkabinen.

 

 

2009messe45.jpg

Vindu i akterkabinen.

 

 

2009messe46.jpg

Dette må vel være norges vakreste akterkabin i småbåt? BB-side.

 

 

2009messe47.jpg

Akterkabin SB

 

 

2009messe48.jpg

 

 

 

2009messe49.jpg

 

 

 

2009messe50.jpg

 

 

 

2009messe51.jpg

 

 

 

2009messe52.jpg

 

 

 

2009messe53.jpg

 

Detaljer fra skap - innvendig.

 

 

2009messe54.jpg

 

Flotte avrundinger på toilettet.

 

 

 

2009messe55.jpg

Trapp fra fremparti opp til salongen/førerposisjon.

 

 

2009messe56.jpg

Fra badet - med speilvegg.

 

 

 

 

2009messe57.jpg

 

Taket i kapteinens lugar.

 

 

 

2009messe58.jpg

 

Nydelig persienneløsning.

 

2009messe59.jpg

Flere skap.

 

 

2009messe60.jpg

 

Godt med skapplass.

 

 

2009messe61.jpg

 

Elegante vinduer - kanskje fordi jeg kjenner dem godt fra egen båt.

 

 

 

2009messe62.jpg

 

God plass til fendere.

 

 

2009messe63.jpg

 

Flott montering av badestige på badeplattformen.

 

 

2009messe64.jpg

Ankler i baugen - merk dere detaljene.

 

 

2009messe65.jpg

Siste bilde av Marex for denne gang. Representantene viste villig vekk mange detaljer fra båten. Denne kan Marex være stolt av.

 

 

2009messe66.jpg

Dette er fra innvielsen av messelokalene.

 

 

2009messe67.jpg

Finnsans for denne lua med side- og topplanterner.

 

 

 

2009messe68.jpg

Dette er enste bilde i denne omgang som omhandler Askeladden. Det var mer sus over Askeladden i 2008.

Link to post
Share on other sites

Skal se hva jeg finner i morgen.

Jeg har mange godbiter fra dagens tur.

Det er svært mange nye motorbåter på messa i år. Jeg er imponert over designet til mange båter. Det er "tydelig" at det benyttes mye avansert 3-D cad systemer for tiden i design av båter.

Jeg var der i 6 timer i dag - og det er myyye mer å berette.

Link to post
Share on other sites

Andre saker vi observerte:

1. Beneteau Antares 650 er en fin snerten båt. Kunne godt tenkt meg en slik som helårsbåt.

2. Adriatic 40 - må være klassens minste og laveste flybridge`? sittehøyden på benken bak er i hvertfall 25 cm :wink:

3. Viknes 1030 Sunbridge er en fin båt. Litt liten fly - men bedre enn Adriatic. Men ikke legg dattera på solsenga bak under fart - fare for at hun blir hivd over bord.

4. Targa lager fortsatt flotte båter. 27.1 liker vi veldig godt. Nesten så godt at den utkonkurrerer Paragon 25 som er favoritten til nå. (særlig bad/toalett løsningen på Targaen er fin)

5. Svært få seilbåter på messa - masse motorbåter.

6. Gamle kjente på Windy og NordWest er like hyggelige som årene før. Markedssjefen på Windy - Karl-Audun - er etter vår mening den hyggeligste personen i hele båtbransjen.

7. Så ingen andre medlemmer fra baatplassen

8. Dagens mest intense og beste selger var 15 år gammel selger fra Båt verdenen. Båtbladet som lages av 3 15-åringer. Vi kom ut med 2 blader for 45 kroner. Tror vi skal abbonere også - det er et fint blad.

9. Badestigen på Marex 370 er totalt umulig for en mann i vannet å få ut.

10. Ibiza 25 sport er flotte båter. Vi likte best den med liten styrekonsoll. Men den koster over 550.000 med 200 hester. Men tøff er den - og masse fine løsninger. Se feks solsenga som er hengslet i stuerommet foran.

11. NordWest sa at de har god ordreinngang. De hadde solgt 4 båter på messe i Danmark. De lager 1 420 og 3 370 i måneden nå. Det er mindre enn i fjor - men det går bra rundt sa de. 370 Sport top har blitt en suksess for dem

12. Windy har jobb i noen måneder fremover. De har god etterspørsel etter de større båtene, og pga den lave svenske krona er nå 48 nesten like "billig" som 44'en. 44'en er også en båt som faller i smak hos oss - men kona vil ha flybridge sier hun.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er alltid mye å fange opp av kunnskap fra utstillerne.

Dagens kommentar fra en selger da han ble konfrontert med at "det er ikke enkelt å komme fra cockpit og fram på fordekket på denne båten" (det var bare fenderlista å gå på).

Selgeren kikker på båten, tenker fort og sier "det er bare å gå gjennom båten og opp vinduet foran " :lol::lol::lol:

 

MVH

Morten

Link to post
Share on other sites

Var der fem timer idag. Masse flotte båter, men også noe dårlig håndverk (jmf sikaflexen på Bavarianen).

Tråkket rundt med blå genser med "reklame" for Stavanger Snipeklubb (ikke strippeklubb, som noen har lest det som tidligere). :lol:

 

Endte kun opp med en bok : Rigg og seiltrim.

Regner med at den vil bli flittig lest utover når regattasesongen tar seg opp her på østlandet.

Snipe - Serious sailing - Serious fun

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...