Suzuki Svart 21.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2009 Ingen tvil om at dette hadde vært mitt førstevalg av seilbåt dersom jeg skulle begynt å seile som 25-åring. Selvsagt, den 25 åring som ikke kan bruke en drøy million* på en seilbåt, er neppe noe tess. * 795 000 er prisen med riggen levert i kasser, uten bunnstoff og " klargjøring " samt levert i en kålåker midt i Tyskland et sted... Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Framtia Svart 21.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2009 Selvsagt, den 25 åring som ikke kan bruke en drøy million* på en seilbåt, er neppe noe tess. man skal veie sine ord her på forumet ser jeg ..... Sitér dette innlegget Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
roaldbj Svart 21.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2009 Jeg har fått tilbud om å bytte min håndholdte VHF til HX750E. Har noen erfaring med denne VHFen? Ganske flott batteri på denne VHFen - den flyter. Sikkerhetsutstyret har utviklet seg i positiv retning. Her er enda mer personlig sikkerhetsutstyr ombord. Jeg synes denne trawleren har vel flat skrogutforming - lurer på om den ruller mye? Vetus er vel de første som laget baugpropeller. Jeg husker at min båt levert i 1985 hadde Vetus baugpropell. Vetus i Nederland har omfattede kontakt med TNO universitetet. De har i samarbeid utviklet en ny type stillegående propell med seks blader. Denne er visstnok kopibeskyttet. Dermed kan ikke Sleipner Motor eller andre produsenter levere denne på mange år. Det er vel ingen tvil om at det var Vetus som startet utviklingen av baugpropeller og at Sleipner Motor bare har koipiert Vetus. Vetus har mulighet for å bytte kullbørster med svært enkle håndgrep - dette er atskilleg mer besværlig hos Sleipner. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 21.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2009 Når jeg begynte min karriere på flytende tingester i 1976 så hadde vi baugthruster. Fra norske Brunvoll. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 21.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2009 Det var jeg ikke klar over. Her litt mer om robåter. Flott håndverk som er utviklet gjennom dagene på messa. Her er noe av filosofien bak robåtelskere. Kan noen tenke seg prisen på disse båtene - jeg ble virkelig overrasket over prisnivået. Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 21.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2009 Tips Roald. Det er mange eksempler på at et firma som "finner opp" et produkt ikke klarer å utvikle det godt nok videre, og at andre "tar over". Det gelder ofte å ikke "hvile for lenge på laubaurene".. Phillips har f.eks hatt mange slike "episoder". Sitér dette innlegget Link to post
Ulv I Svart 21.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2009 Var innom messa i dag, tok VHF kurs med eksamen der i dag.. (besto, hadde 1 feil.. og den feilen var en dum feil, jeg som hadde lest feil).. Jeg syns messa i år var tynn.. det var mye luft mellom stand'ene.. var faktisk et par greie priser på "stæsj", men ikke så mye.. Jeg endte opp med en slik stekeovn til å sette på gass-bluss, oppvaskstativ, bunnstoff og en bunke med kataloger. Spiste en god middag og satte kursen hjemover mot sørlandet, sol og vår.. (spiste IKKE inne på messa, 35 kroner for en 0,4 med dau brus :( (ran). Men med bestått VHF og konsesjon i boks, samt de småtingene som jeg fikk ordnet, så er jeg straks klar til vårpussen neste helg. :D Sitér dette innlegget Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post
Svolværpostei Svart 22.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2009 Takk for alle de flotte bildene Roald. Jeg prøvde også å ta noen, men ser at du allerede har publisert nesten samme bildene i innlegg #84 i denne tråden. Jeg ble iallefall mest imponert over adriatic 40 Fly. Spesielt fordekket var lekkert. Men både flybridgen og stigen opp var ikke like gjennomarbeidet. Jeg diskuterte det med en på standen, og han innrømmet at de ikke hadde prioritert fly'en i denne omgang. Men uansett en av messas fineste båter. Brukte som vanlig mye tid i Galeon 330. Det er en flott båt. Men i en ellers veldig smart båt, stusser jeg alltid over denne detaljen: Jeg forstår ikke hvorfor de ikke utnytter denne plassen bakom sofaen på fly'en bedre. Det må være mulig å trekke sofa og targabøyel lenger bak. Men det vil kanskje ødelegge linjene? Sitér dette innlegget Link to post
BårdK Svart 22.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2009 Jeg stusset over akkurat det samme på Galeon 330, jeg likte heller ikke all plysjen i innredningen/skottbekledningen. Ellers en fin båt, men Skorgenes 335 og Viksund 320 er etter min mening hakket flottere av de nye små FB-båtene. Sitér dette innlegget Link to post
Elmer Svart 22.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2009 Var inn på messa og drømte i går. Var spesielt spent på to båter: Adriatic 40 og Marex 370. Marex var en flott båt på mange måter, men stusset over mangel på stueplass i kabinene. Tror det blir mange løse bager i en slik båt og det skal ikke være nødvendig i dette segmentet. Vi var tre kamerater inne i går og hadde Adriatic 40 som favoritt ut i fra en helhetsvurdering. Bl.a. synes jeg tanken rundt flybridgen har mye for seg. Ikke mulighet for å lesse den full av folk under overfart og særlig det at den er trekt tilbake slik at båten får en slags kombinasjon av hardtopbåt (med stor luker) og flybridge. Generelt luftig og mye plass. Som fan av Helge Duus sine båter synes jeg han innfrir i høyeste grad også med denne! Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 22.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2009 Jeg ser at publikumstallet før messas siste dag er 18.5 % lavere enn på tilsvarende tid i 2008. Jeg snakket med en representant som selger Skipsplast. Han fortalte at de innen lørdag kveld hadde solgt 18 båter på messa og at dette lå over fjordårets salgstall. Jeg snakket også med noen andre representanter for store norske produsenter som hadde solgt godt i år. Ser nå litt gjennom flere bilder som skal legges ut, deriblant den båten jeg likte best på messa i år. Jeg har ikke talt antall nye båter på messa i år, men jeg synes det har vært imponerende mange nye modeller. Dette er den beste messa jeg har vært på. Jeg har nå bak meg 4 lange dager på messa og har fått tid til å studere mange detaljer. Det har vært svært mange hyggelige og informasjonsvillige aktører på messa. For de som ønsker seg fritidsbåt i området omkring 25 fot må messa være et eldorado. Jeg ser at det er flere kritiske kommenterer til messa i denne tråden, så det er tydelig at vi "ser" forskjellige ting. Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 22.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2009 Var Nor Sea 770 på messa? Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Oteren Svart 22.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2009 Vi var tre kamerater inne i går og hadde Adriatic 40 som favoritt ut i fra en helhetsvurdering. Jeg er spent på å se mer av denne, forhåpentligvis blir den vist på messa i Arendal. Den kom meget godt ut i test i Båtmagasinet. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 22.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2009 Som vanlig en meget flotte bildeserier fra roaldbj.... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
roaldbj Svart 22.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2009 Dette er nok min favoritt på messa i år: Fjord 40 Cruiser med 2 x IPS Volvo D6, toppfart over 40 knop. Bygd av Hanse som eier Fjord. Flotte dollbord. Innfelt trapp. Enkelt å få frem trappestegene. Flott gripetak på taket. Fordekket. Den største baugkassa jeg har sett. Ståhøyde i kassen. Her er kasse for gassboksen nede i baugkassa. SB akter i cabinen. Fine skap "overalt". Toilett i stort baderom. Soverom i forpiggen. Soverommet. Soverommet. Soverommet. Strømtavle ved trappa ned fra cabinen. Stuerom i trappa. Hovedstrømtavla i trappa. Dusjen. Hovedvasken på badet. Skap har masse lys. Jeg trer det var 3 slike store klesskap ombord. Dette er sidelugaren - elegant. Fantastisk førerposisjon. Gedigen gassovn. Flott dobelkum. Flott plassert stort kjøleskap. Førsteklasses utforming av skuffer og glideskinner. Skap. Cabinen sett fra akterdelen, mot BB. Cabinen sett aktenfra mot SB. Jeg synes dette emblemet er stilflott. Rommet ned til bl.a. elektrisk utstyr, vanntanker og dieseltank. Frem til el-rom. Dieseltank - 1000 l. Skulle gjene sett den på 2000 liter. Flott inngangsparti. Flere fine detaljer. Fjorden har flaps. Jeg håper jeg får anledning til å seile med denne båten engang. Jeg er helt fan. Her er det flott håndverk, gjennomtenkte løsninger. Det er visstnok produsert 52 stykker av denne, hvorav 2 til Norge. Sitér dette innlegget Link to post
Bergen Svart 22.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2009 Tøff båt Er det noen låseanordning på trappetrinnene i innfelt posisjon? Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 22.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2009 Trappetrinnene må løftes for å slås ut. Fantastisk motorrom. Hele akterdekket løftes med hydraulikk - jeg har aldri sett maken på en fritidsbåt. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 22.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2009 Jeg har sett fantastisk mye flott utstyr på messa i år. Det blir mye å fordøye. Jegt har sans for denne snalla. Kabelen er 20 meter og trekkes inn med motor. Sitér dette innlegget Link to post
Hilmar 2 Svart 22.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2009 Og går kontakten nedi den flensen eller passer den ikke? De har vel tenkt såpass langt vel? Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
roaldbj Svart 22.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2009 Yess - kontakten går nedi - jeg trakk opp kontakten slik at det var lettere å se hva saken dreier seg om. Sitér dette innlegget Link to post
Hilmar 2 Svart 22.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2009 Artig sak. Eneste jeg synes så litt dumt ut er når man ligger i hjemme havn så kommer det jo vann og andre ulumskheter nedi der. Fra og med i år har jeg slutta å gå på båtmessa. Alt for lite utstyr og motorer til at det skal være verdt det. Selv om jeg reiste gratis/inngang. Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
roaldbj Svart 22.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2009 En av de båtene jeg har brukt mye tid på i denne messa er en monteringsbåt fra Windy: suksessen Windy 25 Mirage. Her er bare skroget plassert med monterte deler som brukes ombord. Dette betyr at vi kan se hvordan forskjellige deler er montert ombord. Jeg ble litt overrumpålet over at det benyttes 90 graders bend - det er jo å be om "forstoppelse". I vår båt er det vel ingen 90-graders bend. Er det vanlig å bruke så skarpe bend på norske båter? Flott størrelse på mannelokket - tror at det er septikktanken? Endel fine kabelgater - men mitt intrykk er at seilbåter lager flere kabelgater? Motorrommet med batterier. Fine skottvegger mellom delene i båten. Kunne lagt ut atskillig flere bilder, men det beste er vel å obsevere dette selv. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 22.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2009 Jeg ble litt overrumpålet over at det benyttes 90 graders bend - det er jo å be om "forstoppelse". I vår båt er det vel ingen 90-graders bend. Er det vanlig å bruke så skarpe bend på norske båter? Jeg så vel flere ting ut av bildene. Korte 90-grader bend senker væskehastigheten, gjør det lettere for kavitasjon, at saker henger seg opp og gjør det til en prøvelse å stake. På sett og vis som prosjekter stort sett opptrer, nye koster kommer inn som ikke har lært noe som helst av tidligere tabber. I Hulda blir det heller ikke eventuell septik i aluminium. Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 23.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2009 Er ikke dette en lufting ? Da burde det vel fungere.... Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
topa Svart 23.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2009 Jeg har tilsvarende 90 grader bend på septik både fra kvernpumpe og manuell. Den manuelle har jeg knapt brukt. Har aldri hatt problemer i.l.a. 3 år. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.