Jump to content

Prosjekt: Installasjon av HS1 gearkasse i Princess 35/VP41


REM

Recommended Posts

To spørsmål relatert til HS1 i 31/41-motor:

1) Er det noen som sitter med opplysninger om hvordan eksosslangen er rutet forbi gearkassa på Bab. motor i en slik installasjon? Gjerne et bilde hvis slikt finnes?

2) I båter med ettermontert HS1 hvor det tidligere satt MS4 eller MS5, er kjølevannsslangene til HS1 oljekjøler rutet fra intercooler, og tilbake til varmeveksler. Er det noen som besitter VP delenummer på disse slangene, evt. kan vise et bilde av innstallasjonen? Disse slangene inngikk i montasjesettet som fulgte med oppgraderingssettet fra MS4/5 til HS1.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Jepp, jeg bytter svinghjul, og monterer svingningsdemper i tilegg. Det er riktig som du sier at de første installasjonene med HS1 uten denne svingningsdemperen slet med en høylydt og ødeleggende rakling på tomgang. Raklingen forsvandt med noe turtall, men kom igjen lenger oppe i registeret på gitte frekvenser. Hva slags båt har du. Dobbelinstallasjon?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Bygde om fra MS4 til HS1A.

Oljekjøler til HS1A, er den første på sløyfen, før vannpumpen, gikk rett fra inntaket, via oljekjøler, og frem til vannpumpen.

Eksoslangen hos meg, gikk over motoren, med god klaring til girkassen, så der kan jeg ikke svare.

Ombyggingen var i en Birchwood TS37, dobbel installasjon.

Redigert av Kjelli (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det vil si at vannpumpa suger vann via oljekjøleren på gearkassa, og at du da har vannintaket i bakkant av motoren, rett ved gearkassa?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Her er et bilde , veit ikke om du ser noe her av det du leiter etter men .Knipsa noen bilder idag som jeg lovet , men så mye ball fo å laste dem opp her ;) Men her er da et så langt ,kansje jeg skulle fått mail adr di å maile dem jeg har ?Skal se om jeg kan få langt inn flere om det hjelper deg noe .Men du ser jo her hvordan det er ,rett etter motor så går det et syrefast bend i nesten 90 grader skrått over gearkass og under gear/gass veiere.Videre skrått acterover ut i skrogsia der dem skal gå . .Send en IM du REM , om det er noe .

 

img_0735.jpg

 

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Det var akkurat det jeg håpet på Runo. Det var vel egentlig ingen annen mulighet enn å legge slangen over slik bildet viser. Hos meg vil da slangen komme betydelig høyere enn idag, men det gjør vel strengt tatt ikke noe slik jeg ser det nå. Eneste ulempen kanskje måtte være at det vanskeliggjør tilgang på diesel grovfilter og pakkboks? Vi får se. Takk ihvertfall. Trenger også bilde av slangeløsningene fra intercooler og til gearkassa, og videre til varmeveksler. Regner med at det kommer etterhvert :wink:

 

Redigert: Hva er den gule spiralslangen til?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Kommer dårlig til å få tatt bilder bak på den sia jeg , men selvsagt så behøver jeg ikke å ta bilder av BB motor nå da,hehe holder jo om jeg tar bilder av det du trenger . Går jo like bra med SB motor da , men som du veit så kommer jeg ikke til baki der . Men kan jo gjøre et forsøk , å se hva jeg får til . Tok vel for mange dårlig bilder idag , blei litt stress da jeg hadde dårlig tid. Kan jo lukke opp ned til beista imårra også jeg , så ser vi om jeg klarer å få til noe . Men gjør ingen ting om andre har bilder da ;)

 

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Redigert: Hva er den gule spiralslangen til?

Godt spørsmål , aner ikke .Men finner ut det imårra jeg , får hive ut innventaret å hoppe nedi der å sjekke saken .Men dissa bildene dine blir det verre med , men skal selvsagt prøve å få til noe .

RED: ser nesten ut som den kommer fra oljekjøleren , men bruker vel ikke slik slange da men .På bilde ser det nesten sånn ut ..

Tine IV

Redigert av Tine IV (see edit history)

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Stb. sida av slangeløsningene går like bra. Du trenger jo ikke å krabbe nedi der Runo. Holder om du stikker kamere ned og knipser noen bilder, gjerne opp ned. Det er lettere vet jeg i slike situasjoner.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Ser nesten ut som den går til oljekjøler på gearkassa ja, og da kommer den sikkert fra intercooler. På den annen side ser jeg den samme slangen der nede i bunnen? Eller?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

På den annen side ser jeg den samme slangen der nede i bunnen? Eller?

Den i bunnen der er nok fra lensepumpa .

RED:Men den du ser over der , kommer fra sjøvann inn ser jeg på et anna bilde her og inn på oljekjøler.

 

Tine IV

Redigert av Tine IV (see edit history)

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Nå hvordan går det her da , blir det noe greie på ? Har du satt igang eller , kunne kansje vært ok med bilder av denne jobben også . Har vi knall bruksannvisning når neste mann skal bytte kasser , virker jo som flere å fler gjør den jobben .

 

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Jada, jada masa. Jeg venta på det, og her kommer første kapittel:

gearkasse_ms4b_007.jpg 1)

1) Her har vi altså gearkassa, en original MS4B fra 1991. Kassa har fungert OK egentlig helt fra jeg kjøpte båten. Litt upålitelige kanskje i trengte situasjoner kjennetegner de mekaniske MS gearkassene med "wet cone" systemet. Alle som kjenner denne kassa vet at den ofte har en lei forsinkelse fra du setter spaken i for eller reversj, og til den virkelig sjalter i gear. Dette forsterker seg når konen begynner å bli slitt, og kan skape problemer når du trenger å finmanøvrere inn i trange båser osv. Dette har jeg lært meg å leve med, og har egentlig aldrig hatt store problemer. Kassa på Styrbord motor har i noe tid lekket olje. Da den også i sommer begynte å vise tegn på at konen måtte slipes skred jeg like godt til værket nå i vinter, og skrudde ut gearkassa for en gjennomgang.

gearkasse_ms4b_008.jpg 2)

2) Kassa sitter boltet til et deksel, eller clutchus for å benytte bilterminologi, med 6 bolter og som omfavner flexplate og svinghjul. Som dere ser av bildet har kassa lekket olje. Tror jeg etterfylte en drøy halvliter i sommer, og dette er egentlig ganske mye i ei gearkasse som totalt rommer ca 3 liter SAE90. Jeg forsøkte meg med noe Omegagreier som skulle tette oljelekasjer, uten at jeg kunne se noen merkbar effekt. Rørene som dere ser er til den integrerte oljekjøleren som du finner på MS kassene.

gearkasse_ms4b_014.jpg 3)

3) Inne i clutchuset sitter "flexplata" boltet til svinghjulet med startkrans.I flexplate sitter det radielle fjærer som har som funksjon å gi en myk innsjalting av girene når du fører spaken inn og ut av gear. Hører du en mekanisk raslende lyd i MS gearkassa di når den går på tomgang eller i gear uten gasspådrag er det fjærene i flexplata som er gåene. Disse er ikke utbyttbare, og eneste løsningen er å bytte flexplate. Ingen stor sak for en som kan skru litt da den ikke koster så mange kronene.

gearkasse_ms4b_009.jpg 4)

4) Vel, etter å ha frakte kassa hjem i garasjen var det egentlig bare å ta ut simringen på inngående aksling. Etter å ha observert lekkasjestedet visste jeg at denne simringen påtte være synderen.

gearkasse_ms4b_010.jpg 5)

5) Og ganske riktig, etter å ha gransket tetteleie på simringen så jeg at den var sprukket på flere steder. Bare å bytte. Enkel match å fikse til en pris av ett par hundrelapper eller så.

 

Fortsettelse følger.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Masa å masa , må jo få dem på plass vel .Men alle går jo ikke rundt å surrer med båt om dagen , noen må jobbe også .Men jeg er jo litt smågal , da jeg får noe nytt må det på plass tvert .Uannsett dag eller klokkeslett , men ikke alle er sånn .

Dette er jo kjempe greier REM , flotte bilder å en foklaring som dem fleste kan få med seg. Gleder meg til resten ,men du har jo grønne kasser . Hadde dårlig tid dem som monterte mine tipper jeg , dem er knapt nok grunna (røde) . Må nok fram med sprayboxen jeg også , så det blir i vater nedi der .

 

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Forts.....

Det var vel omlag da jeg begynte å tenke litt videre. Vi har en båt vi er utrolig godt fornøyd med på alle vis. Tror egentlig ikke at vi noengang kommer til å bytte den. En ideell langtursbåt for to personer. Vivian, Gina (Bishon Frisé) og jeg mer eller mindre bor i denne båten hele sommeren, fra påske til langt in i oktober. Siste sesong hadde vi 102 overnattinger, og noe tilsvarende blir det vel i årene framover. Jeg vet at MS4B kassene er noe marginale for mine 200HK 41B maskiner. Volvo kom opp med noe som bedre skulle kunne håndtere disse 200 HK, og introduserte MS5 i 1992 eller deromkring. Dette var imidlertid i utgangspungtet den samme kasse, og sjøl om den etter sigende bedre skulle kunne håndtere kreftene fra 41B maskinene, ble dette aldrig noen stor suksess. MS5 fikk derfor et kortvarig liv, og ble raskt erstattet av HS1 kassene. Disse hydrauliske gearkassene var vesentlig sterkere og skulle kunne håndtere kreftene fra nye varianter i 40-serien som VP planla å introdusere utover på 1990- tallet.

23012008007.jpgVivian og den klarsynte Bishon Friseen "Gina"

 

Etter alle solemerker ville altså mine MS4B kasser antageligvis svikte meg en dag i framtiden. Når visste jeg ikke, men etter all sansynlighet ville det inntreffe på det minst mulige beleilige tidspungt. Da Gina, som er klarsynt, bekreftet mine antagelser med hissig gneldrind når jeg ankom hjem med gearkassa, var saken klar. Jeg begynnte å sjekke prisene på HS1 kasser. Volvo hadde en kampanje for noen år siden hvor de tok MS4 i innbytte mot HS1 til en pris av ca 30 båtpenger. Gikk denne kampanjen ennå mon tro? En telefon til Odd på VP Holmen ga det svar som jeg egentlig hadde ventet/fryktet, nemlig at desverre, dette tilbudet var utgått på dato. Prisen på ny HS1 var nå NOK 65000,- :eek: Jeg sjekket prisen fra VP i Sverige, og der var prisen omlag det samme omregnet etter kurs, nemlig NOK 63000,- Jeg sjekket på nettet etter brukte HS1 uten resultat. På Blocket, trur jeg det var, kom jeg imidlertid i kontakt med et firma i Gøteborg som drev med service og salg av bla. Volvo Penta. Etter litt konkeligmunke og framogtilbake kom han opp med en pris på omlag det halve av hva jeg hadde måtte betale hos VP. Dette var flunkende nye HS1, pakket i kasser med treull og med komplett montasjekit inkludert. "Ja takk" sa jeg over telefonen, "jeg tar to stykker takk,med 2.62 gearing. Kommer nedover til helga å henter dem"

 

Som sakt så gjort. Sist lørdag ved 0600-tiden satte Simen, sønnen min og jeg oss i "Grønningen" (03-modell VW Caddy diesel varebil, ervervet av BP-medlem "Tassen" nå "Ajoda") med kurs 180 grader mot Gøteborg.

tassen_kari1.jpg Her har vi BP-medlem Tassen nå "Ajoda" sammen med sin sjarmante Fru Kari. Nyervervelsen Joda 37 i bakgrunnen.

simen_ola1.jpg Simen til Babord (Høyre på bildet) og bruttern Ola til Styrbord.

gr_nningen1.jpg Her har vi "Grønningen". Er du Volvo Penta fan så skal det være Volvo Penta grønn. Skulle bare mangle.

 

 

 

 

Vi røk ut for en H'vetes snøstorm med kaos på motorveien, men bortsett fra det forløp turen OK. Innom tollen på tilbaketuren også, og betalte avlat til Statsmaktene.

gearkasse_ms4b_020.jpg 6)

6) Slik ser HS1 kassa ut. Dårlig blits på mobilen slik at en vel ikke får med seg detaljene.

gearkasse_ms4b_026.jpg 7)

7) Her ser en størrelsesforholdet mellom MS4 of HS1. Vesentlig større altså sjøl om de sk. interfacemålene mot motor og aksling skal være de samme. En direkte erstatning som ikke krever modifikasjon av innfestning mot motor, akslinger eller annet ifølge Volvo. Vel, vi får se.

gearkasse_ms4b_016.jpg 8)

8) Da var det bare å skru ut det gamle svinghjulet. Nytt svinghjul med tilhørende svingningsdemper følger med i kittet når du kjøper full pakke fra Volvo

gearkasse_ms4b_017.jpg 9)

9) Her ser vi svinghjulene, med det nye til høyre. Som en ser er det nye vesentlig tykkere i området bak startkrensen. Dette for å kompansere for vekttapet pga. uttak i sentrum på baksiden for å gi plass til svingningsdemper.

gearkasse_ms4b_019.jpg 10)

10) Her er svingningsdemperen lagt på plass.

Fortsettelse følger.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Du har helt rett A-Joda. Det blir å bytte penger. Momsen er omlag den samme i N og S. Jeg brukte et spedisjonsfirma til å ordne papirene for meg, og det må jeg betale noen hundrelapper for. Ellers går det opp i opp.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Er jo litt spendende detta da , lurer på om REM klarer detta aleine .Men som du veit ,det er bare å ringe om det er noe du lurer på . Ha en fortreffelig helg ,regner med at du kommer med full oppdatering i løpet av helgen .Da er vel det meste på plass , eller ?

 

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...