Jump to content

Prosjekt: Installasjon av HS1 gearkasse i Princess 35/VP41


REM

Recommended Posts

Har som tidlegare nemt to Hs1 kasser som eg er godt fornøyd med. Fekk et tips som eg vil dele med deg og andre som har desse girkassane. Det kan være et problem at det bygger seg opp oljetrykk i kassen som igjenn sprenger ut tetteringen (semiringen) rundt akslingen. Løsningen for å unngå dette var å borre et 2mm hull i skruen til peilepinnen slik at trykket ikke ville bygge seg opp. Peilepinnen er av plast så det er en enkel operasjon og eg har ikke merka at det har kommet olje opp dette hullet. Om det er riktig å gjere dette eller ikke vil eg ikke gi noko råd om men eg har no gjordt det. Fekk dette rådet frå en mekaniker som kjenner Volvo godt.

Link to post
Share on other sites

Takk for tipset Loma. Hull skal bli. :yesnod:

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Hej Rem,

 

och tack för intressant redovisning. Du är en hejare att skruva!

 

En liten remark bara.

 

Du skriver i början av tråden om MS4 backslagen:

 

"Litt upålitelige kanskje i trengte situasjoner kjennetegner de mekaniske MS gearkassene med "wet cone" systemet. Alle som kjenner denne kassa vet at den ofte har en lei forsinkelse fra du setter spaken i for eller reversj, og til den virkelig sjalter i gear. Dette forsterker seg når konen begynner å bli slitt, og kan skape problemer når du trenger å finmanøvrere inn i trange båser osv. Dette har jeg lært meg å leve med, og har egentlig aldrig hatt store problemer."

 

Hade MS4 på tidigare Nimbus 3000 tillsammans med TAMD41B motor, men det var inget besvär med fördröjning. Däremot blev det en rejält störande smäll var gång man la in fram eller back. Skulle vara så sades det. Riktiga ryssbyggen skulle jag vilja säga...

 

Nu har jag hydrauliska backslag ZF IRM 220A på TAMD63 motorerna, och dom växlar tyst och fint, men med rejäl fördröjning som är ganska jobbig åtminstone innan man vant sig. Skall bli intressant att höra hur snabbt Dina nya hydrauliska HS1 backslag växlar.

Redigert av ebonita (see edit history)
Link to post
Share on other sites

2) I båter med ettermontert HS1 hvor det tidligere satt MS4 eller MS5, er kjølevannsslangene til HS1 oljekjøler rutet fra intercooler, og tilbake til varmeveksler. Er det noen som besitter VP delenummer på disse slangene, evt. kan vise et bilde av innstallasjonen? Disse slangene inngikk i montasjesettet som fulgte med oppgraderingssettet fra MS4/5 til HS1.

 

De slangene som du ønsker finnes ikke.

De slangene som følger med i kit'et er som på bildene fra Kasina.

Forstår hva du ønsker, men da blir Tess alternativet.

Larsb

Link to post
Share on other sites

Kjennetegnet på at konen trenger en overhaling er vel at du får en fordrøyning fra du setter spaken i gear og til gearet virkelig sjalter inn. Dertil følger et skikkelig dunk når gearet endelig sjalter. Dette har gitt meg noen nervepirende opplevelser, sjøl om jeg har lært meg å leve med det.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Flere firmaer leverer teflon, fett, grafitt og andre typer pakninger, bla. Volvo Penta. Jeg kjøpte min fra James Walker i Oslo, da Penta tilfeldigvis var tomme på min dim 3/8". James Walker hadde en 10x10mm som var erstatning for 3/8" som vel er ca 9,5mm. Vel, 10mm går like bra, og da bestillte jeg pakningsnr. JW 3511100. Pakningen kom i posten og kostet 600,- for drøyt 2m.

De kunne du fått av meg gratis hvis du hadde betalt porto :smash:

O Erland

med båtførerbevis

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Så var kassa på plass på babord side også. Akslingen passet inn nærmest perfekt, som en ser av bildet under, og det var bare nødvendig å justere opp motorfestene noen tiendeler for at skruene fra flexileddet gled på plass i hullene i gearkasseflensen. Dette er vel hva Volvo kaller direct replacement, dvs at de mekaniske grensesnittene mellom motor og gear, og mellom gearkasse og aksling passer direkte overens.

ny_gearkasse_005.jpg

 

ny_gearkasse_007_4.jpg

 

Etter at jeg har trukket til boltene med moment skal jeg allikevel sjekke oppliningen av motoren. Dette gjøres ved å legge en søker mellom hodet på den rødmerkede bolten på bildet og flensen på gearkassa. Klaringen skal være lik når man måler med bolten i stillingene kl 12, 3, 6 og 9. Er det avvik justerer man motorfestene enten høyde eller sideveis. Motorer har en tendens til å sige, så å ettersjekke dette år om annet er en grei forhåndsregel.

 

ny_gearkasse_0081.jpg

 

ny_gearkasse_0111.jpg

 

Jeg måtte alikevel legge om eksosslangen, og benyttet da samtidig anledningen til å bytte ut den originale eksosslangen fra 1991.Den var sprukket gjennom det første laget på flere steder, og jeg så etterhvert at det var på høy tid med et bytte. Bare jeg får hue over vannet og litt bedre tid på meg skal jeg også bytte på styrbord side.

Vel, jeg måtte flytte slangen lenger opp for at den ikke skulle komme i konflikt med gearvaieren. Veldig greit egentlig, og fin tilgang til det aller meste.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Nydelig arbeid som er godt gjengitt med tekst og bilder :cheers:

Gøy å lese slike veldokumenterte GDS-tråder!

 

Bare en ting som du helt sikkert har kontroll med: Sjekk at gearwire-bevegelsen fra spakene resulterer i ønsket reaksjon fra girene... Bare slik at det blir noen overraskelser når du skal buksere deg ut fra utsettbrygga.... :lipseal::wink:

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Ja, takk for tipset sap_200. Jeg har enda ikke koplet til wirene, men skal huske på å dobbeltsjekke dette. I morgen er planene å justere inn motorene slik at disse er i vater (som en annen her på BP ville sakt det) Videre skal jeg trekke slanger fra intercoolere og ned til HS1, og derifra og fram til varmeveksler.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

He he. Kan fort bli en noe stresset situasjon ut av det....

 

Jeg har 2 ganger greid kunststykket å ta av et modellfly med krysskoblede balanseror... Ene gangen gikk det til he** etter 5-10 sek. Andre gangen greide jeg utrolig nok å fly en runde og lande igjen. Tror aldri jeg har konsentrert meg så mye :lol:

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Du som pleier å gå mye for kun en motor rem, hvordan gjør du det med hensyn på rotasjon av den andre propellen som bare sviver rundt uten drift? Eller pleier du å låse akslingen på noe vis? Og hvordan vil de nye kassene oppføre seg i forhold til de gamle MS4- kassene? For de tålte vel rotasjonen, i og med at de er mekaniske og smøringen fungerer uten noen ekstra pumpe.

Link to post
Share on other sites

Jeg har bare latt den andre kassa stå i fri. Noen påstår at det mest effektive skal være å låse akslingen, eller sette den i gear slik at den ikke roterer. Ikke vet jeg, og ikke har jeg merket noen forskjell heller verken på forbruk eller fart.

HS1 kassene kan også bare rotere fritt ifølge Volvpo Penta.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Jeg spurte en VP gubbe her i by'n ang det¨å kjøre på en motor ,anbefalte sterkt å ikke gjøre det .Fikk vel ikke noe spesfikt svar på det men ,det var ikke så lurt var det jeg fikk ut av gubben . Flere som sier dette ang det å kjøre på en motor ikke er bra ,men som sagt så er det stort sett ingen som sier hvorfor .

 

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Flere som sier dette ang det å kjøre på en motor ikke er bra ,men som sagt så er det stort sett ingen som sier hvorfor .

Tine IV

 

Jeg hadde 2 x HS1A, og vurderte det, fikk beskjed om at det må en ikke gjøre, da clutchen er lammeller i oljebad, og oljepumpen sitter på motorakslingen, så hvis aksling sviver, og motor ikke sviver, så blir der lite olje, og clutchen slites.

Link to post
Share on other sites

ny_gearkasse_117.jpg

 

Sånn ble det altså med slangene til oljekjøleren. Volvo som først sa at slike slanger kunne skaffes formstøpt fra lager måtte etter hvert trekke seg. Jeg gikk da til Tess og kjøpte metervare. Litt tykkveggede og vanskelig formbare riktignok, men svært solide når de først var på plass. Ser vel OK ut også når det kommer til stykket. Disse slangene går altså fra intercooler, via HS1 oljekjøler og videre til varmeveksler. Mateslangen fra oljekjøler på motor til intercooler kommer fra Volvo på mandag (Mester skredder)

 

Dermed er kassene på plass, med 3l 15-W40 olje i hver. Det blei litt mer jobb enn antatt, men så har jeg jo også skiftet det meste jeg har kommet over på veien.

 

Neste prosjekt før Påska kommer er å ta et tanksjau, dvs. å tømme tankene og rengjøre. Akkurat det har Sjøkua nettopp gjort, så jeg får konsultere ham hvis jeg får problemer.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

HS1 kassene kan også bare rotere fritt ifølge Volvpo Penta.
Jeg hadde 2 x HS1A, og vurderte det, fikk beskjed om at det må en ikke gjøre, da clutchen er lammeller i oljebad, og oljepumpen sitter på motorakslingen, så hvis aksling sviver, og motor ikke sviver, så blir der lite olje, og clutchen slites.

 

For det er vel ikke mulig og låse kassa ved å sette den i gir når den er hydraulisk...?

På de hydrauliske ZF kassene jeg har vært borti kan man dreie propellen fritt selvom kassa står i gir...

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Nei, det går ikke . Da det er oljetrykket fra oljepumpa drevet av inngående aksel fra motor som klemmer sammen clutshene. Oljepumpa sørger samtidig for smøring ellers i kassa. Stort sett alle hydraulske kasser kan kan roteres fritt i gear, så lenge oljepumpa ikke går (motor står stille).

"Sistemann tar med flagget"

Link to post
Share on other sites

Ja. Var det jeg mente.

 

Men hvordan går det da med girkassa om man går for én motor, og den avstengte motoren sin girkasse blir dreiet "windmilling" av farten gjennom vannet??

For den kan jo da ikke fysisk låses stille uten en brems eller annen låsemulighet på akslingen??

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Nå var det akkurat dette jeg spurte verksmesteren hos en VP forhandler om. Han svarte at det ikke var noen fare forbundet med å la den andre gerkassa rotere fritt under gange med en motor.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

I ditt tilfelle Rem er det vel det nedre fartspotensiale som er aktuelt, og da blir jo ikke hastigheten på propellen stor.

Må være det VP mannen mener. For skal du buksere tyngre "kjøretøyer" i hastigheter over 35-40 km/t SKAL aksel mellom gearkasse og drivverk demonteres for nettop å unngå skade. Men når det er sagt er det vel bare den interne oljapumpa drevet av inng. aksel disse gearkassene har felles. :wink:

"Sistemann tar med flagget"

Link to post
Share on other sites

HS1, og de fleste andre hydrauliske kasser så vidt jeg vet, benytter det samme plaskesmøringsprinsippet som de gamle mekaniske kassene ala. MS3 og MS4. Går drevene rundt smøres de av olja som ligger i bunnpanna. Oljetrykket som bygges opp av pumpa fra inngående aksel benyttes som clutchfunksjon, nemlig til å låse inngående og utgående aksel. Er det ikke oljetrykk her pga. at inngående aksel ikke går rundt og driver oljepumpa, er heller ikke inn- og utgående aksler koplet sammen. Da vil utgående aksel og drevsats rotere fritt, og bli smurt som ellers. Det som ikke går rundt trenger heller ikke smøring.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Er tildels enig med deg i det, og det var heller ingen problem på Ms3 og 4 gear. Men Hs1a har en annen oppbygning på plaskesmøring, hvor øvre del av vertikal aksel får olje fra pumpe når motor går. Vertikal aksel drives også med når motor står, og propell driver gearet. Halve aksel står da over oljenivå, og div. lager, clutcher og drev får ikke smøring. For en kortere periode sikkert ingen problem, men å kjøre slik i timer vil jeg tro ikke er å anbefale. Hs1a

"Sistemann tar med flagget"

Link to post
Share on other sites

hei

Jeg opplevde motorhavri :headbang: på bolærene Sommeren 07 og ble tauet hjem til Sætre. (Ca 5 timers tur) Da motoren ble montert etter overhaling og jeg satte båten i gir hørtes det ut som girkassen (ZF63A) var full av småstein. jeg har aldri vært så sint noe gang. :headbang: :headbang: Selv sjøkua hold seg langt unna. Tok ut kassa på 22 min. Jeg kontaktet KGK Norge og fikk opplyst at hydrauliske kasser skal akslingen låses men tau eller annet. Drevene blir smurt, men det blir ikke lagrene for kassen roterer for sakte. Så det var bare å kjøpe ny da det tok 4-6 uker å overhale. :cryin: Så jeg anbefaler alle med hydraulisk kasse å låse propellakselen ved tauing. Det er dyrt å plundrete å få repparet kassa mitt i sesongen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...