Jump to content

Prosjekt: Installasjon av HS1 gearkasse i Princess 35/VP41


REM

Recommended Posts

Dette med å borre 2 mm hull i oljepåfyllinga , som en gammel rev sa at det var lurt å gjøre .Er det noen som har hørt om dette før , eller bedre .Er det noen som har gjort dette og kan si noe om erfaringene med det ,tenkte om det kom olje ut av hullene .Eller om dette bare er tull , høres noe rart ut at det bør gjøres . Men er mye lurt folk finner ut etter mange år i bransjen , så jeg kunne tenkt meg å hørt litt bare .Håper ikke det sklir ut for mye her nå REM ,men dette er jo litt inntresant syntes jeg da . Etter meget kort kjøring i båsen ,så skrudde jeg av oljepåfylling på den ene kassa for å høre .Det blåste litt i kassa da jeg løsna peilepinnen , men var ikke mye .Men så var det ikke rare kjøringa heller ,så hva når du har liggi i 20 kn i et par timer ? Som dere sjønner så er jeg litt nyskjerrig på dette , da jeg prøver å få alt i vater før båten skal i bruk for fult .

 

TIne IV som har borret å drillen klar :wink:

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Det må bero på en myte det her at hydrauliske kasser ikke kan henge med eller løpe fritt feks. når en med dobbelinstallasjon går får en motor. Myten stammer antagelig fra bilbransjen, hvor jo biler med automatkasser (hydrauliske kasser) blir frarådet å tauge uten å kople fra bakakselen. Automatkasser i biler har jo converter, som vil sjalte inn ved en viss hastighet og skape farlige situasjoner.

Hydrauliske kasser i båter fungerer på et helt annet prinsipp, da oljepumpa som drives av inngående aksel kun bygger opp et trykk som benyttes av clutcen til å kople sammen inn og utgående aksel.

Drevene i ei hydraulisk kasse smøres som i alle andre, mekaniske eller hydrauliske kasser, nemlig med plaskesmøringsprinsippet. Dvs at drevene drar med seg olje opp fra bunnpanna for smøring når drevene roterer.

Tauging på høy hastighet i fri frarådes for alle typer gearkasser, da dette kan forårsake varmgang som oppstår pga. friksjon mellom tannhjul og drev og manglende oljekjølingsfunksjon.

Vanlig saktekjøring i desplacementshastighet på en maskin, og med den andre maskinen bare hengende med vil aldrig kunne skape slike forhold at varmgang vil være et problem.

God Påske og sommer til dere alle på en eller to maskiner.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Dette med en eller to motorer når du går i 5-6 kn er jo itno problem da , samme hva alle sier så får vi svaret i løpet av sommeren vel.For regner med du gjør som du pleier REM :wink: Kansje du ikke gidder denna diskusjonen lenger , men har du målinger på hvor mye diesel du sparer på å gå med en motor ? God påske å sommer ja ,med en eller to motorer . Jeg gå med to , så sånn er det .

 

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Ossen går'e her'a ? Blei stille du REM , er alt i vater til påsken da eller ? Har fått pakkningane fra vår venn her på BP til pakkboxane mine , men det drøyer med jobben .Men men det må jo gjøres så , da er det vel bare å hoppe i det en dag .Eller hoppe å hoppe , må velgjøre et forsøk på å krype i det vel. Om ikke svigersønnen klarer den jobben ,han er liten å tynn . Han har lissom ikke den airbagkroppsformen min , den er ikke bygd til å komme til baki der . Vi sees vel i den svenske sjærgården vel ?

 

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Joda, både båten og jeg og kjærringa og Evensen og alle andre er i rute. Det er derimot ikke isen og snøsmeltinga. :headbang: Skal det bli kostertur til Påska må det rekvireres mobilkran. Planene for dette er allerede langt fremskredne. :yesnod:

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Det er såpass oppi der enda ja , ikke noe mulighet for å få noen til å brøyte opp litt da eller? Hjelper kansje ikke så mye eller , tenkte på å få tak i en av Nautica gutta jeg før dem reiser nedover på treff i helgen. Er vel en eller to slepebåter oppi oslo traktene mener jeg , dem hadde tatt isen iværtfall .Hvordan det er på land hos deg veit jeg jo ikke men , høres jo ut som det går med mobil kran da så ?

PS: lykke til ,håper da endelig dere kommer ut da .Må jo ha et møte eller fler .

 

Tine IV og Øko

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

I dag kom penga inn på konto. Den svenske momsen altså for gearkassene. Egentlig er det ganske greit.

1) Når du ankommer kongeriket etter å ha vært i Sverige og handlet, må du ha utfylte eksportpapirer, og svensk kvitto på totalbeløp med betalt moms. Disse papirene leverer du til tollen på Norsk side.

2) Den norske tolleren tar på seg sin svenske tullhatt og stempler godset ut av Sveariket.

3) Den norske tolleren bytter hatt og stempler godset inn i kongeriket Norge.

3) Med stempel og underskrift fra svensk og norsk tollmyndighet er godset lovlig innført.

4) Vel hjemme tar du tollpapirene med svensk og norsk stempel (ORIGINALPAPIRENE, IKKE KOPIEN) og sender til den svenske leverandøren din, og gjør krav på momsrefusjon.

 

For at transaksjonene med den svenske leverandøren skal gå knirkefritt må du opplyse bankkontonr i Norge samt EBAN og SWIFT nr. Disse nummerne får du av din norske bankforbindelse.

 

Mange små svenske leverandører kan være uvillige til å ta på seg byråkratiet med slike transaksjoner. Særlig dette med å skaffe tilveie og fylle ut eksportpapirene skremmer en del. Alternativet kan da være å gå til en norsk speditør, og ordne med dette på forhånd. Det koster noen hundrelapper, 300,- tror jeg at at jeg betalte. Da møter du opp hos agenten på grensa, gjerne vegg i vegg med tollboden, og ordner det papirmessige før du går inn til tolleren.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
Noe av kunsten med å få slike pakningsløsninger tette er å kappe de riktig. Pakkboksen rommer 4 stk pakninger@ 10mm. Man må altså kappe opp 4 riktige lengder og forme de som separate ringer. Hver av disse ringene skal danne et vanntett tetteleie. Måler man opp og skjærer pakningene på et bord vil skjøten danne en "V" når men etterpå former de som en ring.

Løsningen er å kveile opp pakningen som en spiral på akslingen. Stramme godt til, og kappe alle 4 lengdene mens de sitter stramt på akslingen.

ny_gearkasse_014.jpg 21)

Jeg blei i beita for ei hand eller to, så bildet blei ikke særlig illustrerende, men dere skjønner sikkert hva jeg mener. Altså, kapp alle 4 lengdene med en skalpell eller lignende mens pakningen sitter stramt rundt akslingen.

ny_gearkasse_015.jpg 22)

Hver av de 4 lengdene blir da seende ut som dette........

ny_gearkasse_017.jpg 23)

......og som dette når de formes som en ring. Legg merke til tetteleiet som dannes av to tilnærmet paralelle flater.

 

Ringene presses på hverandre inn i tetteleiet i pakboksen. Første ring legges med snittet opp kl 1200. Neste med snittet kl 1800, så 1200 osv. På dette viset blir pakningene liggende med snittet 180 grader fra hverandre.

Trekk til klemringen skikkelig slik at du er sikker på at pakningene kommer helt inn og tetter. Deretter løsner du slik at du er sikker på at akslingen løper fritt og lett. Etterdra på vannet når du ser at pakningen lekker. Riktig etterdratt skal denne løsningen altså være tett når båten ligger i ro. Ikke trekk til for hardt, da du på dette viset kan få skadelig varmgang i pakkboksen.

 

Hej

 

Jag har fått lära mig att slike packninger ska snittas diagonalt för att få en bättre tätning. För övrigt en mycket bra instruktion.

Link to post
Share on other sites

Hej

 

Jag har fått lära mig att slike packninger ska snittas diagonalt för att få en bättre tätning. För övrigt en mycket bra instruktion.

 

De stemmer de, men så lenge de blir brukt 3 stk eller mer så tetter de mer en godt nok. samme type tettning som brukes på høytrykksventiler med trykk på over 200 bar gass å de lekker ikke, å de funker fint med å bare kutte de beint av :yesnod:

På en propellaksel greier du kanskje hvis du er Uheldig å få 0,5 bar :wink:

O Erland

med båtførerbevis

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...
  • 2 måneder senere...

En problemfri sommer med presis og behagelig inn- og utsjalting av gearene. Har gått mye på en maskin, og med den andre hengende med å svire. Har sjekket for varmgang innimellom, men aldrig kjent antydning til dette. Drevia og VP-verksteder i Norge hevder jo også at det ikke er noen forskjell på mekaniske og hydrauliske kasser i så måte.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...