Jump to content

Prosjekt: Installasjon av HS1 gearkasse i Princess 35/VP41


REM

Recommended Posts

Har knapt fått igjen pusten. Kom akkurat tilbake fra båten etter å ha lempet inn begge kassene. Grønningen og Simen hjalp meg, men kassene veier innpå 50kg stykket og det var tunge tak å få lempa de opp på badeplattingen og over rekka bak. Planen nå er å reise ned i båten ved 8:00 tida i morgen tidlig for å fyre opp varmeren. Så hjem for frokost, før jeg starter skruinga ved 9-tida. Jeg må lage meg en heis slik at jeg får jekket opp kassa i riktig høyde slik at jeg får entret boltene. Finner vel på no så at alt blir i vater nedi der :wink:

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Intresant tråd dette, fine bilder og forklaringer rem.

Jeg var i båten en tur i kveld og prøvde å dra igang fyren, den startet og stoppet igjen. Regner med at den ikke var særlig begeistert for sommer diesel idag. Har du også sommer diesel på tanken burde du ta med deg annen form for varme.

Link to post
Share on other sites

Jada, jeg har en 2KW el. oljevarmer, en 2 KW parafinbrenner og to gassbluss i tillegg til Ebern. Burde holde det trur jeg. Skal vel ikke bli mer enn en 3-4 minus i morra.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Har du også sommer diesel på tanken burde du ta med deg annen form for varme.

Har vel aldrig hatt noe anna enn det som selges her i øst , å det er vanlig diesel .Har nå funka på div dieselvarmere hos meg dem siste 10 åra minst ,men jeg missforsto kansje noe her ? Ikke at dette er en dieselvarmer tråd , men lurte bare ?

 

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Tror det leveres vinterdiesel om du tanker seint på høsten, det varierer sikkert også litt i forhold til utsalgs sted. Jeg prøvde varmeren i går da var det ca 7 minus, det funket dårlig. Ligger du på vannet er det nok ikke så kaldt i båten som når du ligger på land.

Nok med diesel diskusjon så rem får ha tråden sin i fred :smiley:

Link to post
Share on other sites

Forts.........

Det er begrenset hva en får gjort nå om dagen. Er hjemme fra jobben normalt ved 1630-tida, og etter det er det mørkt.....og ikke minst kalt. Er ikke så veldig fristende da å fyre opp en gjennomtæla båt og begynne å jobbe nedi kjølsvinet. Sjøl om jeg har bra med varmere tar det utrolig lang tid å få særlig varme der nede. Allt en tar på er isete og rimete. Det blir da heller til at en sitter hjemme å planlegger hva en skal gjøre i helga. Sørge for innkjøp ev nødvendige remedier og deler slik at en ikke blir i beita når en skal jobbe.

ny_gearkasse.jpg 11)

Idag var jeg nede i båten kl 0815 for å sette på varmere. Ebern og en 2KW parafinbrenner hjelper på i en gjennomtæla båt. Etter å ha satt på disse dro jeg hjem igjen å spiste frokost. Jeg bor rett ved båthavna, og har kun et par minutter å kjøre. Tilbake kl 0900 og klar til innsats. Det var vel en 8 minus i dag tidlig, men sola varmet faktisk en del da den dukka opp over horisonten.

Simen og jeg var nedi båten i går kveld og bar ombord gearkassene. Lot de stå ute bak, men låste de til flytrappa med en sykkellås i alle tilfellers skyld.

ny_gearkasse_001.jpg 12)

Etter å ha fyrt opp to gassbluss, og ha flytta parafinbrenneren ned i kjølsvinet begynnte det etterhvert faktisk å bli levelig der nede. Kallt på beina, men alikevel brukbare jobbeforhold.

Det første jeg gjorde var å kappe et støpeløp i blokka som ellers ville treffe det nye svinghulet og komme i klem. Dette støpeløpet finnes på alle 41-blokkene og må fjernes ved bruk av nytt svinghjul. Kappakive på vinkelsliperen fiksa det greit. Bare sørg for å ta tilstrekkelig slik at nivået kommer på nivå med eller under skruenivået på siden

ny_gearkasse_002.jpg 13)

Her er svinghjul med svingningsdemper montert med moment 65Nm+60grader. Svingningsdemperen dro jeg til med 30Nm. Blå LocTite på begge i alle tilfellers skyld. På slike maskinforbindelser bruker jeg alltid LocTite. Trekker en til med riktig moment skal det ikke være nødvendig, men jeg stoler ikke helt på det. Skader ikke å bruke låsevæske i tillegg. Og den blå jeg pleier å bruke er mulig å åpne i ettertid alikevel.

ny_gearkasse_003.jpg 14)

Kassa veier vel sine gode 50 kg og er tung å handtere for en mann. Jeg tok ei trosse og lagde meg en bærestropp, og på det viset fikk jeg flytta kasse i riktig posisjon. Derifra tok jeg den steg for steg til den sto på dørken, fortsatt med bruk av bærestropper.

ny_gearkasse_006.jpg 15)

Deretter festet jeg en sånn kjekk bagasjestropp rundt kassa, og jekket den enkelt opp igjen til riktig høyde. Derfra var det bare å entre aksel mot spline og skyve kassa på plass.

 

ny_gearkasse_007_1.jpg 16)

Sånn, der var den på plass. Bare nå å kople gearwire og aksling. I akslingen skal jeg bytte teflonpakninger med det samme jeg har det fra hverandre. Men det får jeg ta en annen kveld.

Før jeg gav meg for kvelden, tok jeg av skjold og svinghjul på babord motor også slik at jeg er klar for å gå videre med neste kasse i morgen.

Fortsetter.........

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Du skal bytte pakkninger på aksligane , det må jo kansje jeg også . Da jeg ikke har smørekopper ,så sa en eller anna fyr at jeg kunne bytte det på vannet , spurte på VP i Fyllinga om detta . Han mente jeg burde ha en god lensepumpe da , det stemmer det eller REM ? Må jeg i krana , eller på land for å gjøre jobben ? Har jo ikke testa å teita dem litt enda da , kan jo være at det er endel igjen å gå på . Eller er detta en kjempe fin tråd , flott forklaing med bilder .Dette må jo være til stor hjelp for neste man som skal ut . Lykke til videre , tipper du ser fram til å teste detta .

 

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Går greit å ta det på vannet, men du vil jo ta inn en del vann da. Ikke noe problem hvis du forbereder det litt, sørger for å ha ferdig tilpassede pakninger osv. Jeg skal ta noen bilder og forklare når jeg gjør det.

Ser du forresten på bilde 15 Runo vil du se en blå slange og et 90 graders bend som går fra bakre ventildeksel til luftfilter. Dette er for veivhusventilasjonen på 41B som kom i 1991 trur jeg det var.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Skjønte at den slangen måtte være noe sånt , snakka litt med han VP gubben i Fyllinga ang detta med deksel bytte osv . Han mente jeg burde prøve å bytte filteret først , når jeg har et så koster det itno å prøve .Han sa noe sånt som at , det kansje er fult med gammel størkna olje i bunn av filteret . Dette pga lite bruk av båt , så da vil det jo tette seg å bygge opp trykk . Å da blåse ut innimellom , dette høres jo for lett ut . Men som sagt ,koster itno å prøve ,men også at dette med bytte av toppdeksel lokka.Det var kun en mildertidig løsning ,er jo en grunn til det blåser ut.Men ettersom så mange har gjort dette med vellykket resultat så , da prøver vi på det ettervært .Dem kosta foresten "bare" 750- pr stk , slangen kosta 550- ca hehe sykt .Bruker vel bare vanlig slange i metervare vel ,kjøper ikke en halvmeter til 550 spenn. Men når jegh bestiller ,er det kunn deksel ? Ikke pakkninger eller andre ting ,utenom slange da ? Men du snakka om en gummismokk ,er jo stusser på deksel så?

Blei mye deksel prat nå , men det går vel mens du viler ;)

 

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Kjøp det høye dekslet med oljefelle. Det er det som koster 750,- I tillegg kjøper du smokken som skal sitte på stussen på dekslet. Resten kjøper du hos Tess eller tilsvarende.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

 

Et spørsmål til rem:den skruen som er under kjølevannsrøret på oljekjøler (såvidt synlig på bilde),er det der zinkanoden skal inn?Har kjøpt anoder til begge kjølerne (41p),men finner ingen plass å sette den,noen sier det ikke finnes zink på disse motorene, andre sier det motsatte,itillfelle,hvilken nøkkel passer på den skruen? (vanskelig å komme til)

Ser at du tydeligvis er inne på dette,så derfor spør jeg deg.På forhånd takk. :cheers:

Redigert av Pelle Parafin (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ser du forresten på bilde 15 Runo vil du se en blå slange og et 90 graders bend som går fra bakre ventildeksel til luftfilter. Dette er for veivhusventilasjonen på 41B som kom i 1991 trur jeg det var.

 

På denne slangen har jeg koblet på en flaske for å slippe å få all oljedampen rett i luftfilteret og videre i intercooleren, det blir litt olje i flaska iløpet av en sesong.

Link to post
Share on other sites

Et spørsmål til rem:den skruen som er under kjølevannsrøret på oljekjøler (såvidt synlig på bilde),er det der zinkanoden skal inn?

Hvilket bilde er det de kan se denne skruen på? Mener bestemt at det ikke skal være Zink på 41P. Jeg har kun zink på varmeveksleren. Tror ikke det skal være zink på gearkassa?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

ny_gearkasse_008.jpg 17)

Fortsetter med et lite sidesprang som ble omtalt tidligere, nemlig montasje av nytt filter for veivhusventillasjon. Når en monterer løsningen med filteret integrert i bakre ventildeksel trenger man å blokkere av det gamle filterfestet. Dette sitter på et adapter som har tilknytting til det bakre veivhusdekslet på siden av blokka, under/bak intercooleren. Å bytte dette er en relativt omstendelig jobb, da intercoolerhuset må av. Mye enklere å like bra løsning er det å kappe det gamle adapteret og blokkere utgangen. Jeg har brukt et aluminiumsrør som jeg har klemt flatt i enden. og fyllt med epoxy. Dette røret har jeg banket inn i åpningen i adapteret, også her påført epoxy. Overtrykksventilen har jeg blokkert ved å skru av det gamle dekslet og montert pakningen og dekslet med en avstandsmutter slik at pakningen tetter utløpet.Denne overtrykksventilen har en funksjon ved bruk av den gamle løsningen, hvor kanisterfilteret kunne gå tett hvis filteret ble sittende på for lenge og gammel kokset olje tettet utløpet.

ny_gearkasse_011.jpg 18)

Når jeg først er igang, fortsetter jeg med nok et sidesprang. Nå som jeg har akslingene løse fra gearkassa, og god plass til å jobbe benytter jeg anledningen til å bytte pakning i pakkboksen. Princess og Fairline og sikkert flere med, benytter en pakkboks med teflonpakninger. Disse skal etterdras med 1/6 omdreining på justerskrua til klemhylsa etter en lenger tur som det heter. Følger man dette skal pakkboksen ikke lekke når båten ligger i ro. Når båten går derimot skal den lekke en dråpe i ny og ne. Etter en tid på dette viset har man ikke mer å justere på, og da er tiden inne til å bytte pakninger. Bildet viser pakkboksen med klemhylsa helt inne, eller med en mm eller to i klaring.(Justeringsskruene er fjernet for anledningen, men vises på bilde nr. 24.)

ny_gearkasse_021_1.jpg 19)

Flere firmaer leverer teflon, fett, grafitt og andre typer pakninger, bla. Volvo Penta. Jeg kjøpte min fra James Walker i Oslo, da Penta tilfeldigvis var tomme på min dim 3/8". James Walker hadde en 10x10mm som var erstatning for 3/8" som vel er ca 9,5mm. Vel, 10mm går like bra, og da bestillte jeg pakningsnr. JW 3511100. Pakningen kom i posten og kostet 600,- for drøyt 2m.

ny_gearkasse_013.jpg 20)

Noe av kunsten med å få slike pakningsløsninger tette er å kappe de riktig. Pakkboksen rommer 4 stk pakninger@ 10mm. Man må altså kappe opp 4 riktige lengder og forme de som separate ringer. Hver av disse ringene skal danne et vanntett tetteleie. Måler man opp og skjærer pakningene på et bord vil skjøten danne en "V" når men etterpå former de som en ring.

Løsningen er å kveile opp pakningen som en spiral på akslingen. Stramme godt til, og kappe alle 4 lengdene mens de sitter stramt på akslingen.

ny_gearkasse_014.jpg 21)

Jeg blei i beita for ei hand eller to, så bildet blei ikke særlig illustrerende, men dere skjønner sikkert hva jeg mener. Altså, kapp alle 4 lengdene med en skalpell eller lignende mens pakningen sitter stramt rundt akslingen.

ny_gearkasse_015.jpg 22)

Hver av de 4 lengdene blir da seende ut som dette........

ny_gearkasse_017.jpg 23)

......og som dette når de formes som en ring. Legg merke til tetteleiet som dannes av to tilnærmet paralelle flater.

ny_gearkasse_020.jpg 24)

Ringene presses på hverandre inn i tetteleiet i pakboksen. Første ring legges med snittet opp kl 1200. Neste med snittet kl 1800, så 1200 osv. På dette viset blir pakningene liggende med snittet 180 grader fra hverandre.

Trekk til klemringen skikkelig slik at du er sikker på at pakningene kommer helt inn og tetter. Deretter løsner du slik at du er sikker på at akslingen løper fritt og lett. Etterdra på vannet når du ser at pakningen lekker. Riktig etterdratt skal denne løsningen altså være tett når båten ligger i ro. Ikke trekk til for hardt, da du på dette viset kan få skadelig varmgang i pakkboksen.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Ser at du tidlig i tråden REM etterlyser delenummer på intercooler slangene og deres løp. Da jeg gjorde samme jobben i fjor vinter (kun en motor :lol: ), har jeg noen delenummer fra en svensk vp levrandør, skal jo være de samme!

Pos 22. har nr 860645, og pos. 23 har nr 860404. Prøver å sende et bilde av instalasjonsinstruksen (fikk du ikke den med), der du kan se slangenes løp.

 

 

div._0641.jpg

"Sistemann tar med flagget"

Link to post
Share on other sites

Ja, dette er den løsningen jeg ikke skal ha, da jeg har vannintaket i forkant av motor. Den løsningen du skisserer baserer seg på vannintak i bakkant av motor, rett under gearkassa. Vannpumpa i forkant av motor vil da suge inn sjøvannet fra bakkant av motor, via oljekjøler på HS1.

Det jeg er ute etter er slangen fra intercooler til oljekjøler på HS1, og fra oljekjøler HS1 til varmeveksler på motor. Altså Pos. 22 på din tegning, bare at den er todelt og går via oljekjøler HS1, og ikke direkte til varmeveksler.

Ifølge VP lå denne slangeløsningen i kitet for ombygging fra MS4 til HS1

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Ok, så vidt meg bekjent, så er det kun slangene i pos. 22 og23 som følger med i kittet. Din løsning kan du vel og fikse med en slange fra Tess. Fikk du også med nye lokk til intercoolerne, da det så ut på en av bildene at dine er av tidligere modell? :wink:

Redigert av Kasina (see edit history)

"Sistemann tar med flagget"

Link to post
Share on other sites

Ja det stemmer, nye lokk til intercooler følger med i settet. Klart jeg kan lage meg en løsning med uoriginale slanger. Nå er det ikke det jeg ønsker da. Jeg ønsker å benytte originalslangene fra VP.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Selv om jeg ikke har VP ombord må jeg berømme deg med fantastisk flott fotomontasje.

Noe av det beste jeg har sett på lang tid.

Jeg fikk ikke med meg detaljene om momsforholdet Sverige-Norge.

Sikkert mange andre her på BP som skal kjøpe deler i Sverige og ønsker en grei oppskrift.

Jeg vet ikke om du vil opplyse om detaljene i denne tråden eller i en særskilt tråd om "Import av deler fra Sverige - momsregler"?

Link to post
Share on other sites

For å holde litt liv i denne tråden , som forøvrig er kjembra .Har samme pakkbox som på bildet over , ser det drypper innimellom nå som båten ligger stille .Kansje på tide å bytte pakkninger ,men har ikke sett nøye på saken enda.Kansje det er noe å justere på .Men mener han selgeren nevnte noe om at dem skulle byttes , så var det en ting ang dette . Har spurt endel folk ang bytte av pakkningene , så da lurte jeg . Kan jeg gjøre den jobben på vannet , noen sier det er null problem .Andre sier at ,da må du ha en god lensepumpe ? Vært artig å hørt deres erfaringer ang denne jobben , håper det er greit å bruke tråden til dette også REM ? Forøvrig ,takk for en kjempe tråd .Bra bilder , å en lett forklaring som dem aller fleste bør få med seg .

 

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Etter at jeg hadde tatt av gearkassa og svinghjulet også på babord side kom jeg på at jeg kanskje burde bytte simringen til veivakslingen med det samme. Du vet nå man har lagt ned mye arbeid i demontering for å gjøre en eller annen jobb er det ofte lurt å samtidig bytte de slitedelene man finner på veien. Pakninger og simringer er typiske slike slitedeler. De koster lite i innkjøp og er enkle å bytte når man først har demontert det øvrige. Skal man bytte i ettertid pga. lekkasjer eller annet koster det masse i arbeid, og ikke minst i kroner om man må sette det bort til et verksted.

Jeg har ikke merket at simringen lekker, og den ville sikkert gjort jobben i flere år enda. Allikevel. simringer har en begrenset levetid og prisen hos VP var ca 300,- Jeg ventet alikevel på deler, og kom ikke videre uansett. Like greit da å fylle tida med noe nyttig.

Som sakt så gjort.

 

ny_gearkasse_023.jpg

 

Det å fjerne den gamle var enkelt nok. Slå forsiktig en liten skrutrekker ned i spalten mellom gods og kappa på simringen og vri forsiktig for ikke å skade godset i tetteleie.. Simringen løsna så lett som bare det. Jeg pakket opp den nye, og der lå det på VP-vis en illustrert bruksanvisning på 14 språk, og en liten tube med silikonfett. Leie i blokka og veivakslingen skulle settes inn med fett før montasje. Mer stod det ikke i den 8-sidige bruksanvisningen.

ny_gearkasse_001_1.jpg

Vel vel, jeg satte den nye simringen på plass og banket forsiktig på kanten på kappa med ei lita plastklubbe. Ringen spratt ut på den andre siden. Flere forsøk resulterte i nøyaktig det samme. Nå har jeg montert adskillige simringer i min tid, og for små ringer er det gjerne greit å benytte ei egnet pipe å slå på. Da fordeler du kreftene og unngår skjevdragning. Denne ringen var så stor at jeg ville trenge ei 124mm pipe, og det går jeg ikke rundt med i verktøykassa mi.

 

Løsninga tengte jeg var å sette simringen på plass, og så montere svinghjulet igjen. Svinghjulet ville da presse på overflaten slik at ringen ble presset på plass i leiet da jeg dro til skruene. Det var teorien ihvertfall. Som sakt så gjort. Etter å ha fjernet svinghjulet igjen så jeg at simringen hadde dratt seg skjevt, og lå med ene halvdelen langt inne i leiet. Problemet var at leiet til ringen manglet anlegg som ringen kunne bunne mot. Jeg forsøkte flere ganger med samme resultat. Hva pokker skulle jeg gjøre? Ikke kom jeg til fra baksiden heller. Da måtte jeg ta av clutshuskappa, hvilket innebærer motorfester, starter osv. Kjempejobb, og uaktuellt uten å løfte motoren ut av båten.

 

Jeg trengte noe kontrollerbart, og samtidig en løsning hvor jeg kunne observere hvordan ringen ble presses på plass. Svinghjulet var stort og uhåndterlig, og samtidigs sperret den for innsyn slik at jeg nærmest måtte montere i blinde.

Løsningen tengte jeg, måtte bli å lage seg en jigg hvor jeg kunne presse på ringen fra forskjellige steder rundt på periferien. Feste for jiggen var greit. Boltmønsteret på veiva passet perfekt. Videre måtte jiggen stikke utenfor kanten på veiva, og her måtte jeg montere skruer som presset på kappa til simringen.

ny_gearkasse_002_1.jpg

Hjem i garasjen for å se hva jeg måtte ha liggende. Jeg trengte noe som var stivt, og samtidig bredt nok til å dekke veiva pluss litt til. Løsningen ble sjassiset til en utdatert testjigg som jeg en gang hadde tatt med meg fra jobben. Kraftig sjassis i 12mm Alu 57S. Jeg brukte det gamle svinghjulet som mal og borret opp 4 huller for 12mm skruer som skulle passe i veiva. Jeg har ingen dreibenk, og tilpasset størrelsen med rette snitt med kappskive på vinkelsliperen.

Resultatet ser dere under. Skikkelig grovsmedarbeide, MEN DET FUNKA. HURRA!!

 

ny_gearkasse003_1.jpg

 

Etter at jeg hadde fjernet jiggen lå simringen perfekt på plass.

ny_gearkasse004_1.jpg

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

rem_hs1.jpg

 

Hei,

Det finnes ingen originale slanger slik som du ønsker.

Du må ha type Tess slange fra sjøvannsinntak og til oljekjøler på HS1 gear stb side og original slange som vist på bilde fra utløp oljekjøler HS1 og frem til sug sjøvannspumpe.

Slangene som følger med i kit'et er fra oljekjøler og til intercooler, og fra intercooler og til varmeveksler.

 

Og så til mitt spørsmål, når jeg bruker Snagit til å kopiere bilder, hvorfor blir bildene da så små og uleslige ??? (størrelsen har nemlig noe å si....)

 

Mvh

Larsb

Link to post
Share on other sites

Jeg ønsker ikke en slik løsning fordi jeg har vannintak i front av motor, og dette vil gi lange slangestrekk fram og tilbake. Derfor ønsker jeg å kople meg på intercooler. Det er egentlig å benytte de slangene som Kasina skisserer over i innlegg 42, og så rute om Pos 22 slik at denne slangen går via oljekjøler HS1

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...