Jump to content

Sprukne bord under vannlinjen

Storø RC 34

Recommended Posts

hei!

Jeg har to "problemområder" under vannlinjen der treverket var sprukket når jeg kjøpte båten. Nå i vinter har fuktighet/vann trengt igjennom treverket, fryst og sprukket treverket ennå mer. Vi snakket ca 15/20 cm lengde og ca midt på bordet. Jeg ønsker å utbedre disse områdene på en varig, men enkel måte, dvs jeg ønsker ikke å bytte bordgangen.

Er det noen ulemper, farer etc forbundet ved å tette disse sprekkene med epoksy?

Fordel: Enkelt, kjapt og billig

Ulempe: Vil epoksyen holde funktigheten inne slik at bordet sprekker opp ennå mer på innside og tilslutt gjøre større skade?

Ung mann i gammel båt....med båtførerbevis og SRC/VHF sertifikat

Jeg reparerte en tilsvarende skade for noen år siden på følgende måte:

Spente fast ei list som styring og freste med håndfresen ett 6mm spor i selve sprekken. Jeg freste ikke helt igjenom, det sto igjen 2-3 mm treverk på innsiden.

Skar ut ei tilsvarende 5,5-6mm list, rundet den i begge ender slik at den tilsvarte radien på fresen, smurte på fortykket epoxy, presset den inn i sprekken og spente fast. Etter at epoxyen var herdet var det bare å høvle og pusse ned listen og skaden var reparert.

Det er noe slikt jeg har tenkt, men istedet for en list kunne jeg også brukt filler. Sprekken er ikke større enn det, men jeg synes du har et godt poeng i å frese ut først slik at man får bort all dritten og limer rett på ren ved....

Har du forresten noe erfaring med å lime igjen med epoksy langs bunnstokken, har en lekkasje mellom bunnstokken og bordinga/huden

Takk for svar

Ung mann i gammel båt....med båtførerbevis og SRC/VHF sertifikat

Nei, har ingen erfaring med liming ved bunnstokk.

Freste for å få rent treverk samt ett fint spor hvor jeg enkelt kunne tilpasse en lusing. Når man bruker en lusing/list trenger man strengt tatt ikke lime med epoxy. Jeg brukte epoxy fordi jeg hadde det tilgjengelig, men man kunne like gjerne brukt ett annet passende trelim. Med en innlimt lusing vil denne bevege seg nogenlunde i takt med resten av bordet.

Man kan sikkert bruke epoxy-filler, men det går mye filler (relativt sett) i forhold til om man tilpasser en lusing. Og så er det mere "håndverksmessig" på ett vis.

Alle kan sparkle igjen ett sprekt bord med filler/sparkel.

Skal du ha anerkjendene nikk fra båtkameratene, lager du en lusing :wink:

Edited by Honduras (see edit history)

En fare med å bruke bare epoxy + filler er jo også at du lager en ganske massiv klump der. Så når treverket beveger seg på grunn av fukt +/- så vil ikke denne klumpen det, og man kan risikere ennå flere og kanskje større sprekker. Jeg ville nok holdt en knapp på å frese inn en list, siden den også vil følge bevegelsene i treverket mer enn filler vil gjøre. Lask som festes på tradisjonelt vis, og tettes med sika eller lignende er vel kanskje det som er best i lengden, selv om dette kanskje er noe mer jobb.

Har du forresten noe erfaring med å lime igjen med epoksy langs bunnstokken, har en lekkasje mellom bunnstokken og bordinga/huden

------------------------------------------------------

Hei, Når du sier bunnstokken, mener du kjølen? Der det siste bordet er spikret til kjølen ?

Svein H

hei!

Jeg har to "problemområder" under vannlinjen der treverket var sprukket når jeg kjøpte båten. Nå i vinter har fuktighet/vann trengt igjennom treverket, fryst og sprukket treverket ennå mer. Vi snakket ca 15/20 cm lengde og ca midt på bordet. Jeg ønsker å utbedre disse områdene på en varig, men enkel måte, dvs jeg ønsker ikke å bytte bordgangen.

Er det noen ulemper, farer etc forbundet ved å tette disse sprekkene med epoksy?

Fordel: Enkelt, kjapt og billig

Ulempe: Vil epoksyen holde funktigheten inne slik at bordet sprekker opp ennå mer på innside og tilslutt gjøre større skade?

Hvor stor er denne sprekken da? Det er ikke uvanlig at gamle sprekker åpner seg litt iløpet av vinteropplaget, de flyr som oftest sammen igjen når du legger ut båten, snakker om en time eller to! :yesnod: Du kan minske lekasjen litt ved å legge fuktige/bløte kluter på innsiden av sprekken en stund før du legger ut, da rekker sprekken å trutne litt. Man kan også legge i margarin eller også farm ifra utsiden da man skal legge ut. Det er helt utrolig hvordan treet flyr sammen! Bare epoxy høres skummelt ut, faren for at treet sprekker opp rundt limet er stor. Hvis sprekken er litt større kan du også drive med noe garn!

Edited by thomsped (see edit history)

OK, hadde samme problem en gang på ei sjekte jeg hadde. Nederste bord var spikret til kjølen med kopperspiker, men opplevde en gang utenfor lillesand at dette løsnet. Store bølger, slag og deretter så mye vann inn i båten at det var så vidt pumpe holdt unna. Var på vei til Homborsund, og fikk ordnet slik at kranbil stod på brygga da jeg kom. Der fikk jeg hjelp av en gammel fyrvokter på Homborsund fyr. Han fortalte at koppernaglene kunne tære av, og at de dermed løsnet. På min båt dreide det seg om 2 til 3 meter langt felt som slapp. Han boret opp, og skrudde nederste bord fast til kjølen med syrefaste skruer. Hadde ingenting i mellom før han gjorde dette. Husker at han boret med litt vinkel ned mot kjølen, slik at bordet trakk seg inn og ned i sporet som er laget i kjølen. Avtsand mellom skruene var 20 til 25 cm. Etter dette hadde jeg aldri problemer med vannlekasjer el. lign. herfra. Ellers er jeg som andre nevner skeptisk til å fylle sprekker med hardt materiale. Har hatt slike sprekker du beskriver, men de pleier å tette seg i løpet av ei uke eller to. Fyllte de rett og slett opp med margarin før sjøsetting (etter stoffing). margarinen ble som regel liggende i de sprekker som ikke tettet seg helt, og den ble presset ut av de som tettet seg. Funka som bare det. Vel, dette var min erfaring med dette.

Svein H

Åpner ikke sprekken mer enn 2-3 mm, ville jeg renset virket med en rasp, avfettet med aceton og brukt epoxy med filler. Det har jeg selv gjort, og det har nå holdt i mange år. Men er sprekken større, bør du legge inn en lusing.

gon

Dette er et vanlig "problem" i robåter; under vannlinjen går det gjerne som mange har skrevet, sprekken trutner igjen av seg selv, selv i tynne bord. Margarin er greitt i mellomtiden. I og over vannlinjen er det verre; slike sprekker får ikke trutne ordentlig. Noen her nevnte lask (kanskje det var du sjøl, Storø RC 34?), og det bruker vi flittig. Det tradisjoneller er å saume (klinke) dem fast, men det synes vi er for tungvint, så vi bruker 6 mm finér, legger Icopal Takkitt (med fibre i!) under, og skrur det fast med små, selvgjengende skruer; borer huller til skruene i lasken først. Skrueavstand ca 6-8 cm. Dette holder i årtier, har vi sett. Vi har brukt det både innvendig og utvendig; utvendig sørget vi for å bruke litt grove skruer med senkhoder for å få det glatt.