Jump to content

Luksus? Må vi ha det?


FM 8-12

Recommended Posts

Jeg har full forståelse for at mange liker trebåter. Er selv oppvokst med å være på sjøen i trebåt. Og det er noe spesielt med å tokke utover fjorden med trebåt.

 

Men på den annen side er trebåten mindre brukervennlig mener jeg. Tar jeg ikke feil, så er en trebåt tyngre enn en tilsvarende plassbåt. Plassen i en trebåt er heller ikke like godt utnyttet. Mye arbeid er det også hva vedlikehold angår.

 

Men takler man dette, ville jeg nok heller hatt en tresnekke fremfor en plastsnekke. Men når det gjelder skjærgårdsjeep og dagsturbåter ville jeg ikke hatt en trebåt.

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Share on other sites

Så du mener at en "firmabåt" med for deg som privatperson gratis drivstoff/vedlikehold ikke er luksus?

 

Herre mirakel.. tenkt å fått lov til å vært på sjøen på firmaets regning da mann! Kan da ikke bli bedre enn det...

 

Så sant du ikke fisker hummer i nordishavet da sef...

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Share on other sites

Så du mener at en "firmabåt" med for deg som privatperson gratis drivstoff/vedlikehold ikke er luksus?

 

Herre mirakel.. tenkt å fått lov til å vært på sjøen på firmaets regning da mann! Kan da ikke bli bedre enn det...

 

Så sant du ikke fisker hummer i nordishavet da sef...

 

He,he..... ja det går nok an å vri det de fleste veier.... Men jeg brukte ikke ordet firmabåt, da jeg skrev jobb så tenkte jeg på jobb og ikke fritid på jobben´s bekostning. :crazy: I disse tider så er kansje jobb også luksus ??

Link to post
Share on other sites

Må bare si at jeg hoppet av hele "luksustilværelsen" for en tid tilbake! Eller gjorde jeg egentlig det...? Alt jeg eier har jeg nå i båten, untatt bilen da (og NEI, det er slett ingen luksusbil, kun transportmiddel når jeg må på land)... og er ikke det luksus kanskje?! Solgte alt dikkedariegods jeg eide, eller gav det bort til noen som helt sikkert hadde mer nytte av det, og kjøpte meg båt. På denne måten fikk jeg realisert et ønske jeg har hatt i mange mange år om en båt av noe størrelse som jeg kan bevege meg helt fritt i, samt at jeg ble kvitt plenklippen, snømåking i oppkjørselen, trappevasken, lete etter parkeringsplass +++++

DETTE livet er luksus, og det koster meg faktisk også langt mindre enn ei dyr leilighet gjorde!

Nå har jeg leiligheta med meg hvis jeg finner på at jeg skal heise seil en dag, enten det er i februar eller i juli, og livet er virkelig verdt å leve! Med fire uker på jobb og fire hjemme så har jeg noe fritid å benytte også :smiley:

OK, jeg har nok et par ting i båten som jeg nok ikke hadde kommet til å investert i hvis jeg hadde hatt hus på land i tillegg, men slik tror jeg bare at det må være i 2009. Vaskemaskin og 220V aggregat synes jeg er på sin plass, men det er MIN mening... og jeg skjønner veldig godt at andre meget godt klarer seg uten dette når de er på sjøen!!

Link to post
Share on other sites

Båt er luksus....... Dersom ikke det er jobbrelatert da

 

Båt er ikke nødvendigvis luksus i dagens Norge. "Alle" som vil kan ha råd til båt. Det gjelder bare å prioritere men ikke alle ønsker å prioritere seg til båt. Eller er kanskje alt luksus utenom å ha et tak over hodet om natta ?

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Kommentar fra moderator:Innlegget er slettet da det ikke følger reglene for sitering. Posteren oppfordres til å legge det inn på nytt med sitering iht reglene.

For mer informasjon, se 'Regler for Åpent Forum' samt Etikette

 

Hei

Jeg følger deg langt på vei her.

Så lenge jeg er i arbeidslivet vil jeg beholde leiligheten, hus og have er solgt.

Båten vil jeg beholde: det er hytta mi, eller kanskje min fremtidige bollg. :yesnod:

Noe usikkert hvordan "ståa" er om 3-4 år :confused: når det gjelder pensjon og arbeidsforhold :crazy:

mvh

giver

Link to post
Share on other sites

Luksus for meg er å ha fri, og kan dra på fjorden i vår lett slitte båt.

Det er en luksus for meg så god som noen.

i fjord sommer var vi minste båt i nesten samtlige gjestehavner,

men er sikker på at vi hadde en likke så fin ferie som dem med 45 fot.

(bedre diesel rengskap også sikkert)

Hva skal vi med superluksus, når vi har en super skjærgård og finvær, allefall noen dager i året.

gleder meg til lengre dager og litt mildere vær, og da blir det fiske etter innsigtorsk/skrei. :fishing:

senere blir det overnattingsturer og brakstad pøbb. :drink::cheers:

sommerferien nordover til rødøy, træna osv.

alt dette er superluksus for meg.

må resten av februar og mars gå fort!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...