Jump to content

VHF - valg av arbeidskanal.


Tjeld

Recommended Posts

Leser meg opp til VHF-eksamen, og trenger litt hjelp av noen som kan dette. I VHF-boka, s. 32, står følgende å lese om hastermeldinger:

 

"....Kapteinen anser dette som en Haster/Urgency-situasjon og benytter kanal 16 for Hasterkallinga og for eksempel kanal 28 som arbeidskanal for hastermeldinga. (...)"

 

Kanal 16 for kallinga er jo forståelig, men "for eksempel" kanal 28 som arbeidskanal? Velger man her arbeidskanalen til kystradiostasjonen i gjeldende område, eller er det valgt en tilfeldig kanal fordi den var ledig?

 

Kanal 28 er arbeidskanal for kystradioen i Boknafjorden, Florø, Trondheimsfjorden og Sogndalsfjorden (blant annet). Er det her man hadde valgt å sette opp forbindelsen på kanal 28, eller hadde man nettopp her valgt en helt ANNEN kanal?

 

Velger man på måfå? Noen som vet? Jeg er helt fersk...

Link to post
Leser meg opp til VHF-eksamen, og trenger litt hjelp av noen som kan dette.

Flott at du gjør dette ordentlig!

Kanal 16 for kallinga er jo forståelig, men "for eksempel" kanal 28 som arbeidskanal? Velger man her arbeidskanalen til kystradiostasjonen i gjeldende område, eller er det valgt en tilfeldig kanal fordi den var ledig?

"For eksempel" er nok ment akkurat slik som det står. Dvs at man velger en arbeidskanal som passer med det området man befinner seg i. Når det gjelder 28 så er den i bruk flere steder langs kysten, på samme måte som de andre duplexkanalene benyttes flere steder. Men du vil ved nærmere studie av kanalplanen se at de som har samme kanalnummer har så pass geografisk avstand at de ikke skal kunne forstyrre hverandre.

 

Jeg håper at dette ble forståelig, men spør gjerne videre :wink:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

Slik at dersom jeg var i Florø ville jeg i dette tilfallet valgt kanal 28, og i Oslo kanal 66? Jeg ville altså ikke ha valgt en helt annen kanal, slik at samtalen jeg setter opp ikke foregår på den arbeidskanalen som brukes til anrop av kystradioen?

Link to post

Det kommer litt an på . . . .

 

Hvis du har en PAN-PAN, altså en hastermelding som skal gå direkte til en kyststasjon, dvs Rogaland Radio eller Tjøme Radio; da kan du like så gjerne kalle dem direkte på arbeidskanal, altså på slike kanaler som du nevner. I slike tilfeller ville det bare være "en omvei" å først kalle opp på 16 og deretter skifte til kyststasjonens arbeidskanal.

 

Hvis du derimot har en hastermelding som like meget er myntet på andre skip i området, da MÅ du først kalle på 16. For det er jo kun på 16 at både skip og kyststasjon har lytteplikt. (Hvis du kaller på kyststasjonens arbeidskanal, da vil ikke andre skip engang høre at du kaller....).

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
OK. Svaret er altså at hastersambandet mellom fartøyet og kystradioen går over kystradioens arbeidskanal i det aktuelle området. Tackar!

 

Ikke nødvendigvis....

Kyststasjonen kan ha sine grunner til at de ønsker å la hele den aktuelle hastetrafikken gå på kanal 16 hele tiden. Det vil være aktuelt i tilfeller hvor skip i området bør være oppmerksom og oppdatert på hva som foregår.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

Det jeg tror jeg lærte i hine hårde dager var at Haster kallinga er:

 

Pan Pan * 3

Radio stasjon (eventuellt Alle Båter) * 3

DE (dette er)

Navn og kallesignal *3

 

Haster meldinga var:

Pan Pan

Radio stasjon (eventuellt Alle Båter)

DE

Navn og kallesignal

Posisjon

Problem

 

Kalling og melding fortløpende på 16

 

Så overlater man radiostasjon til å velge arbeidskanal. Eller eventuellt å fortsette på 16 hvis det er formålstjenlig.

 

Er dette endret eller husker jeg feil?

 

Jeg spør fordi jeg ikke finner"Instruks for norske maritime mobile radiostasjoner" på internet.

Edited by 2nd Trikker'n (see edit history)
Link to post
Det jeg tror jeg lærte i hine hårde dager var at Haster kallinga er:

 

Pan Pan * 3

Radio stasjon (eventuellt Alle Båter) * 3

DE (dette er)

Navn og kallesignal *3

 

Haster meldinga var:

Pan Pan

Radio stasjon (eventuellt Alle Båter)

DE

Navn og kallesignal

Posisjon

Problem

 

Kalling og melding fortløpende på 16

 

Så overlater man radiostasjon til å velge arbeidskanal. Eller eventuellt å fortsette på 16 hvis det er formålstjenlig.

 

Er dette endret eller husker jeg feil?

 

Jeg spør fordi jeg ikke finner"Instruks for norske maritime mobile radiostasjoner" på internet.

 

Det du skriver her er pr dags dato regnet som hasterMELDING hos kystradiostasjonene (KRS). Grunne skal være at DSC (Digital Selective Calling) "skal" brukes til å kalle opp med (ja DSC kan ogsåp brukes til annet enn "nødanrop").

 

denne "kallinga" som du har med her blir erstattet av DSC.

 

Dersom du ikke har DSC skal Urgency gå ut på K16 (med mindre det her er nødtrafikk(mayday))

Da er det følgende

 

PANPAN, PANPAN, PANPAN

ALL STN (EVT RADIO STN)

DE MMSI - NAME - C/S (EVT C/S OG NAVN)

IN POS......

MLD

(Så vidt jeg husker)

 

Der hvor arb.kanaler (ch) kommer inn: Dersom du kaller på en KRS f.eks: Rogaland Radio (RR).

Du vil ha legeråd fordi en persom ombord har skadet seg (eller av andre årsaker trenger legeråd)

(kan sette opp ett eksempel med en fiktiv båt her: navn: Bamse, C/S: LA1234, : MMSI: 257000000

 

Mld pr VHF vil da bli som følger: (KORREKT PROSEDYRE)

PAN-PAN *3

ROGALAND RADIO*3

DE 257000000 BAMSE LA1234

IN POS: 58*12,02N 005*12,05E

NEED MEDICAL ADVICE

(trenger legeråd)

*

RR .svarer:

257000000 / BAMSE / LA1234

DE ROGALAND RADIO

GO CH 28 (F.EKS)

*

BEGGE BYTTER TIL CH28, RR TAR KONTAKT MED LEGE ENTEN PR SMS ELLER TLF, GJERNE MENS DE SNAKKER MED "BAMSE" (dersom sms selfølgelig, legen ringer da tilbake)

RR SETTER OPP LEGEN MOT BÅTEN.

 

Også; Grunnen til att nettopp DENNE haster mld går på en arb kanal, er at det kan ta relativt lang tid åstille en diagnose (f.eks) og for dermed å unngå blokkering av evt, mayday mld, BØR en arb freq. brukes.....

 

(dette er bare ett av mange eksempler på når en bør bruke arbeids kanaler)

Det finnes to regler til sjøs: <§1 Skipperen har alltid rett> og <§2 Har skippern feil gjelder §1>

Work @ Rogaland radio / LGB/LGQ / 002570300.

Det finnes folk med båt, og båtfolk, oss sistnevnte er og forblir en egen rase i følge noen ->nå MED BFB og GOC samt CSOC

Problemer i Ryfylke? Kall bare på <R/S Ryfylke> Offisielt medlem av Dirdal Båtforening fra og med 31/7-2009 kl 0005

Link to post

Jeg tok VHF-sertifikat for noen år siden, og min erfaring var at det var alt for lite fokus på innøving av slike prosedyrer. Derimot var det viktig å huske ladespenning på batterier og hvilken frekvens en epirb sender på. Viktigheten av å kunne slikt er ganske overdrevent mener jeg.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Jeg tok VHF-sertifikat for noen år siden, og min erfaring var at det var alt for lite fokus på innøving av slike prosedyrer. .

 

Jeg tok også VHF sertifikat for noen år siden og har aldri brukt VHF'en. Skulle den bli brukt så må det være et nødtilfelle for meg og da tviler jeg på at prosedyrene blir husket. Det hadde vært greit å øvd på bruken. Jeg bruker mobilen til å kontakte andre siden man ikke vet om de har VHF på.

Link to post

Er også av en oppfatning at det behøves praktisk bruk i sikkerhetsutstyr. Ser at mange av BP medlemmene kommuniserer på kanal 77. Kanskje en fin mulighet å praktisere litt på denne kanalen. I tillegg har man jo fritidsbåtkanalene man kan "leke" seg på.

Link to post

Radio-stasjonene er også veldig hyggelig å kalle opp og gir fin trening i bruk av VHF'n. Spør om de kan høre deg, spør om været, resultatet av en eller annen fotballkamp eller noe. Sjekk arbeidskanalen og kall opp på den. Kanalplan er en fin ting å ha, men er jeg i utlandet kaller jeg opp stasjonen, forteller hvor jeg ligger og spør om arbeidskanalen deres.

 

Tidligere ble jo VHF'n mye oftere brukt, men nå er det alltid mobilen.

Link to post

Med fare for å "drite på draget" (igjen, enkelte ting blir en vane).

 

Er ute å årets første tur. Gikk fra hjemmehavnen tidig ettermiddag, har kost meg oppover (på kartet, dvs nordover) i langsom fart. På en av de første holmene "ut mot havet" hadde en fuggel plasert seg på høyeste punkt, nydelig silhouett mot himmelen. Telelinsen ligger hjemme på skrivebordet, så her var det snakk om å åpne vinduet på styrbord side, og la strømmen føre mot holmen. LIke før motivet var perfekt, begynte VHF å bråke "nokka frøktelig" (man har da en fortid i nord!)

 

Fuggelen tok av og forsvan

 

Dermed var det tid for å konsentrere meg om VHF'en. Den hadde posisjonert seg på kanal 60, med beskjed om at det dreide seg om "all ships emergency" og ID xxxxx xxx, med tidsangivelse.

 

Ettersom jeg pliktskyldigst nylig har betalt en arm og et ben (an arm and a leg) for "VHF boka" ble denne hentet ut av vesken. Her står det masse om sending av nødmeldinger, men lite om mottak av dem. Jeg fant ut at ansvaret for mottak ligger hos kystradioen. Da bråket endelig sluttet, slo jeg over på kanal 16 (scanning med lokale kanal). Her gikk det ikke lenge før vår mann på kystradioen kom inn og fortalte at det blir drittvær fra Fedje og nordover fra i morgen. Greit nok,dit skal ikke jeg i denne runden.

 

Jeg går ut fra at jeg overhørte en feilmelding fra ett eller annet sted, og at min assistanse ikke var nødvendig.

 

Er det en korrekt konklusjon?

Laholm

Link to post

Er usikker på kva for anrop du har mottatt. I DSC-terminologien er det enten distress, urgency eller safety det kan være snakk om visst det er snakk om prioriterte anrop. Distress-anrop skal alltid bruke k16 som oppfølgingskanal, dette er også mest vanlig ved urgency, men her er det mulig å velge ein annan kanal. K60 var imidlertid eit litt merkelig valg.

Mest sannsylig er det at du har mottatt eit safety-anrop der k60 har blitt angitt som oppfølgings-kanal av kystradio, dette stemmer også bra med at det vart sendt ut kuling/stormvarsel rett etterpå. DSC-alarmering blir brukt av kystradio ved kuling/stormvarsel frå styrke 9 og oppover.

Men dette lærer du når du blir sertifisert brukar ;-)

 

mvh

Helge

Hjemmeside på WEB og på facebook.

Arbeidssted er Florø Radio.

Link to post

Poenget var at de sendte dette signalet i svært mange minutter, det var det som forvirret meg. Jeg har hørt signalet over kort periode, her mistenkte jeg at det var en eller annen sender som hadde hengt seg opp.

 

Sertifikatet har jeg, men fra lenge før DSC var oppfunnet. Har kjøpt boken, skal lese den.

Laholm

Link to post

Jeg har oplevet at Lyngby Radio har udsendt et "All Ships Safety" når et skib (ofte en Russer) har "hængetast" - altså at mikrofonen har hængt sig op og radioen derfor sender hele tiden og dermed blokerer kanal 16. Ofte kan man så følge med i mange spændende konversationer på broen - desværre på russisk...

 

Så udsender Lyngby Radio en DSC-melding (All Ships Safety) i håbet om at det tiltrækker opmærksomheden hos dem på broen så de opdager, at der er hængetast. Det plejer at hjælpe. Men det kan jo forvirre flere brugere, da ALLE DSC-terminaler begynder at hyle samtidig...

 

I øvrigt så oplever jeg, at jeg aldrig har brugt DSC-funktionaliteten. Alle mine opkald går til Kystradiostationen via normal arbejdskanal og jeg er aldrig blevet kaldt på via DSC. Lidt trist, egentlig...

 

 

Andy

Edited by MajorAndy (see edit history)
Link to post
Poenget var at de sendte dette signalet i svært mange minutter, det var det som forvirret meg. Jeg har hørt signalet over kort periode, her mistenkte jeg at det var en eller annen sender som hadde hengt seg opp.

 

Forstår ikkje heilt kva type "signal" dette kan være.

DSC-signalet høyrer du ikkje, det er ein kort data-burst som blir sendt ut på k70. Imidlertid vil din DSC-VHF bli "trigga" av denne databursten og gi ein akustisk alarm ombord, denne alarmen må du sjølv stoppe eller eventuelt vente til den stoppar av seg sjølv (Dette kan vel ta 10-20 sek kanskje, veit ikkje om dette kan justerast på dei enkelte fabrikat).

 

Sertifikatet har jeg, men fra lenge før DSC var oppfunnet. Har kjøpt boken, skal lese den.

 

OK, då tok eg feil der :wflag:, trudde kanskje du var ein av dei mange som går rundt og lurer på å ta "lappen" men ikkje får det gjort....

Hjemmeside på WEB og på facebook.

Arbeidssted er Florø Radio.

Link to post
Jeg har oplevet at Lyngby Radio har udsendt et "All Ships Safety" når et skib (ofte en Russer) har "hængetast" - altså at mikrofonen har hængt sig op og radioen derfor sender hele tiden og dermed blokerer kanal 16. Ofte kan man så følge med i mange spændende konversationer på broen - desværre på russisk...

 

Dette blir også brukt av norske kystradiostasjonar, og det er veldig effektivt i dei tilfella der "syndaren" har DSC. Det blir då sendt ut "all ships safety" etterfulgt av ei melding på arbeidskanal, veldig ofte forsvinn blokkeringa på k16 i samme øyeblikk som DSC-anropet blir sendt ut.

Men blokkering av k16 er fortsatt eit stort problem, det er ofte fartøy utan DSC som får "heng" og går ut, og dei lever i lykkelig uvitenheit om at alt dei seier blir kringkasta for all verden... :lol:

Hjemmeside på WEB og på facebook.

Arbeidssted er Florø Radio.

Link to post

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...