Tjeld Posted February 13, 2009 Share Posted February 13, 2009 Leser meg opp til VHF-eksamen, og trenger litt hjelp av noen som kan dette. I VHF-boka, s. 32, står følgende å lese om hastermeldinger: "....Kapteinen anser dette som en Haster/Urgency-situasjon og benytter kanal 16 for Hasterkallinga og for eksempel kanal 28 som arbeidskanal for hastermeldinga. (...)" Kanal 16 for kallinga er jo forståelig, men "for eksempel" kanal 28 som arbeidskanal? Velger man her arbeidskanalen til kystradiostasjonen i gjeldende område, eller er det valgt en tilfeldig kanal fordi den var ledig? Kanal 28 er arbeidskanal for kystradioen i Boknafjorden, Florø, Trondheimsfjorden og Sogndalsfjorden (blant annet). Er det her man hadde valgt å sette opp forbindelsen på kanal 28, eller hadde man nettopp her valgt en helt ANNEN kanal? Velger man på måfå? Noen som vet? Jeg er helt fersk... Quote Link to post
Poseidon Posted February 13, 2009 Share Posted February 13, 2009 Leser meg opp til VHF-eksamen, og trenger litt hjelp av noen som kan dette. Flott at du gjør dette ordentlig! Kanal 16 for kallinga er jo forståelig, men "for eksempel" kanal 28 som arbeidskanal? Velger man her arbeidskanalen til kystradiostasjonen i gjeldende område, eller er det valgt en tilfeldig kanal fordi den var ledig? "For eksempel" er nok ment akkurat slik som det står. Dvs at man velger en arbeidskanal som passer med det området man befinner seg i. Når det gjelder 28 så er den i bruk flere steder langs kysten, på samme måte som de andre duplexkanalene benyttes flere steder. Men du vil ved nærmere studie av kanalplanen se at de som har samme kanalnummer har så pass geografisk avstand at de ikke skal kunne forstyrre hverandre. Jeg håper at dette ble forståelig, men spør gjerne videre Quote Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Tjeld Posted February 13, 2009 Author Share Posted February 13, 2009 Slik at dersom jeg var i Florø ville jeg i dette tilfallet valgt kanal 28, og i Oslo kanal 66? Jeg ville altså ikke ha valgt en helt annen kanal, slik at samtalen jeg setter opp ikke foregår på den arbeidskanalen som brukes til anrop av kystradioen? Quote Link to post
Poseidon Posted February 13, 2009 Share Posted February 13, 2009 Det kommer litt an på . . . . Hvis du har en PAN-PAN, altså en hastermelding som skal gå direkte til en kyststasjon, dvs Rogaland Radio eller Tjøme Radio; da kan du like så gjerne kalle dem direkte på arbeidskanal, altså på slike kanaler som du nevner. I slike tilfeller ville det bare være "en omvei" å først kalle opp på 16 og deretter skifte til kyststasjonens arbeidskanal. Hvis du derimot har en hastermelding som like meget er myntet på andre skip i området, da MÅ du først kalle på 16. For det er jo kun på 16 at både skip og kyststasjon har lytteplikt. (Hvis du kaller på kyststasjonens arbeidskanal, da vil ikke andre skip engang høre at du kaller....). Quote Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Tjeld Posted February 13, 2009 Author Share Posted February 13, 2009 (edited) OK. Svaret er altså at hastersambandet mellom fartøyet og kystradioen går over kystradioens arbeidskanal i det aktuelle området. Tackar! Edited February 13, 2009 by Tjeld (see edit history) Quote Link to post
Poseidon Posted February 13, 2009 Share Posted February 13, 2009 OK. Svaret er altså at hastersambandet mellom fartøyet og kystradioen går over kystradioens arbeidskanal i det aktuelle området. Tackar! Ikke nødvendigvis.... Kyststasjonen kan ha sine grunner til at de ønsker å la hele den aktuelle hastetrafikken gå på kanal 16 hele tiden. Det vil være aktuelt i tilfeller hvor skip i området bør være oppmerksom og oppdatert på hva som foregår. Quote Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
2nd Trikker'n Posted February 13, 2009 Share Posted February 13, 2009 (edited) Det jeg tror jeg lærte i hine hårde dager var at Haster kallinga er: Pan Pan * 3 Radio stasjon (eventuellt Alle Båter) * 3 DE (dette er) Navn og kallesignal *3 Haster meldinga var: Pan Pan Radio stasjon (eventuellt Alle Båter) DE Navn og kallesignal Posisjon Problem Kalling og melding fortløpende på 16 Så overlater man radiostasjon til å velge arbeidskanal. Eller eventuellt å fortsette på 16 hvis det er formålstjenlig. Er dette endret eller husker jeg feil? Jeg spør fordi jeg ikke finner"Instruks for norske maritime mobile radiostasjoner" på internet. Edited February 13, 2009 by 2nd Trikker'n (see edit history) Quote Link to post
kterjesen Posted February 18, 2009 Share Posted February 18, 2009 Det jeg tror jeg lærte i hine hårde dager var at Haster kallinga er: Pan Pan * 3 Radio stasjon (eventuellt Alle Båter) * 3 DE (dette er) Navn og kallesignal *3 Haster meldinga var: Pan Pan Radio stasjon (eventuellt Alle Båter) DE Navn og kallesignal Posisjon Problem Kalling og melding fortløpende på 16 Så overlater man radiostasjon til å velge arbeidskanal. Eller eventuellt å fortsette på 16 hvis det er formålstjenlig. Er dette endret eller husker jeg feil? Jeg spør fordi jeg ikke finner"Instruks for norske maritime mobile radiostasjoner" på internet. Det du skriver her er pr dags dato regnet som hasterMELDING hos kystradiostasjonene (KRS). Grunne skal være at DSC (Digital Selective Calling) "skal" brukes til å kalle opp med (ja DSC kan ogsåp brukes til annet enn "nødanrop"). denne "kallinga" som du har med her blir erstattet av DSC. Dersom du ikke har DSC skal Urgency gå ut på K16 (med mindre det her er nødtrafikk(mayday)) Da er det følgende PANPAN, PANPAN, PANPAN ALL STN (EVT RADIO STN) DE MMSI - NAME - C/S (EVT C/S OG NAVN) IN POS...... MLD (Så vidt jeg husker) Der hvor arb.kanaler (ch) kommer inn: Dersom du kaller på en KRS f.eks: Rogaland Radio (RR). Du vil ha legeråd fordi en persom ombord har skadet seg (eller av andre årsaker trenger legeråd) (kan sette opp ett eksempel med en fiktiv båt her: navn: Bamse, C/S: LA1234, : MMSI: 257000000 Mld pr VHF vil da bli som følger: (KORREKT PROSEDYRE) PAN-PAN *3 ROGALAND RADIO*3 DE 257000000 BAMSE LA1234 IN POS: 58*12,02N 005*12,05E NEED MEDICAL ADVICE (trenger legeråd) * RR .svarer: 257000000 / BAMSE / LA1234 DE ROGALAND RADIO GO CH 28 (F.EKS) * BEGGE BYTTER TIL CH28, RR TAR KONTAKT MED LEGE ENTEN PR SMS ELLER TLF, GJERNE MENS DE SNAKKER MED "BAMSE" (dersom sms selfølgelig, legen ringer da tilbake) RR SETTER OPP LEGEN MOT BÅTEN. Også; Grunnen til att nettopp DENNE haster mld går på en arb kanal, er at det kan ta relativt lang tid åstille en diagnose (f.eks) og for dermed å unngå blokkering av evt, mayday mld, BØR en arb freq. brukes..... (dette er bare ett av mange eksempler på når en bør bruke arbeids kanaler) Quote Det finnes to regler til sjøs: <§1 Skipperen har alltid rett> og <§2 Har skippern feil gjelder §1> Work @ Rogaland radio / LGB/LGQ / 002570300. Det finnes folk med båt, og båtfolk, oss sistnevnte er og forblir en egen rase i følge noen ->nå MED BFB og GOC samt CSOC Problemer i Ryfylke? Kall bare på <R/S Ryfylke> Offisielt medlem av Dirdal Båtforening fra og med 31/7-2009 kl 0005 Link to post
Framtia Posted February 18, 2009 Share Posted February 18, 2009 Jeg tok VHF-sertifikat for noen år siden, og min erfaring var at det var alt for lite fokus på innøving av slike prosedyrer. Derimot var det viktig å huske ladespenning på batterier og hvilken frekvens en epirb sender på. Viktigheten av å kunne slikt er ganske overdrevent mener jeg. Quote Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
JRK Posted February 18, 2009 Share Posted February 18, 2009 Hei, Hastemelding eller ikke, jeg pleier alltid å lytte på arbeidskanalen jeg skal bruke, før jeg går på kanal 16 og kaller opp. Quote Link to post
topa Posted February 18, 2009 Share Posted February 18, 2009 Jeg tok VHF-sertifikat for noen år siden, og min erfaring var at det var alt for lite fokus på innøving av slike prosedyrer. . Jeg tok også VHF sertifikat for noen år siden og har aldri brukt VHF'en. Skulle den bli brukt så må det være et nødtilfelle for meg og da tviler jeg på at prosedyrene blir husket. Det hadde vært greit å øvd på bruken. Jeg bruker mobilen til å kontakte andre siden man ikke vet om de har VHF på. Quote Link to post
mhemil Posted February 18, 2009 Share Posted February 18, 2009 Er også av en oppfatning at det behøves praktisk bruk i sikkerhetsutstyr. Ser at mange av BP medlemmene kommuniserer på kanal 77. Kanskje en fin mulighet å praktisere litt på denne kanalen. I tillegg har man jo fritidsbåtkanalene man kan "leke" seg på. Quote Link to post
dhjerp Posted February 18, 2009 Share Posted February 18, 2009 Radio-stasjonene er også veldig hyggelig å kalle opp og gir fin trening i bruk av VHF'n. Spør om de kan høre deg, spør om været, resultatet av en eller annen fotballkamp eller noe. Sjekk arbeidskanalen og kall opp på den. Kanalplan er en fin ting å ha, men er jeg i utlandet kaller jeg opp stasjonen, forteller hvor jeg ligger og spør om arbeidskanalen deres. Tidligere ble jo VHF'n mye oftere brukt, men nå er det alltid mobilen. Quote Link to post
Laholm Posted February 20, 2009 Share Posted February 20, 2009 Med fare for å "drite på draget" (igjen, enkelte ting blir en vane). Er ute å årets første tur. Gikk fra hjemmehavnen tidig ettermiddag, har kost meg oppover (på kartet, dvs nordover) i langsom fart. På en av de første holmene "ut mot havet" hadde en fuggel plasert seg på høyeste punkt, nydelig silhouett mot himmelen. Telelinsen ligger hjemme på skrivebordet, så her var det snakk om å åpne vinduet på styrbord side, og la strømmen føre mot holmen. LIke før motivet var perfekt, begynte VHF å bråke "nokka frøktelig" (man har da en fortid i nord!) Fuggelen tok av og forsvan Dermed var det tid for å konsentrere meg om VHF'en. Den hadde posisjonert seg på kanal 60, med beskjed om at det dreide seg om "all ships emergency" og ID xxxxx xxx, med tidsangivelse. Ettersom jeg pliktskyldigst nylig har betalt en arm og et ben (an arm and a leg) for "VHF boka" ble denne hentet ut av vesken. Her står det masse om sending av nødmeldinger, men lite om mottak av dem. Jeg fant ut at ansvaret for mottak ligger hos kystradioen. Da bråket endelig sluttet, slo jeg over på kanal 16 (scanning med lokale kanal). Her gikk det ikke lenge før vår mann på kystradioen kom inn og fortalte at det blir drittvær fra Fedje og nordover fra i morgen. Greit nok,dit skal ikke jeg i denne runden. Jeg går ut fra at jeg overhørte en feilmelding fra ett eller annet sted, og at min assistanse ikke var nødvendig. Er det en korrekt konklusjon? Quote Laholm Link to post
hev Posted February 20, 2009 Share Posted February 20, 2009 Er usikker på kva for anrop du har mottatt. I DSC-terminologien er det enten distress, urgency eller safety det kan være snakk om visst det er snakk om prioriterte anrop. Distress-anrop skal alltid bruke k16 som oppfølgingskanal, dette er også mest vanlig ved urgency, men her er det mulig å velge ein annan kanal. K60 var imidlertid eit litt merkelig valg. Mest sannsylig er det at du har mottatt eit safety-anrop der k60 har blitt angitt som oppfølgings-kanal av kystradio, dette stemmer også bra med at det vart sendt ut kuling/stormvarsel rett etterpå. DSC-alarmering blir brukt av kystradio ved kuling/stormvarsel frå styrke 9 og oppover. Men dette lærer du når du blir sertifisert brukar ;-) mvh Helge Quote Hjemmeside på WEB og på facebook. Arbeidssted er Florø Radio. Link to post
Laholm Posted February 21, 2009 Share Posted February 21, 2009 Poenget var at de sendte dette signalet i svært mange minutter, det var det som forvirret meg. Jeg har hørt signalet over kort periode, her mistenkte jeg at det var en eller annen sender som hadde hengt seg opp. Sertifikatet har jeg, men fra lenge før DSC var oppfunnet. Har kjøpt boken, skal lese den. Quote Laholm Link to post
MajorAndy Posted February 21, 2009 Share Posted February 21, 2009 (edited) Jeg har oplevet at Lyngby Radio har udsendt et "All Ships Safety" når et skib (ofte en Russer) har "hængetast" - altså at mikrofonen har hængt sig op og radioen derfor sender hele tiden og dermed blokerer kanal 16. Ofte kan man så følge med i mange spændende konversationer på broen - desværre på russisk... Så udsender Lyngby Radio en DSC-melding (All Ships Safety) i håbet om at det tiltrækker opmærksomheden hos dem på broen så de opdager, at der er hængetast. Det plejer at hjælpe. Men det kan jo forvirre flere brugere, da ALLE DSC-terminaler begynder at hyle samtidig... I øvrigt så oplever jeg, at jeg aldrig har brugt DSC-funktionaliteten. Alle mine opkald går til Kystradiostationen via normal arbejdskanal og jeg er aldrig blevet kaldt på via DSC. Lidt trist, egentlig... Andy Edited February 21, 2009 by MajorAndy (see edit history) Quote Link to post
hev Posted February 21, 2009 Share Posted February 21, 2009 Poenget var at de sendte dette signalet i svært mange minutter, det var det som forvirret meg. Jeg har hørt signalet over kort periode, her mistenkte jeg at det var en eller annen sender som hadde hengt seg opp. Forstår ikkje heilt kva type "signal" dette kan være. DSC-signalet høyrer du ikkje, det er ein kort data-burst som blir sendt ut på k70. Imidlertid vil din DSC-VHF bli "trigga" av denne databursten og gi ein akustisk alarm ombord, denne alarmen må du sjølv stoppe eller eventuelt vente til den stoppar av seg sjølv (Dette kan vel ta 10-20 sek kanskje, veit ikkje om dette kan justerast på dei enkelte fabrikat). Sertifikatet har jeg, men fra lenge før DSC var oppfunnet. Har kjøpt boken, skal lese den. OK, då tok eg feil der , trudde kanskje du var ein av dei mange som går rundt og lurer på å ta "lappen" men ikkje får det gjort.... Quote Hjemmeside på WEB og på facebook. Arbeidssted er Florø Radio. Link to post
hev Posted February 21, 2009 Share Posted February 21, 2009 Jeg har oplevet at Lyngby Radio har udsendt et "All Ships Safety" når et skib (ofte en Russer) har "hængetast" - altså at mikrofonen har hængt sig op og radioen derfor sender hele tiden og dermed blokerer kanal 16. Ofte kan man så følge med i mange spændende konversationer på broen - desværre på russisk... Dette blir også brukt av norske kystradiostasjonar, og det er veldig effektivt i dei tilfella der "syndaren" har DSC. Det blir då sendt ut "all ships safety" etterfulgt av ei melding på arbeidskanal, veldig ofte forsvinn blokkeringa på k16 i samme øyeblikk som DSC-anropet blir sendt ut. Men blokkering av k16 er fortsatt eit stort problem, det er ofte fartøy utan DSC som får "heng" og går ut, og dei lever i lykkelig uvitenheit om at alt dei seier blir kringkasta for all verden... Quote Hjemmeside på WEB og på facebook. Arbeidssted er Florø Radio. Link to post
Recommended Posts