Ulv I Svart 19.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2009 Hei.Det er jeg nok ikke enig i. Fest er greit, men fyll? Vi har nok hver vår definisjon av "fyll" da tenker jeg. (og det er jo selvsagt ingenting å si på ) For når jeg sier at til helga skal jeg på fylla, så vil det si at jeg skat ut sammen med kollegaer og ta en 8-10 pils på byen og ha det artig. dvs prate og fleipe med kollegaene, pub-quiz f.eks. Tar natt-bussen hjem og er hjemme i skjebelig tid. Dette med å drikke seg snydens fra sans og sammling og rave rundt som en kjøk er for meg stadiet OVER fyll, da er du over på "drikke seg fra sans og sammling".. Sistnevnte her har INGENTING å gjøre på sjøen, på fellesarealer eller noe slikt, det kan man gjøre hjemme i sin egen stue om man ønsker det. Sitér dette innlegget Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post
Astor Svart 19.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2009 Når vi motorbåtfolk samles vi som oftest på brygga med medbrakte stoler og bord. Praten går livlig utover kvelden. En ny trend nå er at vi har byttet ut campingstolene mot mer komfortable stoler. Litt stil har man jo lagt til seg gjennom årene. Her fra en tilfeldig kveld i Horten gjestehavn: Her en motorbåteier som prøver å ta seg en strekk. Her bruker vi brygga i hele sin bredde. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
tom-ass Svart 19.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2009 Hvi jeg hadde ankommet den brygga på det siste bildet av Astor, hadde jeg nok gått videre. Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
hifo Svart 19.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2009 ser ikke bredden på bryggen , men det ser ut som om dere okkuperer brygga... noe jeg synes er ok , hvis det er en lett synlig gangsti igjennom.. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Johannes Svart 19.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2009 Har stor sans for møblementet Astor Her har noen tatt ansvar for comforten Ser ut for at folket koser seg Hadde jeg kommet til en brygge med denne flokken hadde det nok bryggemøblementet blitt kommentert. Blir sikkert litt som å ha med en hund, lett å komme i kontakt med folk når en har noe å starte samtalen om. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 19.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2009 (redigert) Vi har nok hver vår definisjon av "fyll" da tenker jeg. . . . . for når jeg sier at til helga skal jeg på fylla, så vil det si at jeg skat ut sammen med kollegaer og ta en 8-10 pils . . . drikke seg snydens fra sans og sammling og rave rundt som en kjøk er for meg stadiet OVER fyll, da er du over på "drikke seg fra sans og sammling". Jeg har også vært med på byturer og tatt en 8-10 pils (tror rekorden lå på 12 halvlitere), men da var jeg nok ganske så full og hadde i hvert fall ikke noe på bryggen i en båthavn å gjøre! Tror ikke du hadde likt å se en videoreportasje av deg selv en slik kveld. Og resten du beskriver er vi heldigvis enig i om at er fyll og ikke kommer inn under "god folkeskikk" som tråden handler om! Lars H. :drink: Redigert 19.Februar.2009 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
roaldbj Svart 19.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2009 ....Ellers er jeg helt enig med deg når det gjelder svenskekysten i fellesferien, men hva skal man gjøre da når den uunværlige co-skipperinnen er forpliktet til å ta ferie nettopp i fellesferien? .... Hei Syvert. Har du vurdert å legge kursen rett syd og seile omlag 155 nm. Da ender du opp i Sæby i Danmark (du må selvfølgelig unngå Skagens rev)? Du kan gjerne starte med å seile innom Ålbæk - men jeg anbefaler at du holder deg unna Skagen. Du har da mange muligheter for å seile innom flotte havner i Danmark hvor det for det meste er svært fredfullt også i fellesferien. I tillegg er det masse kulturelle tilbud i Danmark, alltid velsmakende mat og imøtekommende dansker. Dette seilingsområdet gir helt andre assosiasjoner en vestkysten av Sverige i fellesferien. Kanskje får du til og med får sansen for den danske Frihavnsordningen slik at du kan begynne å stimulere flere enn de to norske båtforeningen som allerede er medlemmer til å bli fremtidige medlemmer. Norge er her på jumboplass sammenlignet med Sverige og Tyskland - helt uforståelig for meg. Danske havner har som regel helt andre fasiliteter enn både svenske og norske gjestehavner. Desverre synes det å være få medlemmer her på BP som har fått øynene opp for dette. Jeg unner deg å oppleve deilige Danmark mens det enda er liv i en fungerende kropp.... Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 19.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2009 holder deg unna Skagen. Hvorfor det roaldbj? Det er bare i Himmelfarthelga det er fri flyt av øl og testosteron i den havna. Ellers er det svært rolig. Sitér dette innlegget Link to post
BårdK Svart 19.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2009 hvis vi kommer fisende utover for å finne en rolig båtplass for natten , da legger vi selvsagt ikke til der man ser på lang vei at det drikkes over en lav sko . ( party på brygga ) så da kjører vi til ett annet sted , uten å tenke at de som har okkupert området for å feste gjør noe som hels gale.. hvor i allverden skal folk på feste da hvis ikke uthavner egner seg?? skal alle festlystne stues sammen i havner? vi reiser også ut av og til for å "feste" . og da finner vi en ledig uthavn ett sted.. Jeg har forståelse både for den ene og andre siden her, men jeg tror vi kanskje må tenke på hvem vi selv er. Og ikke minst på hvilket "modus" jeg selv er i på tur. Noen ganger kan jeg selv være i humør til fest, mens andre ganger setter jeg pris på ro og fred. Men skal jeg da samtidig forvente at andre er i samme modus som meg? Jeg må si at noen ganger er det veldig hyggelig i en gjestehavn dersom folk drar fram stoler, mat og drikke for å kose seg på brygga. Siden jeg er av den kanskje litt åpne typen som gjerne kommer med noen hyggelige eller spøkefulle kommentarer, så blir det uten unntak artige og inkluderende kommentarer tilbake. Disse innleggene er veldig representative for min egen oppfatning, og jeg tror ingen på fullt alvor har sans for at noen spyr eller pisser på båtene våre. Når det er sagt synes jeg det blir fryktelig mye moralisme og mangel på toleranse for ulike preferanser når det gjelder tråder som omhandler folkeskikk. Sier som Ole Paus: Alt var mye bedre under krigen.... Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 19.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2009 Stort sett enig i det, men Skagen er vel ved siden av Vesterø og Østerby (begge på Læsø) de mest frekventerte havnene på Danmarks nordøstlige kyst. Etter å ha vært innom Skagen mange år er likevel mitt råd å anløpe en litt sydligere havn og ta leiebil til Skagen og oppleve sandturen til Grenen på Skagen - men dette gir vel mest uttrykk for min "alderdom". Sitér dette innlegget Link to post
Frivakten Svart 19.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2009 (redigert) Blir sikkert litt som å ha med en hund, lett å komme i kontakt med folk når en har noe å starte samtalen om. -"Hei. Fin sofa" -"Takk" -"Hvilken rase er det? Brunstad?" -"Nei, det er en Hjellegneldre" -"Den var fin. Lynne?" -"Bare behagelig. God i stoppen og stødig som dagen er lang. Har du sofa?" "Ja, men den er hjemme. Skulle bare en liten tur idag." Redigert 19.Februar.2009 av Krisida Magni (see edit history) Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
Seilaren Svart 19.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2009 av oss. Det ble forsøkt med forbudstid på 30-tallet Hehe. Det var mitt Tippoldefar, Thorstein Bryne sammen med Arne Valen som sto bak dette.. http://www.mhs.no/arkiv/uploads/1/Espeset_Valen-bok.pdf Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Lars H. Svart 19.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2009 Ah ha! Se der har vi grunnen for all drikkingen din (av brus altså)! Selv har jeg vært på mange juletrefester sammen med mormor og morfar i IOGT i Stavanger! Men det gikk over. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
SandAnker Svart 19.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2009 Det er godt man har vokst i fra enkelte møter... Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 19.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2009 Bildene har en munter historie. "Loveboat" var på auksjon og bød på et møbelsett. Og fikk et latterlig lavt tilslag. Uten at fruen viste om det hadde han fått seg en nydelig salong. Men hvordan skulle han få fraktet den hjem? Joda, oppe på hyttetaket på Kragerøen kom salongen. Og hjem kom salongen uten sjøsprøyt. Dagen var Makrellfestivalen i Horten med boder og høy stemning. Og hva var vel mer naturlig å prøvestitte herligheten før familien "Loveboat" dro hjemover? Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Superkul Svart 19.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2009 ja den var dritfin begynte å lure om noen rælpa og hadde den som festsofa på brygga si i fra neste gang det er en slik auksjon hehe Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
Johannes Svart 19.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2009 En festelig historie Astor -"Hei. Fin sofa"-"Takk" -"Hvilken rase er det? Brunstad?" -"Nei, det er en Hjellegneldre" -"Den var fin. Lynne?" -"Bare behagelig. God i stoppen og stødig som dagen er lang. Har du sofa?" "Ja, men den er hjemme. Skulle bare en liten tur idag." Hadde spesielt stor sans for rasen Hjellegneldre.... Sitér dette innlegget Link to post
fem@il Svart 20.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2009 . Etter å ha vært innom Skagen mange år er likevel mitt råd å anløpe en litt sydligere havn og ta leiebil til Skagen og oppleve sandturen til Grenen på Skagen - men dette gir vel mest uttrykk for min "alderdom". Skagen: Prøv den lille private havnen rett innenfor første molo,ledige plasser er merket med grønt,og dato eieren er tilbake Gangavstand /eventuell sykkelleie inn til byen mvh fem@il Sitér dette innlegget Link to post
oslofjord Svart 20.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2009 (redigert) For få en vitenskapelig tilnærming til alkoholkonsumet kan det være greit å studere Den store båtmiddagspollen som dog ikke presiserer om det er fyll eller bare litt øll til maten: Drikkes det alkohol til middagen i ferien ? Nesten hver dag [ 79 ] [71.82%] ca en dag i uken [ 6 ] [5.45%] Sjelden [ 18 ] [16.36%] Aldri [ 4 ] [3.64%] Annet [ 3 ] [2.73%] Link til Den store båtmiddagspollen Når det gjelder faste plasser til bords ved bryggekanten er vel brygga innerst i Sandspollen et eksempel ? Redigert 20.Februar.2009 av salt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Tine IV Svart 20.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2009 For få en vitenskapelig tilnærming til alkoholkonsumet kan det være greit å studere [Når det gjelder faste plasser til bords ved bryggekanten er vel brygga innerst i Sandspollen et eksempel ? Hehe det må være et av dem bedre eksempler på det å fryse ut folk kansje , har vært der .Kom inn to båter isammen , skulle møte andre BP venner der .Men vi kom før kjentfolka kom , men satt jo en klan innerst på kaia der.Ikke mange som spratt opp å tok tampen der ,ingen som hilste kun skula dumt på deg .Så kom dem andre faste ettervært ,dem vi kjente .Da dem skjønte at vi var kjenfolk av dem så løsna det, hehe folk er rare .Men sånn er det bare , mange steder .Se på øya til Lars.H ,er vel verre der vil jeg mene .Der har dem faste plasser og egen matte på brygga , prøv å legg til der du uten å kjenne Lars .H . Har gått bra for meg , men har vel hørt ørtten historeier derfra .Kansje derfor dem har to brygger der , en til dem faste å en til dem som stikker innom . Tine IV Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
Syvert Svart 20.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2009 Kanskje får du til og med får sansen for den danske Frihavnsordningen slik at du kan begynne å stimulere flere enn de to norske båtforeningen som allerede er medlemmer til å bli fremtidige medlemmer. Norge er her på jumboplass sammenlignet med Sverige og Tyskland - helt uforståelig for meg. Heisan roaldbj Gjett om jeg kjenner til Frihavnsordningen! Jeg tente momentant på ideen for noen år siden og sendte forespørsel til samtlige medlemsforeninger i KNBF, men det var null interesse. Så vidt jeg vet er det bare to foreninger i Norge som er med og en av dem er Drammen Motorbåtforening som til og med laget en egen brygge for å ta imot gjestebåter. De har ikke hatt mange besøk, om noen, etter det jeg har hørt. Jeg stiller meg også uforstående til dette, men sånn er det altså. Hilsen Syvert Sitér dette innlegget knbf.no For et bedre båtliv for alle" Link to post
roaldbj Svart 20.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2009 Siste oversikt jeg har sett viser at det er tre norske. Foruten den du nevner (som har nummer 1002) er: 1001: Moss Seilforening 1003: Drammen Seilforening Mer om ordningen her: http://www.skivesoesportshavn.dk/. Sitér dette innlegget Link to post
Nor_west Svart 20.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2009 Siste oversikt jeg har sett viser at det er tre norske. Foruten den du nevner (som har nummer 1002) er:1001: Moss Seilforening 1003: Drammen Seilforening Mer om ordningen her: http://www.skivesoesportshavn.dk/. Jeg kan opplyse at Oslofjorden Båteierunion har en lignede ordning. Sitér dette innlegget Link to post
Seilaren Svart 20.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2009 Desverre synes det å være få medlemmer her på BP som har fått øynene opp for dette. Hei Roaldbj! Leser dette med stor interesse... Jeg får veldig lyst til å prøve meg over til Danmark en tur til sommeren. Men jeg har aldri vært med båt andre steder enn Ryfylke, og det kjennes litt skummelt å forlate de kjente områdene... Kan du forklare hva denne Frihavnordningen går ut på? Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
roaldbj Svart 20.Februar.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2009 Når man er medlem av en båtforening som er medlem av frihavnsordningen kan man ligge fritt i disse havnene i inntil 3 døgn uten å betale havneavgift. Det er omlag 100 danske, 30 svenske, 15 tyske og 3 norske båtforeninger som er med i denne ordningen. Dersom du seiler inn i Limfjorden så er det her mange foreninger som er med i Frihavnsordningen, men man må som sagt være medlem av en båtforening som selv er med i Frihavnsordningen. Dette måtte jo passe godt for båtforeninger i Rogaland og agder-fylkene? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.