Jump to content

Folkeskikk i havner


Union

Recommended Posts

Fra oss som er ute å seiler i sommervarmen.. så må jeg jo si at vi har alle våre svake sider. Ja vi har virkelig noen rølpefester ombord i båten om sommeren.. Det er noen skikkelige sjøslag.. Alle er velkommen ombord. Sikkert ikke alle som vil komme ombord men har vel ikke møtt noen som ikke kom ombord enda. Men dette er jo da når vi ikke har med barna på tur.. Så jeg tror det er viktig å kikke seg litt rundt og se hvem som er i nærheten.

Jeg har ikke noe problem med å bli fortalt at vi lager for mye bråk. Jeg sitter jo avogtil i situasjonen der jeg selv må ut å be folk om å dempe seg litt.

Har vel litt med måten en sier ting på også.. Får jeg en frekk tone om å dempe meg.. Så kan det godt være at vi fortsetter festen bare på trass fordi at folk ikke gidder å tiltale meg på en høfflig måte..

Det er jo ikke alltid en tenker på hvor langt lyden bærer på havet når en har fått seg en ankerdram eller 4...

 

Så vær høfflig med den en ber dempe seg.. Så går nok tingene bedre. Kansje spander en liten dram som unskylding..

Link to post
Share on other sites

Ut fra Avataren din var den på land....i Korsvik... :lol:

 

Hehe, ikke rart jeg rømte i stor fart.

 

Neida, det var faktisk i Nilen, tre kvarter øst fra Korsvik.

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

Nei det er helt sikkert Pettersand, det er STOR forskjell på seilbåtfolk og motorbåtfolk det er sant, makan til bøller som ferdes i motorbåt finner man sjelden. I fjor (eller var det i forfjor) så jeg to familier i motorbåt hvor den en pappa'n drakk ØL!! de var riktignok fortøyd - men DOG.

Heee ..jeg ventet bare på en litt hårsåre komentaren :lol: Kos det med øllet ditt, det gjør jeg også :cheers:

Jeg viser bare til mine beskjedene erfaringer, og skriver bare om det. Har faktisk ligget sammen med svært mange hyggelig motorbåtfok bare så det er klart. Har seilt mye i Danmark og har bare opplevet hyggelig stemning der selv om en gjerne tar seg en øl eller flere, med lang avstand fra å breie seg utover brygger og skråle å bære seg.

Link to post
Share on other sites

Får jeg en frekk tone om å dempe meg.. Så kan det godt være at vi fortsetter festen bare på trass fordi at folk ikke gidder å tiltale meg på en høfflig måte..

Drittfulle festfolk har vel ikke krav om høflighet? Og ikke tror jeg, av egen erfaring at høflig tone hjelper. Er du full, så er du full og har glemt all normal oppførsel. Slike folk du beskriver det, holder jeg meg laaangt unna. Har selv måttet tilkalle politi for å slippe å bli kastet på sjøen av drittfulle folk i Risør som på død og liv skulle pisse i båten vår og mente at jeg var prippen.

 

Lars H. :cheers:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Har faktisk ligget sammen med svært mange hyggelige motorbåtfok bare så det er klart.

 

 

Dæven, og jeg som må begrense meg til kona, knapt nok... :lol:

Noen som har det...

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

Du trenger ikke kjøre 24,8 knop hele veien..... :lol:

 

Vet det, har skrapt av ti lag med gammelt bunnstoff, montert fabrikkny turbo og lagt opp skikkelig lufttilførsel til motorrommet, så til sommern skal jeg få mer fart på den.

Målte den faktisk til 27 knop med tomme tanker, alene ombord i begynnelsen av sesongen.

24,8 er fulle tanker, tre voksne og 3100 rpm (skal ha 3300rpm på den motoren egentlig)

 

:lol::lol::lol:

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

Tror jammen du er litt prippen jeg Lars H.

Hva får deg til å si at fulle folk ikke har krav på respekt? Hva skulle skje om politiet gikk rundt på lørdagskvelden og ikke respekterte folk som var fulle. Hadde endt opp med ett kjempeslagsmål..

 

Det jeg ville frem til var jo bare å forsøke å være litt smidig når en tar kontakt med folk som er noget overstadig beruset.

En kan ikke trekke alle fulle mennesker over en kam vet du.. Er sikker på at Jesus også var ganske på en snurr jeg når han laget vann og til vin..

 

Dessuten er jo det en kjentsak at en klarer å ordne opp i problemer hvis en starter en duskusjon på god fot istedenfor å kalle folk for tullinger i føste setning.

Hadde noen stått og pisset på båten min så hadde jeg også ringt politiet hvis ikke de gidder å høre hva jeg sier.

 

Personlig er jeg en ganske blid og omgjengelig person når jeg er dritings jeg. På hav som på land..

Link to post
Share on other sites

Synes tråden har sklidd ut litt, og vil gjerne tilbake til det trådstarter tar opp. Enkelte har det med å sette opp stoler, bord griller osv. på brygga der folk skal gå, og gjør det dermed vanskelig for andre å komme fram. Dette skyldes nok først og fremst latskap tror jeg. De gidder ikke bære tingene noen meter for å komme litt unna, men skal helst sitte ved siden av båten sin.

Link to post
Share on other sites

Nei ta å sett kursen opp til Trøndelag dere.Bare moro og oppdragne folk som jeg har erfart.

Det forekommer selvsagt at det sittes oppe i sosiale lag,men de bruker som oftest "innestemme"

 

Artig at du nevner Trøndelag, jeg har seilt (som Roaldbj hele tiden skriver selv om han har to svære dieselmaskiner i badekaret sitt) jorden rundt mange ganger og krysset Atlanteren 7 ganger. Første gang i 1967. Det er helt utrolig hvordan vi nordmenn oppfører oss i Norske havner. Vi har det både artig og gøy på en gang. Det blir som min gamle bestemor sa hele tiden: "Jamen var det godt å hente , sa brura".

Men nok om det, det som til stadig sitter dypt i mitt minne vedrørende flotte havner & lite fyll, er de Sveitsiske havnene. Der har det alltid vært orden, billig drikke og nok saltvann. Forøvrig er trøndere med bart ikke bare et problem, fordi de bruker noen ganger bart og skinnvest, det vil si barten sitter vel for det meste fast, mens de stadig bytter skinnvest. Men så er det jo sånn at det ikke blir fest uten skinnvest, og heller ikke fart uten bart. Seilbåter og kjekke solbrune vestkantgutter er aldri noe problem, de sovner tidlig. Det er alle de trådene som går oppover som slår i masten som bråker, men det hører jeg sjeldent fordi stereoanlegget ofte står høyt på. Jeg liker for det meste sånn opera og svensktoppar med Christer Sjøgress. Nei nå skal det bli godt med litt bråk fra Astors papegøyer i Horten gjestehavn igjen. Sommeren går så alt for fort.

Link to post
Share on other sites

Spennende det at folk i motorbåt har en bedre adferd enn, det må vel da bli båtfolk, i seilbåt.

 

Er selv troende til å ankomme havn i båter av ulik type, både seilbåt og motorbåt...

Skal i sommer forsøke å være obs på egen adferdsendring relatert til båttype.

 

Nei, ærlig talt, den type stigmatisering er først og fremst fordummende.

 

Når man på den måten jakter på mangler og feil......

Da trenger man ikke lupe, men speil.....

 

Har vert noen ganger i Haugesund under Sildejazzen.

Der er det rikelig med båter av alle slag.

Sosialantrapologisk er nok Sildajassen en fasinerende tildragelse.

Ikke minst kan en observere at seilbåter og motorbåter gjerne ligger hver for seg.

 

Men adferd knyttet til hvilken båttype folk ankommer i ?

 

Hmmmmm Skeptisk :nono:

Link to post
Share on other sites

hvor gamle (eller unge) er de som er "halvgamle", egentlig? 45? 55? 65? Eller er det avhengig av alderen på den som betrakter?

(nei, jeg synes ikke noe om at folk setter opp bord og stoler bryggene og derved delvis sperrer passasjen for andre. Uansett alder.)

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Tror jammen du er litt prippen jeg Lars H.
Tro hva du vil.
Hva får deg til å si at fulle folk ikke har krav på respekt?
Fylla er selvforskylt og fortjerner ikke respekt.
Hva skulle skje om politiet gikk rundt på lørdagskvelden og ikke respekterte folk som var fulle. Hadde endt opp med ett kjempeslagsmål..
Hadde det vært noen hjelp i om de hadde sagt, min gode man, kan De være så vennlig å forflytte dere hjem til deres elskelige frue som sitter der hjemme alene og forlatt?
Det jeg ville frem til var jo bare å forsøke å være litt smidig når en tar kontakt med folk som er noget overstadig beruset. En kan ikke trekke alle fulle mennesker over en kam vet du.. Er sikker på at Jesus også var ganske på en snurr jeg når han laget vann og til vin..
Joda, jeg er vanligvis smidig og tar gjerne en dram eller flere selv. Men dritings folk som lager krøll i gjestehavner, - nei, fy fabian (pent uttrykk). Og vennlig hold Jesus eller Alla eller diverse treguder i Afrika utenfor dette!
Dessuten er jo det en kjentsak at en klarer å ordne opp i problemer hvis en starter en duskusjon på god fot istedenfor å kalle folk for tullinger i føste setning. Hadde noen stått og pisset på båten min så hadde jeg også ringt politiet hvis ikke de gidder å høre hva jeg sier.
Jeg måtte rømme ombord i båten og pøblen ga seg ikke før de hørte at jeg fikk kontakt med Farsund radio og politiet på VHF'n før de stakk. At jeg kalte dem 'tullinger', kan jeg ikke minnes å å ha sagt. Og dersom du ikke var vitne til dette, burde du avholde deg fra slike påstander.
Personlig er jeg en ganske blid og omgjengelig person når jeg er dritings jeg. På hav som på land..
Kanskje vi møtes, håper da er omgjengelig og ikke er dritings (ditt uttrykk). I så tilfelle kan jeg klare meg svært godt uten ditt nærvær.

du

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det er vel knapt noen steder folk "bor" så tett som langs en brygge. Det krever ekstra aktsomhet fra alle for at alle skal ha det hyggelig. Er en ikke villig til å vise denne aktsomheten synes jeg en bør holde seg langt borte fra bryggen. Det være seg partygruppene eller dem som lar ungene flyte fritt eller for den saks skyld dem som ikke tåler noe og skal ha alt som hjemme.

Tror de fleste har såpass sosialt gangsyn at det her går helt fint. Det er mindretallet som ødelegger. Husk det skal ikke mer enn en partybåt til for å ødelegge, men det er mange som blir berørt.

Link to post
Share on other sites

er heldigvis skjeldent jeg er sjarmerende dritings da. Hehe Hører jo ikke akkurat båtlivet til. Men det hender.. Og forlanger fremdeles at folk taler til meg på en skikkelig måte. Ellers får en jo bare tilbake med samme mynt somen blir tiltalt med.. Slik er det jo med alt her i verden..

Jeg får vel sitere Dumdum boys tror jeg det er. " Jesus kunne gå på vannet. Jeg kan ligge på sprit.. "

 

Håper du forstår jeg trekker litt på deg her. Jeg mener jo bare at alle har krav på respekt. enten om en har seibåt.. motorbåt.. Svensk eller Norsk.. Og alle de andre kulturene som finnes her i landet..

Link to post
Share on other sites

Det er forskjell på å ha det gøy og rælping

det er forskjell på å drikke å drekka

forskjell på høylydt skravling/latter og hyling/brøling

voksne normale folk har sperrer og skjønner selv når det går over alle støvleskaft

di som ikke skjønner det har ikke blitt tøre bak øra enten di er 20 eller 60

di fleste som alltid tar for mye kveld etter kveld og aldri skjønner di skulle holdt kjeft eller lagt seg er for meg slitne alkisser - lasisser i båt :lol::lol:

hvis alle er litt runde i hjørnene og alle tar litt hensyn blir det en koselig sommer :flag::flag_sw::flag_da:

det er faktisk ganske mange som ikke skjønner normal folkeskikk - det har vi lest mye om her ang havner og uthavner

Link to post
Share on other sites

Spennende det at folk i motorbåt har en bedre adferd enn, det må vel da bli båtfolk, i seilbåt.

Er selv troende til å ankomme havn i båter av ulik type, både seilbåt og motorbåt...

Skal i sommer forsøke å være obs på egen adferdsendring relatert til båttype.

 

Nei, ærlig talt, den type stigmatisering er først og fremst fordummende.

 

Har vert noen ganger i Haugesund under Sildejazzen.

Der er det rikelig med båter av alle slag.

Sosialantrapologisk er nok Sildajassen en fasinerende tildragelse.

Ikke minst kan en observere at seilbåter og motorbåter gjerne ligger hver for seg.

 

Men adferd knyttet til hvilken båttype folk ankommer i ?

 

Hmmmmm Skeptisk :nono:

Fordummende stimatisering--- av hva?

Foresten var jeg på Sildajazzen for to år siden, kjempetrivelig. Kan anbefales også for noen inne fjorden her som tror det er på Sørlandet når de kommer til Kragerø :flag:

Jeg har aldri opplevd bråk i havner ( da snakker vi om havner!)hvor det i hovedsak ligger seilbåter f.eks i Sverige, Danmark og Tyskland. Her i landet gjelder motorbåter i motsetning til de nevnte land. Da trenger en ikke å være mye til sosialantropolog for å forstå at det også kan handle om andre ting en båttype. Kanskje mer om folk i båt eller buskmenner/-damer i båt som bruker båten til helgerølp sammen men gjengen.

Og et litt annet aspekt. Når en seiler hender det at en må bevege seg, noen ganger nokså mye, slik at en forbruker noe energi før en kommer i havn, særlig om en skal litt lengre en til Kragerø, f.eks til Haugesund på sildajazz (ja, det blir noen stopp på veien). Dvs en er kanskje litt trøtt og ikke helt i skåle/skråle modus.. nøyer seg med en pils eller to, det er også et båtliv.

Link to post
Share on other sites

Dere kan da ikke skille mennesketyper på hvilken type båt folk har?

 

I sommer traff jeg et særdeles hyggelig par i en 50 foter "kalesjebåt" (sunseeker) hvor vi tok litt godt sammen med flere utover kvelden. Jeg som er seiler og kom i seilbåt sammen med en unge på 6 år, gjorde det at jeg satt i en motorbåt meg plutselig til et annet menneske? Jøss :confused:

 

Ellers er jeg av den mening at godt gammelt sjømannskap ikke er på mote lenger, men i havn ser jeg ikke helt det store problemet enda jeg alltid har hatt med barn. (Eldste er 21 år og minste kommer om ca 1 mnd, ikke spør..........)

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder "krigen" mellom seilbåtfolk og motorbåtfolk eksisterer den vel egentlig bare her inne, gjør den ikke? er det ikke sånn at vi klemmer til litt ekstra enten på fleip eller i et anonymisert overmot her på forumet. Jeg kan med hånden på hjerte si at jeg ALDRI èn eneste gang har vært i konflikt med en seiler. (ihvertfall ikke i havn ;.) Jeg truffet seilere i ut og innhavn uten en gang å ha tenkt på om de har mast eller ikke og jeg tror da heller ikke seilerne jeg har hatt det koselig med har tenkt på at jeg kom i motorbåt. Men når det er sagt så gjør jeg heller aldri noe annet enn å sitte rolig på akterdekket alene med min kone med en kald pils eller et glass vin og smiler og ser på verden. Da blir det gjerne en koselig prat over rekka med nabobåten uansett båt-type


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

Fordummende stimatisering--- av hva?

 

Fordummende stigmatisering: Av de som ikke ankommer havn iført en seilbåt, spesielt ille er om de omtale personer er halvgamle også...

Har klippet inn noen uttalelser under.

 

 

 

En småbarnsfamilie som kommer inn synes kanskje ikke det er så hyggelig å måtte fortøye i en gjeng med halvgamle, halvfulle mennesker på brygga i Kyrkosund,(Syd Koster) hvor dere har bestemt dere for å ha en hyggelig "inkluderende" campingtur på brygga?

 

Halvgamle = halvfulle ?

 

Vi har bedrevet båtliv i over 30 år, og beklager å si det,men dette er et fenomen blandt motorbåtfolk her i distriktet som har utviklet seg de senere år.

 

Mens de som ankommer i seilbåt derimot.....

 

 

Jeg skrev det tidligere, men slettet det før jeg postet innlegget- for jeg turte ikke å skrive det i redsel for reaksjonene her på forumet(!!)

Men siden jeg ha heldigvis ikke er alene om dette intrykket....

Ser jeg at det ligger to eller flere større motorbåter ved en brygge seiler jeg pent forbi og finner meg en annen plass...

 

Ikke bare nærer du angst for reaksjonene på forumet, men motorbåter i flokk generelt?

 

 

men klikkene som skal ut i helgene "å fylle opp" kommer i motorbåter og rotter seg sammen, og jeg har aldri sett slik oppførsel fra seilbåtfolk.

 

Nei, det har vi aldri sett......

 

 

Min umiddelbare reaksjon var at dette var mennesker som mer eller mindre ga blaffen i andre, noe som ble ettertrykkelig bekreftet senere på natten da konserten var ferdig.

De feststemte fortsatte med allsang av Kalvik sine sanger fra den høyeste flybridgen i havna.

 

Nettopp, da var det vel ikke annet å vente.... Ikke bare hadde de FB, men den største....

 

 

Bare for å ikke skape noen stor båttype diskusjon. Jeg har truffet "jævler" i seilbåter også. Tullinger finnes i alle miljøer, og slik vil det alltid være... :yesnod:

Men at flertallet er i motorbåter er det ingen tvil om, men det har kanskje noe med at seilbåtfolket er slitne og legger seg tidlig ol. Motorbåtfolket er tidligere fremme og ikke "utslitte" etter en dag på fjorden.

 

Så det er det altså ingen tvil om....

 

 

Og det, Pettersand, var det jeg mente.

Redigert av Johannes (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...