Jump to content

damping av båtbord/hud


dorry gutten

Recommended Posts

hei..

 

skal skifte øverste bordet på dorryn min..og lurer på litt forsjellig...

 

har tenkt å dampe bordene mine....så jeg lurer litt på hvor lenge dem skal være inni kanalen..før jeg kan sette dem på båten....bordene er vell nesten 25 mm tykke...så må vell kansje ha dem inni dær en stund.....

 

en annan sak jeg lurer på er hva skal jeg bruke for å få varmen...tenkte kansje å skaffe meg en krabbekoker som går på gass..men da bruker jeg sikkert en liten formue på gassen..å da blir det jo mindre penger til selve båtrestureringen

 

alternativ nr to er slik dem gjør før i tiden...dvs å tenne opp et bål....

 

så..hva mener dere....

Link to post

Da jeg hadde skøyte for mange år siden lagde jeg en veldig enkel steamer selv, tok et vanlig ventilasjonsrør og stappet inn kolben til en varmtvannsbereder i ene enden. Inn med bordet - fyll med vann - inn med kontakten og vips.. steamet bord :-)


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

 

D1

Link to post

hmmmm

 

det med varmtvansbredern var smart..kunne du sent meg en skisse hvordan du lagde det?.....

 

å ja..må nok dampe det......det er snakk om bord til en dorry.....ikke slik jalla snekke..he he tipper jeg rett er det vell nesten 1 1/2 tomme tykt.......men er ikke sikker

har ikke tatt skikkelige mål enda...

Link to post
Før steam senket de bordet ned i sjøen. Mener det var 200 meter i 14 dager.

Funker fint det, trenger ikke legge de på 200 meter da.. bare legg de i sjøen en god stund. Har gjort det mye jeg når de ikke skulle skrues så mye inn


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

 

D1

Link to post

Glem nedsenking og bløtlegging av bordet og steam som du har tenkt. Ikke går det noe særlig mye gass heller. Vannet skal jo bare koke.

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
men hvis du ikke i alle fall fukter så riskerer du vel sprekk i bordet , eller ??

Det kommer ann på hvor mye det skal bøjes og vries, men treet er ganske bøjelig. Det hjelper også å sette bordet i spenn noen dagen, så fiberne strekker seg.

Link to post

Har bytta mange leie bord i Spjærøyen min, og har enda ikke hatt problemer med å bøye dem inn. Det som har vært viktig for meg iallefall er en ordentelig god porsjon med tolmodighet for å bøye de skikkelig inn. Lot de stå i spenn i noen dager mens jeg sakte men sikkert tvinget dem inn. Lot de til slutt stå atter noen dager før jeg turte å borre og skru.

 

Da tolmodigheten strekker til er det ikke noe problem å jobbe med bordene på denne måten, men har du hastverk ville jeg nok ha laget en enkel liten steamkasse. Denne kan også enkelt lage med forskalingsbord som du isolerer med plast og eventuelt glava, bruk ett par kaffekjeler med skikkelig kok og du har en enkel og grei steamer :yesnod:

Link to post
Før steam senket de bordet ned i sjøen. Mener det var 200 meter i 14 dager. Da skal det det være greit å jobbe med.

 

For mange år siden så jeg en som gjorde dette med en del furuplank som skulle bøyes. Planken ble nøysommelig bundet til lodd for å så senke dem i sjøen, her var det ikke snakk om så dypt som 200 meter. Operasjonen så ut til å gå greit inntil de siste bordene skulle senkes, da begynte de første å komme opp som torpedoer rundt robåten han satt i, han hev seg på årene og kom seg i sikker sone :giggle: Husker ikke hvordan historien endte men vi guttunger som satt å så på fikk oss en god latter av hele operasjonen :yesnod:

Link to post

En gammel skipstømmermann fortalte meg at en steamet planke var en dårlig planke og at det var alltid den som først ble angrepet av råte. Dette begrunnet han med at ved steamingen så forsvannt alt av råtehindrende hardpiks og tjærestoffer som naturlig var tilstede i planken.Han foretrakk nedsenking i sjøvann. Planken ble myk nok og man fikk bedre tid på jobben og trengte ikke bruke "asbesthandsker".

 

Uten å ha testet teorien ville jeg tro at dersom man putter planken inn i et passende rør fyllt med linolje,tjære,antiparasitt og amr. terpentin, flenser igjen i begge ender og pumper opp litt overtrykk så burde man kunne få mykgjort og impregnert planken samtidig.

Link to post

nja..du si nokka dær..om det me linolje tjære å alt d dær samtidig..men e redd for at d blir et lite hyggelig arbeid med monteringa av bordet etterpå....

det med at et dampa bord råtner fortere opp enn et som er nedsenket tror jeg er bare tull...dær kommer heller kvaliteten av matrialen inn i bildet enn at den er dampet eller senket..men det er noe jeg tror......men...viss d hadde vært sant..for å si det slik....hvorfor har alle båtbyggere frem til nå heller dampet bordene sine da?......

Edited by dorry gutten (see edit history)
Link to post
  • 4 weeks later...

da fikk jeg tak i en gammel varmtvannsbreder i dag (2 kw) og jeg snakket med en rørlegger om hvordan jeg skal forhindre at hele sulamitten eksploderer da det blir varmt...funker ganske bra tror jeg.....men..hvor varmt må jeg ha vannet før jeg skal bli fornøyd?...så på tanken at termostaten går opp til 85 grader...er det nok eller må jeg kobble ut termostaten ?

Link to post

Vi brukte god gammeldags steamkjel som fører stim inn i en kasse, metoden/utstyret brukes daglig.........25mm plank burde være klar etter vell en time i damp. Har aldri brukt varmt vann .....kun steam( damp). Monterings tid på varm furu er 10-15 min da begynner det bli værre og bøye den.

Veivesen eller andre som steamer stikkrennner har utstyr, burde være en mulighet for å låne en steamkjel hos dem?

kgt

Link to post

Far min bygde seg en færing og skulle bruke metoden med å senke bordene ned i sjøen. Det gikk helt fint til han skulle hente bordene igjen, da hadde det vert noen guttunger og dratt i blåsa dei hang i og på en eller annen måte fjernet denne. Det ble til at gubben måtte lage nye bord!!

Link to post

da har jeg fått til varmvannstanken min...skrudde fast en blank slange på avtappings stussen som stikker ut på nedkant av tanken..og etter hvert som det fylles vann i tanken stiger vannet i slangen slik at jeg får vite hvor mye vann det er inni på en enkel måte

Link to post

Forsiktig med den varmtvannstanken din, for kjeleekspolosjoner er jaggu ikke til å spøke med. Siden du egentlig ikke trenger noe særlig trykk på dampen ville jeg laget en idiotsikker sikkerhetsventil - en rør på toppen med litt god diameter som du stapper en våt fille i. Fillen vil blåse ut før tanken evt. går til himmels.

Bundin er bátleysur maður

Link to post

jo jeg vet det dær....har snakket med en rørlegger (han jeg fikk den av) om hvordan jeg skal gjøre det for å unngå at den ikke går til himmels desuten vil jo ikke systemet være lukket....for dampen tar jo altid letteste veien ut ikke sant og det er ut gjennom slangen som går inn til dampe kammeret

Link to post

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...