Nemo_78 Posted February 24, 2009 Share Posted February 24, 2009 I fjor før jul leverte vi inn vår 30" rib med innenbordsmotor (firmabåt) til Rubb Sagvåg Båtservice AS pga en plastskade i baugen, og vi fikk omsider beskjed i januar om at nå var båten ferdig reparert, og vi kunne komme å hente den. Vi gav så klar beskjed pr. e-post at båten måtte ikke sjøsettes før vi kom å hentet den på mandagen. Men det overivrige verkstedet sjøsatte båten på fredagen, noe som desverre endte med et motorrom med mye vann, en blanding av sjø- og ferskvann. De påstod at de hadde sett etter båten hele helgen, og at den plutselig sank på mandags morgen rett før vi skulle hente den var et mysterium. Det regnet og blåste mye den helgen. Grunnen til at vi hadde gitt klar beskjed om å vente med sjøsetting til vi var klar til henting var at vi ville se hvordan skaden i baugen var blitt fikset samt at intervall- lensepumpa var koblet i fra da den går hvert 2.5min og båten skulle stå på land et par måneder. Dette ble ikke nevnt i noen mail. Som om dette ikke var nok, så stod selvlensepølsene i lukket posisjon, de hadde se selv stengt før sjøsetting. Det vi lurer på er om ikke verkstedet har det hele og fulle ansvaret for en båt de sjøsetter når hovedeieren er i Kina på vei hjem fra jobb og har skrevet mail om at båten blir hentet på mandagen og må ikke sjøsettes før eier er på stedet? Verkstedet har faktisk vært så frekke at de har sendt regning på å ta båten opp å tømme den for vann, og nå må alt gå via vårt forsikringsselskap og det mest jævlige er at de får jobben med å fikse båt og motor etter et havari de selv har ansvaret for. Vi vil helst slepe den til nærmeste merkeverksted som har kompetanse på Mercruiser, men det får vi ikke lov til av forsikringsselskapet. Vi får kun ta en diagnose hos merkeverksted etter båt og motor er ferdig hos Rubb. Akkurat nå føler vi oss slik Er det noen her som kan litt jus eller har vært oppi lignende saker før? Quote Link to post
M/S Malene Posted February 24, 2009 Share Posted February 24, 2009 (edited) Hvis det ikke blir vesentlig dyrere å slepe båten til merkeverksted, så har du rett til selv å velge hvor båten skal repareres. En annen ting er det hvis verkstedet tar ansvar. Da må de vel få ordne opp etter seg. Utrolig frekt å sende regning på heving av båten Edited February 24, 2009 by M/S Malene (see edit history) Quote Link to post
SeaRaymond Posted February 24, 2009 Share Posted February 24, 2009 (edited) Ja, dette høres jo helt for j..... ut. At verkstede i tillegg krever betalt for hevingen er enten ett tegn på aroganse for å markere seg at de overhodet ikke tar på seg skylden, eller at de rett å slett ha gjort en feil. En annen sak er at dte alltid er to sider av en sak, og er redd dette kan være en av dem dersom det ikke er 100% klarhet hos begge parter hva som er fakta og ikke, det viktigste kortet du har er nok å stå hardnakket på at båten ikke var bedt tatt på sjø før du kom, dersom årsaken til dette kom fram var at det var for at du skulle inspisere kan de jo like godt si at de ville tatt opp igjen båten før eller når du kom (at de f.eks satta den ut for å frigjøre plass på land?) Uansett håper jeg de ordner seg for deg. Edited February 24, 2009 by SeaRaymond (see edit history) Quote Link to post
roaldbj Posted February 24, 2009 Share Posted February 24, 2009 Velkommen til Båtplassen selv om det første innlegget ikke var av det hyggelige slaget. Dersom dere er medlem av KNBF har dere rett til 1 time gratis juridisk bistand. Det "lukter" vel endel juss av denne saken, og det kan være greit å overlate slike ubehagelige saker til de som har rede på det. Dermed blir det også minst "søl". Quote Link to post
Hansi Posted February 24, 2009 Share Posted February 24, 2009 Velkommen til BP. Kjedelig sak, får håpe det ordner seg etter denne for deg kjedelige hendelse. Quote Link to post
oslofjord Posted February 24, 2009 Share Posted February 24, 2009 (edited) Nysjerrig så jeg kikket på nettet: (Link)"Rubb Sagvåg Båtservice AS vil bygge videre på det gode omdømmet Båtutrustning Bømlo AS har blant rederier og båteiere langs hele kysten. Våre dyktige fagfolk, samt moderne fasilieter sikrer våre kunder kvalitetsmessig utført arbeid til rett tid. Velkommen til oss." Edited February 24, 2009 by salt (see edit history) Quote Link to post
Nemo_78 Posted February 24, 2009 Author Share Posted February 24, 2009 (edited) Takk for mye omtanke:-) Vi har heldigvis det skriftlig på mail at båten ikke skulle på sjøen før vi var på stedet. Det er bare synd at Bømlingene tolker det til sin fordel. Dessuten så tror jeg ikke de hadde rett til å heise båten på land før vi var ankommet. Planen var at vi skulle hente båten i 12 tiden mandagen, men kl. 0800 fikk min kamerat beskjed om at båten lå full i vann. Og når vi ankom stedet var den tatt opp uten at dette var avtalt med oss. Kan vi ikke stole på at båtverkstedet har ansvar for båten frem til eier kommer å henter båten til avtalt tid? De kunne ikke skylde på kapasitetsproblemer, for det var mye ledig plass på kaien og enda mer ledig plass inne i den store hallen de hadde. Ser de skryter av at de har sertifiserte mekanikere, men vi fikk beskjed om at de bare hadde en mekaniker. Som forøvrig skrev i mail til oss at de også måtte bytte impeller i sjøvannspumpe og belg på aggregatet. Som om ikke det tåler litt sjøvann...vi måtte selvfølgelig dekke dette selv da det ikke gikk på forsikringen vår... Tenk å skrive noe slik, vi har ikke bedt de ta vanlig service på motoren som ikke har noe med vannskaden å gjøre. Vi har kudd bedt de byttet belg på aggregat siden de må ha den av likevel. Hvor fikk de egentlig sertifiseringen sin i fra??? Eller er de bare grådige og tror vi er dumme? Edited February 24, 2009 by Nemo_78 (see edit history) Quote Link to post
All Smiles Posted February 24, 2009 Share Posted February 24, 2009 HEI!! Verkstedet lever vel bra på mottoet:LENGE LEVE FREKKHETEN Håper det löser seg for deg,STÅ PÅ Quote Link to post
Skipper Worse Posted February 24, 2009 Share Posted February 24, 2009 Hvis dette var en privatbåt så er det ikke tvil om ansvaret. Hvis det var en yrkesbåt er det kanskje litt mindre sikkert men bruddet på instruksen gitt i epost skal de i så fall ha en god forklaring på. Det tidligere Båtutrustning Bømlo heter så vidt jeg vet ZR Ternetangen etter salg av aksjene i selskapet i fjor høst. Er dette de samme personene som har startet opp nytt verksted? Quote I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Nemo_78 Posted February 25, 2009 Author Share Posted February 25, 2009 ZR Ternetangen: http://www.purehelp.no/vis.asp/company_nam...414141/t_page/1 RUBB SAGVÅG BÅTSERVICE AS: http://www.purehelp.no/vis.asp/company_nam...484541/t_page/1 Ser styrets leder er den samme for begge firma. Men uansett, slett kundebehandling. Vi tok en telefon til sjefen sjøl i går og han virket litt mindre arrogant nå. Vi håper vi får båten snart på sjøen igjen slik at vi kan ta igjen mye av det tapte. Men selve skyldspørsmålet tror jeg kan ta lang tid. Men vi har ikke tenkt å gi oss før vi har vunnet. Quote Link to post
rover Posted February 25, 2009 Share Posted February 25, 2009 Så "Rubb" har sertifiterte mekanikere? Hva er det? Menes det fagbrev, svennebrev, mesterbrev??? Eller bare at mekanikerne har førerkort (sertifikat)?? :-))) Quote Link to post
Moyja Posted February 25, 2009 Share Posted February 25, 2009 Sertifitert mekaniker er en som har opplæring og godkjente kurs fra importør/fabrikk samt har bestått disse. Så det holder ikke med "grunnutdanning" eller "har skrudd en mansalder" for og bli en sertifitert mekaniker. Quote Link to post
rover Posted February 26, 2009 Share Posted February 26, 2009 He,he,.... høres ut som disse "sertifiserte" mekanikerne burde bli fratatt sertifikatet:-) Men uansett. Utdanning for motormekanikere "kan" være som følger: VG1. Teknisk og industriell produksjon, Vg2 arbeidsmaskiner, eller kjøretøy, lærling, fagbrev. Da, er du motormekaniker. Det hjelper ikke filla med "sertifisering" fra en eller annen importør. Hvor mange importører er det på alle delene til en båt? Mange verksteder ansetter folk "rett fra gata", gir dem et kurs fra imortøren av et av de motormerkene de forhanler, og vips, er de sertifiserte;-) Dettte gir dem ikke kompetanse til å takle alle de små og store problemer båteiere kommer ut for. Men når finnes det faktisk endelig egen videregående utdannelse for båtreparatører, men forholdsvis nytt.... Quote Link to post
oslofjord Posted February 26, 2009 Share Posted February 26, 2009 6 medlemmer og en gjest leser tråden nå.....Er denne gjesten Rubb Sagvåg som følger tråden....???? Quote Link to post
Moyja Posted February 26, 2009 Share Posted February 26, 2009 (edited) Rover.. Da jeg skrev inlegget så anså jeg det som en selvfølge at vedkommende hadde utdanning innen mekanikerfaget. En seriøs impotør av motorer sørger for at de som skal skru på deres maskiner er kurset hos dem eller på fabrikken. Uten dette kan man jo ikke si at de er sertifiserte av fabrikk/importøren . På min jobb blir vi kontrolert engang i året av folk som jobber for fabrikken. De sjekker verkøyet, kursing, hms, vårt privateverktøy ++++ alt du ikke kan tenkedeg. Hvis de finner noe de ikke er fornøyd med i hh til fabrikk kravet, da ryker godkjenningen. Da er det bare og fixse dette. Edited February 26, 2009 by Draco20 (see edit history) Quote Link to post
Moyja Posted February 26, 2009 Share Posted February 26, 2009 Ja jeg gjør det. Og jeg har begynt og forstå at det er myyyye "cowboys" i båt bransjen Quote Link to post
rover Posted February 26, 2009 Share Posted February 26, 2009 Ja jeg gjør det. Og jeg har begynt og forstå at det er myyyye "cowboys" i båt bransjen Bra:-))) skjønte det.... Jobber selv som lærer i videregående skole. TIP, kjøretøy, og arbeidsmaskiner:-) Quote Link to post
Nemo_78 Posted February 26, 2009 Author Share Posted February 26, 2009 Jeg seiler i dag som maskinsjef på kystvaktfartøy, jeg er ikke noen super- spesialist på små marine motorer, men jeg får det med meg når noen prøver å lure oss slik som i dette tilfellet:smash: Enig med at det er mange kåbbåier på båtverksteder rundt omkring, men også mange flinke. Men alle er jo så klart "sertifiserte"... Quote Link to post
oslofjord Posted February 26, 2009 Share Posted February 26, 2009 (edited) Er det altså en av kystvaktens Rib det er snakk om her ? (i såtilfelle er historien enda mer utrolig...med en så viktig kunde med mulighet for framtidige oppdrag må jo alltid mottoet være at kunden har alltid rett !) Edited February 26, 2009 by salt (see edit history) Quote Link to post
Dieselboy Posted February 26, 2009 Share Posted February 26, 2009 Jeg har fagbrev som MOTORMEKANIKER på 18'ende året. Trives godt med dette yrket. Var på kurs hos MTU for endel år tilbake....det viktigste jeg lærte der var å bruke verkstedhåndboka. Uten den var en nesten hjelpeløs. Dette er noe jeg har tatt med meg vidre, da jeg skrur på mange forskjellige motorer, fra 50 til 4500 hk. Går ikke an å huske alle motorer i detaljer. En annen ting som er viktig, er dialog med kunde, holde kunde orientert om hva/hvordan tilstand er, anbefale hva som bør gjøres, gjøre utbedringer etter kundes ønske. En skal aldri utføre arbeid, skifte deler uten samtykke, og heller ikke unlate å gjøre ting som er avtalt. Quote Link to post
Nemo_78 Posted February 26, 2009 Author Share Posted February 26, 2009 Nei nei:-) Dette er min andre jobb, og har IKKE noe med kystvakten å gjøre. Du vet, fri halve året, må finne på noe gøy i friperiodene også:-) Båten blir brukt til havrafting, blåturer mm. Men tror ikke jeg vil anbefale de i jobbsammenheng heller... Quote Link to post
Sjeldenutpå Posted February 26, 2009 Share Posted February 26, 2009 Aldeles sjokkert eg..... Det er viktig att du følger opp denne tråden med info om kors dette løser seg. Det er nok fare for att dette kan bli samtaleemne når vi møtes i båtforeningen ... Det ønsker de vel neppe på Rubb Sagvåg Båtservice AS.....men slik kan vel ikkje en båteier la gå stille hen... Da kan jo fleire av oss bli rammet av inkompetanse og slurv......eller ?:nono: Ellers trur eg att juridisk er dette ditt ansvar? Om eit verksted har innbrudd og får stjålet kjøretøy så går det på eiers forsikring. Samme gjelder ved feks vinterlagring av kjøretøy-ved brann i bygningen da,så bør eier av kjøretøyet ha forsikringen i orden. går ikkje på huseier det.... MEN dersom du har denne mailen med instrukser om sjøsetting med klar tekst, så er bør du kunne sette båten på norges dyreste verksted og sende regningen til RubbSagvåg spør du meg. Høres utrolig arogant ut av verkstedet. og så regningen og på heving?? !!! burde fikset allt gratis Quote Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Nemo_78 Posted February 26, 2009 Author Share Posted February 26, 2009 Sæbø: Jeg mener at dersom et båtverksted sjøsetter en båt før eier kommer å henter den, og eier faktisk dukker opp til avtalt tid, så har verksted ansvar for båten frem til båteier kommer og sier at han overtar. Det kan kanskje sammenlignes med at en har bilen på verksted, og så glemmer verkstedet takluken åpen og det regner. Nå i går kveld leverte jeg bilen min på merkeverksted (ikke det at det har noe å si), jeg parkerte den utenfor deres område. Den hadde time først i dag morges. Hadde noen gjort hærverk eller stjålet den i natt, måtte nok jeg tatt det på min forsikring. Det er greit nok, men en båt på sjøen må ha ettersyn. Verksted må kontrollere at lensepumper og selvlenser er i orden. Igjen, hovedeieren var på vei hjem fra Østen (jobb) og hadde ikkje sjangs i havet til å se om båten, jeg hadde heller ikke muligheter for å se om båten som ble sjøsatt før tiden. Vi fikk opplyst at deres forsikringsselskap ikke dekket det så lenge de ikke hadde skrudd på motor eller aggregat, da måtte verksted dekke hele havariet selv. Så nå må vi ta det gjennom vårt selskap og så venter vi på en treg saksbehandler skal se om de skal kjøre regress mot verksted/deres forsikringsselskap. Men i mellomtiden må vi ta det på vår forsikring og det er ikke snakk om noen liten egenandel heller:-( Regning på heving (hele 4 timers arbeid liksom, de må ha lenset med sugerør) skulle vi la være å betale nå...enda... Quote Link to post
Sjeldenutpå Posted February 26, 2009 Share Posted February 26, 2009 Ja eg er heil enig. Ville bare sette ord på mulige problemstilling. Får krysse fingre og håpe det går bra med regress og evt refusjon av egenandel osv. Veit iaffal om eit verksted som aldri får besøk av meg om noko skulle dukke opp.... Quote Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
bjoris Posted February 26, 2009 Share Posted February 26, 2009 Det er en grunn til at jeg skal ta min båt til Haugesund ved neste service. Båtutrustning på Bømlo har hatt godt rykte, men Sagvåg Båtservice har aldri hatt godt rykte. Det var derfor spennende å se hvordan kombinasjonen ble, min erfaring var en knalldyr service, ellers greit nok, men jeg måtte frem med jif-flaska å vaske litt diesel og olje under motoren når jeg hentet, gadd ikke klage på det, finner meg bare en bedre leverandør neste gang... Quote Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.