Jump to content

Jeg har kjøpt meg X-95 seilbåt! Endelig!

jupan

Recommended Posts

• 1 måned senere...
  • 4 uker senere...
  • 1 måned senere...
  • 3 år senere...

Hallo, lenge siden sist.

Jeg har ikke vært på baatplassen.no siden 2010 tror jeg. I dag fikk jeg det for meg at jeg ville inn og sjekke et par saker og ting. Da kom jeg på at jeg fortalte vel aldri slutten på visa om det sørgeligste båtkjøpet sør for Stadt. Så for de som er/var interessert, her kommer historien som fikk en slutt - til slutt:

Som nevnt i noen av de siste innleggene i denne tråden skulle saken opp for tingretten i mars 2010, ett år etter jeg kjøpte båten. Selgeren hadde helt fram til da vært 100% steil på at han ikke hadde noen skyld eller at det var noe galt med båten. Det var det jo. Det var kraftige delamineringer i skroget og tvisten gikk ut på at siden dette ikke var spesifikt listet i kontrakten, over grunner til å hevet kjøpet innen 14 dager, så kunne ikke kjøpet heves. Opplistingen av grunner til å heve kjøpet var eksempler på hva som kunne føre til heving av kjøpet, men dette så selgeren som sitt snitt til å slippe unna med å ha lurt meg. Grunnen til at dette i det hele tatt ble et problem var at i havnen på Stord, hvor jeg kjøpte båten, var det ikke muligheter for å ta båten på land og inspisere den under vannlinjen. Derfor ble vi enige om, i kontraktsform, at jeg skulle ta den hjem til Haugesund og inspisere den der umiddelbart, med 14 dagers angrerett. Problemet ble for min del at ordlyden i kontrakten over grunner til å heve kjøpet ikke var "skader under vannlinjen som for eksempel ...", men "skader under vannlinjen som...". Selger mente derfor at delamineringer, som jeg ikke kom på å liste opp, ikke var grunnlag for å heve kjøpet. Det var lite gjennomtenkt av meg, men jeg visste ikke bedre heller. Problem nr. 2 var at jeg betalte båten før jeg fikk den heiset. Sett i ettertid var dette uten tvil ikke bare lite lurt, men snarere helt idiotisk gjort av meg. Jeg kunne seilt båten tilbake til Stord, knyttet den fast, og tapt håndpengene. Likevel kunne nok selgeren, og denne selgeren ville gjort det, kjørt sak på at jeg fortsatt ikke hadde grunn til å heve kjøpet. Så dette burde vært gjort annerledes av meg, med en enda bedre kontrakt i kombinasjon med å holde tilbake kjøpesummen til båten var inspisert.

Så, etter 12 måneder med brev fram og tilbake via advokater, enorme utgifter, bekymring, fortvilelse, skuffelse og forbannelse, skulle altså saken opp for tingretten. På dette tidspunktet var jeg så strekt økonomisk at jeg så mørkt på å ta med meg advokaten til rettsalen og i verste fall risikere å tape og måtte beholde båt, med reparasjonskostnader, samt betale saksomkostninger for hele greia pluss advokathonorar. Men så, 1 uke før saken skulle opp i tingretten, kom det et brev fra min advokat hvor selgeren nå, etter 12 måneder, ønsket å få en slutt på saken. Han tilbød meg derfor å kjøpe båten tilbake for 150.000. Jeg kjøpte den for 190.000. Han så det ikke som "heldig eller ønskelig" å gå til retten. Hadde jeg hatt sterkere økonomisk ryggrad der og da hadde jeg kjørt saken fullt ut i rettssalen og mest sannsynlig vunnet. Dette har jeg fått vite i etterkant med stor sikkerhet, uten at jeg kan utdype dette mer inngående. Jeg valgte derfor å begrense mine tap og akseptere tilbudet. Deretter gikk saken egentlig som smurt, hvor jeg leverte seilgarderoben til selgeren ved båtverkstedet hvor båten stod, og et par dager senere hadde jeg pengene på konto. Dette var på en mandag eller tirdag, mener jeg å huske. Det som skal sies, var at selgeren hadde vært å inspisert båten før overtakelsen på egenhånd. Naturlig nok siden han skulle overta båten. Etter vinterkonserveringen av motoren hadde jeg lagt termostaten på benken i pantryet og da jeg kom til båten etter inspeksjonen hans, var denne borte. Jeg er et ordensmenneske, det var ikke rot i båten, den var helt strøkent ryddig og jeg vet hvor jeg har sakene mine. Selgeren klarte da, gjennom sin advokat, å kreve meg for 1200,- kroner for ny termostat med kjøregodtgjørelse til butikken og det hele. Det sier litt om hvordan denne selgeren er som person.

Etter overtakelsen sa jeg opp forsikringen, på torsdag, og lot hele saken avsluttes. Men, jeg fikk et underlig magefølelse av en eller annen grunn, som gjorde at jeg ringte forsikringsselskapet samme dag 15.55 og med nød og neppe fikk overbringt beskjeden om at forsikringen ikke skulle sies opp likevel, men videreføres noen dager til. Jeg husker ikke lengre akkurat hvorfor, men det var et eller annet den gangen som gjorde at jeg følte at dette var nødvendig eller lurt. Kanskje 12 månederes paranoia og omgang med advokater og det hele gjorde at jeg ikke kunne ta nok forhåndsregler. Advokaten min hadde vel også sagt at jeg kunne si opp forsikringen.

Nå var alt fryd og gammen, i sin relative form, og livet var på tur å gå videre. Så, den påfølgende lørdag formiddag da jeg satt med kaffekoppen og leste nyheter på nettet kommer jeg over overskriften: "Brann ved Nordvegen Marine". Jeg fikk et støt gjennom hele meg og hev meg i bilen og kjørte ut til NM hvor båten stod i opplag. Da jeg kom fram kunne jeg ikke tro mine egne øyne. Stort sett hele den store hallen til verkstedet var rast sammen og båten, som ikke lengre var min, var så og si totalt brent opp. Nederste del av skroget og kjølen stod igjen. Ellers var det bare en haug med kull og wire igjen. Jeg husker at jeg kjente panikken var i ferd med å ta meg, men fikk fattet meg igjen. Jeg søkte da opp han jeg pleier å snakke med i banken, hvor forsikringsselskapet også er samlokalisert, og ringte han privat siden det var lørdag. Jeg beklaget at jeg ringte på privaten, men at det var helt nødvendig for å sjekke om han hadde fått beskjeden om å videreføre forsikringen eller ikke. Han kunne bekrefte at denne var aktiv og jeg kunne trekke et lettelsens sukk. Jeg var redd for at selgeren på en eller annen måte skulle klare å vri dette til å bli mitt ansvar, eller at overtakelsen ikke var gyldig, eller noe slikt. Da ville jeg sittet igjen uten båt, uten erstatning, og med 200.000 i gjeld på denne skandalen. Grøss og gru, men jeg trakk et lettelsens sukk fordi jeg visste at uansett hva som skjedde nå så ville jeg være trygg.

Det som skjedde videre var at pga. at selgeren ikke hadde rukket å tegne forsikring enda så var det min forsikring som skulle gjelde iht. forsikringsavtaleloven i inntil 14 dager etter overtakelse. Det var nok noe med dette som gjorde at jeg valgte å holde den aktiv, for sikkerhets skyld.

Etter denne episoden var saken faktisk endelig over for min del. Etter dette, som hadde vært 13 måneder med tragedie, var interessen for seiling totalt ødelagt og jeg sluttet med både regatta og videre planer om båt og turseiling. Jeg hadde faktisk ikke seilt båten en eneste gang i løpet av tiden jeg eide den, pga. at det var en tvistesak og at jeg ble rådet til å la den ligge slik at jeg ikke kunne bli beskyldt for å ha forringet dens verdi gjennom bruk, etc. Jeg har faktisk ikke seilt siden da, ei heller vært ombord i en seilbåt.

Snipp, snapp, snute, så var eventyret om den sørgelige X-95 ute.

Mvh JRO

Long time no see/sea, JRO!

Husker godt båtjakten din og tråden om båtkjøpet som skar seg! Vi hadde jo faktisk begge øyne på Carter 33-en, som jeg til slutt kjøpte, i en annen tråd. Godt å se det løste seg på et vis for deg til slutt, selv om det ikke var helt optimalt.

Du må jo få tilbake lysten på båt igjen! Nå er det jo kjøpers marked så det holder, så det er mye bra å få tak i (husk takstmann, hehe). Jeg hadde også store problemer med min Carter 33. Den viste seg å være grunnstøtt og knust, så den tok inn vann (gammel skade). Det endte med at vi til slutt reparerte den selv ved å slipe ned hele bunnen i båten innvendig og uvendig og støype ny glassfiber. Solgte til slutt båten med ca 200.000 i tap. Nå har vi kjøpt ny Beneteau 411 som forhåpentligvis holder vann litt bedre ;-)

Redigert av Steinsvik (see edit history)

Se det, se det... Båtkjøp er nok ikke ensidig enkelt eller risikofritt nei. Hva er planen din nå da? Skal du på jordomseiling? Jeg kommer ikke til å kjøpe båt, ikke båt mange år hvertfall, selv om lysten nå har meldt seg igjen. Lyst til å seile, vel å merke. Å eie båt er ikke noe mål i seg selv for meg lengre.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...