Jump to content

Jeg har kjøpt meg X-95 seilbåt! Endelig!


jupan

Recommended Posts

Ja det kan du trygt si ;) Det var faktisk sånn at jeg flere ganger tenkte; "hva i h***** er det jeg har meldt meg på nå???"

 

Men det gikk jo veldig bra alt i alt, og utfordringene underveis ble løst og forsert så man skal da ikke klage. Men det er en stk trøtt nyfødt skipper som legger seg om ikke alt for lenge ;)

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)
Flott, JRO, men vi tror deg ikke før vi får se bilder fra turen....

 

Hvem glemte kameraet? Fokkeslask. Hvem sitt ansvar? Skippern. Neeeeeei........... :(

 

 

Du kom deg hjem i dette været ja. Tenkte på deg noen ganger i dag når det blåste som værst.. :yesnod:

 

Det var hyggelig for dette var en liten utfordring.

 

MEN, når jeg går inn og leser polardiagrammet på nytt, som jeg faktisk har begynt å forstå nå, så ser jeg jo at da vi gjorde 5,5 knop under seil med 2 rev, så var dette omtrent opp mot maxfart på kryss. Det var jo ikke så aller verst likevel :D

 

Likevel så slapp båten på roret ganske ofte, og det vet jeg ikke helt hvorfor. Den dreide rett opp mot vinden før jeg klarte å hente den inn igjen. Da la jeg inn et rev til, og det hjalp litt. Men det skjedde noen ganger til. Kanskje jeg enda hadde for mye seil oppe. Storseil med 2 rev og Genoa 3 (tror jeg) - den som stopper rett foran masten.

Redigert av JRO (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Noe sånt :) Av 10 forskjellige seil så klarer jeg ikke å holde helt oversikten. Men det er nok noe sånt ja. Jeg skulle til å si at det var kryssfokken jeg brukte men jeg tror jeg hadde den i backup i forpiggen. Eller så var det kryssfokken jeg brukte og hardværsfokka som lå i forpiggen.

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med flott båt, håper du vurderer å begynne med regattaseiling på tirsdagene. Det er jo skikkelig gøy.

Hvis du ikke er komfortabel med å begynne med egen båt, er det nok mange av båtene som mer enn gjerne ville hatt deg ombord en stund som mannskap, det er jo finfin læring. Hadde vært gøy og se båten din på regattabanen, du får hilse hvis du ser oss ombord i blomsterskuta

 

KopiavIMG_6104-custom;size:600,450;crop:0.01,0.02,1,0.92;effect:sharpen,58;effect:autolevels,76;brt:64.jpg

Med vennlig hilsen

PIP

Link to post
Share on other sites

Er det bare meg eller har jeg betalt veldig "lite" for båten, når man ser på statistikken på http://www.sailguide.com/batfakta/info.php?id=1365 ?

 

Jeg ga 190' for båten og den er dessverre ikke i den stand den så ut til å være i. Skal ha den på land til uken for å få en tilstandsrapport fra fagmann. Har vært og startet med rundvask i dag og det var jo en liten D-jobb i seg selv. Tok forpiggen og WC-rommet, med salmiak og ajax. Det jeg fant ut var etter å ha studert skottene i forpiggens stuerom (under sengen) er at disse er sprekt opp. Konstruksjonen ser ut til å ha fått seg en smell slik at den har kommet ut av stilling. Vanskelig å forklare og jeg orket ikke ta bilde. Selger kunne nå plutselig opplyse om at båten har vært grunnstøtt for 10 år siden.....! Og selvfølgelig, den var jo faktisk mye bedre etter reparasjon enn fra fabrikk for de hadde jo gjort sånn og sånn og blablabla...... Og som om ikke dette var nok, så fant jeg ut at flere rekkestøtter må festes på nytt eller noe fordi gelcoaten har sprekker på siden av de. Og jeg som krøp rundt på dekk som en lavinehund da jeg var og så på båten før jeg kjøpte den...... Kan ikke fatte at jeg har vært så blind. Men det ble jo betraktelig "bedre" da jeg tilfeldigvis kikket inn i skapet under pentryen og så et 10mm hull i skroget som det kom noe som liknet svartbrun grease ut av. Jeg luktet på det og det stinket råtten syntetisk gearolje. Et bittelite hull som før ikke var synlig bak kopper og kar, men nå...... Hvis det er plastpest så vet jeg ikke hva jeg gjør.

 

Med andre ord, stemninga er ikke HELT på topp her i heimen akkurat i dag...!

 

Et prosjekt som har tatt nesten et halvt år å finne ut av (kjøpsprosessen) er for tiden mer sorg enn glede. Grøss.

 

JRO den slukørete.

Redigert av JRO (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ikke lett å si hva det sorte hullet er, men plastpest er det garantert ikke! Plastpest er byller utvendig under vannlinjen, som lukter eddik når du stikker hull på dem...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

vet ikke om dette er ditt første båtkjøp/seilbåtkjøp.. men først gang jeg kjøpte båt.. så falt jeg pladask for den.. og så ikke så nøye igjennom båten, før jeg valgte å kjøpe den.. når jeg hadde hatt ett par turer med den, og jeg skulle begynne og vaske og polere den.. da fant jeg alle ting jeg hadde oversett når jeg kjøpte den.. men det som er "bra" med dette, er jo at man lærer SINNSYKT mye om hvor man skal se etter ting etc.. og man har lært mye.. tror ikke jeg ville lært like mye vist jeg hadde kjøpt en båt som var i fin stand.. da ville jeg kanskje blitt "lurt" andre gang jeg kjøpte båt.. og denne båten ville nok vært myye dyrere enn den først..

 

prøver bare å vinkle dette på en litt "positiv" måte.

Mvh -Matros-

--------------

Medlem av gruppen: folk i båt!

Link to post
Share on other sites

vet ikke om dette er ditt første båtkjøp/seilbåtkjøp.. men først gang jeg kjøpte båt.. så falt jeg pladask for den.. og så ikke så nøye igjennom båten, før jeg valgte å kjøpe den.. når jeg hadde hatt ett par turer med den, og jeg skulle begynne og vaske og polere den.. da fant jeg alle ting jeg hadde oversett når jeg kjøpte den.. men det som er "bra" med dette, er jo at man lærer SINNSYKT mye om hvor man skal se etter ting etc.. og man har lært mye.. tror ikke jeg ville lært like mye vist jeg hadde kjøpt en båt som var i fin stand.. da ville jeg kanskje blitt "lurt" andre gang jeg kjøpte båt.. og denne båten ville nok vært myye dyrere enn den først..

 

prøver bare å vinkle dette på en litt "positiv" måte.

 

Mange takk, slikt er trivelig :) Første seilbåtkjøp, har en urgammel trebåt fra før. Du finner den om du søker på Rolfsnes eller Rolvsnes på forumet ;)

 

Du får sette den på land og be besiktligelsesmannen være nøye. Og skottene foran; er de laminert mot skroget? Hvis det ikke finnes delaminering i selve skroget, burde det være greit å skifte skottene?

 

Jeg blir nok å være tilstede selv og for å spørre og peke om det jeg lurer på. Skottene er festet mot en slik oppkant i glassfiber som er ca 5 cm høy og står loddrett opp fra skroget. Ser ikke ut til at det er skader på glassfiberen, kun på den tynne fineren som deler av stuerommene. Det skulle ligge dokumentasjon på grunnstøtingen i papirene i båten, men jeg har ikke vært og sett etter dette enda. Kan kanskje være en snev av håp for at dette er skikkelig reparert hvertfall.

 

Samtidig, i forpiggen, så er det to lemmer man løfter opp for å komme til stuerommene. Lemmene danner flaten madrassene ligger på. Disse er splittet på midten - langskips - og hengslet slik at man vipper de opp slik at de blir stående og at man da kommer til stuerommene. Når jeg legger disse ned så "kræsjer" de rett før de ligger helt nede. Det er bittelitt for trangt for de på en måte. Får de jo helt ned, men jeg lurer på om dette også har noe med denne grunnstøtingen og/eller at skottene under har skader.

 

Kan det være noe med innstillingen på riggen som påvirker skrogfasongen? jeg tror jo ikke det, men husker at Maxi 77 (tror jeg) var plaget av at når riggen ble for stram så ble vinduene lekk eller noe slikt.

 

Det jeg trøster meg med er at dersom båten ellers er i ok stand, dvs. skrog, rigg, mast og slike veldig viktige ting, så er kanskje ikke prisen så ille sett bort fra at det er en del arbeid med båten for å få den opp til den stand jeg ønsker. Eller hur?

Redigert av JRO (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Gratulerer med båten, vet ikke om jeg har sagt det før.

Hvis riggen spennes hardt så forandrer båten fasong. Den kan bli litt banan og dører kan bli vanskelig å lukke osv.

Hva blir navnet på skuta, "Sorgen" kunne være et forslag. Tror ikke at det er så ille som du frykter men det får du vite når besiktigelsesmannen har tatt en kikk. Du får nok mange fine turer og timer på vannet fremover.

God sommer med mye fin seilvind!

Link to post
Share on other sites

så er kanskje ikke prisen så ille sett bort fra at det er en del arbeid med båten for å få den opp til den stand jeg ønsker. Eller hur?

Du kan være ganske så sikker på at uansett pris vil det være en god del man ønsker å fikse på når man kjøper en båt fra 80-tallet. Dette ordner seg sikkert, selv om sånt kan se skremmende ut i utgangspunktet. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Sånn er det ofte når man kjøper ny båt, det kan vel de fleste skrive under på! Man ser det meste med rosenrøde briller, og synes alt ser helt topp ut. Når man så kommer hjem og får litt tid på seg, og den første kjøpsrusen har gitt seg, dukker feilene opp en etter en. Men noe feil er det alltid med en brukt båt, så det går noen måneder med fiksing og ordning før man føler at alt er slik man selv føler det bør være. Hvis du ikke har synlige skader i glassfiberen ville jeg ikke vært så bekymret. Skader på treverket er jo greit å fikse selv over tid, så lenge det strukturelle er OK.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...