oslofjord Posted March 2, 2009 Share Posted March 2, 2009 (edited) Private "væreiere" med en så mangelfull vare som båtplasser bør ikke vokse i antall. Til det har båteierene for liten rettsikkerhet mot tilffeldige prisøkninger og oppsigelser. Om nødvendig bør konmmuner vedta at kommunen selv eller båtforeninger skal få eksproriere privat grunn for å få båtplasser til selvkost. Hovedvekten av framtidige båtplasser bør baseres på ymse modeller hvor hver enkelt båteier "har" sin egen plass. Da enten som kommunal havn med faste plasser, som båtforening med inskudd eller andre løsninger som feks. fellesbrygge med tinglyste plasser. Staten bør også lage klare retninglinjer for hvilke kriterier som skal gjelde når kommuner skal bestemme hvem som skal få bruke våre fjorarealer til store flytebrygger med hundrevis av plasser. Edited March 2, 2009 by salt (see edit history) Quote Link to post
Servicemannen Posted March 2, 2009 Share Posted March 2, 2009 Nå er mange sikkert med båten sin i 2 forskjellige havner, sommer og vinter. Kan man merke ved 2 steder i samme spørsmål? Quote http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
oslofjord Posted March 2, 2009 Author Share Posted March 2, 2009 Ved utforming av denne pollen valgte jeg at man kun kan krysse av et svar pr spørsmål. Man må derfor krysse av for det man selv oppfatter egen "hovedhavn" selv om mange sikkert har både flere båter og flere båtplasser. Quote Link to post
Fanafjord Posted March 2, 2009 Share Posted March 2, 2009 (edited) Nå ja, salt, jeg tror du satt opp pollen litt forutinntatt mot private eiere. :nono: Da blir resultatet sånn omtrent som pollene i Dagbladet, litt morsom men ikke akkurat til å stole på. Vil du ha nok båtplasser må en slippe nettopp de frie markedskrefter til. Kommunene må åpne opp og det bør være mest mulig fritt frem for de som ha lyst å investere i båthavner. Bare slik få du nok av de. Jo mer restriksjoner man lager jo færre blir de - og med dette også dyrere! Sånn er det bare. Ekspropriasjon av private grunneiere til fordel for private båteiere? Come on - dette er heldigvis ikke kina. Dette hadde vært en livsfarlig vei å gå. Privat eiendom har vist seg å være en av grunnpilarene til et fritt samfunn. Edited March 2, 2009 by Fanafjord (see edit history) Quote I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
nimbuster Posted March 2, 2009 Share Posted March 2, 2009 Salt er virkelig storprodusent av poller...og svært fantasifull i utformingen. Quote Link to post
oslofjord Posted March 3, 2009 Author Share Posted March 3, 2009 Vil du ha nok båtplasser må en slippe nettopp de frie markedskrefter til..... .....Ekspropriasjon av private grunneiere til fordel for private båteiere? Come on - dette er heldigvis ikke kina. Dette hadde vært en livsfarlig vei å gå. Privat eiendom har vist seg å være en av grunnpilarene til et fritt samfunn. Frie markedskrefter og privat eiendomsrett kan være en svøpe for utvikling på fjellet og ved sjøen når sære grunneiere nekter adkomst over privat grunn....som kan bety at man ikke får nødvendig adkomst til planlagte bryggeanlegg. Derfor er det svært aktuelt for en kommune å vedta at båtforeninger feks. kan ekspropriere for å kunne bile over privat tomt for å nå fram til offenligbåthavntomt. Grunneiere som eier en liten flik at Norge er ikke nødvendigvis fleksible for å komme fram til en løsning som som er optimalt for også resten av lokalsamfunnet. Trysil og Hemsedal ble suksess for grunneierne klarte å bli enig om en optimal plan uavhenmgig av de mange og krunglete eiendomsgrensene. Ved sjøen er kvadratmeterprisen på tomter så høy at kommunen om nødvendig bør bruke ekpropriering for å tvinge fram gode helhetlige løsninger. Når kvadratmeterverdien for vannflaten er ca 5.000 kroner er det naivt å gi bort vannflaten til en tilfeldig kremmer som eier noen meter kystlinje. (5 metersplass koster vel ca 250 000 i Bærum og hvis lengden ca 10 meter blir det da ca 250.000 kr for 50 m2 vannflate altså ca 5000 pr kvadratmeter vannflate. Men lokale forskjeller gjør at kvadratmeterprisen på vannflaten naturligvis kan være mye høyere og mye lavere enn 5 000 kr.) Quote Link to post
Fanafjord Posted March 3, 2009 Share Posted March 3, 2009 (edited) Derfor er det svært aktuelt for en kommune å vedta at båtforeninger feks. kan ekspropriere for å kunne bile over privat tomt for å nå fram til offenligbåthavntomt. Det høres ut som som tyveri som de drev på med i gamle soviet. Nei jeg har ikke sjøtomt og alt jeg har er en liten enebolig, halv gammel bil og gammel båt. Men hvis noen har et flott sjøtomt så respekterer jeg hans eiendomsrett til å selge eller ikke selge eller hva han måtte finne på. Det egentlige problemet er ikke grunneiere men kommunene som lager alt for firkantete reguleringsplaner som begrenser båtplassen kunstig. Det er dette som fører til knapphet av båtplasser og dermed kunstig høy pris. Jeg tror ikke at statens reguleringer har noen gang ført til at prisene faktisk har gått ned og samtidig ble nok tilbud til etterspørselen. Statens reguleringer er enten prisregulering (pristak) som fører til alt for lite tilbud, eller regulering som begrenser tilbud som fører til alt for dyr pris ( Det siste opplever vi nå det gjelder båtplasser). Ekspropriering for å lage båtplasser vil kansjke gi effekt i en enkeltstående prosjekt - ikke mer, selv om vi ser bort ifra at dette er moralsk forkastelig og ikke verdig i en rettsstat. Edited March 3, 2009 by Fanafjord (see edit history) Quote I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Jawik Posted March 3, 2009 Share Posted March 3, 2009 (edited) Ekspropriering medfører tap og som oftest forringelse av en eiendom fordi en i mange slike tilfeller ikke tar hensyn til helheten av tomta. Skal ekspropriering anvendes bør en tilby kjøp av hele tomta og ikke bare en flik som tilfredsstiller bårfolk. Hvordan ville dere som har en bebygd tomt reagert dersom jeg henvendte meg til deres kommune og ba dem ekspropriere en en meter brei sti over deres tomt, kloss opp til huset, slik at dine naboer og jeg kan få en kortere vei til bussstoppet som ligger på andre siden av tomta deres. Eller en fire meter brei vei over tomta. Tror nok pipa deres ville lyde annerledes... Joda. Jeg har sjøtomt, men den er delt av en 6 meter brei vei. Edited March 3, 2009 by jawik (see edit history) Quote The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Bitteliten Posted March 3, 2009 Share Posted March 3, 2009 En tåpelig poll med politiske undertoner. Tråden bør etter min mening stenges med henvisning til at det ikke skal være politiske innlegg på Baatplassen Quote Link to post
avmønstret5 Posted March 3, 2009 Share Posted March 3, 2009 så mangler det ikke politiske undertoner i enkelte innlegg Quote Link to post
oslofjord Posted March 3, 2009 Author Share Posted March 3, 2009 (edited) Det er antagelig lite ønskelig å eksproprieres glatte svaberg. Derimot kan det være aktuelt å ekspropriere der det alerede finnes en privat vei som båtforening eller kommunal båthavn ikke får benytte. Edited March 3, 2009 by salt (see edit history) Quote Link to post
oslofjord Posted March 3, 2009 Author Share Posted March 3, 2009 Burde jeg heller brukt ordet "Nessekonge" om marina/brygge eierne ?????? : Nessekonge Fra Wikipedia, den frie encyklopedi (nedkortet) Nessekonge er et politisk ladet navn brukt på såkalte «privilegerte handelsmenn» eller væreiere........ .......Nessekongene hadde en dominerende stilling i lokalmiljøet, både økonomisk, sosialt og politisk. ......Ofte hadde nessekongene i tillegg til handelsmonopol, politisk makt som ordførere og i andre verv, noe som i mange tilfeller undergravde kommuneinstitusjonen..... Quote Link to post
Fanafjord Posted March 3, 2009 Share Posted March 3, 2009 Derimot kan det være aktuelt å ekspropriere der det alerede finnes en privat vei som båtforening eller kommunal båthavn ikke får benytte. Og hvorfor det da? Det kan vel være mange grunner at en grunneier vil ikke ha andre ha gående over sin veg. Ingen kommer jo på tanken å ta båten fra deg bare for du vil ikke la noen andre kjøre med den. Dette er en ren misunnelighetsdiskusjon. Når noen legalt eier noe så kan ikke andre bare ta det fra dem bare de har lyst å bruke det eller for den slags skyld ønsker å fortøye en båt der. Rett må vare rett... Det finnes mer enn nok folk som vil investere i båtanlegg hvis bare de fikk lov av kommunen. Quote I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Utkikken Posted March 3, 2009 Share Posted March 3, 2009 Jeg begynte å svare.... MEN oppriktig talt! Dette er en håpløs meningsmåling, håpløst utformet! Quote Link to post
oslofjord Posted March 3, 2009 Author Share Posted March 3, 2009 (edited) Poenget er vel å slippe til båtplassutbygging der det er egnet...i forhold til friararealer, bølge/vindforhold infrastruktur osv. (F.eks. i Mossesundet der togstøy og Mosselukta skremmer bort annen aktivitet...) Selv en anarkist som meg ønsker ikke fri flyt av flytebrygger mellom holmer og skjær ! Det er vel et tidsspørsmål før en eller annen tung utenlandsk investor kjøper opp norske marinaer og viker som har potensiale for store flytebryggehavner gjerne i samarbeid med store båtprodusenter som vil lokke med båt med båtplasspakke. Kommunene har solgt ut sine kraftreserver og Bærum vurderte å selge drikkevannet til et fransk selskap....det er klart vannflaten uten eier er et interesant bytte hvis mann har nese for penger.... Edited March 3, 2009 by salt (see edit history) Quote Link to post
oslofjord Posted March 3, 2009 Author Share Posted March 3, 2009 (edited) Det er en smule metodekritiske invendinger....men at et flertall i utgangspunktet er mest positiv til båtforening som modell er vel utvilsomt: "Skal båtforeninger, private eller kommunen drive framtidige store båthavner ?" Non-profit båtforeninger med fast-pris på innskudd er best. [ 63 ] [64.95%] Noen ser ikke skogen for bare trær.. Edited March 3, 2009 by salt (see edit history) Quote Link to post
Fanafjord Posted March 3, 2009 Share Posted March 3, 2009 (edited) Det er vel et tidsspørsmål før en eller annen tung utenlandsk investor kjøper opp norske marinaer og viker som har potensiale for store flytebryggehavner gjerne i samarbeid med store båtprodusenter som vil lokke med båt med båtplasspakke. Og hva er så gale med det? Du høres ikke ut som en FrP tilhenger da har du vel ikke noe mot utlendinger? Det er jo rett og slett bra med noen større investorer og skikkelig men også miljøvennlig utbygging. Båtplasspakke høres også ut som en bra ide. Om pengene til utbygging kommer fra utlandet eller ikke spiller vel ingen rolle? Og tunge investorer er jo bra i utgangspunkt. Det eneste som er viktig er at det er flere som kommer på banen slik at det blir reelt konkurranse. Monopol er aldri bra - hverken privat eller kommunalt... Edited March 3, 2009 by Fanafjord (see edit history) Quote I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
oslofjord Posted March 3, 2009 Author Share Posted March 3, 2009 (edited) Er det formålstjenelig om prisen på båtplassene bestemmes i et konsernhovedkvarter i feks. Brussel og at de samme båtplassene året etter eies av et selvskap registrert i f.eks. et skatteparadis før det plutselig er en bank som eier plassene etter en hypotetisk konkurs...? Er det bra med fri flyt av norske båtplasser i hele EU....eller bør makten heller ligge i båtforeningenes årsmøter ? Edited March 3, 2009 by salt (see edit history) Quote Link to post
Fanafjord Posted March 3, 2009 Share Posted March 3, 2009 (edited) Er det formålstjenelig om prisen på båtplassene bestemmes i et konsernhovedkvarter i feks. Brussel og at de samme båtplassene året etter eies av et selvskap registrert i f.eks. et skatteparadis før det plutselig en bank som eier plassene etter en hypotetisk konkurs...? Nei da, når det er flere båtplasstilbydere og ellers frie båteiere så bestemmes prisen ikke i brussel men helt enkelt gjennom tilbud og etterspørsel. Etterspørsel er gitt gjennom antall båteiere - Er kommunene liberale med byggetillatelsene vil det bli bygget nok båtplasser og prisen kommer til å ligge litt, men ikke mye over investeringskostnadene. Marinae vil komme i forskjellige standard og forskjellige pris og alle blir glad og fornøyd. Det pleier å fungere. (Husk fly, telefon, etc som var veldig regulert. Når nok investorer ble sluppet til ble tilbudet enorm og prisen billig...) Edited March 3, 2009 by Fanafjord (see edit history) Quote I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Fanafjord Posted March 3, 2009 Share Posted March 3, 2009 Er det bra med fri flyt av norske båtplasser i hele EU....eller bør makten heller ligge i båtforeningenes årsmøter ? Makten bør ligge ved båteierne som har nok båtplasstilbudere å velge immellom. Iallefall ikke hos noen gubber i en båtforening som har noe mot trynen til den nye innflytteren fra Danmark - det er nok min mening. Quote I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
avmønstret5 Posted March 3, 2009 Share Posted March 3, 2009 Slike "trynefaktorer" er vel stort sett bare mulig i en privat forening. Vi har en båtforening som driver en kommunal småbåthavn etter klare kriterier og regler med årsmøtet som høyeste instans. Det fungere bra. En viss offentlig innflytelse og styring ang. båthavner er forutsetning for at båtlivet skal være tilgjengelig for de fleste og ikke bare for de som har best økonomi. En trenger ikke en gang BI for å forstå det - eller det best å ikke ha BI for å forstå det Quote Link to post
Fanafjord Posted March 3, 2009 Share Posted March 3, 2009 Pettersand, du har sikker rett at en god kommunal båtforening er en bra måte å drive båthavn på. Men hovedpoenget er at det må være nok båtplasser, samme om de er privat eller kommunalt. Ellers blir det enten dyrt eller ikke nok til alle. Og jeg synes selvfølgelig også at NHH er bedre enn BI. Quote I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
avmønstret5 Posted March 3, 2009 Share Posted March 3, 2009 Ja jeg er klar over at det kan bli, og er, for få båtplasser i noen pressområder. Jeg tror noen kommuner må svinge seg litt, men det er også et dillema, vi kan ikke bygge båtplasser på alt ledig kystareal f.eks i Oslofjorden. Og en kan spørre om det er menneskrett for de som bor i Kongsvinger å ha en båtplass ved kysten? En velger hvor en vil bo ut fra f.eks ulike friluftsinteresser. Quote Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.