Jump to content

Ny forskrift for fører av fritidsbåt


Poseidon

Recommended Posts

Her var det en del interessante paragrafer. I § 1 Virkeområde, står det (understreking av meg) bl.a.: Denne forskriften gjelder for eier og fører av norske fritidsbåter innenfor rikets grenser . . .

Da kan altså ikke far (som har båtførerbevis) gå på do under dekk mens han overlater roret til mor (som ikke har båtførerbevis)?

Jeg finner imidlertid et mulig smutthull som vel egentlig heller ikke holder i § 7, . . Personer som ikke har båtførerbevis kan øvelseskjøre under tilsyn av fører som tilfredsstiller kravene i første ledd eller . . , for når far sitter på potta har han vel ikke tilsyn?

 

Så nå er det bare sende mor og hele barneflokken på kurs hos Poseidon!

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

"§ 8

 

Krav til å kunne fremlegge gyldig bevis

 

Båtførerbevis eller annet gyldig kvalifikasjonsbevis skal kunne fremvises for kontroll ved føring av fritidsbåt."

 

 

Jeg har ikke noen båtførerbevis eller annet gyldig kvalifikasjonsbevis å fremvise.......og blir altså landkrabbe uavhengig av fødseldato og motorstørrelse.

 

"e) Kvalifikasjonsbevis: Båtførerbevis utstedt med hjemmel i eldre regelverk, båtførerkort utstedt av Norske Båtskoler før forskriften trådte i kraft, bekreftelse på bestått eksamen ved Statens Sjøaspirantskoler, fritidsbåtskippersertifikat, yrkessertifikater for dekksoffiserer og militære maritime sertifikater av tilsvarende grad.

 

Sjøfartsdirektoratet kan bestemme at annen teoretisk kompetanse enn det som er nevnt i første punktum skal regnes som kvalifikasjonsbevis, forutsatt at opplæringen er på samme nivå eller høyere enn båtførerprøven."

Redigert av salt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

da er du jo født før 1 jan 1980 - tut og kjør :flag::flag::yesnod::lol:

blir jo litt uretferdig født 2 jan 80 - smakk du skal ha båtførerbevis - og det gjenstår jo og se om det hjelper i hele tatt - jeg tviler - det blir ikke mindre villmannkjøring - drekking etc på sjøen av dette

men det kommer nok andre regler og lover ettervert -

kunne dem ikke snudd saken på hue og fått til mere holdingskapende og myyyyyyyyyyyyyyyyyyyye fler politi på sjøen etc

at et lite mindre tall idioter ødlegger for resten er vel gammelt nytt

så gjennstår det å se i sommer om det blir vesentlig mindre ulykker - i dont think so

Redigert av jab (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Lars H., antar at du har lest følgende i §7: Bestemmelsen i første ledd gjelder ikke for fører som er født før 1.1.1980.

Jo da, jeg er født i -43, og så har jeg faktisk tatt båtførerprøven og har beviset i lommeboken!

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

da er du jo født før 1 jan 1980 - tut og kjør :flag::flag::yesnod::lol:

 

Nei ikke noe tut og kjør...lovens bokstav er klar:

 

"§ 8

 

Krav til å kunne fremlegge gyldig bevis

 

Båtførerbevis eller annet gyldig kvalifikasjonsbevis skal kunne fremvises for kontroll ved føring av fritidsbåt."

 

Og forskriften gjelder også for meg:

 

§ 1

 

Virkeområde

 

 

 

Denne forskriften gjelder for eier og fører av norske fritidsbåter innenfor rikets grenser, herunder Svalbard og Jan Mayen som:

 

a) har lengde mindre enn 15 meter (49,21 fot),

 

b) har motor med større ytelse enn 10 HK/7,5 kW eller

 

c) kan oppnå større hastighet enn 10 knop (18,5 km/t).

 

Forskriften gjelder ikke for fører av:

 

a) fritidsbåter når de benyttes i organisert trenings- og konkurransekjøring med unntak av § 6,

 

b) robåter, kanoer og kajakker.

Link to post
Share on other sites

Dette koker vel ned til:

 

Kapittel II

 

Krav til førers minstealder

 

§ 5

 

Minstealder

 

Fører skal være fylt 16 år dersom fritidsbåten:

 

a) kan oppnå større hastighet enn 10 knop (18,5 km/t), eller

 

b) har motor med større ytelse enn 10 HK/7,5kW.

 

OG

 

Kapittel III

 

Krav til båtførerbevis mv.

 

§ 7

 

Kvalifikasjonskrav

 

Fører av norsk fritidsbåt som:

 

a) har lengde over 8 meter (26,25 fot), eller

 

b) har motor med større ytelse enn 25 HK/19 kW,

 

skal inneha norsk båtførerbevis eller gyldig kvalifikasjonsbevis. For førere med båtførerbevis eller kvalifikasjonsbevis utstedt i utlandet gjelder § 12.

 

Personer som ikke har båtførerbevis kan øvelseskjøre under tilsyn av fører som tilfredsstiller kravene i første ledd eller som omfattes av unntaket i fjerde ledd. Ved øvelseskjøring anses lærer eller ledsager som fører. Øvelseskjøring kan kun foretas under forsvarlige vær- og trafikkforhold.

 

Bestemmelsen i første ledd gjelder ikke for fører som er født før 1.1.1980.

 

------

 

Dette er vel hovedpoengene, vil jeg tro (fortsatt.....slik det har vært signalisert lenge)

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

i flg salt gjør vi ikke det og jeg leste nøyere og fant ut at det står :

Denne forskriften gjelder for eier og fører av norske fritidsbåter innenfor rikets grenser, herunder Svalbard og Jan Mayen som:

 

a) har lengde mindre enn 15 meter (49,21 fot),

 

b) har motor med større ytelse enn 10 HK/7,5 kW eller

 

c) kan oppnå større hastighet enn 10 knop (18,5 km/t).

 

Forskriften gjelder ikke for fører av:

 

a) fritidsbåter når de benyttes i organisert trenings- og konkurransekjøring med unntak av § 6,

 

b) robåter, kanoer og kajakker.

Link to post
Share on other sites

Ja, og i rundskrivet er dette oppsummert slik:

 

Etter § 7 første ledd bokstav a og b skal fører av norsk fritidsbåt som har lengde over 8 meter eller har motor med større ytelse enn 25 HK inneha norsk båtførerbevis eller gyldig kvalifikasjonsbevis. Det obligatoriske kravet til båtførerbevis vil gjelde båtførere som er født 1. januar 1980 eller senere, jfr. § 7, tredje ledd.

 

Klar tale, folkens!

Redigert av Bergen dørk (see edit history)

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

lurer på hvordan dem kommer til og håndheve dette

har sett politi på sjøen kun et par tre ganger - ALDRI blitt stoppet

og i vårt tilfelle hadde jeg plasert kjerringa på flygern - hun har båtførerbeviset - da hadde myndighetene blitt glade - forsikringer osv men hadde di visst ......... hun har ALDRI håndtert en båt annet en det hun selv tør - holde i roret hvis jeg skal på dritern etc men dæven jeg må forte meg - ser a en annen båt forut må jeg heller tørke meg når vi har lagt til :lol::lol::lol:

Link to post
Share on other sites

§ 7 Kvalifikasjonskrav

 

Fører av norsk fritidsbåt som:

 

a) har lengde over 8 meter (26,25 fot), eller

 

b) har motor med større ytelse enn 25 HK/19 kW,

 

skal inneha norsk båtførerbevis eller gyldig kvalifikasjonsbevis. For førere med båtførerbevis eller kvalifikasjonsbevis utstedt i utlandet gjelder § 12.

 

Bestemmelsen i første ledd gjelder ikke for fører som er født før 1.1.1980.

 

 

Altså kan selvfølgelig en 16 åring kjøre en 26 fots skjærgårdsjeep dersom denne har inntil 25 hk, uten å inneha Båtførerbevis. Men, og det er et men her...for alle uansett alder skal inneha nødvendige ferdigheter om sjømannskap osv. for å kunne føre en båt.

Link to post
Share on other sites

Jeg synes dette lukter et par problemer på lang vei. :puke: Vi seiler ofte langt, ofte flere døgn i strekk, og jeg har absolutt ingen planer om å holde meg våken hele veien for å se om den som har vakt gjør ting riktig. Nå er flesteparten av de jeg seiler med fra 70-tallet, men til sommeren (da seiler vi til lofoten eller shetland/færøyene/orkenøyene) vil over halve besetingen være 80-modeller, og dermed sertifikatpliktige. Jeg kjenner disse folka veldig godt, de har vært i båt hele livet, seilt halve jorda rundt osv., og er flinke både til å navigere (også i dårlig sikt), forholde seg til andre båter, sjømerker, vær og vind osv. Selv om flesteparten har MYE mer erfaring enn gjennomsnittsbåtføreren i 50 årene, har de ikke noe sertifikat da de har fått dette gjennom morsmelken.

 

Denne forskriften kommer bare til å føye seg i rekken av alle lovene jeg kommer til å ta lite hensyn til. Jeg overlater ikke roret til ukvalifiserte folk uansett, uavhengig av hva slags papirer de har eller ikke har. I min 48-foter er det kun jeg som kommer til å avgjøre hvem som er skikket og ikke skikket til å ta rorvakt mens resten av mannskapet hviler (meg selv inkludert), ikke dette regelverket. :smash::smash: Jeg kommer til å sove akkurat like godt uavhengig av om vedkommende som har vakt er født før eller etter 1980, så lenge jeg vet at det vet hva de holder på med :sailing:

 

Når det er sagt så er det dessverre ingen tvil om at det er behov for å gjøre noe ifm obligatorisk opplæring, men jeg synes ikke det var noen god start.

Link to post
Share on other sites

Kaftein ØL, jeg har vondt for å forestille meg at Lovens Lange stopper deg på havet.

 

hmm, jeg har blitt stoppet 2 ganger for promillekontroll. En i drøbak og en ved akerbrygge.

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post
Share on other sites

§ 7

 

Kvalifikasjonskrav

 

Fører av norsk fritidsbåt som:

 

a) har lengde over 8 meter (26,25 fot), eller

 

b) har motor med større ytelse enn 25 HK/19 kW,

 

skal inneha norsk båtførerbevis eller gyldig kvalifikasjonsbevis. For førere med båtførerbevis eller kvalifikasjonsbevis utstedt i utlandet gjelder § 12.

 

Personer som ikke har båtførerbevis kan øvelseskjøre under tilsyn av fører som tilfredsstiller kravene i første ledd eller som omfattes av unntaket i fjerde ledd. Ved øvelseskjøring anses lærer eller ledsager som fører. Øvelseskjøring kan kun foretas under forsvarlige vær- og trafikkforhold.

 

Bestemmelsen i første ledd gjelder ikke for fører som er født før 1.1.1980.

 

"Bestemmelsen i første ledd gjelder ikke for fører som er født før 1.1.1980." henviser til første ledd av paragraf 7.

Altså gjelder paragraf 8 for fritidsbåtførere uavhengig av fødselsdato :

 

"§ 8

 

Krav til å kunne fremlegge gyldig bevis

 

Båtførerbevis eller annet gyldig kvalifikasjonsbevis skal kunne fremvises for kontroll ved føring av fritidsbåt."

 

Vi må da forholde oss til loven og ikke pressemeldinger fra politikere. ALLE må kunne vise båtførerbevis eller annet gyldig kvalifikasjonsbevis .

Redigert av salt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...