Jump to content

Ny forskrift for fører av fritidsbåt


Poseidon

Recommended Posts

Jeg er født før 1980 men kjerringa er født etter. Jeg har ikke båtførerbevis og båten er 25 fot med 125 hk. Kan kjerringa øvelseskjøre med meg da?

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post
Share on other sites

Jeg er født før 1980 men kjerringa er født etter. Jeg har ikke båtførerbevis og båten er 25 fot med 125 hk. Kan kjerringa øvelseskjøre med meg da?

 

Ja

 

Personer som ikke har båtførerbevis kan øvelseskjøre under tilsyn av fører som tilfredsstiller kravene i første ledd eller som omfattes av unntaket i fjerde ledd. Ved øvelseskjøring anses lærer eller ledsager som fører. Øvelseskjøring kan kun foretas under forsvarlige vær- og trafikkforhold.

 

Fjerde ledd: Bestemmelsen i første ledd gjelder ikke for fører som er født før 1.1.1980.

Link to post
Share on other sites

En kan kverulere, vri og vrenge og snu opp ned på paragrafer så mye man vil, men likevel kommer man ikke utenom de enkle fakta. De er faktisk så enkle at selv salt kan forstå dem, hvis han vil. Det er ikke nevneverdige endringer i de nye forskriftene i forhold til de gamle. Da er det jo tydelig at salt ikke hadde forstått de gamle heller?

Link to post
Share on other sites

Det jeg forstår er at dette er skikkelig venstrehåndsarbeid hvis det virkelig er slik at forskriften tekst egentlig ikke er det lovmakerne mente å si.

 

Er det slik at forskriften paragraf 8 (og paragraf 1) er som en håv som skal fange opp alt og alle og så kan heller politiet være hyggelig å se gjennom fingrende på at mange bryter paragrafens tekst...???? ( som jo sier at alle som fører båt med mer enn 10 hk eller 10 knop skal ha båtførerbevis eller bevis for tilsvarende kompetanse uavhengig av om de er 5 år eller 100 år.)

 

Finnes det ingen trådlesere fra direktoratet som kan forklare dette ??

Redigert av salt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Litt OT, men det handler om å medbringe legeattest som er tilkyttet til førekortet.

 

Kanskje noe å tenke på for de som har D5L (som krever også legeattest ved utstedelse av sertifikatet)?

 

 

 

Fiolinisten Arve Tellefsen måtte la bilen stå igjen etter en politikontroll onsdag. Årsak: Småbarnsfaren er blitt 72 år og manglet legeattest for å kjøre bil. Link.

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

Hvis §1 Virkeområde, hadde blitt spesifisert at dette gjelder personer født senere enn 1.1.1980 ville ikke krav om vekt og lengde gjelde for disse heller.

 

Nu ble jeg overasket gitt :eek: Jeg trodde at de hadde gjort en ordentlig blemme. Men -

 

I § 7 står det

 

Bestemmelsen i første ledd gjelder ikke for fører som er født før 1.1.1980.

 

Altså første ledd §7, ikke §1.

 

Dette er første ledd §7

 

Fører av norsk fritidsbåt som:

a) har lengde over 8 meter (26,25 fot), eller

b) har motor med større ytelse enn 25 HK/19 kW,

skal inneha norsk båtførerbevis eller gyldig kvalifikasjonsbevis. For førere med båtførerbevis eller kvalifikasjonsbevis utstedt i utlandet gjelder § 12.

Link to post
Share on other sites

.......Kanskje noe å tenke på for de som har D5L (som krever også legeattest ved utstedelse av sertifikatet)?....

 

Ja, det kreves legeattest for å få utstedt D5L-sertifikat, men jeg kjenner ikke til noe sted det står at denne attesten må medbringes. Har man først oppnådd dette sertifikatet så er det dokumentasjon god nok i seg selv.

Når det gjelder de høyere sertifikatene derimot, så må legeattesten til enhver tid være gyldig for at sertifikatet skal være gyldig.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Om tre til fire år blir vi vant med disse lovene og husker dem har altid vært sånn.

 

Livet på sjøen blir ikke det samme etter 1. mai selv om vi middelaldrende gubber slipper unna.

 

Etter stadig byråkratisering og regulering har det nå bikket over slik at hensyn til egen dømmekraft ikke lenger er nødvendig på sjøen....selv om det sikkert er forskrifter som forlanger at fører har netopp god dømmekraft.....

 

Om man låner bort båten er det ikke basert på egnethet men om vedkommende har båtføreprøven.

 

Egen dømmekraft ved kjøp av riktig motor blir også satt til side hvis man under tvil kan klare seg med en undermotorisert båt med 25 hk sertifikatfri motor.

 

Egen dømmekraft ved kjøp av havseiler kan bli satt til side hvis man slipper sertifikatkrav for besetningen ved å velge båt som er mindre enn 50 fot.

Redigert av salt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Etter det gamle kystskipper-opplegget, kunne vi føre båt opp til 300 br.reg.tonn (etter bestått eksamen OG godkjent fartstid)... Der var det ikke snakk om lengde / Hk / fart, men kun vekt/lasteevne. :rolleyes:

 

Anyway, med fødselsdag fra før Hitler leverte inn, betyr ikke de nye bestemmelsene noe som helst for meg, så lenge jeg fører båt under 15 meter innaskjærs, eller? (ser da bort fra de papirene jeg innehar!)

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Så jeg må altså ta båt lappen for og kjøe båten min på 16 fot med 70hk?

 

hvor lenge varer et slikt kurs? og pris?

 

Hvis du er født fra 1. januar 1980 og senere, ja.

 

Vi regner 15 klokketimer for teoriundervisningen, dessuten har vi lagt inn praksistur på 3 klokketimer. Til slutt kommer eksamen hvor man får bruke 1 klokketime, mulighet for litt ekstra tid ved dysleksi/annet. For vår del er teoriundervisningen vanligvis lagt opp som 5 kvelder á 3 klokketimer, én eller to kvelder i uken, men jeg vet andre presser alle 15 timene inn på én intens helg og dropper praksis.

 

Vår pris for undervisning + materiell (bok og kart) er 2250 kr, i tillegg skal Norsk Test ha eksamensgebyr på 525 kr, dette er likt uansett hvem du går til for kurset. Tatt gjennom oss kommer altså komplett pakke med bok, kart, undervisning og eksamen på totalt 2775 kr.

Link to post
Share on other sites

hvor lenge varer et slikt kurs? og pris?

 

DROPP KURS OG TA EXAMEN SOM PRIVATIST

 

1. Kjøp en lærebok: "Veien til båtførerprøven" eller hva det nå heter.

 

2. Les boken.

 

3. Se testformatet ved å ta noen gratis mini-testprøver på ymse hjemesider.

 

4. Betal noen hundrelaper å ta Norsk test sin test på Sjøen for alle, hos Friundervisninger eller hos andre.

 

 

Finn ut mer på Norsk test sin hjemmeside.

 

Hvis du har god råd, god tid og ønske om et hyggelig sosialt arrangement r sikkert et kurs bra.....fruen som ikke trenger bevis vurderer kurs.

 

Men altså båtsesongen kan reddes ved selvstudium. Lykke til !

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...