Jump to content

Ny forskrift for fører av fritidsbåt


Poseidon

Recommended Posts

Og har du papir på at du er født FØR 1980, trenger du ikke no´ mere?? :rolleyes:

 

 

Korrekt.

 

Feil....det står klart i § 8 at alle må vise båtførerbevis eller tilsvarende bevis på kunnskap . Det står ikke noe forbehold om fødselsdato i denne paragraf eller med henvisning til den. Forholder meg til det intil en eller annen fyr fra direktoratet svinger innom tråden med en forklaring på dette.

 

Paragraf 8 helgarderer og sier at alle skal ha et bevis eller tilsvarende så det er muligns meningen at vi skal stotre fram en unskyldning om at vi er jo så gamle at vi gjerne vil slippe å vise fram båtførerbevis eller annet kvalifikasjonsbevis. (Aldersdokumentasjon er ikke kvalifikasjonsbevis i henhold til praragraf 2e.) Så tryggest å følge loven og ikke det noen inbiller seg står i loven.

 

"§ 8

 

Krav til å kunne fremlegge gyldig bevis

 

Båtførerbevis eller annet gyldig kvalifikasjonsbevis skal kunne fremvises for kontroll ved føring av fritidsbåt."

 

[i]§ 2e: Kvalifikasjonsbevis: Båtførerbevis utstedt med hjemmel i eldre regelverk, båtførerkort utstedt av Norske Båtskoler før forskriften trådte i kraft, bekreftelse på bestått eksamen ved Statens Sjøaspirantskoler, fritidsbåtskippersertifikat, yrkessertifikater for dekksoffiserer og militære maritime sertifikater av tilsvarende grad.

 

Sjøfartsdirektoratet kan bestemme at annen teoretisk kompetanse enn det som er nevnt i første punktum skal regnes som kvalifikasjonsbevis, forutsatt at opplæringen er på samme nivå eller høyere enn båtførerprøven." [/i]

Redigert av salt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Feil....det står klart i § 8 at alle må vise båtførerbevis eller tilsvarende bevis på kunnskap . Det står ikke noe forbehold om fødselsdato i denne paragraf eller med henvisning til den. Forholder meg til det intil en eller annen fyr fra direktoratet svinger innom tråden med en forklaring på dette.

 

I innledningen til forskriften står det:

"Etter § 7 første ledd bokstav a og b skal fører av norsk fritidsbåt som har lengde over 8 meter eller har motor med større ytelse enn 25 HK inneha norsk båtførerbevis eller gyldig kvalifikasjonsbevis. Det obligatoriske kravet til båtførerbevis vil gjelde båtførere som er født 1. januar 1980 eller senere, jfr. § 7, tredje ledd."

 

Leser vi da §7:

"Kvalifikasjonskrav

 

Fører av norsk fritidsbåt som:

 

a) har lengde over 8 meter (26,25 fot), eller

 

b) har motor med større ytelse enn 25 HK/19 kW,

 

skal inneha norsk båtførerbevis eller gyldig kvalifikasjonsbevis. For førere med båtførerbevis eller kvalifikasjonsbevis utstedt i utlandet gjelder § 12.

 

Personer som ikke har båtførerbevis kan øvelseskjøre under tilsyn av fører som tilfredsstiller kravene i første ledd eller som omfattes av unntaket i fjerde ledd. Ved øvelseskjøring anses lærer eller ledsager som fører. Øvelseskjøring kan kun foretas under forsvarlige vær- og trafikkforhold.

 

Bestemmelsen i første ledd gjelder ikke for fører som er født før 1.1.1980."

 

Det er nesten ikke mulig å skrive det klarere i en forskrift at personer født før 1.1.1980 ikke trenger norsk båtførerbevis. I tvilstilfeller kan det sikker være lurt å ha med et ID-kort.

Link to post
Share on other sites

Det er nesten ikke mulig å skrive det klarere

 

Joda !

Hvis setningen "Bestemmelsen i første ledd gjelder ikke for fører som er født før 1.1.1980." også hadde stått nederst i paragraf 8 i tilegg til paragraf 7 ville saken vert klar.........

 

Dette må da være juridisk venstrehåndsarbeid ....????

Redigert av salt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette må da være juridisk venstrehåndsarbeid ....????

 

Hvorfor det? §7 er den første paragrafen i Kapittel 3 med overskrift "krav til båtførerbevis mv", d.v.s. at dette kapittelet skal omhandle kravet. §7 har overskriften "kvalifikasjonskrav" og omhandler kravet til kvalifikasjon når det gjelder båtførerbevis. Kravet står ganske klart; enten er du født før -80 eller så må du ha båtførerbevis.

Link to post
Share on other sites

Jaha, så eieren kan ikke ta seg en seiltur på egenhånd?

Og jeg kan ikke lære småsoppene å seile E-jolle?

 

Du er klar over at dette kravet har vært helt siden -70? D.v.s. at fører av båt som kan oppnå større hastighet enn 10 knop må være 16 år men kan være 13 år dersom det er organisert trening/konkurranse.

Link to post
Share on other sites

Hvorfor det? §7 er den første paragrafen i Kapittel 3 med overskrift "krav til båtførerbevis mv", d.v.s. at dette kapittelet skal omhandle kravet. §7 har overskriften "kvalifikasjonskrav" og omhandler kravet til kvalifikasjon når det gjelder båtførerbevis. Kravet står ganske klart; enten er du født før -80 eller så må du ha båtførerbevis.

 

 

Hvorfor må en 25 åring med 20 hk motor i henhold til § 8 og § 1 vise fram båtførerbevis eller tilsvarende ???

 

Det paradoksale er jo at alle som ikke trenger båtførerbevis likevel må kunne vise det fram........Er ideen at alle er skyldige intil det motsatte er bevist ???

 

Intil en departemental sakbehandler kommer på tråd å gir en fullgod forklaring vil jeg hlde på at dette er juridisk venstrehåndsarbeid.

Redigert av salt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg er ikke jurist....men savner altså i all ydmykhet en forklaring på hvorfor disse statstjenemanns-juristene har skrevet at også de som ikke trenger bevis må vise det fram...

 

Det mest pussige er at de som har påhenger hvor det står 15 hk med store tall må vise bevis i henhold til §8 og §1.

 

El fører av laser selbåt som kan komme opp i mer enn 10 knop må vel da også vise båtførerbeviset han ikke er pliktig til å ha...

 

Hvis det ikke var det juristene mente bør vel noen ta fram skrivesaker å revidere forskiften....

Redigert av salt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg er ikke jurist....

 

Det utsagnet må vel stille sterkt i konkurransen om "Dagens mest overflødige opplysning...."

 

Beklager salt, men sett hen til den formuleringsomtrentlighet og private rettskriving som kjennetegner mange av dine innlegg kunne jeg bare ikke dy meg :wink::wink:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

..... Feil....det står klart i § 8 at alle må vise båtførerbevis eller tilsvarende bevis på kunnskap . Det står ikke noe forbehold om fødselsdato i denne paragraf eller med henvisning til den. Forholder meg til det intil en eller annen fyr fra direktoratet svinger innom tråden med en forklaring på dette.....

 

og:

 

..... Paragraf 8 helgarderer og sier at alle skal ha et bevis eller tilsvarende så det er muligns meningen at vi skal stotre fram en unskyldning om at vi er jo så gamle at vi gjerne vil slippe å vise fram båtførerbevis eller annet kvalifikasjonsbevis. (Aldersdokumentasjon er ikke kvalifikasjonsbevis i henhold til praragraf 2e.) Så tryggest å følge loven og ikke det noen inbiller seg står i loven. .....

 

FEIL.

Paragraf 8 sier ikke at alle må vise båtførerbevis eller tilsvarende. Hvor finner du ordet "alle" i setningen: "Båtførerebevis eller annet gyldig kvalifikasjonsbevis skal kunne fremvises for kontroll ved føring av fritidsbåt."?

 

§ 7 forteller hvem som skal ha beviset, og § 8 forteller at de som skal ha beviset må bringe det med seg. Det er ikke vanskeligere enn som så.

Link to post
Share on other sites

Jeg er ikke jurist....men savner altså i all ydmykhet en forklaring på hvorfor disse statstjenemanns-juristene har skrevet at også de som ikke trenger bevis må vise det fram...

Jeg kan ikke se at det er det de har skrevet.

 

I stedet for å vente på at en saksbehandler i ett eller annet departement gir lyd fra seg kan du jo starte med å lese litt i en pensumbok i rettskildelære. Der finner du regler for hvordan en lovtekst skal leses og forstås.

 

Som ÅtteGlass skriver, så sier §8 at det ikke hjelper å påstå at du har båtførerbeviset liggende hjemme.

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Artikkel i Dagbladet - kanskje den kan avblåse noe av diskusjonen her.

 

Nå kan det selvsagt bli en diskusjon om hvorvidt en stoler på Dagbladet eller ikke..... :smiley:

 

Kanskje Syvert kunne stukket innom tråden og gitt sine synspunkt - han har vel vært mye borti dette tenker jeg.

 

Og kanskje dette fra regjeringen.no også duger? Who knows?

Redigert av Bergen dørk (see edit history)

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Nå kan det selvsagt bli en diskusjon om hvorvidt en stoler på Dagbladet eller ikke.....

 

Jeg stoler på Dagbladet så kan vi kalle loven for Lex Dagbladet....

 

Og kanskje dette fra regjeringen.no også duger? Who knows?

 

Hvorfor gadd de å skrive forskriften hvis det er pressemeldingen som gjeldene lov ?

 

I en rett vil naturligvis forsvarer hevde at det ikke er lovens intensjon at : "Båtførerbevis eller annet gyldig kvalifikasjonsbevis skal kunne fremvises for kontroll ved føring av fritidsbåt."selvom det står i loven at" Båtførerbevis eller annet gyldig kvalifikasjonsbevis skal kunne fremvises for kontroll ved føring av fritidsbåt."[/

 

Her er Salts egenforfattetede forskriftsforslag eksklusivt for baatplassen: De som er pliktig til å ha båtførerbevis eller annet gyldig kvalifikasjonsbevis skal kunne fremvise dette for kontroll ved føring av fritidsbåt."

 

Så enkelt kan det gjøres.....kall gjerne paragrafen for lex-salt !

Redigert av salt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg er enig med salt at paragraf 8 er dårlig formulert. Og er det slik at om denne paragrafen blir slått ihjel av en annen paragraf, hvor står det at man pliktig å ha legitimasjon ombord? Er det formulert i en annen lov/forskrift?

 

Jeg har ikke juristøyne, og ville ikke sagt noe for sikkert her.

Link to post
Share on other sites

Det står ingen steder at man er pliktig til å ha med seg legitimasjon, men all den tid man er fritatt fra kravet om båtførerbevis så sant man er født før -80 kan det sikkert være lurt å ha med seg et ID-kort når det kan være tvil om du er født før eller etter -80.

 

Ellers er det ganske tydelig at det er en del her som ikke er vant til å lese forskrifter og lover. Hadde det vært formulert slik Salt vil det, måtte man repetere alle setninger i alle paragrafer........ :headbang:

Link to post
Share on other sites

Hvis du er født fra 1. januar 1980 og senere, ja.

 

Vi regner 15 klokketimer for teoriundervisningen, dessuten har vi lagt inn praksistur på 3 klokketimer. Til slutt kommer eksamen hvor man får bruke 1 klokketime, mulighet for litt ekstra tid ved dysleksi/annet. For vår del er teoriundervisningen vanligvis lagt opp som 5 kvelder á 3 klokketimer, én eller to kvelder i uken, men jeg vet andre presser alle 15 timene inn på én intens helg og dropper praksis.

 

Vår pris for undervisning + materiell (bok og kart) er 2250 kr, i tillegg skal Norsk Test ha eksamensgebyr på 525 kr, dette er likt uansett hvem du går til for kurset. Tatt gjennom oss kommer altså komplett pakke med bok, kart, undervisning og eksamen på totalt 2775 kr.

 

 

Ok. takker for svaret.

Det perfekte liv inneholder sommer, sol, båt, damer og alkohol.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...