Jump to content

Ny forskrift for fører av fritidsbåt


Poseidon

Recommended Posts

Dåps/fødselsattest som viser at du er født før 1/1-80, må vel iht. lovteksten være fullgodt kvalifikasjonsbevis? :wink:

 

Lars H.

(43-modell med båtførerbevis)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Dåps/fødselsattest som viser at du er født før 1/1-80, må vel iht. lovteksten være fullgodt kvalifikasjonsbevis? :wink:

 

"e) Kvalifikasjonsbevis: Båtførerbevis utstedt med hjemmel i eldre regelverk, båtførerkort utstedt av Norske Båtskoler før forskriften trådte i kraft, bekreftelse på bestått eksamen ved Statens Sjøaspirantskoler, fritidsbåtskippersertifikat, yrkessertifikater for dekksoffiserer og militære maritime sertifikater av tilsvarende grad.

 

Sjøfartsdirektoratet kan bestemme at annen teoretisk kompetanse enn det som er nevnt i første punktum skal regnes som kvalifikasjonsbevis, forutsatt at opplæringen er på samme nivå eller høyere enn båtførerprøven."

 

Hvor i lovteksten står det at dåpsattest er kvalifikasjonsbevis ?? Paragraf 8 må man ta på alvor....og dåpsattest er neppe kvalifikasjonsbevis.

 

(Hvis Lars H mot formodning har rett kan eventuelt gamle gubber være lovbrytere hvis de ikke har med seg alderslegitimasjon når de i grålystning stikker ut en tur for å dra garnet.)

 

Hva lovforfatterne egentlig mente med § 8 kan man jo spekulere i men i mellomtiden holder jeg meg til det de har skrevet.

 

"§ 8

 

Krav til å kunne fremlegge gyldig bevis

 

Båtførerbevis eller annet gyldig kvalifikasjonsbevis skal kunne fremvises for kontroll ved føring av fritidsbåt."

Redigert av salt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

...Dåps/fødselsattest som viser at du er født før 1/1-80, må vel iht. lovteksten være fullgodt kvalifikasjonsbevis? .....
Med all respekt for deg Lars H. så tviler jeg på at det er nødvendig for deg (heller ikke for meg) å bringe med dåpsattesten.....

Jeg stoler tidvis på politiets vurderingsevne når det gjelder aldersvurdering av personer over ca 30 år....

Link to post
Share on other sites

Det med dåpsattest, var vel litt ment som en fleip. Jeg tror ikke noen vil ta meg for å være født etter 1980.

 

Men tilbake til §7. (uthevelser av meg)

 

Kvalifikasjonskrav

 

Fører av norsk fritidsbåt som:

a) har lengde over 8 meter (26,25 fot), eller

b) har motor med større ytelse enn 25 HK/19 kW,

skal inneha norsk båtførerbevis eller gyldig kvalifikasjonsbevis. For førere med båtførerbevis eller kvalifikasjonsbevis utstedt i utlandet gjelder § 12.

 

Personer som ikke har båtførerbevis kan øvelseskjøre under tilsyn av fører som tilfredsstiller kravene i første ledd eller som omfattes av unntaket i fjerde ledd. Ved øvelseskjøring anses lærer eller ledsager som fører. Øvelseskjøring kan kun foretas under forsvarlige vær- og trafikkforhold.

 

Bestemmelsen i første ledd gjelder ikke for fører som er født før 1.1.1980.

 

Hva er første ledd? Det må vel være dette?

Fører av norsk fritidsbåt som:

a) har lengde over 8 meter (26,25 fot), eller

b) har motor med større ytelse enn 25 HK/19 kW,

skal inneha norsk båtførerbevis eller gyldig kvalifikasjonsbevis. For førere med båtførerbevis eller kvalifikasjonsbevis utstedt i utlandet gjelder § 12.

Og da stilles det vel null krav til kvalifikasjonsbevis til "gamlinger", eventuelt dåpsattest for å vise at de er født før 1980?

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg aldri sett på meg selv som utpreget tungnem, men her må jeg innrømme at jeg ikke forstår følgene for meg.

 

Jeg er født i 1964.

Båtens lengde er 9,95m.

Båtens fart er 8 knop.

Båtens motor er 27Hk.

 

Må jeg ta båtførerprøven og få båtførerbevis eller holder det med noe som identifiserer med og min alder??

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Link to post
Share on other sites

Bestemmelsen i første ledd gjelder ikke for fører som er født før 1.1.1980.[/color]

 

Hva er første ledd? Det må vel være dette?

Fører av norsk fritidsbåt som:

a) har lengde over 8 meter (26,25 fot), eller

b) har motor med større ytelse enn 25 HK/19 kW,

 

Lars H.

 

Hva menes her, hvis båten er 25 fot og har 36 hk. då må båtførerbevis til eller født før 1980????

O Erland

med båtførerbevis

Link to post
Share on other sites

Må jeg ta båtførerprøven og få båtførerbevis eller holder det med noe som identifiserer med og min alder??
Det holder med aldersbevis! Se mitt innlegg #31.

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg aldri sett på meg selv som utpreget tungnem, men her må jeg innrømme at jeg ikke forstår følgene for meg.

 

Jeg er født i 1964.

Båtens lengde er 9,95m.

Båtens fart er 8 knop.

Båtens motor er 27Hk.

 

Må jeg ta båtførerprøven og få båtførerbevis eller holder det med noe som identifiserer med og min alder??

 

 

Min far kan kjøre båt opp til 50 tonn på sitt gamle båtførarbevis tatt i 94....og kan fortsatt gjøre det etter mai 2010..........men må gudane vite kor tongt eg kan kjøre..... fot eller HK..... vertfall opp til 25 HK og snekka trur eg..intil 26,25 fot....og født før 1980 :o)

Redigert av NEPTUN-LE6621 (see edit history)

**Båtfolk**

-Vassendgutane-

Link to post
Share on other sites

Det med dåpsattest, var vel litt ment som en fleip. Jeg tror ikke noen vil ta meg for å være født etter 1980.

Lars H.

 

Ikke si det. ikke si det. Du holder deg godt vet du. Kanskje det er en jyppling under skjegget. :wink::wink:

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Med all respekt for deg Lars H. så tviler jeg på at det er nødvendig for deg (heller ikke for meg) å bringe med dåpsattesten.....

Jeg stoler tidvis på politiets vurderingsevne når det gjelder aldersvurdering av personer over ca 30 år....

:lol::lol: ( snill latter ) :sweat:

men vi som er født litt før 1980 . er vel pålagt å ha med oss gyldig legitimasjon.??

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

:lol::lol: ( snill latter ) :sweat:

men vi som er født litt før 1980 . er vel pålagt å ha med oss gyldig legitimasjon.??

 

Tviler,

 

Du er ikke pliktig til å vise bevis, hvis du handler øl i butikken, og er over 24 år.

 

På den annen side hadde jeg vært veldig stolt hvis jeg hadde blitt påkrevd å vise bevis for at jeg var født før 01.01.08

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Min far kan kjøre båt opp til 50 tonn på sitt gamle båtførarbevis tatt i 94....og kan fortsatt gjøre det etter mai 2010....

Nei det kan han neppe!

Jeg forutsetter at din far er over 16 år. Da kunne han etter de gamle reglene føre båt opp til 15 meter lengde - og det kan han fortsatt gjøre.

men må gudane vite kor tongt eg kan kjøre..... fot eller HK..... vertfall opp til 25 HK og snekka trur eg..intil 26,25 fot....og født før 1980 :o)

"gudane" har jeg forholdsvis lite kontakt med, så hva de måtte mene om saken tror jeg best overlates til andre.

Men uansett så er ikke båtens tyngde av betydning, hverken i de gamle eller de nye forskriftene.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Nei det kan han neppe!

Jeg forutsetter at din far er over 16 år. Da kunne han etter de gamle reglene føre båt opp til 15 meter lengde - og det kan han fortsatt gjøre.

 

 

Hmm---50 tonn, Neptun?

Denne nye forskriften erstatter forskrift av 11.12.81 nr 3807

som gjelder fartøyer opp til 25 brutto registertonn.

Tror jeg-----

mvh

JanS

Oki...eg las nok for fort.......og litt uvitande men tror eg veit gangen i det nå :o)

**Båtfolk**

-Vassendgutane-

Link to post
Share on other sites

Jeg synes dette lukter et par problemer på lang vei. :puke: Vi seiler ofte langt, ofte flere døgn i strekk, og jeg har absolutt ingen planer om å holde meg våken hele veien

 

Kravet må da være stilt til den som fører båten dvs. skipperen. Og skipperen må kunne legge seg og sove, desom en annen person, som skipperen anser skikket, styrer og holder utkikk.

Skipperen fører båten hele tiden. Selv når han sover, og ansvaret er hans. Jobben heter skipsfører.

 

Ka du sei Poseidon?

Link to post
Share on other sites

Jeg stoler tidvis på politiets vurderingsevne når det gjelder aldersvurdering av personer over ca 30 år....

 

Vel...politiet kan tviholde på § 8 om de ønsker: "Båtførerbevis eller annet gyldig kvalifikasjonsbevis skal kunne fremvises for kontroll ved føring av fritidsbåt."

 

Om 15 år skal man bruke sin vurdering om en person er over 45 år.......men en ungdommelig 60 åring kan se yngre ut en en en sliten skallet 44 åring.....

Link to post
Share on other sites

Ka du sei Poseidon?

 

Tja, hva skal man si . . . .

 

På fartøyer med krav til sertifiserte mannskaper må det alltid være en sertifisert navigatør på vakt; dvs han kan f.eks. ikke ligge og sove.

Hvis man skal ut på så lange turer med sitt fritidsfartøy at det blir "satt vakter", med noen som er våkne og andre som sover, da vil jeg faktisk mene at denne nye forskriften forutsetter at den ansvarlige på hver vakt fyller kravene som stilles.

For de aller, aller fleste fritidsbåter er dette et hypotetisk problem og for de som skal så langt avgårde vil det nok uansett være en fordel, egentlig en selvfølge, å ha minst to kvalifiserte båtførere ombord :wink:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

§ 2 Definisjoner

 

c) Eier: Eieren eller den som har rådighet over båten på eierens vegne.

 

 

§ 3 Eierens og førerens plikter

 

Eieren og føreren skal sørge for at bestemmelsene i denne forskriften blir fulgt. Eieren plikter å forvisse seg om at den som bruker båten, fyller vilkårene for å føre den.

 

Hvis jeg låner bort båten og gir en annen rådighet over den er det altså han og ikke jeg som er juridisk eier jamfør §1 ???? (Eier: Eieren eller den som har rådighet over båten på eierens vegne.)

 

Hvis jeg låner bort hytta med båt en ukes tid til en 35 åring og han lar en 29 åring bruke båten....er det da jeg eller hytte/båtlåner som er den skyldige ??? Med andre ord er spørmålet om en person som låner båten har overtatt mine juridiske eierplikter ???

 

 

Blir det kollektiv eierstraff hvis mange har spleiset på en felles båt og en 29 åring blir tatt på fersken uten båtførerbevis i denne båten ?

 

 

 

Hvem er egentlig juridisk eier ? Er den den som betalte båten i butikken ? Er fruen eier ? Uten obligatorisk register er det ikke så åpenbart hvem som er eier og i tilegg er altså de som har rådighet over båten juridiske eiere....men når låner man og når har man rådighet over en båt ??.

Redigert av salt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...