Jump to content

Lar du barna/tenåringene sitte fremme på baugen i stor fart?


Capt'n

Recommended Posts

Er selv vokst opp med kosen av og sitte foran i bauen og dingle med beina :smiley:

Self aldrig i høy fart men og kjenne bølgene stryke langs beina er herlig. Spes gøy var når far kjørte inn i ei bølge for så og dra av på gassen så bauen ble lett overskylt med vann. Liten båt dengang så dette var mulig.

 

Min datter på 6 har bevegd seg fritt rundt i båten siden hun kunne gå... Hun går rett som det er fram på dollbordet og setter seg på dekk framme selv om vi er under gange. Min sønn på 2,5 beveger seg også fritt rundt og har gjort det siden 8 mnd gammel.. dog ikke fram uten at mor hjelper til. Vest er en selvfølge ombord.

 

Og bedrive idiot kjøring med barn eller voksne framme er uaktuellt og uannsvarlig, men og hindre barna i og bevege seg fritt rundt ombord ellers gjør dem etter mitt syn lite båtvante og usikere.

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Her snekker vi i 20-25 knop.

Min første sesong med "stor" båt, jeg ga etter for mas om å slippe vest noen ganger.

Neste år så skal de ha på vest uansett.

 

Har sett mange ganger på det bildet og angret.

 

 

07062008002.jpg

 

 

Angående det å sitte på baugen i full fart, har latt tiåringen få lov noen ganger, med beskjed om å holde seg godt fast... jeg har da stått og kjørt, med en hånd på gasshåndtaket.

...men, så bråker de minste bak, eller noe annet tar oppmerksomheten min, og jeg snur meg to sekunder... uff.

Og hadde hun ramlet så hadde jo ikke propellen stoppet helt uansett hvor rask jeg hadde vært.

 

Alt var mye tryggere før.

Da jeg var liten slang jeg løst i baksetet uten belte, og dinglet med beina i bølgene foran i pappas båt... før var det lov med 7 løse personer i varerommet på varebiler(dengang de hadde hvite skilter)

 

 

Får prøve å ha setningen jeg leste ovenfor i bakhodet i sommer: Vi har ingen barn å dele.

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

Mange gode innspill her, dere har gitt meg noen nye tanker. Sjølivet er vel uansett forbundet med større risiko enn å sitte hjemme i stua, men man behøver likevel ikke bedrive galskap i båt. Vurderingene er litt ulike fra person til person, barnas alder, hastighet, båttype, bakkens utforming, type håndrekker etc.. Jeg tror uansett at regelen i vår båt blir absolutt forbud over 6 knop (selv for tenåringene). Skal det tillates ved 6 knop og under blir det etter kapteinens vurdering av bølger og annen båttrafikk som kan skape bølger, og aldri helt fremme i baugen, men kun lenger akterover (på kabintaket) med gode håndtak og rekker.

Vennlig hilsen Capt'n.

Link to post
Share on other sites

Man gjør self vurderingene etter vær og føreforhold.. men at barna sitter framme på dekk under gange mens man putrer gjennom sotenkanalen eller ut fjorden for den sakens skyld er nok noe jeg aldrig vil nekte de.. Men folk er forskjellige og takk for det :smiley:

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Har barn på 13 og 15 1/2 år. Skjønner veldig godt at det på fine dager er ekstra deilig å sitte fremme. Jeg liker selv å sitte der hvis kona eller poden tar roret innimellom. Må innrømme at jeg har latt barna sitte fremme mange ganger. Hovedsaklig i rolig gange, men også i korte øyeblikk med fart opp mot 20 knop for raskt å sette den ned igjen.

 

Når barna når en viss alder og været er stille og fint, mener jeg dette er en av måtene å nyte båtlivet på også. Ser ikke sjansen for å dette ut som særlig stor heller når været er stille. Klart det kan skje noe, men skulle en la være å gjøre alt hvor det kunne skje et eller annet galt, ble livet temmelig tannløst, tror jeg.

 

Jeg mener selvfølgelig at dette har med alder og oppførsel på ungene å gjøre. Er barna i kravlealderen og/eller ikke klarer å sitte rolig, synes jeg det blir noe helt annet.

Link to post
Share on other sites

Jeg synes iallefall at mine barn har vært alt for verdifulle til å bruke dem som baugfender. Derfor har alle tre vokst opp og forlengst overtatt i styrehuset . . . .

 

Det finnes både bedre og rimeligere materiale å bruke som baugfender. På min gamle POSEIDON kjøpte jeg et dumperdekk for 500 kroner og skar det til så det passet over den opprinnelige baugfenderen; en helt ypperlig og meget praktisk løsning.

_poseidon_nordsteam2005.jpg

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

nssr_baug_barn.jpg

 

 

21. juli 2006

Ingvar Johnsen

Å plassere en person forut på en planende båt kan være livsfalig hvis vedkommende faller overbord, noe som er fort gjort hvis du møter en bølge eller må foreta en avvikende manøver.

Her er det en voksen person det gjelder. Det er ennå mer vanlig å se barn med redningsvest i den samme situasjonen. Redningsvest er bra, men hvis barnet faller av i denne situasjonen, vil vesten føre til at et treff av propellen(e) er uunngåelig. Du har bare sett konsekvensene av en slik ulykke før du holder mannskapet der de skal være under fart; inni båten. Slike uhell har skjedd i Norge med fatale konsekvenser.

 

 

https://www.redningsselskapet.no/site/0/Nyh...Nyhet?key=18627

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

politibaat.jpg

 

Å la ungene få lov å sitte på baugen mens båten er i fart, er ren galskap! Bare se på de som kommer der, sier politimann Kenneth Borø og peker på en 24-foter som kommer innover mot Tømmerstø Brygge med god fart - og en unge ytterst på baugen.

 

 

http://www.fvn.no/lokalt/kristiansand/arti...pFriend=visible

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

Vi lar vbegge barna våre sitte baugen på vår seilebåt under både seil og motor, dette er en fin adspredelse underveis. De seitter godt plassert der. Om de skulle dette i vannet der foran så vil de jo ikke komme under vann og treffe kjølen som noe sier her. Skikkelig redningsvest vest er jo på plass og da kommer de ikke under vann når de treffer vannet. Naturligvis er det vær hensyn ved denne aktiviteten, men jo mere bølger jo artigere er det vel.

 

Vi er alltid forsiktige med det vi gjør og mener ikke at dette er noen risikosport.

Link to post
Share on other sites

Hos oss får de lov i sakte fart (har bare sakte), på stille vann, med vest(hele tiden) et ben på hver side av pulpit og fast grep med begge hender. Regnet på det en gang, men husker ikke resultatet, men lite tid selv i 6 knop. Sette i fri hjelper , men en roterende skarp propell gjør bra skade likevel. Tror stoppknappen i gir er det beste alternativet. Fall fra baugen i stor fart gjør vel at du ligger med press oppunder bunn i det du treffer vannet.

 

Skjønner at du angrer på det bildet, Kodvaag. Vi har blitt bare mere og mere bevist på dette med vest, og spesielt på barn som ikke svømmer.

Hvis vi bruker bildet ditt som et eksempel og sier 25 knop: 25 x 1852m=46300m pr time. 46300:3600 sek =12,86m pr sek. Hvis du mister en som ikke svømmer selv, og er lynrask etter, si 1 sek, ut i vannet. Hvor raskt svømmer du 13m med klær? Eller kanskje det tar 3 sek å dra spaken til fri og hoppe før du er utti? Godt å vite at de flyter.

Link to post
Share on other sites

Vest er en selvfølge!

Båten min kan kjøre baklengs, og svinge :lol: Så eg treng ikkje stoppe og plukke opp barna på 1 sek.

Er det trange sund eller mykje trafikk, så må de inn. Men like mykje fordi eg treng fri sikt. Altså bestemmer føret og sted om det blir vindsurfing på baugen.

Tipper vi som er oppvokst på landet og har klatra i trær ser litt annerledes på dette enn de uten arr :lol:

 

En liten tankevekker til alle med fly...en familie satt på flyen å kjørte, men minstemann låg og sov. Med vest. Nede i lugar. Aleine.

Han våknet, klatret opp stigen til fly aleine...nesten, fallt uti. Ingen merket det. Ingen.

Ungen ble plukket opp av en anna båt ca 10 min seinere. Han forstod teikninga. Han gav full gass og rakk igjenn fly-båten etter en tid.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

En liten tankevekker til alle med fly...en familie satt på flyen å kjørte, men minstemann låg og sov. Med vest. Nede i lugar. Aleine.

Han våknet, klatret opp stigen til fly aleine...nesten, fallt uti

Er vel en tankevekker til alle dette, ikke bare de med flybridge. Ingen har vel glemt den forferdelige hendelsen for et par år siden med barnet som forsvant ut fra seilbåten


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

Windsurfing sier du: I sommer skulle vi dytte en lekter noen hundre meter. Jeg sto oppe på lekteren og en annen i jolla og dytta, han i jolla så ingen ting så jeg dirrigerte. Men så hadde seileforeningen nybegynnerkurs for seilbrett også skulle jo en av dem prøve å kjøre foran oss da.

tror du ikke at seilern tryner og faller i vannet. Heldigvis hadde vi liten fart men hvis vi hadde hatt større kunne jo dette også vært ganske farlig :crazy:

Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen

 

Link to post
Share on other sites

Vest er en selvfølge!

Båten min kan kjøre baklengs, og svinge :lol: Så eg treng ikkje stoppe og plukke opp barna på 1 sek.

 

Det kan de fleste båter, men hiv ut en fender og ta tiden til du har den oppe i båten igjenn, så ser du hva som er raskest. Vest bør være en selvfølge, og da spiller ikke tiden noen stor rolle. Eksempelet var et ikke svømmedyktig barn uten vest. Hvor lang tid har du da?

Link to post
Share on other sites

Det kan de fleste båter, men hiv ut en fender og ta tiden til du har den oppe i båten igjenn,

Hvor lang tid har du da?

 

Knallgod tid :smiley: Som regel heile dagen :cheers:

Båten er rekreasjon, sjelden vi er ute i surt vær. Og sjelden vi har det travelt :cheers:

I min båt skal alle kose seg.

eg inrømmer att det er tøft å tilfredstille de på 10 og 13, men heller på baug enn alene hjemme

Blir nok lett tøya på regler ja.....for å gjere båtlivet intressant nok for de :crazy:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Barn sittende foran på båt er noe av det styggeste jeg ser.

Det spiller ingen rolle om du kjører i 2 eller 10 knop.

Møter du en stor 50 foter i full fart vil du få en hekkbølge som gjør at barna blir

kastet kanskje 2 meter opp og ned.

Hvis de faller i vannet i fart , selv om den er veldig lav har du ikke en mulighet for å stoppe før barna

er i propellområde.

Helt galskap etter min mening.

Link to post
Share on other sites

Det som overrasker meg ved denne tråden er at veldig mange sier at dette er absolutt fyfy og ikke forekommer.. Hvis en ser på sjøen på sommeren så er det svært mange som har folk i bauen.. Er BP medlemmer flinkere?? eller kommer ikke sannheten frem?? hmmmm

 

Ser ikke noe galt i og sitte på dekk eller i bau mens en putrer utover.. En kan jo spørre seg om hvor forsvarligheten er med Tube kjøring, gummijolla med to små barn i tett trafikert sund osv og lign??

 

Skal barna overbeskyttes for alt i dagens sammfunn?? Stroppe de fast til dørken kanskje?? :wink: Ikke gå på plattform,dollbord,flybridge,dekk, etc??

 

Tror ikke mange hadde hvert ute i båt hvis barna skal sitte i en bilstol underveis :crazy:

Redigert av Thorlyn (see edit history)

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Barn sittende foran på båt er noe av det styggeste jeg ser.

Møter du en stor 50 foter i full fart vil du få en hekkbølge som gjør at barna blir

kastet kanskje 2 meter opp og ned.

 

Jeg synes dette blir temmelig overdrevet. :eek: Heldigvis er det fremdeles så mye plass på sjøen at en 50 foter i full fart bør bli oppdaget lenge før hekksjøen når båten hvor evt noen sitter på baugen. Er det et trangt sund, vil man ikke møte en 50 foter i full fart.

Jeg mener også at dette er nødt for å ha med alder å gjøre. Små barn som ville jeg aldri latt være alene på baugen, men mine barn på 13 og 15 1/2 har jeg få betenkeligheter med å gi lov.

Link to post
Share on other sites

Å sitte fremst på baugen er livsfarlig over dorgefart!!!

 

Burde vært reagert med bøter og/eller inndraging av båt!

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Link to post
Share on other sites

:crazy::nonod:

la di holde på - fei for egen dør - la di ha ungene dingle ut - så får dem heller lære det på den tunge måten

det går kun utover ungene dems :smash::smash:

jeg tenkte ikke så mye over det selv før men, begynte å TENKE på det for noen år sia og konsekvensene

det eneste det går utover oss er hvis vi ser det når det går til h/&¤%&¤e :puke:

Link to post
Share on other sites

:crazy::nonod:

la di holde på - fei for egen dør - la di ha ungene dingle ut - så får dem heller lære det på den tunge måten

det går kun utover ungene dems :smash::smash:

jeg tenkte ikke så mye over det selv før men, begynte å TENKE på det for noen år sia og konsekvensene

det eneste det går utover oss er hvis vi ser det når det går til h/&¤%&¤e :puke:

Innlegget ditt svarer for seg selv.

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...